Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 73 Bilag 1
Offentligt
1814823_0001.png
Oversigt over høringssvar
Udkast til lov om sikkerhed ved gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Høringssvar med bemærkninger (14)
Arbejdsgiverne
Datatilsynet
Dansk Fjernvarme
Dansk Gasteknisk Center a/s
Digitaliseringsstyrelsen
Energi- og olieforum (EOF)
Erhvervsstyrelsen (TER)
Frederiksberg Forsyning
Fællessvar fra Gasdistributionsselskaber (NGF Nature Energy, Dansk Gas
Distribution, HMN GasNet P/S og Energinet)
HMN GasNet P/S (sproglige forskelle fra fællessvaret fra gasdistributions-
selskaberne)
HOFOR A/S
TEKNIQ Installationsbranchen
Høringssvar uden bemærkninger (8)
Arbejdstilsynet
Beredskabsstyrelsen
Dansk Byggeri
Finanstilsynet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen
Rigspolitiet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0002.png
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Afsender:
Navn
Adresse
Kontaktperson
Arbejdsgiverne
Magnoliavej 2-4
5250 Odense SV
Jeff Jensen, [email protected]
Generelle kommentarer:
§ 24 Arbejdsgiverne savner en præcisering af anmeldelsespligten. Der kan være en risiko for,
at husejer og installatør ikke får afstemt, hvem der informere gasdistributionsselskabet.
Pkt. 4.2 administrative konsekvenser. At DG-godkendelserne bortfalder, kan medføre en risiko
for fejlagtig materialevalg.
§ 28 Arbejdsgiverne så gerne et krav til standarder på dansk.
Specifikke kommentarer til de enkelte paragraffer eller bemærkningerne:
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
[Her kan angives den paragraf, der kommenteres
fx §
1, stk. 2]
[Her kan angives konkrete kommentarer til
paragraffens udformning, indhold m.v.]
[Her kan angives konkrete forslag til ændringer af
paragraffen]
Arbejdsgiverne står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående ønskes uddybet, eller der er
behov for yderligere dialog.
Med venlig hilsen
Jeff Jensen
Branchekonsulent, vvs
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0003.png
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel (gassikker-
hedsloven)
Afsender:
Navn
Adresse
Datatilsynet
Borgergade 28
1300 København K
Mikkel B. Stenalt
Kontaktperson
Specifikke kommentarer til de enkelte paragraffer eller bemærkningerne:
Paragraf
Kommentar
§ 13
Udkastets § 13 har følgende ordlyd:
Ӥ
13.
Sikkerhedsstyrelsen kan i kontroløjemed foretage register-
samkøring af oplysninger fra egne registre og offentligt tilgænge-
lige oplysninger, der er indhentet hos andre offentlige myndighe-
der.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan i det omfang, det er af væsentlig
betydning for kontrollen efter § 12, stk. 1, indhente ikke offentligt
tilgængelige oplysninger fra offentlige myndigheder med henblik
på registersamkøring i kontroløjemed.”
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til udka-
stet, at:
”For
at kunne skabe det bedst mulige risikobillede, lægges der
med lovforslaget op til, at Sikkerhedsstyrelsen får hjemmel til at
foretage registersamkøring i kontroløjemed af oplysninger fra eg-
ne registre og offentligt tilgængelige oplysninger, der er indhentet
hos andre offentlige myndigheder samt hjemmel til at indhente
ikke offentligt tilgængelige oplysninger fra andre offentlige myn-
digheder.
[…]
Samkøring af oplysninger i Sikkerhedsstyrelsens datadrevne risi-
komodel vil ske under hensyntagen til databeskyttelseslovgivnin-
gens særlige regler om behandling af personoplysninger. Oplys-
ningerne vil ikke blive anvendt på en måde, som kan føres tilbage
til enkeltpersoner.”
Datatilsynet skal i den forbindelse bemærke, at tilsynet i
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0004.png
sin praksis forudsætter, at myndigheder i forbindelse
med sammenstilling og samkøring i kontroløjemed bl.a.
har et klart og utvetydigt retsgrundlag at arbejde på, og
at de personer, der berøres af kontrolordningen, skal
have forudgående information om kontrolordningen, jf.
persondatalovens § 5, stk. 1.
Mulighederne for at foretage sammenstilling og samkø-
ring i kontroløjemed svarer således til den praksis, som
var gældende før persondatalovens ikrafttræden, og som
er kommet til udtryk ved en tilkendegivelse fra flertallet i
Retsudvalget i betænkning af 16. maj 1991 over forslag til
lov om ændring af lov om offentlige myndigheders regi-
stre (L50). Det er her forudsat, at myndighederne i for-
bindelse med samkøring i kontroløjemed har et klart og
utvetydigt retsgrundlag at arbejde på, og at myndighe-
derne kun lader kontrolordningen tage sigte på fremtidi-
ge forhold, medmindre særlige forhold gør sig gældende.
Flertallet lagde vægt på, at de borgere, som berøres af en
kontrolordning, i almindelighed gøres opmærksom på
myndighedernes adgang til at foretage samkøring i kon-
troløjemed, inden kontrollen iværksættes, og at samkø-
ringen så vidt muligt kun finder sted, hvis de personer,
der omfattes af kontrollen, har fået meddelelse om kon-
trolordningen, inden de afgiver oplysninger til myndig-
heden.
Det er i øvrigt Datatilsynets opfattelse, at antallet af
sagsbehandlere, som er beskæftiget med sammenstilling
og samkøring i kontroløjemed, skal begrænses mest mu-
ligt.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§ 23
Udkastets § 23 har følgende ordlyd:
Ӥ
23.
Sikkerhedsstyrelsen kan oplyse offentligheden om faren ved
gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel, når der er meddelt et
påbud eller et forbud efter § 15, stk. 1, § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 19
eller § 20, stk. 1 og 2.
Stk. 2.
Ved oplysning efter stk. 1 kan Sikkerhedsstyrelsen kun vide-
regive oplysninger, der har karakter af forretningshemmeligheder,
når dette findes nødvendigt for at beskytte forbrugernes sikker-
hed.
Stk. 3.
Sikkerhedsstyrelsen kan offentliggøre meddelelser fra Eu-
ropa-Kommissionen om ulovligt materiel og indgreb herimod i
andre lande.”
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0005.png
Det fremgår af de specielle bemærkninger til § 23, at of-
fentliggørelse af oplysninger i medfør af bestemmelsen
vil kunne indebære offentliggørelse af personoplysnin-
ger.
Datatilsynet skal i den anledning henlede opmærksom-
heden på, at det i betænkning nr. 1516/2010 om offentli-
ge myndigheders offentliggørelse af kontrolresultater,
afgørelser mv. anbefales, at myndigheder, der overvejer
ved eller i henhold til lov at indføre nye ordninger med
systematisk offentliggørelse af oplysninger om kontrol-
resultater og afgørelser mv. på internettet i ikke-
anonymiseret form, forinden gennemgår de spørgsmål,
der fremgår på side 122 i betænkningen.
Forslag til ændring
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0006.png
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Afsender:
Navn
Adresse
Kontaktperson
Dansk Fjernvarme
Merkurvej 7
6000 Kolding
Kate Wieck-Hansen
Generelle kommentarer:
Der er indhentet kommentarer fra et enkelt værk, da vi ikke i Dansk Fjernvarmes sekretariat har
de fornødne kompetencer.
Værkerne ser frem til modernisering af B-4 og B-4 og de lettelser der herved opnås
Paragraf
Kommentar
§5
Det at fastsætte regler for ”udførelse, drift og
vedligehold af gasanlæg / gasinstallationer”
er som sådan ok, men er det ikke allerede afklaret
via den ibrugtagningstilladelse der bliver givet fra
distributionsselskabet!
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§15
1 vendingen ”Relevant gasfaglig virksomhed” –
Hvem er dette
- nogle værker har en del ”problemer” med at tolke
reglerne idet de pt. ”falder udenfor” med størrelse og
tryk.
Forslag til ændring
Paragraf
§16
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0007.png
Kommentar
Forslag til ændring
dette er lig med bemærkningerne for §15
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0008.png
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Afsender:
Navn
Adresse
Kontaktperson
Dansk Gasteknisk Center a/s
Dr. Neergaards Vej 5B
2970 Hørsholm
Per G. Kristensen
Generelle kommentarer:
Dansk Gasteknisk Center a/s (DGC) finder det meget velkomment, at der kommer en ny
gaslovgivning, der kan tage hensyn til de mange forandringer, der er sket i branchen siden
sidste lovgivning, herunder hele udviklingen med biogasproduktionsanlæg og
opgraderingsenheder.
DGC har på de følgende sider en række specifikke kommentarer til de enkelte dele af den
foreslåede lovgivning. Såfremt der er brug for yderligere kommentarer eller uddybning, står
DGC gerne til rådighed herfor.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0009.png
Specifikke kommentarer til de enkelte paragraffer eller bemærkningerne:
Paragraf
Kommentar
§2, punkt 1)
Den foreslåede definition af gas synes ikke at være
fyldestgørende. Ved at afgrænse til listen brint, metan,
propan, butan og blandinger heraf udelukkes principielt
alle gasblandinger, der indeholder fx etan eller andre
gasser, som ikke specifikt er med på listen.
DGC skal bemærke, at den foreslåede definition
medtager forbrugsgasser til laboratorieudstyr fx H
2
og
blandinger af H
2
og metan, som normalt distribueres på
standard stålflasker. Er det hensigten?
Forslag til ændring
DGC foreslår følgende definition:
Gas: Brint, alkaner (C
1
-C
4
), alkener (C
2
-C
4
), alkyner (C
2
-
C
4
) i ren form eller blandinger heraf og i blandinger med
andre gasser, hvor nævnte gasser udgør en væsentlig
andel, herunder specielt blandinger med luft.
Det bemærkes, at den foreslåede nye definition udover
laboratoriegasserne også vil dække fx acetylenflasker.
Paragraf
Kommentar
§ 2, punkt 3)
Gasinstallationer kan udføres andre steder end
bygninger. Gasinstallationer forefindes i containere,
skurvogne og lignende samt i nogle tilfælde udendørs
ved procesanlæg og fx ved Københavns Lufthavns
brandøvelsesplads.
3) Gasinstallation: Enhver form for installation, hvor der
anvendes gas. Gasinstallationer regnes fra
gasbeholderens tilslutning eller tilslutning til
gasregulatorskab og omfatter rørledninger frem til og
med tilsluttet gasmateriel, herunder dettes ventilations-
og aftrækssystem.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§2 punkt 3), 4) og 5)
Det bemærkes, at leverandører af gasser på flasker
efter det foreslåede er at regne som gasdistributører.
Dette gælder både de sædvanlige LPG (propan/butan)
leverandører, hvis nogen distribuerer naturgas på
flasker, og dem som leverer fx brint og kulbrinter til
laboratoriebrug. Det bemærkes, at der er en del
udenlandske firmaer, der leverer til laboratoriebrug,
herunder også firmaer der ikke er repræsenteret med
en dansk afdeling.
DGC gør opmærksom på, at Energinet, som er et
gastransmissionsselskab, efter det skrevne vil være at
regne som gasdistributør, idet de leverer til et par større
kraftværker.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0010.png
Det bør efter DGC’s mening overvejes, om leverandører
til gasanlæg også skal regnes som gasdistributører, se
kommentar til § 17 vedr. biogasproducenter der leverer
til gasanlæg.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§2, punkt 6
DGC skal foreslå, at der indføres endnu en definition,
der skal fjerne den tvivl, der kan opstå i en række
situationer om, hvem der egentlig har ansvaret.
Definitionen skal også foregribe, at det fremover måske
bliver mere almindeligt at udbyde energitjenester, hvor
et selskab tilbyder at levere MWh-varme til en bygning. I
så fald kan ejeren af fx en gaskedel godt være en
anden end bygningens ejer eller bruger.
Forslag til ændring
6) Driftsansvarlig:
Ejeren af en gasinstallation er driftsansvarlig, med
mindre denne ved skriftlig aftale har overdraget
driftsansvaret for installationen til andre, fx en lejer, en
bruger eller et servicefirma.
Ejeren af et gasanlæg er driftsansvarlig med mindre
denne ved skriftlig aftale har overdraget driftsansvaret
for gasanlægget til andre, fx en lejer, en bruger eller et
driftsfirma.
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 7, stk. 1
Den, der udfører eller driver gasanlæg…
Dette giver en enten/eller-problematik.
Den, der udfører og/eller driver gasanlæg…
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 7, stk. 1
Der henvises til standarder.
Standarder erstattes med ”internationalt anerkendte
standarder”.
Paragraf
Kommentar
§ 8, stk. 2
Er det foreneligt med EU retten alene at acceptere
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0011.png
dokumentationen på dansk eller engelsk? Tysk har
været brugt til megen gaslitteratur, og meget af det
danske system er bygget op baseret på tyske normer.
(Er det en handelshindring ikke at acceptere øvrige EU
sprog, det vil i hvert fald gøre det vanskeligere for
franske, tyske eller polske rådgivere at levere
dokumentationen).
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§ 9, stk. 1, stk. 2 stk. 3
§ 10, stk. 1, stk. 2, stk. 3, stk. 4
§ 15, stk. 1, stk.2
§ 16, stk.1, stk. 2
”Ejer eller bruger” er ansvarlig. Deles ansvaret
forsvinder det ofte. Det bør være helt klart, hvem der
har ansvaret for sikkerheden. Vi foreslår, som ovenfor
nævnt, at termen erstattes med den driftsansvarlige, og
den defineres som ejeren med mindre andet er skriftligt
aftalt.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§ 9, stk. 3
Ejeren eller brugeren af et gasanlæg skal vise
påpasselighed med hensyn til at afværge…
På dansk betyder dette, at ejer/bruger skal være
påpasselig med at afværge.
Ejeren eller brugeren skal udvise påpasselighed og
sikre, at anlægget ikke udsættes for overlast.
Jf. bemærkningerne ovenfor omkring ejer eller bruger
foreslår vi:
Den driftsansvarlige skal udvise påpasselighed og sikre,
at anlægget ikke udsættes for overlast.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 10, stk. 3
Ejeren eller brugeren af en gasinstallation skal vise
påpasselighed med hensyn til at afværge…
På dansk betyder dette, at ejer/bruger skal være
påpasselig med at afværge.
Ejeren eller brugeren skal udvise påpasselighed og
sikre, at anlægget ikke udsættes for overlast.
Jf. bemærkningerne ovenfor omkring ejer eller bruger
foreslår vi:
Den driftsansvarlige skal udvise påpasselighed og sikre,
at installationen ikke udsættes for overlast.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0012.png
Paragraf
Kommentar
§ 10, stk. 4
Der er i lovteksten og i bemærkningerne til lovforslaget
stor forskel på, hvad den driftsansvarlige
(ejeren/brugeren) skal gøre i fald, der konstateres
gaslugt. Ifølge loven skal man straks underrette
gasdistributionsselskabet - ifølge bemærkningerne skal
man straks sikre, at gasforsyningen afbrydes.
Det bør være helt klart, hvilke krav der stilles til den
almindelige bruger. Forventes de fysisk at skulle
afbryde gasforsyningen, eller alene at ringe til
gasdistributørselskabet?
Flaskegas kan ud fra et forbrugersynspunkt godt
benyttes i, hvad der opfattes som faste installationer.
Hvis en forbruger i en situation med gaslugt jf.
lovforslaget kontakter flaskegasdistributøren, har man
så sikkerhed for, at flaskegasdistributørselskaberne har
et beredskab til at rykke ud i forbindelse med gaslugt?
Hvorledes sikres dette med udenlandske leverandører?
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§ 12
Ifølge § 2 er leverandører af gas på flasker defineret
som gasdistributører.
I § 12 gives Sikkerhedsstyrelsen og alle
gasdistributionsselskaber ret til at kræve den
nødvendige information.
Kan Sikkerhedsstyrelsen oplyse, hos hvem
Sikkerhedsstyrelsen og gasdistributionsselskaber, der
levere flasker med gas, skal kræve disse nødvendige
oplysninger?
Udstyr til flaskegas og laboratorieudstyr handles frit
imellem private aktører, og den private ejer af fx en
gasgrill kan frit købe flaskegas fra forskellige danske og
udenlandske leverandører og mellemhandlere fx
byggemarkeder. Der er ingen tilknytning mellem
gasdistributøren og ejerne af udstyr til flaskegas.
Forslag til ændring
Forslaget vil være, at leverandører af flasker med gas i
denne forbindelse fritages fra rollen som gasdistributør,
og Sikkerhedsstyrelsen selv tager sig af området. Der vil
fortsat kunne kræves midler ind til dækning af
omkostningerne fx ved et fast beløb pr. solgt
gasmængde.
Paragraf
Kommentar
§ 12 og 13
Der planlægges en datadrevet fremgangsmåde bredt
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0013.png
på området tilsyn, markedskontrol og
markedsovervågning, men som beskrevet ovenfor,
synes dette ikke muligt på hele flaskegasområdet, da
grundlaget for at gennemføre en sådan tilgang ikke er
til stede. Det vil være overordentligt vanskeligt bare at
få et overblik over, hvad der findes af gasforbrugende
udstyr til flaskegas for ikke at nævne, hvor det befinder
sig.
Forslag til ændring
DGC skal foreslå, at der på hele flaskegasområdet
vælges en anden og mere traditionel tilgang, nemlig
tilsyn, kontrol, og mere kontrol.
Paragraf
Kommentar
§17
Ifølge § 2 er en biogasproducent, der leverer gas til et
opgraderingsanlæg, ikke gasdistributør, idet
opgraderingsanlægget er et gasanlæg og ikke en
gasinstallation. Hvem er det så, der skal afbryde
forsyningen til et biogasopgraderingsanlæg, som ikke
findes sikkert?
Mulig løsning: Definer leverandører af gas til gasanlæg
som gasdistributører.
Der kan være andre ikke hensigtsmæssigheder ved
denne løsning. DGC har ikke gennemgået lovforslaget
for sådanne.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§ 18, stk. 1, stk. 2
DGC mener, at bestemmelserne, om at
Sikkerhedsstyrelsen kan udtage apparater og kræve
udgifter til tekniske undersøgelser refunderet, kan have
meget store privatøkonomiske konsekvenser for en
kunde, der måske uforvarende har købt et uheldigt
apparat.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§ 21 og § 24
Flaskegasdistributører regnes ifølge § 2 at være
gasdistributører. DGC kan ikke se, at leverandører af
flaskegas til fx byggemarkeder har nogen som helst
mulighed for at undersøge nogen installationer. De ved
ikke engang, hvor installationerne er.
Der er brug for, at Sikkerhedsstyrelsen påtager sig
ansvaret for området.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§ 25
DGC kan være bekymret for, om gas kan blive
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0014.png
repræsenteret bredt nok i forhold til små og store
installationer og biogas.
Forslag til ændring
DGC vil foreslå, at det indskrives direkte, at
ledningsbundet gasdistribution skal være
repræsenteret i Rådet for El- og Gasteknisk Sikkerhed.
Udpegning kan formelt fx ske i regi af Dansk Gas
Forening (DGF).
§ 29, stk. 1
Det bør fremgå, at afgiftens størrelse fastsættes ud fra
enten antal kunder eller distribueret energi.
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§ 29, stk. 2
Gasdistributionsselskabet er dem, der har rørene eller
flaskerne. De kommercielle selskaber er dem, der
sælger energien (gassen). Hvordan skal
omkostningerne kunne refunderes af den ene eller den
anden af disse parter? Er der en fastlagt
fordelingsnøgle?
I forhold til bemærkningerne til forslaget står der, at
paragraffen skal videreføre gældende praksis, at
gasdistributøren (dem med flasker og rør) kan få
refunderet udgifterne af dem, der har indgået en
kommerciel aftale om at levere gas til forbrugeren.
Fastholdes det, at det er energileverandøren, der skal
dække omkostningen, skal DGC foreslå følgende ordlyd:
Omkostninger ved udførelse af det sikkerhedstekniske
arbejde, der udføres i medfør af bestemmelser fastsat
efter § 5 samt omkostninger jf. stk. 1, skal refunderes
gasdistributionsselskabet af det selskab, der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med
forbrugeren.
Forslag til ændring
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0015.png
3. oktober 2017
JSE/Morten Jacob
Leth
Digitaliseringsstyrelsens svar på Sikkerhedsstyrelsens høring af 8. september
2017 (jeres j. nr.: 215-01-00006) over udkast til forslag til lov om sikkerhed for
gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel (gassikkerhedsloven)
Digitaliseringsstyrelsens høringssvar knytter sig til lovforslagets § 26, stk. 1 om
digital kommunikation. Digitaliseringsstyrelsen imødeser generelt tiltag, der
understøtter digital forvaltning og digitale processer samt øget digital
kommunikation mellem myndigheder og borgere og virksomheder.
Digitaliseringsstyrelsen har visse betragtninger af mere generel karakter, som
Sikkerhedsstyrelsen kan overveje at inddrage i forbindelse med endelig
formulering af lovbemærkningerne til § 26 og i overvejelserne ved det
efterfølgende arbejde med at udstede regler efter den foreslåede bestemmelse i §
26, herunder særlig ved udarbejdelse af regler om digitale selvbetjeningsløsninger.
Det fremgår af bemærkningerne til § 26, at ministeren kan fastsætte regler om, at
Sikkerhedsstyrelsen kan sende visse meddelelser til blandt andet borgere til deres
digitale postkasse med de retsvirkninger, der følger af lov om Digital Post fra
offentlige afsendere. Det kan overvejes, om der allerede er tilstrækkelig hjemmel
til at sende digital post til borgere og virksomheder i medfør af lov om Digital
Post.
For at sikre mest mulig sammenhæng og ensartethed for borgere og
virksomheder, skal Digitaliseringsstyrelsen ved udformning af regler om digital
kommunikation, der retter sig mod borgere (og virksomheder), henvise til de
bestemmelser, der følger af lov om Digital Post fra offentlige afsendere samt
lovkonceptet for de fire såkaldte bølgelove om overgang til obligatorisk digital
selvbetjening, herunder særligt borgerens mulighed for at blive fritaget. Der
sondres her mellem de offentlige myndigheders henvendelser til borgerne med
Digital Post, og borgernes henvendelser til de offentlige myndigheder ved digital
selvbetjening.
Obligatorisk tilslutning til Digital Post
Det følger af
lov om Digital Post
fra offentlige afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr.
801 af 13. juni 2016, at borgere og virksomheder skal have en digital postkasse til
brug for at modtage digital post fra offentlige afsendere. Loven giver de offentlige
myndigheder ret til at sende meddelelser, dokumenter, m.v. digitalt til borgere og
virksomheder. Loven fastslår, at digitale meddelelser fremsendt gennem løsningen
har samme retsvirkning som meddelelser, dokumenter mv., der sendes som
traditionel papirpost. Borgere kan blive fritaget for at tilslutte sig Digital Post, hvis
der foreligger en fritagelsesgrund, og borgeren erklærer på tro og love at opfylde
en af disse.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0016.png
Side 2 af 2
Obligatorisk digital selvbetjening
I den udstrækning, der fastsættes regler om indførelse af obligatorisk digital
selvbetjening for borgere, kan Digitaliseringsstyrelsen henvise til den tilgang, der
er indført ved udmøntning af Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2011-
2015 i de fire samlelove om overgang til obligatorisk digital selvbetjening for
borgere (bølgelovene), jf. lov nr. 558 af 18. juni 2012, lov nr. 662 af 12. juni 2013,
lov nr. 552 af 2. juni 2014 og lov nr. 742 af 1. juni 2015. På den lange række af
serviceområder på forskellige ministerområder er der indført ensartede regler, der
sikrer samme tilgang uanset om en borger skal skrive sit barn op til skole, indgive
en flytteanmeldelse eller ansøge om begravelseshjælp. Konceptet er her, at de
borgere, der kan, skal anvende digital selvbetjening. Borgere, der har svært ved
det, skal have hjælp og vejledning. Borgere, der ikke kan anvende digital
selvbetjening, skal tilbydes at indgive ansøgningen, anmeldelsen mv. på anden vis.
Hvis den enkelte offentlige myndighed i det konkrete tilfælde vurderer, at der
foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke kan anvende den digitale
selvbetjeningsløsning, skal myndigheden anvise, hvordan borgeren i stedet skal
indgive en ansøgning, anmeldelse mv. Særlige forhold kan eksempelvis være
særlige handicap, manglende digitale kompetencer, visse socialt udsatte borgere,
sprogvanskeligheder mv., der gør, at borgeren ikke kan ansøge digitalt. Der er tale
om en vurdering fra henvendelse til henvendelse, som foretages uafhængigt af, om
borgeren er tilsluttet til Digital Post.
En fritagelse fra tilslutning til Digital Post fra offentlige afsendere adskiller sig
således fra fritagelse fra en konkret digital selvbetjeningsløsning. Fritagelse fra
Digital Post giver efter bølgelovskonceptet ikke adgang til en generel fritagelse fra
digitale selvbetjeningsløsninger. Fritagelse fra brug af en digital
selvbetjeningsløsning er en konkret afgørelse fra henvendelse til henvendelse.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0017.png
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Afsender:
Navn
Adresse
Energi- og oliforum
Landemærket 10
1119 KBH K
Michael Mücke Jensen
Kontaktperson
Generelle kommentarer:
Energi- og olieforum takker indledningsvis for muligheden for at kommentere på lovforslaget.
Overordnet støtter vi lovens intention om at modernisere og forenkle den eksisterende lov om
gasinstallationer og gasmateriel og dermed gøre det lettere at etablere gasinstallationer og
anlæg i Danmark samtidig med, at det nuværende sikkerhedsniveau fastholdes.
På en række områder er regelsættet dog uklart i forhold til hvilken myndighed, der har det
overordnede ansvar, og hvem der er koordinerende myndighed, hvis der er flere myndigheder
involveret i sikkerheds/risikoarbejdet.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, så er gasområdet også omfattet af
arbejdsmiljølovgivningen. Det er derfor vigtigt, at det er en entydighed i hvilke roller den
enkelte myndighed har i forhold til tilsynet og godkendelsen af gasinstallationer. I modsat fald
vil de lettelser, som lovforslaget vil medføre, hurtigt blive spist op af administrative byrder og
bøvl, hvis der ikke er en klar rollefordeling og koordinering mellem de enkelte myndigheder.
Vi har nedenfor kommenteret på de specifikke bestemmelser i lovforslaget.
Specifikke kommentarer til de enkelte paragraffer eller bemærkningerne:
Paragraf
Kommentar
1 og 2
Det er uklart, hvad der menes med en
”flaskegasfyldestation”, som den er omtalt i
bemærkningerne til §2. Der er forskel på definitionen i
lovforslaget og den definition, der er foreslået i udkast
til ”anlægsbekendtgørelsen” – jf. udkast af 5. april
2017.
Vi foreslår at definitionen af flaskegasfyldestation
præciseres i lovbemærkningerne, så den svarer til den
definition der gælder i ”anlægsbekendtgørelsen”
Forslag til ændring
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0018.png
Paragraf
Kommentar
§ 10, stk. 4
Der er efter vores vurdering forskel på installationerne,
og hvem der derfor bør kontaktes. Det er naturligt at
naturgasselskaberne kontaktes hvis kunden
konstaterer gaslugt. De vil hurtigt kunne komme til
stede og lukke forsyningen og hjælpe med at udrede
skadesårsag.
LPG derimod anvendes i stort omfang i små fritstående
udendørs installationer til fritidsbrug, såsom havegrill,
terrassevarmere og lignende.
Vi læser da også bestemmelsen om ”ejeren af en fast
gasinstallation” som ikke omfattende førnævnte
installationer til ”fritidsbrug”.
Det skal i lovbemærkningerne præciseres, at stk 4
omhandler faste installationer, samt, hvad der menes
med ”en fast gasinstallation”. Og at installationer til
”fritidsbrug” ikke er omfattet af denne bestemmelse. I
tilfælde af gaslugt, så skal ejeren af sådan en
installation afkoble flasken fra installationen, og
henvende sig til leverandøren af udstyret – ikke
leverandøren af gasflasken.
.
§ 15
Der er uklart, hvem der er koordinerende myndighed,
hvis der er flere myndigheder involveret i
sikkerheds/risikoarbejdet. Det er desuden uklart
hvordan skillelinjerne mellem de forskellige
myndigheder vil være i fremtiden.
Vi ønsker at præciseres, hvem der er koordinerede
myndighed, hvis der er flere myndigheder involveret i
sikkerheds-/risikoarbejdet, samt hvordan skillelinjen
mellem de forskellige myndigheder vil være i forhold til
lovforslaget.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 24, stk. 3
SIK kan stille krav om habilitet. Det er uklart, hvordan
det tænkes udmøntet i forhold til de kommercielle
gasleverandører som for eksempel LPG-selskaberne. De
nuværende formuleringer i lovbemærkninger ser ud til
primært at være rettet mod de ikke kommercielle
distributører af naturgas.
Vi bakker op om, at der også til de kommercielle
godkendte gasleverandører stilles krav om habilitet
med mere, men det bør præciseres, hvordan det
tænkes udmøntet i forhold til netop den gruppe.
Vi ønsker, at dette uddybes nærmere.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0019.png
Paragraf
Kommentar
§ 28, stk. 3
Vi støtter, at der blot henvises til standarder, selv om de
ikke findes på dansk. Typisk vil det ikke være tilfældet
inden for gasområdet. Det bør dog tilstræbes, at der
kun henvises til standarder, som findes på et
hovedsprog, som for eksempel engelsk.
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0020.png
05. oktober 2017
/AndAre-erst
Høringssvar vedrørende Forslag til lov om sikkerhed ved gasanlæg, gasinstal-
lationer og gasmateriel (gassikkerhedsloven)
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget forslaget i hø-
ring.
De endelige administrative konsekvenser for erhvervslivet ved lovforslaget af-
hænger af udmøntningen af Erhvervsministerens bemyndigelse til at fastsætte
regler om drift og vedligehold af gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel, jf.
§ 5, herunder særligt regler for dokumentation for udførelse af drift mv., jf. § 5,
stk. 2.
TER vurderer, at lovforslaget i sig selv medfører administrative konsekvenser
under 4 mio. kr. årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
TER vil vurdere de nærmere administrative konsekvenser for erhvervslivet i
forbindelse med høring af de bekendtgørelser, der måtte følge af lovforslaget,
herunder særligt af § 5.
TER opfordrer i den forbindelse til, at en eventuel brug af bemyndigelserne vil
blive tilrettelagt ud fra hensynet til at påføre virksomhederne færrest mulige
administrative byrder.
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf
Fax
35 29 10 00
35 46 60 01
CVR-nr. 10 15 08 17
[email protected]
www.erst.dk
Kontaktperson vedr. ovenstående bemærkninger:
Per Kæmpe
Fuldmægtig
Tlf. direkte 3529 1556
E-post
[email protected]
Med venlig hilsen
Andreas Oscar Arenfeldt
Stud.jur., Team Jura
ERHVERVSSTYRELSEN
Direktionssekretariatet - Team Jura
Telefon: 35291090
Mail:
[email protected]
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0021.png
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Afsender:
Navn
Adresse
Kontaktperson
Frederiksberg Forsyning
Stæhr Johansens Vej 38
2000 Frederiksberg
Søren Berg Lorenzen
Generelle kommentarer:
Loven har efter vores forståelse til formål at opdatere og modernisere reguleringen på
området, herunder at forenkle de gældende regler uden negative konsekvenser for det
generelle sikkerhedsniveau. Dette formål er ud fra en overordnet betragtning positivt.
Som gasdistributionsselskab er vi dog usikre på de krav og forventninger, som i fremtiden vil
blive stillet til os i medfør af loven. Vi forventer, at disse krav og forventninger vil blive
tydeliggjort i de bekendtgørelser, som vil blive udarbejdet i forlængelse af loven. Derfor er det
på nuværende tidspunkt vanskeligt for os at forholde os til den samlede fremtidige regulering
for gasdistributionsselskaberne.
Specifikke kommentarer til de enkelte paragraffer eller bemærkningerne:
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 12, stk. 2
Både sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne er nævnt – det åbner for
uklarhed.
Rollefordelingen mellem Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne bør afklares.
§ 14, stk. 1
Både Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne er nævnt – det åbner for
uklarhed.
Rollefordelingen mellem Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne bør afklares.
§ 17
I og med at der lægges op til, at
gasdistributionsselskaberne sammen med
Sikkerhedsstyrelsen er ansvarlig for visse dele af
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0022.png
Forslag til ændring
tilsynet med gasinstallationer, undrer det, at det kun er
Sikkerhedsstyrelsen, der har de beføjelser, som er
nævnt i § 17.
Såfremt gasdistributionsselskaberne skal være
ansvarlig for dele af tilsynet, foreslås det, at
gasdistributionsselskaberne tildeles samme beføjelser,
som de i§ 17 nævnte.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0023.png
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Afsender: Høringssvaret er koordineret for nedenstående virksomheder.
Navne
NGF Nature Energy (cvr: 29214824)
Dansk Gas Distribution (cvr: 27210406)
HMN GasNet P/S (cvr: 37270024)
Energinet (cvr: 28980671)
NGF Nature Energy. Ørbækvej 260, 5220 Odense SØ
DGD, Kraftværksvej 53, 7000 Fredericia
HMN GasNet P/S, Gladsaxe Ringvej 11, 2860 Søborg
Energinet, Tonne Kjærsvej 6, 7000 Fredericia
Bjarne Koch/DGD og Per Persson/HMN på vegne af
ovenstående selskaber.
Adresser
Kontaktpersoner
Generelle kommentarer:
Hermed fremsender gasdistributionsselskaberne NGF Nature Energy, Dansk Gas Distribution,
HMN GasNet P/S og gastransmissionsselskabet Energinet, bemærkninger til lovforslaget
omhandlende lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven). Energinet har, som transmissionsselskab, endvidere en rolle som
gasdistributionsselskab.
I selskaberne noterer vi os med tilfredshed Sikkerhedsstyrelsens indstilling til, at det fortsat er
gasdistributionsselskaberne der skal varetage myndighedsbehandling og føre tilsyn med
gasinstallationerne. Ligeledes noterer vi os med tilfredshed, at der gives mulighed for at
modernisere den sikkerhedstekniske overvågning ved at udvikle en mere risikobaseret
tilsynsmodel i et nært samarbejde mellem Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne.
Specifikke kommentarer til de enkelte paragraffer eller bemærkningerne:
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 1, stk. 3
Loven gælder heller ikke for transmissions- fordelings-
og distributionsledninger til transport af naturgas.
Tilføjelse til stk. 3:
Loven gælder ikke for gasinstallationer om bord på
skibe og gasinstallationer til fremdrift af transportmidler
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0024.png
eller opvarmning af køretøjer. Loven gælder ligeledes
ikke for transmissions-, fordelings- og
distributionsledninger til transport af naturgas.
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 2, stk. 3
For mange gasinstallationer gælder det, at gasmåler,
trykregulator etc. er monteret i et skab uden for
bygningen. Enten på muren, men kan også være et
fritstående skab. Der findes også stikledninger, som er
ført ind i bygningen til en hovedafspærringshane
umiddelbart inden for soklen.
Ny tekst:
Gasinstallation: Enhver form for installation hvor der
anvendes gas. Gasinstallationer regnes fra
gasbeholderens tilslutning eller fra installationens
tilslutning til stikledningen og omfatter rørledninger og
tilsluttet gasmateriel, herunder tilknyttede ventilations-
og aftrækssystemer.
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 10, stk.4
Vi mener ikke, at ejere eller brugere straks skal
underrette gasdistributionsselskabet ved gaslugt på
gasinstallationer.
Ejere eller brugere som oplever gaslugt på egne
installationer, skal straks lukke for hovedhanen til
gasforsyningen og kontakte en autoriseret vvs-
installatør.
I tvivls- eller nødstilfælde skal ejer eller bruger kontakte
gasdistributionsselskabet som har en døgnbemandet
vagtcentral, dels for at få administrativ rådgivning og
dels for at anmode om fysisk hjælp til en eventuel
lukning af hovedhane.
Ny tekst:
Stk. 4.
Ejeren eller brugeren af en fast gasinstallation
skal straks lukke for hovedhanen til gasforsyningen ved
konstatering af gaslugt og lade fejl og mangler afhjælpe
af en autoriseret VVS-installatør jf. §10, stk. 2 og i nøds-
eller tvivlstilfælde kontakte gasdistributionsselskabet.
Paragraf
Kommentar
§ 10, stk. 4
Underretningspligten for ejere eller brugere bør i
stedet omfatte ulykker, farlige hændelser og
forgiftninger.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0025.png
Forslag til
ændring
Ny tekst:
Ejeren eller brugeren af en fast gasinstallation
skal straks underrette gasdistributionsselskabet
i tilfælde af ulykker, farlige hændelser,
forgiftninger eller alvorlig beskadigelse, havari
på installationskomponenter m.v.
Paragraf
§ 10, stk. 4
Kommentar Underretningspligten for autoriserede vvs-
installatører og servicefirmaer bør omfatte ulykker,
farlige hændelser, forgiftninger og alvorlig
beskadigelse, havari på installationskomponenter
m.v.
Forslag til
ændring
Tilføjelse:
Stk. 5. Autoriserede vvs-installatører og
servicefirmaer skal straks underrette
gasdistributionsselskabet ved ulykker, farlige
hændelser, forgiftninger og alvorlig beskadigelse,
havari på installationskomponenter m.v.
Paragraf
§ 12
Kommentar Ansvarsfordelingen mellem Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne er uklar.
Forslag til
ændring
Teksten bør præciseres.
Paragraf
§ 21
Kommentar Jf. bemærkningerne kan gasdistributionsselskaberne
ikke på eget initiativ foretage sikkerhedstekniske tilsyn.
Forslag til
ændring
Tilføjelse:
§ 21, stk. 1 gasdistributionsselskaberne kan på eget
initiativ foretage supplerende sikkerhedstekniske tilsyn.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0026.png
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 24, stk.3
Sikkerhedsstyrelsen ønsker mulighed for at kræve, at
gasdistributionsselskabet tegner en ansvarsforsikring.
Kravet ønskes begrundet.
At det i dokumentet ”Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger”, på side 34 afsnit 4,
begrundes.
Paragraf
Kommentar
A) § 29, stk. 2
Det er uklart hvem der skal betale, idet både
gasdistributionsselskabet og det selskab der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med
forbrugeren nævnes.
Det bør præciseres.
Nuværende tekst:
Stk. 2.
Omkostninger ved udførelse af det sikkerhedstekniske
arbejde, der udføres i medfør af bestemmelser fastsat
efter § 5, samt omkostninger, jf. stk. 1, skal refunderes
af gasdistributionsselskabet eller det selskab, der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med
forbrugeren.
Stk. 2.
Omkostninger ved udførelse af det
sikkerhedstekniske arbejde, der udføres i medfør af
bestemmelser fastsat efter § 5, samt omkostninger, jf.
stk. 1, skal refunderes af gasdistributionsselskabet
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
B) § 29, stk.2
Det er uklart hvem der skal betale, idet både
gasdistributionsselskabet og det selskab der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med
forbrugeren nævnes.
Det bør præciseres.
Nuværende tekst: Stk. 2.
Omkostninger ved udførelse af det sikkerhedstekniske
arbejde, der udføres i medfør af bestemmelser fastsat
efter § 5, samt omkostninger, jf. stk. 1, skal refunderes
af gasdistributionsselskabet eller det selskab, der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med
forbrugeren.
Hvis Sikkerhedsstyrelsen mener, at omkostninger til
den traditionelle sikkerhedstekniske og risikobaserede
overvågning omhandler gasdistributionsselskaberne og
eventuelle omkostninger til særlig sikkerhedsteknisk
opfølgning på udvalgte produkter, f.eks. afledt af
produktfejl, entydigt betales af
fabrikant/importør/forhandler som oplyst i dokumentet
”Bemærkninger til lovforslaget Almindelige
bemærkninger” på side 37 andet nederste afsnit, så
kan teksten med fordel omformuleres.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0027.png
Forslag til ændring
Stk. 2.
Omkostninger ved udførelse af det
sikkerhedstekniske arbejde, der udføres i medfør af
bestemmelser fastsat efter § 5, samt omkostninger, jf.
stk. 1, skal refunderes af gasdistributionsselskabet.
Nyt stk. 4. skal formuleres med udgangspunkt i
nedenstående tekst:
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 206 af 27. marts
2000 om gasinstallationer og installationer i forbindelse
med vand- og afløbsinstallationer med henblik på at
udarbejde særskilte bestemmelser, hvorefter
fabrikanter, importører og forhandlere, i tilfælde af at
gasmaterielet ikke er lovligt eller forbundet med
sikkerhedsmæssig risiko, skal betale omkostningerne i
forbindelse med den pågældende kontrol. Hjemlen har
været anvendt til at fastsætte bekendtgørelse nr. 1048
af 8. december 2003 om betaling af omkostninger i
forbindelse med tilsyn og kontrol af gasinstallationer.
Gasdistributionsselskaberne har følgende kommentarer til dokumentet ”Bemærkninger
til lovforslaget Almindelige bemærkninger”
Side 8, andet sidste afsnit
I indledningen bør der ud over at liste fordelene for virksomheder, tillige indgå et afsnit
hvori fordelene for forbrugerne. (f.eks. lavere installationsomkostninger,
standardisering, forenkling, digitalisering, metodefrihed, kommunikation, nye teknikker
og produkter, etc.)
Side 9 – 2.0, sidste afsnit
Nedenstående tekst har reference til ændring af Elsikkerhedsloven – for så vidt det
omhandler elektriske installationer som er en del af en gasinstallation kan emnet være
relevant, men eksemplet med en oplader er måske ikke relevant i sammenhæng med
den ny Gassikkerhedslov?
Sikkerhedsstyrelsens tekst:
Endelig genindfører lovforslaget hjemmel til omkostningsdækning af test af elektrisk
materiel i elsikkerhedsloven. Denne hjemmel fandtes tidligere i den nu ophævede
stærkstrømslov. Hjemlen gælder alene i forhold til materiel, der er omfattet af EU-
regulering, i de tilfælde, hvor produktet fejler, og virksomheden efterfølgende meddeles
et påbud eller forbud. Med hjemlen vil Sikkerhedsstyrelsen dermed kunne få dækket
testomkostninger, eksempelvis hvor en anmeldelse eller proaktiv indsats fører til test af
en oplader, som viser sig ikke at være i overensstemmelse med kravene i lovgivningen.
Side 10 – afsnit 2.2, kontrol baseret på data.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0028.png
Gasdistributionsselskaberne er enige i behovet for en modernisering af den
sikkerhedstekniske overvågning og understøtter, at Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne i fællesskab udvikler en risikobaseret tilsynsmodel som
sikrer, at ressourcerne anvendes der hvor regelefterlevelsen er lav og risikoen størst.
Sikkerhedsstyrelsen motiverer til registersamkøring indhentet hos andre offentlige
myndigheder. Gasdistributionsselskaberne er imødekommende over for en samkøring,
men mener det bør undersøges hvorvidt Sikkerhedsstyrelsen med den ny
Gassikkerhedslov har hjemmel til at samkøre gasdistributionsselskabernes databaser
med andre offentlige databaser. Der kan være oplysninger om trediepart i form af data
fra vvs-installatører, kundesegmentet, produktinformationer, etc. der er omfattet af
persondataforordningen.
I afsnit 2.2 side 11 andet sidste kapitel fremgår det, at Sikkerhedsstyrelsen kan
indhente disse data fra gasdistributionsselskaberne ved helt særlige situationer,
men er
Sikkerhedsstyrelsen bevidst om, at data også skal indhentes i forbindelse med den
almindelige risikobaserede overvågning, som skal være grundlaget for
stikprøvekontroller?
Side 12 - pkt.3
Afsnittet omhandler omkostningsdækning til test af elektrisk materiel. Er det relevant
her, jf. kommentar ovenfor ”Side 9 – 2.0 sidste afsnit”.
Side 13 – pkt. 5
Der mangler oplistning af emner tilsvarende pkt. 4. De i pkt. 4 fordele for erhvervet vil
på en eller flere måder have afsmittende virkning for forbrugerne/borgerne.
Side 14 - tabellen
Der mangler oplistning af emner tilsvarende hvor fordele for erhvervet på en eller flere
måder vil have afsmittende virkning for forbrugerne/borgerne.
Side 15 - første afsnit
Det kan være en fordel at begrunde hvorfor gasstikledninger fortsat er underlagt
Gassikkerhedsloven og ikke Arbejdstilsynets bekendtgørelser.
Side 24 – 6. afsnit
Dette vil medføre at registreringen af gaslugte, og dermed det statiske grundlag for
risikovurdering i forbindelse med gaslugte, vil blive forringet betydeligt.
Sikkerhedsstyrelsen skriver følgende: I nogle tilfælde kan det være mere nærliggende
at kontakte en vvs-installatørvirksomhed i stedet for gasdistributionsselskabet, der kan
lokalisere og afhjælpe fejlen.
Gasdistributionsselskaberne er enig i, at arbejde på forbrugerejede installationer er et
anliggende for ejeren/brugeren og en autoriseret vvs-installatør, men præciserer at
statistikker på gaslugte, som ved andre sikkerhedskritiske fejl, vil få et såkaldt
mørketal.
Side 33 - § 24
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0029.png
Gasdistributionsselskaberne er meget tilfredse med Sikkerhedsstyrelsens indstilling og
tekstning af §24.
Det foreslås i
stk. 1,
at gasdistributionsselskaberne skal føre kontrol med
gasinstallationer efter bestemmelser udstedt i medfør af lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 4.
Bestemmelsen er en indholdsmæssig videreførelse af gældende ret. Det foreslås, at der
foretages en sproglig tilpasning i stk. 1 af hensyn til ønsket om at modernisere og
forenkle reguleringen på gasområdet. Med lovforslaget vil gasdistributionsselskaberne
fortsat være forpligtet til at varetage myndighedsopgaver som udførelse af kontrol med
gasinstallationer og sagsbehandling inden for eget forsyningsområde.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 4, og § 12.
Side 35 - § 26
Som et forslag til en opstart på digitalisering kan Sikkerhedsstyrelsen overveje, at
igangsætte muligheden for indberetning af ulykker, farlige hændelser, forgiftninger etc.
på hjemmesiden
www.sik.dk.
Det vil styrke kvaliteten og samtidig åbne mulighed for at
flere aktører, herunder kedelleverandører og vvs-installatører motiveres til at indberette
hændelser i større udstrækning end nu, hvilket bidrager til at vi kan prioritere de
samlede tilsynsressourcer derhen, hvor de gør størst nytte.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0030.png
Svar fra HMN
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
£¢¡ n
Afsender: Svarskrift er koordineret for nede
¥ ¤g
nde virksomheder.
Navne
NGF Nature Ener cvr: 29214824)
Dansk Gas Distribution (cvr: 27210406)
HMN GasNet P/S (cvr: 37270024)
Energinet (cvr: 28980671)
NGF Nature Energy. Ørbækvej 260, 5220 Odense SØ
DGD, Kraftværksvej 53, 7000 Fredericia
HMN GasNet P/S, Gladsaxe Ringvej 11, 2860 Søborg
Energinet, Tonne Kjærsvej 6, 7000 Fredericia
Bjarne Koch/DGD og Per Persson/HMN GasNet P/S på vegne af
ovenstående selskaber.
Adresser
Kontaktpersoner
Generelle kommentarer:
Hermed gasdistributionsselskaberne NGF Nature Energy, Dansk Gas Distribution, HMN
GasNet P/S og gastransmissionsselskabet Energinet’s bemærkninger til lovforslaget
omhandlende lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven). Energinet har, som transmissionsselskab, endvidere en rolle som
gasdistributionsselskab.
I selskaberne noterer vi os med tilfredshed Sikkerhedsstyrelsens indstilling til, at det fortsat er
gasdistributionsselskaberne der skal varetage myndighedsbehandling og føre tilsyn med
gasinstallationerne. Ligeledes noterer vi os med tilfredshed, at der gives mulighed for at
udvikle og modernisere den sikkerhedstekniske overvågning, efter en mere risikobaseret
tilsynsmodel i et nært samarbejde mellem Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne.
Den nye tilsynsmodel forventes på sigt at indebære færre byrder for de virksomheder, der
udfører arbejdet korrekt, idet kontrolindsatsen primært vil blive rettet derhen, hvor der
vurderes at være den største sikkerhedsmæssige risiko.
Specifikke kommentarer til de enkelte paragraffer eller bemærkningerne:
Paragraf
Kommentar
§1, stk. 3
Loven gælder heller ikke for transmissions- fordelings-
og distributionsledninger til transport af naturgas.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0031.png
Forslag til ændring
Tilføjelse til stk. 3:
Loven gælder ikke for gasinstallationer om bord på
skibe og gasinstallationer til fremdrift af transportmidler
eller opvarmning af køretøjer. Loven gælder ligeledes
ikke for transmissions-, fordelings- og
distributionsledninger til transport af naturgas.
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§2, stk. 3
For mange gasinstallationer gælder det, at gasmåler,
trykregulator etc. er monteret i et skab uden for
bygningen. Enten på muren, men kan også være et
fritstående skab. Der findes også stikledninger, som er
ført ind i bygningen under terræn, med en
hovedafspærringshane umiddelbart inden for soklen.
Ny tekst:
Gasinstallation: Enhver form for installation hvor der
anvendes gas. Gasinstallationer regnes fra
gasbeholderens tilslutning eller fra installationens
tilslutning til stikledningen, og omfatter rørledninger og
tilsluttet gasmateriel, her under tilknyttet ventilations-
og aftrækssystem.
Paragraf
Kommentar
§10, stk. 4
Vi mener ikke, at ejeren/brugeren straks skal
underrette gasdistributionsselskabet, ved gaslugt på
gasinstallationer.
Ejere eller brugere som oplever gaslugt på egne
installationer, skal straks lukke for hovedhanen til
gasforsyningen og kontakte en autoriseret vvs-
installatør.
I tvivls- eller nødstilfælde skal ejeren/brugeren kontakte
gasdistributionsselskabet som har en døgnbemandet
vagtcentral, dels for at få administrativ rådgivning og
dels for at anmode om fysisk hjælp til en eventuel
lukning af hovedhane.
 k¨§ƒ
§©¨e§ ¦x
Forslag til ændring
.
Ejeren/brugeren af en fast gasinstallation skal
straks lukke for hovedhanen til gasforsyningen ved
konstatering af gaslugt og lade fejl og mangler afhjælpe
af en autoriseret VVS-installatør jf. §10, stk. 2, og i
tvivlstilfælde kontakte gasdistributionsselskabet.
Paragraf
§10, stk. 4
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0032.png
Kommentar
Underretningspligten for ejeren/brugeren bør i
stedet omfatte ulykker/farlige
hændelser/forgiftninger.
Forslag til
ændring
Ny tekst:
Ejeren/brugeren af en fast gasinstallation skal
straks underrette gasdistributionsselskabet i
tilfælde af ulykker, farlige hændelser,
forgiftninger eller alvorlig beskadigelse, havari
på installationskomponenter m.v.
Paragraf
§10, stk. 4
Kommentar Underretningspligten for autoriserede vvs-
installatører og servicefirmaer bør omfatte ulykker,
farlige hændelser, forgiftninger og alvorlig
beskadigelse, havari på installationskomponenter.
Forslag til
ændring
Tilføjelse:
Stk. 5. Autoriserede vvs-installatører og
servicefirmaer skal straks underrette
gasdistributionsselskabet ved ulykker, farlige
hændelser, forgiftninger og alvorlig beskadigelse,
havari på installationskomponenter m.v.
Paragraf
§12,
Kommentar Ansvarsfordelingen mellem Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne er uklar.
Forslag til
ændring
Teksten bør præciseres.
Paragraf
§21,
Kommentar Jf. bemærkningerne kan gasdistributionsselskaberne
ikke på eget initiativ foretage sikkerhedstekniske tilsyn.
Forslag til
ændring
Tilføjelse:
§21, stk. 1 gasdistributionsselskaberne kan på eget
initiativ foretage supplerende sikkerhedstekniske tilsyn.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0033.png
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§24, stk.3
Sikkerhedsstyrelsen ønsker mulighed for at kræve, at
gasdistributionsselskabet tegner en ansvarsforsikring.
Kravet ønskes begrundet.
At det i dokumentet ”Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger”, på side 34 afsnit 4,
noteres en begrundelse.
Paragraf
Kommentar
A) §29, stk. 2
Det er uklart hvem der skal betale, idet både
gasdistributionsselskabet og det selskab der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med
forbrugeren nævnes.
Det bør præciseres.
Nuværende tekst:
Stk. 2.
Omkostninger ved udførelse af det sikkerhedstekniske
arbejde, der udføres i medfør af bestemmelser fastsat
efter § 5, samt omkostninger, jf. stk. 1, skal refunderes
af gasdistributionsselskabet eller det selskab, der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med
forbrugeren.
Stk. 2.
Omkostninger ved udførelse af det
sikkerhedstekniske arbejde, der udføres i medfør af
bestemmelser fastsat efter § 5, samt omkostninger, jf.
stk. 1, skal refunderes af gasdistributionsselskabet
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
B) §29, stk.2
Det er uklart hvem der skal betale, idet både
gasdistributionsselskabet og det selskab der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med
forbrugeren nævnes.
Det bør præciseres.
Nuværende tekst:
Stk. 2.
Omkostninger ved udførelse af det sikkerhedstekniske
arbejde, der udføres i medfør af bestemmelser fastsat
efter § 5, samt omkostninger, jf. stk. 1, skal refunderes
af gasdistributionsselskabet eller det selskab, der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med
forbrugeren.
Hvis Sikkerhedsstyrelsen mener, at omkostninger til
den traditionelle sikkerhedstekniske og risikobaserede
overvågning omhandler gasdistributionsselskaberne og
eventuelle omkostninger til særlig sikkerhedsteknisk
opfølgning på udvalgte produkter, f.eks. afledt af
produktfejl, entydigt betales af
fabrikant/importør/forhandler som oplyst i dokumentet
”Bemærkninger til lovforslaget Almindelige
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0034.png
Forslag til ændring
bemærkninger” på side 37 andet nederste afsnit, så
kan teksten med fordel omformuleres.
Stk. 2.
Omkostninger ved udførelse af det
sikkerhedstekniske arbejde, der udføres i medfør af
bestemmelser fastsat efter § 5, samt omkostninger, jf.
stk. 1, skal refunderes af gasdistributionsselskabet.
Nyt stk. 4. skal formuleres med udgangspunkt i
nedenstående tekst:
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 206 af 27. marts
2000 om gasinstallationer og installationer i forbindelse
med vand- og afløbsinstallationer med henblik på at
udarbejde særskilte bestemmelser, hvorefter
fabrikanter, importører og forhandlere, i tilfælde af at
gasmaterielet ikke er lovligt eller forbundet med
sikkerhedsmæssig risiko, skal betale omkostningerne i
forbindelse med den pågældende kontrol. Hjemlen har
været anvendt til at fastsætte bekendtgørelse nr. 1048
af 8. december 2003 om betaling af omkostninger i
forbindelse med tilsyn og kontrol af gasinstallationer.
Side 8. andet sidste afsnit
I indledningen bør der ud over at liste fordelene for virksomheder, tillige indgå et afsnit
hvori fordelene oplistes for forbrugerne. (f.eks. lavere installationsomkostninger,
standardisering, forenkling, digitalisering, metodefrihed, kommunikation, nye teknikker
og produkter, etc.)
Side 9 – 2.0 sidste afsnit
Nedenstående tekst har reference til ændring af Elsikkerhedsloven – for så vidt det
omhandler elektriske installationer som er en del af en gasinstallation kan emnet være
relevant, men eksemplet med en oplader er måske ikke relevant i sammenhæng med
den ny Gassikkerhedslov?
Sikkerhedsstyrelsens tekst:
Endelig genindfører lovforslaget hjemmel til omkostningsdækning af test af elektrisk
materiel i elsikkerhedsloven. Denne hjemmel fandtes tidligere i den nu ophævede
stærkstrømslov. Hjemlen gælder alene i forhold til materiel, der er omfattet af EU-
regulering, i de tilfælde, hvor produktet fejler, og virksomheden efterfølgende meddeles
et påbud eller forbud. Med hjemlen vil Sikkerhedsstyrelsen dermed kunne få dækket
testomkostninger, eksempelvis hvor en anmeldelse eller proaktiv indsats fører til test af
en oplader, som viser sig ikke at være i overensstemmelse med kravene i lovgivningen.
Side 10 – afsnit 2.2 Kontrol baseret på data.
"! 
o
Gasdist
selskaberne har følgende kommentarer til d
til lovforslaget Almindelige bemærkninge
r
r
ment
ærkninger
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0035.png
Gasdistributionsselskaberne er enige i behovet for en modernisering af den
sikkerhedstekniske overvågning og understøtter, at Sikkerhedsstyrelsen og
gasdistributionsselskaberne i fællesskab udvikler en tilsynsmodel som sikrer, at
ressourcerne anvendes der hvor regelefterlevelsen er lav og risikoen størst.
Sikkerhedsstyrelsen motiverer til registersamkøring indhentet hos andre offentlige
myndigheder. Gasdistributionsselskaberne er imødekommende overfor en samkøring,
men det skal undersøges nærmere, hvorvidt Sikkerhedsstyrelsen med den ny
Gassikkerhedslov har hjemmel til at samkøre gasdistributionsselskabernes databaser
med andre offentlige databaser. Der kan være oplysninger om tredjepart i form af data
fra vvs-installatører, kundesegmentet, produktinformationer, etc. Sikkerhedsstyrelsen
bør kontrollere, om ny og gældende Persondataforordning giver lovlig adgang til denne
mulighed.
I afsnit 2.2 side 11 andet sidste kapitel fremgår det, at Sikkerhedsstyrelsen kan
indhente disse data fra gasdistributionsselskaberne ved helt særlige situationer,
men er
Sikkerhedsstyrelsen bevidst om, at data også skal indhentes i forbindelse med den
almindelige risikobaserede overvågning, som skal være grundlaget for
stikprøvekontroller?
Side 12 - pkt.3
Afsnittet omhandler omkostningsdækning til test af elektrisk materiel. Er det relevant
her, jf. kommentar ovenfor ”Side 9 – 2.0 sidste afsnit”.
Side 13 – pkt. 5
Der mangler oplistning af emner tilsvarende pkt. 4. De i pkt. 4 fordele for erhvervet vil
på en eller flere måder have afsmittende virkning for forbrugerne/borgerne.
Side 14 - tabellen
Der mangler oplistning af emner tilsvarende hvor fordele for erhvervet på en eller flere
måder vil have afsmittende virkning for forbrugerne/borgerne.
Side 15 - første afsnit
Det kan være en fordel at begrunde hvorfor gasstikledninger fortsat er underlagt
Gassikkerhedsloven og ikke Arbejdstilsynets bekendtgørelser.
Side 24 – 6. afsnit
Dette vil medføre at registreringen af gaslugte, og dermed det statistiske grundlag for
risikovurdering i forbindelse med gaslugte bliver forringet betydeligt.
Sikkerhedsstyrelsen skriver følgende: I nogle tilfælde kan det være mere nærliggende
at kontakte en vvs-installatørvirksomhed i stedet for gasdistributionsselskabet, der kan
lokalisere og afhjælpe fejlen.
Gasdistributionsselskaberne er dog enige i, at arbejde på forbrugerejede installationer
er et anliggende for ejeren/brugeren og en autoriseret vvs-installatør, men præciserer at
statistikker på gaslugte, som ved andre sikkerhedskritiske fejl, vil få et betydeligt
såkaldt mørketal.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0036.png
Side 33 - §24
Gasdistributionsselskaberne er meget tilfredse med Sikkerhedsstyrelsens indstilling og
tekstning af §24.
Det foreslås i
stk. 1,
at gasdistributionsselskaberne skal føre kontrol med
gasinstallationer efter bestemmelser udstedt i medfør af lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 4.
Bestemmelsen er en indholdsmæssig videreførelse af gældende ret. Det foreslås, at der
foretages en sproglig tilpasning i stk. 1 af hensyn til ønsket om at modernisere og
forenkle reguleringen på gasområdet. Med lovforslaget vil gasdistributionsselskaberne
fortsat være forpligtet til at varetage myndighedsopgaver som udførelse af kontrol med
gasinstallationer og sagsbehandling inden for eget forsyningsområde.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 4, og § 12.
Side 35 - §26
Som et forslag til en opstart på digitalisering kan Sikkerhedsstyrelsen overveje, at
igangsætte muligheden for indberetning af ulykker, farlige hændelser, forgiftninger etc
på hjemmesiden
www.sik.dk.
Det vil styrke kvaliteten og samtidig åbne mulighed for at
flere aktører, herunder kedelleverandører og vvs-installatører, motiveres til at indberette
hændelser i større udstrækning end nu, hvilket bidrager til, at vi kan prioritere de
samlede tilsynsressourcer derhen, hvor de gør størst nytte.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0037.png
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Afsender:
Navn
Adresse
Kontaktperson
HOHOR Bygas
Ørestads Boulevard 35
2300 Kbh. S
J. S. Jeppesen,
[email protected],
tlf. 27952620
Generelle kommentarer:
Hofor Bygas er klar over lovens sigte. Ganske enkelt at byrdelette de udførende på alle måder.
Der vil blive stillet funktionsbaserede rammer for de udførende. Derimod vil der blive meget
stramme rammer for os som gasdistributionsselskab. Specielt i relation til vurdering af det
sikkerhedsmæssigt forsvarlige ved de udførendes aktiviteter. Der vil for os evt. blive tale om
godkendelse iht. egen vurdering (støttet af vejledninger) og ikke efter faste ufravigelige regle-
menter. Og til dokumentation af den sikkerhedsmæssige overvågning i øvrigt. Inkl. egne aktivi-
teter og dokumentationen herfor! Og det vil vi forhåbentlig se konkret udmøntet i bekendtgø-
relsen for gasdistributionsselskaber.
Det er dog på nogle punkter ikke helt klart hvilken rollefordeling gasdistributionsselskaber
skal have. Og hvornår. Vi er også klar over, at der i den kommende bekendtgørelse vil blive
fastsat fastere rammer for dette.
På baggrund af ovenstående har vi ikke mange kommentarer til de enkelte afsnit i loven.
Med tanke på forårets/sommerens omtale af muligheden for at lade SIK hjemtage hele syns-
området for gasinstallationer, så kan vi ikke se muligheden for dette umiddelbart i loven.
Hvorfor ikke? Evt. efter gasdistributionsselskabets ønske! Byrdelettelsen er vel for alle parter?
Specifikke kommentarer til de enkelte paragraffer eller bemærkningerne:
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 10, stk. 4
Det er en meget konkret tekst –”gasdistributionssel-
skabet”.
Der bør være mulighed for, at den umiddelbare kontakt
kan/skal ske til ekstern (kommerciel) vagtfunktion.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0038.png
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
§ 24, stk. 1
Gasdistributionsselskabet skal syne.
Der bør stå kan. Således at loven åbner muligheden for
at en anden part generelt kan syne installationerne. Evt.
SIK eller kommerciel part.
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
Forslag til ændring
J. S. Jeppesen
Digitalt signeret af J. S. Jeppesen
Dato: 2017.10.06 10:32:23 +02'00'
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0039.png
Skema til afgivelse af høringssvar
Udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Afsender:
Navn
Adresse
Kontaktperson
TEKNIQ Installationsbranchen
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
[email protected]
Simon O. Rasmussen
Generelle kommentarer:
TEKNIQ har følgende generelle kommentarer til det fremsendte høringsudkast:
Lovforslagets struktur
TEKNIQ bifalder ønsket om at forenkle og modernisere reguleringen på gasområdet.
TEKNIQ noterer sig med tilfredshed, at lovudkastet har systematik og opbygning til fælles med
den allerede vedtagne Elsikkerhedslov. Det er fornuftigt og herved er skabt en fælles
regelstruktur på områderne for el og gas.
Det er centralt for TEKNIQ, at en lovændring ikke fører til svækkelse af det høje danske
sikkerhedsniveau på gasområdet. TEKNIQ mener, at lovforslaget bør justeres for at leve op til
den målsætning. Det danske gassikkerhedsniveau bygger historisk på 5 hovedelementer:
Detaljerede regler
Mærkning/godkendelse af apparater
Uddannelse (autorisation)
3. parts kontrol
Markedsovervågning og kontrol
Lovforslaget lægger op til at slække på kravene i 2 af disse hovedelementer, nemlig omkring
”detaljerede regler”
og omkring
”mærkning/godkendelse af produkter”.
Det er ikke
tilfredsstillende.
Detaljerede regler (funktionskrav og Internationalisering)
Udkastet har fokus på at indføre flere funktionsbaserede regler og på at udbrede anvendelsen
af internationale standarder i reguleringen. TEKNIQ støtter i udgangspunktet
funktionsbaserede regler på gasområdet. Funktionsbaserede regler er fleksible og styrker
særligt metodefrihed og forretningsudviklingsmuligheder. Funktionsbaserede regler er dog
ikke en universalløsning og må ikke stå i vejen for at formulere præcise regler, hvor sådanne
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0040.png
er nødvendige. På gasområdet findes i dag en række områder hvor præcision og detaljerede
regler bruges og hvor disse ikke kan afløses af funktionskrav.
Detaljerede regler skal fremover primært findes på bekendtgørelsesniveau og TEKNIQ vil
derfor være optaget af at de kommende bekendtgørelser leverer præcise, specifikke regler
alle steder hvor disse findes påkrævet af hensyn til at opretholde det høje danske
gassikkerhedsniveau.
Forslaget varsler også øget brug af internationale standarder. Der findes imidlertid kun få
internationale standarder på gasområdet. Derfor er effekten af dette konkurrencetiltag
begrænset på gasområdet. Det betyder samtidig, at der brug for at formulere danske regler
overalt, hvor internationale standarder ikke eksisterer eller ikke regulerer forholdene i
Danmark tilfredsstillende. Af bemærkningerne til lovforslaget side 10 fremgår det, at det
primært vil være i forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelserne at reguleringen i
praksis forenkles. TEKNIQ forventer at en gennemgang af de danske særregler vil føre til, at
disse i overvejende grad er velbegrundede og ikke kan afskaffes uden betydelige negative
konsekvenser. Vi savner her og nu en nærmere beskrivelse af hvilke præcise regler, der agtes
afskaffet.
I dag gælder reglerne i den danske gasregulering som bindende, detaljeret beskrevne lovkrav.
Af udkastet fremgår, at internationale standarder fremover skal udgøre vejledende, fravigelige
normer, som ikke er bindende i Danmark. I første omgang er det en mindre del af gasreglerne,
der går fra at være bindende lovkrav til at blive vejledende normer. Men i takt med at flere
standarder indføres, øges antallet af disse normer. Det kan efterlade forbrugere og aktører
usikre om hvilke regler, der gælder og derfor bør lovforslaget fastslå at alle relevante
standarder og tekniske forskrifter skal forefindes i en officiel dansk oversættelse på samme
måde som det gælder for elsikkerhedsområdet. Sker det ikke, klædes de udførende dårligere
på til at læse og forstå sikkerhedstekniske installationskrav ligesom det indebærer risikoen
for flere fejlbehæftede installationer. Der lægges med forslaget op til en situation hvor
standarder kun oversættes, hvis en privat aktør beslutter at oversætte dem. Udgifterne til
privat oversættelse kan kun betales af aktørerne
og i sidste ende af forbrugerne. Det lægger
en særlig byrde på de erhverv, der er særlig udsat for at bruge standarder. Det bør derfor i
lovforslaget fastslås, at udgifter til oversættelse af disse forskrifter afholdes af
myndighederne/standardiseringsorganerne alternativt bør der fastsættes et loft over disse
omkostninger. I modsat fald bidrager standarderne negativt til det bagvedliggende formål om
at nedsætte omkostningerne i byggeriet.
Mærkning/godkendelse af produkter - DG-mærkning afskaffes
Mærkningskrav udgør i dag en hjørnesten i gassikkerheden. Der ændres med udkastet
markant i forhold til gældende regler for mærkning af produkter beregnet til brug i
gasinstallationer. Det eksisterende
krav om mærkning med ”DG” på alle produkter
i en
gasinstallation erstattes ved implementering af ”Gasapparatforordningen” af et krav om CE-
mærkning.
For produkter, hvortil der ikke er krav om CE-mærkning
efter ”Gasapparatforordningen”, skal
det
dokumenteres, at de ikke ”frembyder fare for personer, husdyr eller ejendom”. Produkter i
denne kategori er typisk de produkter, der binder CE-mærkede produkter sammen til en
driftsklar enhed. Ved at erstatte ”DG”-mærkningen
af disse produkter pålægges ekstra krav til
dokumentation for anvendte produkter i en konkret gasinstallation, herunder regulatorer, rør,
fittings. Det vil i praksis sige, at man pålægger den enkelte udførende og dermed også ejeren
af installationen krav til opbevaring af dokumentation til brug ved eventuel kontrol.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0041.png
Derved sker også en flytning af ansvaret for produkternes lovlige anvendelse fra producenten
til installatøren.
TEKNIQ er opmærksom på at kravet er et EU forordningskrav og anbefaler derfor,
at ”DG”-
mærkningen fastholdes for alle produkter, hvor det efter forordningen er muligt samt for alle
gasprodukter,
der ikke er omfattet af ”gasapparatforordningen”. Derved
kan opnås
dokumentation for overholdelse af danske sikkerhedskrav for en del af produkterne.
En afskaffelse af ”DG”-mærkningen
af produkter kan tillige indebære vanskeliggørelse af
Sikkerhedsstyrelsens markedskontrol, ligesom antallet af danske testcentre må forventes
reduceret i takt med at krav til mærkning af produkter ophører.
Efter nugældende
regelsæt skal aftræk og apparat være omfattet af samme ”DG”-
godkendelse, eller have en fælles CE-overensstemmelseserklæring. Med lovforslaget ændres
dette, så aftrækket bliver omfattet af byggevareforordningen (CE + DoP med relevante danske
krav), og apparatet bliver omfattet af gasapparatforordningen (CE-mærke). Fastholdes
ændringen, antager vi, at det udløser krav om at anmeldelse af den type arbejder indeholder
dokumentation for, at det anvendte aftræk og gasapparat kan fungere sammen. I så fald bør
det krav fremgå tydeligt af regelgrundlaget.
Sikkerhedskrav/dokumentation:
Af udkastets §3 fremgår at gasanlæg og gasinstallationer som hovedregel skal være udført på
en sådan måde, at de ikke frembyder fare for personer, husdyr og ejendom. Kravet i § 3 er
opfyldt, når gældende standarder er efterlevet. Findes eller benyttes standarder ikke, skal det
dokumenteres, på hvilken måde sikkerhedskravet i § 3 er opfyldt.
Af bemærkningerne til udkastets §7 følger på side 21, at ministeren kan fastsætte
dokumentationskrav.
En installatør der vælger at dimensionere på andet grundlag end standarder, vil blive mødt
med krav om dokumentation. Men udkastet er upræcist om hvordan det eftervises at
installationen er udført på en sådan måde, at den ikke frembyder fare for personer, husdyr og
ejendom. (§3). Udkastet bør fastslå om dokumentation skal ske i form af diagrammer,
komponentlister, risikovurdering eller slutkontrol eller eventuelt på anden vis.
Det er væsentlig sikkerhedsmæssig afvejning, der ligger i disse valg og det er en afgørende
faktor for at kende det grundlag en installation er udarbejdet efter. Samtidig har indførsel af
dokumentationskrav konsekvenser for omkostningerne i byggeriet
og i sidste ende for
køberne af installationer, der skal betale for dokumentationen. Derfor bør disse spørgsmål
være fastlagt præcist og direkte i lovudkastet.
Mulighed for dispensation fra loven
Der lægges i udkastet op til, at det skal være muligt mod behørig dokumentation på dansk
eller engelsk at afvige fra gældende standarder. Det finder TEKNIQ er en god mulighed for at
sikre mulighed for afprøvning af eksempelvis nye løsninger af installationer, uden at der
samtidig slækkes på sikkerhedsniveauet. Det noteres, at der er givet hjemmel til at definere
mere præcise krav til den krævede dokumentation ved afvigelse fra standarder.
Sammenføring af registre
Udkastet baseres på en effektiv kontrol af det udførte arbejde. Kontrol på baggrund af data
findes fornuftig, dog må det ikke føre til færre kontroller af det udførte arbejde i marken fra
den nationale myndighed eller dennes repræsentant. Vi noterer at bestemmelsen er identisk
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0042.png
med den allerede gældende bestemmelse i elsikkerhedsloven, og dermed giver et ensartet
kontrolniveau.
Anmeldelse af udførte arbejder på gasinstallationer
Der er i udkastet angivet krav om kontrol tilsyn og adgang til installationer, men der mangler
overordnet en hjemmel til at kræve en installation anmeldt. I den eksisterende gaslov er
denne hjemmel givet i § 15, stk. 2 5).
Det er ændret, så det efter udkastet er ejeren, der er ansvarlig for installation og drift, og
derfor bør det i udkastet angives, om det også indbefatter et ansvar for korrekt anmeldelse.
Kontrol med udført arbejde
TEKNIQ noterer med tilfredshed, at der fortsat skal udføres kontrol af udført arbejde af
Sikkerhedsstyrelsen eller gasdistributionsselskaber. Vi forstår forslaget sådan at der ikke
lægges op til ændringer i den måde eller reduktioner i det omfang, der i dag føres kontrol på -
og det hilser TEKNIQ velkommen.
Der åbnes mulighed for at kunne sammenkøre egne og offentlige registre. TEKNIQ bemærker
at denne adgang ikke bør føre til at der føres mindre kontrol af udførte arbejder direkte hos
forbrugerne.
Vejledninger til lov og bekendtgørelser
Der lægges i forslaget op til at der skal udarbejdes relevante vejledninger for områder
omfattet af gassikkerhedsloven. Det hilser TEKNIQ velkommen og anbefaler at der i så fald
oprettes en hjemmeside for gassikkerhed på samme måde som det er sket med
hjemmesiden
”elsikkerhedsregler.dk”.
Specifikke kommentarer til de enkelte paragraffer eller bemærkningerne:
Paragraf
Kommentar
§5
Det fremgår ikke af lovudkastet, at der skal foretages
en anmeldelse af det færdige anlæg til
Sikkerhedsstyrelsen eller dennes repræsentant. Det
ville være rigtigt at indsætte kravet i forbindelse med §5
Forslag til ændring
Paragraf
Kommentar
§ 28, stk 3
Jævnfør de generelle kommentarer om oversættelse af
regelgrundlag foreslås bestemmelsen fjernet, da stk. 1
herved sikrer, at alle danske regler er affærdiget på
dansk.
Forslag til ændring
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0043.png
From:
Michael Scheer
Sent:
Thu, 14 Sep 2017 15:51:31 +0200
To:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK)
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed for gasanlæg, gasinstallationer og
gasmateriel (gassikkerhedsloven). SIK's j.nr. 215-01-00006.
Arbejdstilsynet har modtaget ovennævnte til høring.
Arbejdstilsynet har ingen bemærkninger til det fremsendte forslag.
P.S.
I § 31 er der indsneget sig en lille stavefejl: der mangler et ”r” i ordet ”straf”.
Venlig hilsen
Michael Scheer
Arbejdstilsynet,
Arbejdsmiljøfagligt Center
Mail:
[email protected]
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0044.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Børge Juhl
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SI K)
SV: Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed ved gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven) j.nr. 215-01-00006
6. oktober 2017 13:33:40
image001.png
image002.png
image003.png
Til Sikkerhedsstyrelsen
Med henvisning til ”høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed ved gasanlæg,
gasinstallationer og gasmateriel” fremsendt i mail den 8. september 2017 kan jeg oplyse, at
Beredskabsstyrelsen ikke har bemærkninger til høringsmaterialet.
Med venlig hilsen
Børge Juhl
Brandtekniker - Bygningskonstruktør - MiB
Beredskabsstyrelsen
Brandforebyggelse
Telefon: (+ 45) 4590 6000
Direkte: (+ 45) 4590 6216
[email protected]
Email:
www.brs.dk
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0045.png
From:
Britt Rasmussen
Sent:
Thu, 14 Sep 2017 06:55:36 +0000
To:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK)
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed ved gasanlæg,
gasinstallationer og gasmateriel (gassikkerhedsloven)
Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed ved gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel
(gassikkerhedsloven)
Dansk Byggeri takker for muligheden for at svare på ovennævnte høring. Vi har imidlertid ingen
bemærkninger til høringen.
Venlig hilsen
Britt Rasmussen
Sekretær
Tlf. direkte: 72 16 02 34
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0046.png
From:
Finanstilsynet - Ministerbetjening
Sent:
Mon, 11 Sep 2017 09:01:49 +0000
To:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK)
Cc:
Ministerbetjening (FT)
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed ved gasanlæg,
gasinstallationer og gasmateriel (gassikkerhedsloven)
Til Sikkerhedsstyrelsen
Att.: Anders Holt
Finanstilsynet har ingen bemærkninger i forbindelse med høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed
ved gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel (gassikkerhedsloven).
Med venlig hilsen
Anton Lau Nielsen
Fuldmægtig, Cand.Jur
Juridisk Kontor
______________________________________________­­­­­­____
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 41 93 35 20
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0047.png
From:
Johanne Vestergaard Oggesen (KFST)
Sent:
Mon, 18 Sep 2017 13:49:21 +0200
To:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK)
Subject:
Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed ved gasanlæg, gasinstallationer
og gasmateriel (gassikkerhedsloven)
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uafhængig
konkurrencemyndighed. De følgende høringsbemærkninger afgives udelukkende som
konkurrencemyndighed.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ingen bemærkninger til Sikkerhedsstyrelsens høring over udkast til
forslag til lov om sikkerhed ved gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel (gassikkerhedsloven).
Med venlig hilsen
Johanne Vestergaard Oggesen
Student
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5150
E-mail
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0048.png
From:
Marie Louise Rosendal (PVS) on behalf of 3 - PVS Ministerbetjening
Sent:
Thu, 21 Sep 2017 11:10:23 +0000
To:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK)
Subject:
SV: Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed ved gasanlæg,
gasinstallationer og gasmateriel (gassikkerhedsloven)
Pat ent - og Varem ærkest yrelsen har ingen bem ærkninger t il den frem sendt e høring.
Venlig hilsen
Marie Louise Rosendal
Sekret ær
Polit ik & Jura
Pat ent - og Varem ærkest yrelsen
Helgeshøj Allé 81
DK- 2630 Taast rup
www.dkpt o.dk
Telefon: 4350 8425
m lr@dkpt o.dk
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0049.png
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814823_0050.png
From:
Trine Bolette Svensson
Sent:
Tue, 12 Sep 2017 12:33:20 +0200
To:
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK)
Subject:
Jr. nr. 215-01-00006 Høring over udkast til forslag til lov om sikkerhed ved
gasanlæg, gasinstallationer og gasmateriel (gassikkerhedsloven)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ingen bemærkninger.
mvh
Trine Bolette Svensson
Chefkonsulent
Jura og Internationale forhold
Dir. tlf.: +45 7231 7809
Mail:
[email protected]
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Departementet
Børsgade 4
DK-1215 København K
Telefon: +45 3392 9700
E-mail:
[email protected]
www.ufm.dk