Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 74 Bilag 1
Offentligt
1813857_0001.png
NOTAT
8. november 2017
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om med-
arbejderinvesteringsselskaber
1. Indledning
Med Aftale om Vækstplan for Fødevarer af 2. april 2014, besluttede den
daværende SR-regering med DF, V, LA og K at etablere en treårig for-
søgsordning om medarbejderinvesteringsselskaber.
Ordningen blev i sin tid vedtaget for at give medarbejdere mulighed for at
indskyde lønmidler i den virksomhed, de er ansat i. Midlerne skal anven-
des til modernisering eller udvikling af virksomheden for at sikre vækst
og arbejdspladser. Der eksisterer i dag ét medarbejderinvesteringsselskab,
som er Danish Crowns afdeling i Rønne.
Det følger direkte af lov om medarbejderinvesteringsselskaber, at loven
skal evalueres senest tre år efter ikrafttræden for at undersøge, om der er
opnået den ønskede effekt i form af øgede investeringer i de virksomhe-
der, som medarbejderinvesteringsselskaberne skal virke til gavn for.
På baggrund af evalueringen er der fremsat et lovforslag, hvori der læg-
ges op til at ophæve evalueringsbestemmelsen i lov om medarbejderinve-
steringsselskaber. Med lovforlaget gøres forsøgsordningen med medar-
bejderinvesteringsselskaber dermed varig.
Lovforslaget er sendt i høring den 6. september 2017 med høringsfrist
den 9. oktober 2017 til i alt 93 organisationer, myndigheder mv.
Der er modtaget høringssvar fra i alt ti af de 93 hørte organisationer,
myndigheder mv., hvoraf tre har haft bemærkninger til lovforslaget. Be-
mærkningerne fra de hørte parter til de enkelte emner gennemgås og
kommenteres nedenfor.
2. Generelle bemærkninger
Der er generel opbakning til forslaget om at ophæve evalueringsbestem-
melsen i lov om medarbejderinvesteringsselskaber. På den baggrund læg-
ges der op til at ophæve evalueringsbestemmelsen og gøre ordningen om
medarbejderinvesteringsselskaber permanent.
Landbrug og Fødevarer og DI støtter generelt lovforslaget og en ophæ-
velse af evalueringsbestemmelsen.
L 74 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1813857_0002.png
LO støtter også lovforslaget og foreslår endvidere, at regeringen bruger
anledningen til at iværksætte en større undersøgelse af fordele og ulemper
ved forskellige ejerskabsformer, herunder særligt dem med elementer af
medarbejdereje, medarbejderinddragelse og erhvervsdrivende fonde. LO
foreslår, at der kigges på bl.a. forskellige ejerformers risikoadfærd, lang-
sigtet versus kortsigtet performance, adgang til kapital, overlevelsesevne
samt jobskabelse og fastholdelse af job. Det foreslås også at sammenligne
danske virksomheder med forskellige ejerskabsformers historiske per-
formance og samfundsøkonomiske bidrag samt at undersøge international
evidens og erfaringer med politikker, der understøtter særlige ejerskabs-
former under hensyn til den kollektive aftalemodel.
Kommentar
For så vidt angår anbefalingen om at iværksætte en større undersøgelse
af ejerskabsformer, bemærkes det, at Erhvervsministeriet er opmærksom
på, og løbende følger, udviklingen i de forskellige selskabsformer, og om
de fungerer efter hensigten. F.eks. er der iværksat en undersøgelse af
iværksætterselskaber, der offentliggøres i 1. kvartal 2018. Undersøgelser
som denne sker under løbende prioritering af de indeværende ressourcer.
3. Bemærkninger til de konkrete elementer i lovforslaget
LO bemærker, at teksten i lovens § 13 om sammensætningen af bestyrel-
sen bør ændres med henblik på at sikre, at der ikke oprettes medarbejder-
investeringsselskaber uden, at mindst halvdelen af bestyrelsen er valgt af
medarbejderdeltagerne. LO anfører, at ikke-overenskomstdækkede virk-
somheder samt steder, hvor der oprettes et medarbejderinvesteringssel-
skab via individuel aftale med medarbejdere, teoretisk set vil kunne opstå
uden, at der sikres medarbejdervalgte repræsentanter i bestyrelsen. LO
bemærker, at det er positivt, at det fremgår af lovens § 4, stk. 2, at Er-
hvervsstyrelsen som tilsynsmyndighed skal godkende et medarbejderin-
vesteringsselskabs vedtægt og i den forbindelse foretage en høring af de
mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark på det pågældende
overenskomstområde, men LO fremhæver videre, at dette ikke nødven-
digvis sikrer, at det af den pågældende vedtægt fremgår, at mindst halv-
delen af bestyrelsen er valgt af medarbejderdeltagerne.
Kommentar
Det fremgår af § 13, stk. 1, i lov om medarbejderinvesteringsselskaber, at
medarbejderinvesteringsselskabet som udgangspunkt skal ledes af en
bestyrelse, og at den består af et lige antal repræsentanter valgt af hen-
holdsvis virksomhedsdeltageren og medarbejderdeltagerne.
Det fremgår også af § 13, stk. 1, at det skal fremgå af vedtægten, hvis der
er valgt en anden fordeling mellem repræsentanter i bestyrelsen. Er-
hvervsstyrelsen kan, efter § 4, stk. 1., give tilladelse til en anden sammen-
2
L 74 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
sætning, hvis særlige forhold taler herfor. Det fremgår også, at det må
antages, at Erhvervsstyrelsen vil være tilbageholdende med at give tilla-
delse til at benytte denne mulighed, således at muligheden kun vil blive
anvendt, hvis bestyrelsen indstiller det, og argumenterer herfor under de
konkrete forhold, som medarbejderinvesteringsselskabet og virksomhe-
den befinder sig i.
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at der kan være omstændighe-
der, hvor det kan være hensigtsmæssigt med en anden sammensætning i
bestyrelsen. Det kan f.eks. være vurderingen, at en anden sammensætning
af bestyrelsen øger sandsynligheden for, at medarbejderinvesteringssel-
skabets investeringer varetages bedst muligt, så det resulterer i moderni-
sering eller udvikling af virksomheden. Det fremgår endvidere af be-
mærkningerne, at det alene er fordelingen af bestyrelsesmedlemmer, som
kan ændres, da tredjemand ikke kan udpege medlemmer til bestyrelsen,
men alene medarbejderdeltagerne og virksomhedsdeltagerne.
I forbindelse med besvarelsen af høringssvar til lovforslaget i 2014 frem-
går det endvidere, at modellen i loven primært er tiltænkt overenskomst-
ansatte, men også tager højde for funktionærer, der er ansat ved indivi-
duel kontrakt. Det har således været hensigten, at også medarbejdere,
der ikke er overenskomstansatte skal have mulighed for at indgå i et
medarbejderinvesteringsselskab. Loven sikrer, at parterne efter aftale-
indgåelse om oprettelse af et medarbejderinvesteringsselskab ved fælles
overenskomst kan tilrettelægge den vedtægt for selskabet, som bedst til-
godeser behovet hos den enkelte virksomhed.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
3F, Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevæ-
gelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægs Pension (ATP), Bygge-
Anlægs- og Trækartellet (BAT), Børsmæglerforeningen, Centralorganisa-
tionens Fællesudvalg, CEPOS, Copenhagen Business School, Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening
DIRF,
Dansk Iværksætterforening, Dansk Landbrugsrådgivning
Videncenteret
for Landbrug, Dansk Management Råd, Dansk Metal, Dansk Standard,
Danske Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening,
Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Fi-
3
L 74 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
nansanalytikerforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Det Koope-
rative Fællesforbund, Det Nationale Netværk af Virksomhedsledere, Det
Økonomiske Råds Sekretariat, Domstolsstyrelsen, Finans Danmark, Fi-
nansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerom-
budsmanden, Foreningen af J.A.K. Pengeinstitutter, Foreningen Danske
Revisorer, Formanden for Forbrugerklagenævnet, Foreningen Freelance
Bogholdere, Forsikring & Pension, FSR
Danske Revisorer, FTF, Føde-
vareforbundet NNF, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Garantifonden for indskydere og investorer, HK, HK Handel, HORE-
STA, Håndværksrådet, IFR
Investeringsforeningsrådet, Ingeniørfor-
eningen i Danmark, IT-branchen, Kommunale Tjenestemænd og Over-
enskomstansatte, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening (KL),
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kuratorforenin-
gen, Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer, Landbrugets Råd-
givningscenter, Landsdækkende Banker, Ledernes Hovedorganisation,
Liberale Erhvervs Råd, LO - Landsorganisationen i Danmark, Lokale
Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, NASDAQ OMX Copen-
hagen A/S, OXFAM IBIS, Realkreditrådet, Revisortilsynet, Regionale
Bankers Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsrevisionen, Ros-
kilde Universitet, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverfor-
eninger, Sikkerhedsbranchen, SKAT, Statsadvokaturen for Særlig Øko-
nomisk og International Kriminalitet, Syddansk Universitet, Team Effek-
tiv Regulering, Telekommunikationsindustrien i Danmark, VP Securities
og værdipapircentralen, XBRL Danmark, Aalborg Universitet og Aarhus
Universitet.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget (3)
Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer og LO (Landsorganisationen i
Danmark).
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har afgivet høringssvar
uden bemærkninger (7):
Forhandlingsfællesskabet, FSR, FTF, IT-branchen, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Byggeri og NNF.
4