Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 73 Bilag 1
Offentligt
1814822_0001.png
NOTAT
25. oktober 2017
Høringsnotat vedrørende lovforslag om sikkerhed for gasanlæg,
gasinstallationer og gasmateriel (gassikkerhedsloven)
Indledning
Det overordnede formål med lovforslaget er at modernisere og forenkle
den gældende lov om gasinstallationer og gasmateriel med henblik på at
gøre det nemmere at drive virksomhed i Danmark. Med lovforslaget ska-
bes en ny overordnet ramme for gassikkerhed ved gasanlæg, gasinstalla-
tioner og gasmateriel, som efterfølgende vil blive udmøntet i bekendtgø-
relser, der erstatter det gældende gasreglement.
Den gældende regulering på gasområdet består i høj grad af detailregule-
ring og er ikke blevet grundlæggende revideret i 25 år. Lovforslaget ska-
ber mere fleksibilitet gennem øget brug af funktionsbaseret regulering og
anvendelse af internationale standarder, hvor det er relevant. Overgangen
til mere funktionsbaseret regulering vil betyde et mindre detaljeret regel-
sæt, som stiller færre krav til erhvervslivet. Reglerne vil i mindst muligt
omfang diktere konkrete løsninger og i stedet angive en ramme i form af
sikkerhedstekniske minimumskrav. Det vil give plads til metodefrihed i
udarbejdelsen af løsninger og til produktudvikling. Som i den gældende
regulering findes de konkrete sikkerhedstekniske krav ikke i selve loven.
Overgangen fra detaljerede krav til mere funktionsbaserede sikkerheds-
krav vil blive udmøntet i bekendtgørelserne til loven.
Med lovforslaget foreslås en mere risikobaseret kontrol med gasmateriel,
gasinstallationer og gasanlæg. Det betyder færre byrder for de virksom-
heder, der udfører arbejdet korrekt, fordi kontrolindsatsen primært vil
blive rettet derhen, hvor der vurderes at være den største risiko.
Lovforslaget giver desuden erhvervsministeren hjemmel til at fastsætte
regler i medfør af den nye gasapparatforordning, der finder endelig an-
vendelse fra 21. april 2018.
Forslaget blev sendt i høring i fire uger fra den 8. september 2017 med
høringsfrist den 6. oktober 2017 til i alt 111 organisationer og myndighe-
der m.v.
Der er modtaget høringssvar fra 22 ud af de 111 hørte organisationer
m.v., heraf 14 høringssvar med bemærkninger. De væsentligste bemærk-
ninger fra de hørte parter til de enkelte emner gennemgås og kommente-
res nedenfor.
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0002.png
1. Generelle bemærkninger
Dansk Fjernvarme ser frem til en modernisering af de relevante områder
for organisationen og de lettelser, der kan opnås.
Dansk Gas Distribution, Energinet, HMN GasNet P/S og NGF Nature
Energy noterer sig alle med tilfredshed, at det i lovforslaget fortsat er
gasdistributionsselskaberne, der skal varetage myndighedsbehandling og
føre tilsyn med gasinstallationer. De noterer også med tilfredshed, at der
med lovforslaget er mulighed for at modernisere den sikkerhedstekniske
overvågning ved at udvikle en mere risikobaseret tilsynsmodel i et nært
samarbejde mellem Sikkerhedsstyrelsen og gasdistributionsselskaberne.
Dansk Gasteknisk Center (DGC) finder det meget velkomment med en
ny gaslovgivning, som kan tage hensyn til de mange forandringer, der er
sket i branchen siden den seneste lovgivning, herunder udviklingen med
biogasproduktionsanlæg og opgraderingsenheder.
Energi- og olieforum (EOF) støtter lovforslagets intention om at moder-
nisere og forenkle den gældende lov og dermed gøre det lettere at etable-
re gasinstallationer og gasanlæg i Danmark samtidigt med, at det nuvæ-
rende sikkerhedsniveau fastholdes. EOF bemærker dog, at lovforslaget på
en række områder er uklart i forhold til hvilken myndighed, der hhv. ko-
ordinerer og har det overordnede ansvar, hvis flere myndigheder er invol-
veret i sikkerheds- eller risikoarbejde. Endelig konstaterer EOF, at gas-
området også er omfattet af arbejdsmiljølovgivningen, hvorfor det er vig-
tigt, at der er entydighed i myndighedernes rolle i forhold til tilsynet med
og godkendelsen af gasinstallationer. I modsat fald vil lovforslagets let-
telser blive spist op af administrative byrder og bøvl.
Frederiksberg Forsyning bemærker, at lovforslagets formål ud fra en
overordnet betragtning er positivt, når formålet er at opdatere og moder-
nisere reguleringen på området, herunder at forenkle gældende regler
uden negative konsekvenser for det generelle sikkerhedsniveau. Samti-
digt er Frederiksberg Forsyning usikker på de krav og forventninger, der
vil blive stillet til gasdistributionsselskaberne i fremtiden, og udtrykker
derfor en forventning om, at kravene tydeliggøres i tilhørende bekendtgø-
relser. Af samme grund er det vanskeligt for Frederiksberg Forsyning at
forholde sig til den samlede fremtidige regulering af gasdistributionssel-
skaberne på nuværende tidspunkt.
HOFOR mener, at lovforslagets sigte er at byrdelette og opstille funkti-
onsbaserede regler for de udførende (vvs-installatører), men at der vil
være stramme rammer for gasdistributionsselskaberne, herunder særligt i
relation til selskabernes sikkerhedsmæssige vurdering af de udførendes
aktiviteter. HOFOR anfører også, at gasdistributionsselskabernes rolle
ikke er helt klar, men at rammerne vil blive fastsat i en bekendtgørelse.
2
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0003.png
Endelig bemærker HOFOR, at en tidligere omtalt mulighed for, at Sik-
kerhedsstyrelsen kan varetage hele tilsynsområdet for installationer, ikke
følger af lovforslaget. HOFOR mener, at dette bør være en mulighed
eventuelt efter et gasdistributionsselskabs eget ønske.
TEKNIQ bifalder ønsket om at forenkle og modernisere reguleringen på
gasområdet. TEKNIQ noterer sig også med tilfredshed, at lovforslaget
har samme systematik og opbygning som elsikkerhedsloven. Samtidigt er
det dog centralt for TEKNIQ, at en lovændring ikke fører til svækkelse af
det høje danske sikkerhedsniveau på gasområdet. TEKNIQ anfører, at
lovforslaget lægger op til at slække på kravene i forhold til to af de fem
historiske hovedelementer inden for det danske gassikkerhedsniveau:
detaljerede regler og mærkning/godkendelse af produkter, hvilket ikke er
tilfredsstillende.
Kommentar
Lovforslaget skal skabe en overordnet ramme for sikre gasanlæg, gasin-
stallationer og gasmateriel. De overordnede krav til sikkerhed fastlægges
i lovforslaget, hvoraf det fremgår, at gasanlæg, -installationer og -
materiel skal være udført på en måde, så de ikke udgør en fare for perso-
ner, husdyr eller ejendom.
Loven vil blive suppleret af nye bekendtgørelser med sikkerhedstekniske
krav, der afløser det gældende gasreglement. På grund af reguleringens
omfang og sikkerhedstekniske karakter er der valgt en model, hvor de
specifikke krav fastsættes i en række bekendtgørelser frem for i loven.
Denne opbygning svarer til opbygningen i elsikkerhedsloven.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i arbejdet med bekendtgørelserne,
som også involverer interessenterne på området, vil være et klart fokus
på at sikre klare og tydelige krav.
Bekendtgørelserne forventes sendt i høring med henblik på ikrafttrædelse
den 21. april 2018, hvor gasapparatforordningen finder endelig anven-
delse.
Arbejdet med bekendtgørelserne foregår i dialog med de myndigheder,
hvis områder har grænseflader til gassikkerhedslovens anvendelsesom-
råde. I dette arbejde klarlægges snitflader, som efterfølgende kommuni-
keres i vejledninger, så det bliver nemmere for brugerne at forstå, hvilke
myndigheder der skal involveres i et givent projekt.
2. Bemærkninger til de konkrete elementer i lovforslaget
Kommenteringen af høringssvarene er sket med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling.
3
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0004.png
2.1. Regelforenkling og funktionsbaserede krav
2.2. Lovforslagets anvendelsesområde
2.3. Lovforslagets definitioner
2.4. Anvendelse af standarder
2.5. Kontrol og data
2.5.1. Ansvarsfordeling mellem Sikkerhedsstyrelsen og gasdistributions-
selskaberne
2.5.2. Varetagelse af tilsynsopgaven
2.5.3. Registersamkøring
2.6. Underretningspligt
2.7. Anmeldelse af installationer
2.8. Afskaffelse af DG-mærkning
2.9. Finansiering
2.10. Økonomiske og administrative konsekvenser
2.11. Ændring af elsikkerhedsloven
2.1. Regelforenkling og funktionsbaserede krav
TEKNIQ støtter i udgangspunktet funktionsbaserede regler, som er flek-
sible og støtter metodefrihed og mulighed for forretningsudvikling. Sam-
tidigt understreger TEKNIQ, at funktionsbaserede regler ikke er en uni-
versalløsning, og at metoden ikke må stå i vejen for at formulere præcise
regler, hvor det er nødvendigt, hvilket er tilfældet flere steder på gasom-
rådet. TEKNIQ vil være optaget af, at de kommende bekendtgørelser
leverer præcise, specifikke regler alle steder, hvor det er påkrævet.
Kommentar
Formålet med moderniseringen af gasområdet er blandt andet at forenkle
reglerne og gøre det nemmere at drive virksomhed uden at gå på kom-
promis med sikkerheden. Med øget brug af funktionsbaseret regulering
skabes mere fleksibel regulering, som stiller færre krav til erhvervslivet.
Når reglerne i mindst muligt omfang dikterer konkrete løsninger og i ste-
det angiver en ramme af sikkerhedstekniske minimumskrav, vil der være
mere plads til metodefrihed i udarbejdelsen af løsninger og produktudvik-
ling.
Det er vurderingen, at det flere steder fortsat vil være nødvendigt med
mere detaljerede krav. Som eksempel vil bekendtgørelsen om gaskvalitet i
overvejende grad være detailreguleret, ligesom elementer på andre af
områderne forudsætter konkrete løsninger. Der vil desuden blive udar-
bejdet supplerende vejledning til opfyldelse af minimumskravene i de nye
4
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0005.png
bekendtgørelser om sikkerhed for hhv. gaskvalitet, gasanlæg, gasinstalla-
tioner, gasmateriel og gasdistributionsselskaber.
2.2. Lovforslagets anvendelsesområde
Dansk Gas Distribution, Energinet, HMN GasNet P/S og NGF Nature
Energy bemærker, at lovforslagets anvendelsesområde bør præciseres i
forhold til hvilke ledninger, der er omfattet.
Kommentar
Det er korrekt, at anvendelsesområdet i lovforslagets § 1 kan give anled-
ning til tvivl. Derfor bør det præciseres, at loven heller ikke gælder i for-
hold til distributionsledninger til forsyning af naturgas eller bionaturgas
eller transmissionsledninger til naturgas. Derudover bør det præciseres,
at offshore gasanlæg heller ikke er omfattet af lovforslagets anvendelses-
område.
2.3. Lovforslagets definitioner
DGC opfordrer til, at lovforslagets definitioner bør genovervejes og præ-
ciseres, herunder særligt i forhold til gasinstallationer og gasdistributions-
selskaber.
Samtidigt ønskes en ny definition af ”driftsansvarlig” tilføjet.
Kommentar
I forhold til ønsket om en ny definition af ”driftsansvarlig” er det vurde-
ringen, at definitionen vil blive udfordret af det eksisterende regelsæt og
terminologi på elområdet, hvor driftsansvarlig har en anden betydning. I
arbejdet med bekendtgørelserne og tilhørende vejledninger vil problema-
tikken indgå.
Det er tilstræbt, at definitionerne i videst muligt omfang harmonerer med
Arbejdstilsynets, Beredskabsstyrelsens og Energistyrelsens begreber. Det
vurderes dog, at visse af lovforslagets definitioner kan præciseres yderli-
gere.
2.4. Anvendelse af standarder
Arbejdsgiverne ser gerne et krav om, at standarder skal være på dansk.
DGC spørger, om det er foreneligt med EU-retten alene at acceptere do-
kumentation på dansk eller engelsk, hvis standarder ikke anvendes, og
fremhæver tysk. DGC ser desuden gerne, at standard som begreb erstattes
med internationalt anerkendte standarder.
EOF støtter, at der henvises til standarder, selvom de ikke findes på
dansk, men at det tilstræbes, at de findes på et hovedsprog, herunder en-
gelsk.
5
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0006.png
TEKNIQ bemærker, at der er få internationale standarder på gasområdet.
Det betyder, at der er brug for at formulere danske regler overalt, hvor
internationale standarder ikke eksisterer eller ikke er tilfredsstillende.
TEKNIQ finder, at de gældende danske særregler på området i mangel af
standarder er velbegrundede, og at de ikke kan afskaffes uden betydelige
negative konsekvenser. Lovforslaget bør fastslå, at alle relevante standar-
der skal findes i officiel dansk oversættelse, og at udgiften hertil skal af-
holdes af myndigheder eller standardiseringsorganer. TEKNIQ ser samti-
digt, at det er en god mulighed, at der kan afviges fra gældende standar-
der mod behørig dokumentation. Det bør dog fremgå mere præcist, hvor-
dan dokumentation skal ske.
Kommentar
Når en almindelig vvs-installatørvirksomhed udfører en standardinstalla-
tion er det samtidigt afgørende, at de gældende krav kan forstås af den
udførende installatør, herunder at kravene er på dansk. Det er et vigtigt
hensyn, som indgår i det videre arbejde med bekendtgørelserne til loven.
Herudover vurderes der at være andre områder, hvor aktørerne er vant
til at anvende internationale standarder. På de områder er det derfor
ikke i samme grad nødvendigt udelukkende at fastsætte krav på dansk i
form af oversatte standarder. På den baggrund vurderes det, at det skal
være muligt at henvise til standarder, som ikke findes på dansk. Denne
tilgang er i overensstemmelse med den anvendte metode i elsikkerhedslo-
ven.
Samtidigt bemærkes det, at der ved en sammenligning af gas- og elområ-
det findes forholdsvis få standarder på gasområdet, særligt i forhold til
installationer. I mangel af standarder vil der blive fastsat tekniske regler
på bekendtgørelsesniveau. Reglerne vil i udgangspunktet være funktions-
baserede, men hvor det er nødvendigt, vil de være mere detaljerede. Der
henvises til kommentaren i afsnit 2.1.
I forhold til, hvordan dokumentation skal foreligge og på hvilke sprog, vil
det ligeledes blive fastsat og præciseret i de tilhørende bekendtgørelser,
jf. § 5, stk. 2.
Endelig vurderes det, at det vil være en relevant præcisering at tilføje
”anerkendte” til standarder.
2.5. Kontrol og data
2.5.1. Ansvarsfordeling mellem Sikkerhedsstyrelsen og gasdistributi-
onsselskaberne
6
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0007.png
Dansk Gas Distribution, Energinet, HMN GasNet P/S og NGF Nature
Energy mener, at ansvarsfordelingen mellem Sikkerhedsstyrelsen og gas-
distributionsselskaberne er uklar og bør præciseres.
EOF finder det uklart, hvem der er koordinerende myndighed, hvis flere
myndigheder er involveret i samme arbejde, hvilket ønskes præciseret.
Frederiksberg Forsyning mener, der er uklarheder i forhold til rolleforde-
lingen mellem Sikkerhedsstyrelsen og gasdistributionsselskaberne, hvil-
ket bør afklares.
HOFOR ser nogle punkter, hvor gasdistributionsselskabernes rolle ikke er
helt klar, men henleder opmærksomhed på, at der vil blive fastsat rammer
på bekendtgørelsesniveau.
Kommentar
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om gasdistributionsselskaber
efter lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 4. Det er hensigten, at der med bestem-
melsen udarbejdes en bekendtgørelse, hvor det vil fremgå klart, hvordan
rollefordelingen mellem Sikkerhedsstyrelsen og gasdistributionsselska-
berne er. Derudover fremgår det af lovforslagets § 24, stk. 2, hvilke kon-
trolhjemler gasdistributionsselskaberne kan udstede påbud eller forbud
efter. Som en del af godkendelsen som gasdistributionsselskab vil der
desuden være en præcisering af, hvilke hjemler gasdistributionsselska-
berne kan anvende som led i den sikkerhedstekniske overvågning.
2.5.2. Varetagelse af tilsynsopgaven
Dansk Gas Distribution, Energinet, HMN GasNet P/S og NGF Nature
Energy er meget tilfredse med kontrolbestemmelsen i lovforslagets § 24.
De konstaterer, at der efter lovforslagets bemærkninger til § 21 ikke er
mulighed for, at selskaberne på eget initiativ kan foretage sikkerhedstek-
niske tilsyn. Endelig ønsker de, at et krav om ansvarsforsikring som be-
tingelse for godkendelse som gasdistributionsselskab begrundes.
DGC foreslår, at gasdistributionsselskaber, der leverer flaskegas, fritages
for rollen som gasdistributør, så Sikkerhedsstyrelsen selv tager sig af om-
rådet. Der bør vælges en mere traditionel tilgang end en datadrevet frem-
gangsmåde, som vil støde på problemer på flaskegasområdet.
Frederiksberg Forsyning undrer sig over, at det kun er Sikkerhedsstyrel-
sen, der har beføjelser til bl.a. at forbyde brug af gasanlæg og gasinstalla-
tioner, jf. § 17.
HOFOR mener, at der bør være mulighed for, at en anden part end et
gasdistributionsselskab kan lave tilsyn på gasinstallationer, f.eks. Sikker-
hedsstyrelsen eller en kommerciel part.
7
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0008.png
Kommentar
Bemærkningerne til lovforslagets § 21 berører ikke selskabernes mulig-
hed for på eget initiativ at foretage ekstra tilsyn på f.eks. en ny vvs-
installatørvirksomheds udførte arbejde. Derimod kan der være tilfælde,
hvor Sikkerhedsstyrelsen har konkret viden om et defekt produkt, og der-
for vil have et gasdistributionsselskab til at udføre supplerende tilsyn.
Gasulykker kan potentielt være meget ødelæggende, og derfor vil der i
forbindelse med en ulykke typisk være tale om store erstatningskrav, som
det er væsentligt, at inspektionsorganer har truffet foranstaltninger for at
kunne dække. Det vurderes derfor at være hensigtsmæssigt, at Sikker-
hedsstyrelsen får mulighed for at stille krav om ansvarsforsikring i for-
bindelse med godkendelsen af et gasdistributionsselskab, såfremt det vur-
deres at være nødvendigt. Hvorvidt der bør stilles krav om ansvarsforsik-
ring vil indgå i den samlede vurdering af gasdistributionsselskabets an-
søgning. I denne vurdering indgår bl.a. selskabets erfaring og økonomi-
ske modstandsdygtighed. Herudover er det vurderingen, at kravet vil
kunne komme på tale i forbindelse med en godkendelse af et gasdistribu-
tionsselskab, der før har haft problemer med at opfylde kravene, der føl-
ger af kontrolopgaven, og som derfor har fået frataget sin godkendelse.
Det bemærkes, at gasdistributionsselskaberne kan udstede påbud efter §
17, stk. 1, jf. § 24, stk. 2.
Endelig videreføres den eksisterende kontrolordning i lovens § 24, og
dermed vil der ikke med lovforslaget være mulighed for, at andre end
gasdistributionsselskaberne fører kontrol med gasinstallationer.
2.5.3. Registersamkøring
Dansk Gas Distribution, Energinet, HMN GasNet P/S og NGF Nature
Energy mener, at det bør undersøges, hvorvidt Sikkerhedsstyrelsen med
lovforslaget får hjemmel til at samkøre gasdistributionsselskabernes data
med andre offentlige databaser, herunder data, som er omfattet af person-
dataforordningen.
Datatilsynet forudsætter i sin praksis, at myndighedernes samkøring af
registre i kontroløjemed sker på et klart og utvetydigt grundlag, og at de
berørte forudgående underrettes om kontrol. Det er samtidigt Datatilsy-
nets opfattelse, at antallet af sagsbehandlere, som er beskæftiget med
samkøring i kontroløjemed, skal begrænses mest muligt.
TEKNIQ forstår, at der ikke lægges op til ændringer i måden eller om-
fanget, der i dag føres kontrol på. TEKNIQ bemærker i den forbindelse,
at adgangen til at samkøre Sikkerhedsstyrelsens egne og offentlige regi-
8
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0009.png
stre ikke bør føre til, at der føres mindre kontrol af udførte arbejder direk-
te hos forbrugerne.
Kommentar
Med henblik på at opnå en effektiv og risikobaseret kontrol påtænkes det
at registersamkøre oplysninger, der indhentes fra de godkendte gasdistri-
butionsselskaber i forbindelse med den sikkerhedstekniske overvågning,
herunder selskabernes udførelse af kontrolopgaven efter § 24. Det vurde-
res, at der bør indsættes en specifik bestemmelse til registersamkøring af
netop disse oplysninger, så der ikke er tvivl om hjemlen. Endvidere bør
det præciseres, at Sikkerhedsstyrelsen ved godkendelsen af et gasdistribu-
tionsselskab kan stille krav om at modtage oplysninger fra den sikker-
hedstekniske overvågning.
Lovforslaget danner grundlag for en mere risikobaseret tilsynsmodel,
som giver mulighed for at målrette kontrollen og bruge ressourcerne på
en måde, som tjener både erhvervslivet og det offentlige bedst. Det er
forventningen, at en mere risikobaseret kontrol vil indebære en reduktion
i antallet af besøg samt ændringer i udtagelsesmetoden i forhold til må-
den, der i dag føres kontrol på.
2.6. Underretningspligt
Dansk Gas Distribution, Energinet, HMN GasNet P/S og NGF Nature
Energy mener ikke, at ejere eller brugere af gasinstallationer straks skal
underrette gasdistributionsselskabet ved gaslugt, men derimod en autori-
seret vvs-installatør og kun i nødstilfælde gasdistributionsselskabet. En
underretningspligt for ejer eller bruger over for gasdistributionsselskaber
bør i stedet omfatte ulykker, farlige hændelser og forgiftninger. Endelig
fremhæver de, at der bør være en underretningspligt for autoriserede vvs-
installatører og servicefirmaer for samme forhold og herudover ved alvor-
lig beskadigelse, havari på installationskomponenter m.v.
DGC opfordrer til, at det både i lovteksten og i bemærkningerne bør være
helt klart, hvilke krav, der stilles til den almindelige bruger ift. underret-
ning ved konstatering af gaslugt.
EOF mener, at der er forskel på installationer, og at det er naturligt, at
gasdistributionsselskaberne, der leverer naturgas, kontaktes ved konstate-
ring af gaslugt fra en fast gasinstallation. På den baggrund mener EOF
ikke, at gaslugt fra ikke-faste gasinstallationer som f.eks. havegrill og
terrassevarmere, bør kræve en underretning af et distributionsselskab, der
leverer flaskegas. Det bør derfor præciseres, at installationer til ”fritids-
brug” ikke er omfattet af en underretningspligt.
9
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0010.png
HOFOR bemærker, at der bør være mulighed for, at underretning kan
eller skal ske til en ekstern (kommerciel) vagtfunktion i stedet for til gas-
distributionsselskabet.
Kommentar
Det er vurderingen, at § 10, stk. 4, er overflødig. Det følger af bestem-
melsen, at ejeren eller brugeren af en gasinstallation straks skal under-
rette gasdistributionsselskabet ved konstatering af gaslugt. Samtidigt
følger det imidlertid af § 10, stk. 2, at ejeren eller brugeren af en gasin-
stallation hurtigst muligt skal træffe foranstaltninger for at hindre, at fejl
eller mangler kan foranledige fare. Dette indebærer bl.a., at ejeren eller
brugeren sikrer, at gasforsyningen afbrydes ved mistanke om gasudslip,
hvilket bør præciseres i bemærkningerne til § 10, stk. 2. Følgelig gælder
dette uanset, om der er tale om en fast gasinstallation. Dermed er beskyt-
telseshensynet i § 10, stk. 4, allerede omfattet af § 10, stk. 2, og det vur-
deres ikke i alle tilfælde at være nødvendigt, at gasdistributionsselskabet
kontaktes.
En underretningspligt for autoriserede vvs-installatørvirksomheder vide-
reføres dog fra gasreglementet. Underretningspligten vil som i dag være
til gasdistributionsselskaberne. Underretningspligten flyttes fra gasreg-
lementet til bekendtgørelsen om autorisation og drift af virksomhed på el-
, vvs- og kloakinstallationsområdet, som efter en ændring forventes at
træde i kraft samtidigt med denne lov og de underliggende bekendtgørel-
ser.
2.7. Anmeldelse af installationer og anlæg
TEKNIQ bemærker, at der mangler en hjemmel svarende til den gælden-
de lovs § 15, stk. 2, nr. 5, til at kræve, at en installation anmeldes. TEK-
NIQ ser også, at der bør være et krav om, at der foretages anmeldelse af
færdige anlæg.
Arbejdsgiverne savner en præcisering af anmeldelsespligten, da der kan
være en risiko for, at det ikke er afstemt, hvem der skal informere gasdi-
stributionsselskabet.
Kommentar
Lovforslaget fastsætter den overordnede ramme for gassikkerhed og be-
myndiger erhvervsministeren til at fastsætte nærmere specifikke regler på
en række områder. Lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 1 og 2, giver erhvervsmi-
nisteren adgang til at fastsætte regler om udførelse, drift og vedligehold
af hhv. gasanlæg og gasinstallationer. Det er hensigten, at bestemmelsen
vil blive anvendt til på bekendtgørelsesniveau at fastsætte krav om, at der
skal foretages anmeldelse af installationer og anlæg.
2.8. Afskaffelse af DG-mærkning
10
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0011.png
Arbejdsgiverne mener, at det kan medføre en risiko for fejlagtigt materia-
levalg, hvis DG-godkendelsen bortfalder.
TEKNIQ mener, at DG-mærkningen er en hjørnesten i gassikkerheden,
og at der med afskaffelsen vil være tale om en markant ændring i forhold
til gældende regler. Afskaffelsen betyder, at de udførende og ejerne af
gasinstallationer i praksis pålægges en dokumentationspligt, idet der skal
være dokumentation for, at gasmateriel, som ikke er omfattet af forord-
ningen, ikke frembyder fare. I den forbindelse bemærkes, at ansvaret for
gasmateriellets lovlige anvendelse flyttes fra producenten til installatøren.
TEKNIQ anbefaler, at DG-mærkningen så vidt muligt fastholdes. Afskaf-
felsen kan endvidere vanskeliggøre Sikkerhedsstyrelsens markedsover-
vågning og antallet af danske testcentre forventes reduceret. Endelig be-
mærker TEKNIQ, at eventuelle dokumentationskrav til, at aftræk og gas-
apparater fungerer sammen, bør fremgå tydeligt af regelgrundlaget.
Kommentar
DG-mærkningen er en national særordning og en dansk pendant til den
europæiske CE-mærkning, som følger af overensstemmelse med gasappa-
ratdirektivet. Direktivet afløses i 2018 af en forordning, men CE-
mærkningen bibeholdes. DG-mærkningen er udtryk for overimplemente-
ring i den forstand, at mærkningsordningen går videre end minimums-
kravene i forordningen. Samtidigt besværliggør DG-mærkningen adgan-
gen til det danske marked for udenlandske virksomheder. I overensstem-
melse med ønsket om at have et højt sikkerhedsniveau lægges der op til,
at ikke-harmoniseret gasmateriel fremadrettet skal leve op til krav, der
svarer til forordningens væsentlige sikkerhedskrav, men uden at der stil-
les krav om tredjepartskontrol i form af en mærkningsordning. Afskaffel-
sen af DG-mærkningen vil udgøre en mindre byrdelettelse for fabrikanter
og importører.
Afskaffelsen af DG-mærkningen betyder ikke, at de udførende vvs-
installatørvirksomheder pålægges dokumentationskrav, udover hvad der i
forvejen gælder i dag. Det er fortsat fabrikanten og importørens ansvar
at dokumentere, at gasmateriel både inden for og uden for forordningens
anvendelsesområde lever op til reglerne. Der flyttes således ikke noget
ansvar fra fabrikanter og importører til de udførende vvs-
installatørvirksomheder. Vvs-installatørvirksomhedernes ansvar er at
kontrollere, at det anvendte gasmateriel er mærket i overensstemmelse
med gasapparatforordningen (CE-mærke) eller bekendtgørelsen om sik-
kerhed for gasmateriel (bl.a. gaskategori og gastryk) eller i aftrækkenes
tilfælde byggevareforordningen.
Hvad angår krav om dokumentation for, at aftræk og gasapparater kan
fungere sammen, vil det fremgå af en bekendtgørelse om sikkerhed for
gasinstallationer. Af hensyn til ikke at pålægge erhvervslivet unødige
11
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0012.png
byrder vil der kun blive fastsat dokumentationskrav, hvor det vurderes at
være sikkerhedsmæssigt nødvendigt.
Alt gasmateriel vil fortsat skulle leve op til ens sikkerhedskrav, og ikke-
harmoniseret gasmateriel vil skulle mærkes med bl.a. materiellets anven-
delsesområde, gaskategori, gastryk og tilslutningstryk, ligesom andre
relevante oplysninger for gasmateriellets installation og anvendelse skal
angives. Endvidere bliver fabrikanten underlagt krav om egenkontrol i
forhold til produkternes overensstemmelse med sikkerhedskravene. På
den baggrund er det ikke vurderingen, at en afskaffelse af DG-
mærkningen vil påvirke markedsovervågningen af området. Fabrikantens
egenkontrol og verifikation af materiellets overensstemmelse med sikker-
hedskravene kan udføres af andre end fabrikanten selv. Derfor vil der
formentlig fortsat være et marked for danske testcentre. Testcentrene kan
samtidigt varetage opgaven med overensstemmelsesvurdering af harmo-
niseret gasmateriel som bemyndiget organ efter gasapparatforordningen.
Samlet set vurderes det derfor, at en ophævelse af DG-mærkningen ikke
indebærer en forringelse af sikkerhedsniveauet. Kravene til ikke-
harmoniseret gasmateriel vil blive fastsat i en bekendtgørelse om sikker-
hed for gasmateriel.
2.9. Finansiering
Dansk Gas Distribution, Energinet, HMN GasNet P/S og NGF Nature
Energy påpeger, at det er uklart, hvem der skal betale efter lovforslagets §
29, stk. 2, hvoraf det fremgår, at omkostninger ved udførelse af det sik-
kerhedstekniske arbejde, der udføres i medfør af bestemmelser fastsat
efter § 5 (bemyndigelsesbestemmelserne), samt omkostninger, jf. § 29,
stk. 1, om finansiering af Sikkerhedsstyrelsens virksomhed på gasområ-
det, skal refunderes af gasdistributionsselskabet eller det selskab, der har
indgået kommerciel gasleveranceaftale med forbrugeren. Det bør præci-
seres.
DGC spørger, hvordan omkostninger i § 29, stk. 2, skal kunne refunderes
af enten gasdistributionsselskabet eller selskabet, der har indgået kom-
merciel aftale med forbrugeren. Det foreslås, at det fremgår, at omkost-
ninger skal refunderes til gasdistributionsselskabet af det selskab, der har
indgået kommerciel aftale med forbrugeren. Endelig bør det fremgå, at
afgiftens størrelse fastsættes ud fra enten antal kunder eller distribueret
energi.
Kommentar
Det medgives, at bestemmelsen ikke er entydig. Det bør derfor præciseres
i § 29, stk. 2, at omkostninger ved udførelse af kontrol samt de afgifter,
der opkræves efter § 29, stk. 1, får gasdistributionsselskabet refunderet af
12
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1814822_0013.png
det selskab, som har indgået kommerciel aftale med forbrugeren om leve-
ring af gas.
2.10. Økonomiske og administrative konsekvenser
Dansk Gas Distribution, Energinet, HMN GasNet P/S og NGF Nature
Energy mener, at lovforslagets bemærkninger bør opliste fordele for for-
brugerne, herunder lavere installationsomkostninger, standardisering,
forenkling, digitalisering, metodefrihed, kommunikation, nye teknikker
og produkter m.v. Desuden bør de administrative konsekvenser for bor-
gerne opgøres.
Erhvervsstyrelsen (TER) konstaterer, at lovforslaget i sig selv medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt, og at konsekvenserne
ikke kvantificeres yderligere. TER vil vurdere de administrative konse-
kvenser for erhvervslivet i forbindelse med høringen af bekendtgørelser-
ne. TER opfordrer til, at der med bekendtgørelserne påføres virksomhe-
derne færrest mulige administrative byrder.
Kommentar
Formålet med lovforslaget er at modernisere og forenkle den gældende
lov om gasinstallationer og gasmateriel med henblik på at gøre det nem-
mere at drive virksomhed i Danmark. Forbedrede rammer for erhvervsli-
vet forventes at komme forbrugerne til gavn i form af et højt sikkerheds-
niveau og potentielt også nye teknikker og produkter. Dette er dog ikke
kvantificerbare konsekvenser, og i forlængelse heraf er der ikke opgjort
administrative konsekvenser for borgerne i det sammenfattende skema i
lovforslagets bemærkninger. Endelig understreges det, at det under alle
omstændigheder er hensigten med lovforslaget at sikre, at det nødvendige
sikkerhedsniveau opretholdes af hensyn til sikkerheden for alle personer,
husdyr og ejendomme.
2.11. Ændring af elsikkerhedsloven
Dansk Gas Distribution, Energinet, HMN GasNet P/S og NGF Nature
Energy spørger, hvordan et konkret eksempel om opladere og mulighe-
den for omkostningsdækning i forbindelse med ændring af elsikkerheds-
loven har relevans.
Kommentar
Med lovforslaget foretages en ændring i elsikkerhedsloven. Der er tale
om en genindførelse af en hjemmel til omkostningsdækning af test af elek-
trisk materiel, som ved en fejl blev ophævet, da elsikkerhedsloven afløste
stærkstrømsloven.
Omkostningsdækningen kan alene finde sted, hvor et produkt fejler i test,
og hvor virksomheden efterfølgende meddeles et påbud eller forbud. Det
konkrete eksempel har ingen relation til gassikkerhedsområdet som så-
13
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
dan, hvilket imidlertid ikke ændrer på pligten til at beskrive lovændrin-
gens konsekvens i bemærkningerne. Det konkrete eksempel beskriver på
en lettilgængelig måde, hvordan reglen anvendes i praksis.
3. Oversigt over hørte organisationer og myndigheder o.l.
Advokatrådet, Arbejdsgiverne, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet, Blik- og Rørarbejderforbundet, Boligselska-
bernes Landsforening, Bureau Veritas, Byggeriets Kvalitetskontrol, Cer-
fidan, Cphbusiness, DANAK, Dancert, Dansk Brand- og sikringsteknisk
Institut, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening,
Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gas Distribution, Dansk Gas-
teknisk Center, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Standard, Danske
Advokater, Datatilsynet, DBI Certification, Den Jyske Håndværkerskole,
Det Norske Veritas Business Assurance Danmark, Digitaliseringsstyrel-
sen, Energi- og olieforum, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet,
Energinet.dk, Energistyrelsen, Energitilsynet, Erhvervsakademi Dania,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi MidtVest, Erhvervsakademi
Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervs-
akademiet Lillebælt, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen, EUC
NORD, EUC Nordvestsjælland, EUC Sjælland, EUC Syd, Finansministe-
riet, Finanstilsynet, Forbrugerrådet Tænk, Force Certification, Foreningen
af rådgivende ingeniører, Foreningen Biogasbranchen, Foreningen Dan-
ske Kraftvarmeværker, Forsikring og Pension, Forsvarsministeriet, Frede-
ricia Maskinmesterskole, Frederiksberg Forsyning, Færøernes Landssty-
re, Grønlands Hjemmestyre, Herningsholm Erhvervsskole, HMN GasNet
P/S, HOFOR A/S, Ingeniørforeningen i Danmark, Inspecta Denmark,
Intertek Danmark, Klee gas - A. K. Varmeteknik ApS, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kosan Gas A/S, Kuwait Petroleum Danmark A/S,
Københavns Erhvervsakademi, LDM Kvalitets- og miljørådgivning ApS,
Learnmark, LRQA Danmark, Maskinmestrenes Forening, Miljøministe-
riet, Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen, NGF Nature Energy, Parcelhusejer-
nes Landsforening, Partnerskab for brint og brændselsceller, Patent- og
Varemærkestyrelsen, Primagaz Danmark A/S, Producers of Compressed
Gases (PCG), Q-Kontrol, Rigspolitichefen, Rådet for EL- og Gasteknisk
Sikkerhed, Statens Byggeforskningsinstitut, Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte, Syddansk Erhvervsskole, Søfartsstyrelsen, Tech Col-
lege Aalborg, Technical Education Copenhagen, TEKNIQ, TEKNIQ
Kvalitet ApS, Teknologisk Institut, Teknologisk Instituts Kontrolinstans,
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriet, TÜV Nord Danmark, Uddannelses- og Forskningsministeriet, UL
International Demko A/S, Undervisningsministeriet, University College
Nordjylland, Viking Energi, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Aalborg
Gas, Aarhus Maskinmesterskole og Aarhus Tech.
5. Følgende organisationer, foreninger m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget (14)
14
L 73 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Arbejdsgiverne, Dansk Gas Distribution, Dansk Gasteknisk Center,
Dansk Fjernvarme, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Energi- og olie-
forum, Energinet, Erhvervsstyrelsen, Frederiksberg Forsyning, HOFOR,
HMN GasNet P/S, NGF Nature Energy, TEKNIQ.
6. Følgende organisationer, foreninger m.v. har afgivet høringssvar
uden at have bemærkninger (8)
Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen, Dansk Byggeri, Finanstilsynet,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen,
Rigspolitiet, Uddannelses- og Forskningsministeriet.
15