Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1874930_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
696527
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 78 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
22. marts 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm., om ministerens ændringsforslag til § 23 sikrer, at de omfattede borgere i alle tilfælde skal underrettes forud for en viderebehandling af personoplysninger i kontroløjemed, til justitsministeren
Spørgsmål 78 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren bekræfte, at ministerens ændringsforslag til § 23
sikrer, at de omfattede borgere i alle tilfælde skal
og ikke blot
kan
underrettes forud for en viderebehandling af personoplys-
ninger i kontroløjemed, som er muliggjort via en bekendtgørelse
efter lovforslagets § 5, stk. 3?”
Svar:
Justitsministeren har den 9. februar 2018 stillet ændringsforslag til lov-
forslag nr. L 68 (bilag 20), hvorefter lovforslagets § 23 ikke finder anven-
delse, når formålet er sammenstilling eller samkøring af personoplysninger
i kontroløjemed. For nærmere herom henvises til bilag 20 til L 68.
Det er herefter udgangspunktet, at der skal ske underretning af borgeren, når
formålet med regler fastsat efter lovforslagets § 5, stk. 3, er sammenstilling
eller samkøring af personoplysninger i kontroløjemed.
Lovforslagets § 22 og databeskyttelsesforordningens artikel 13, stk. 4, samt
artikel 14, stk. 5, indeholder en række undtagelser til den dataansvarliges
oplysningspligt.
Det bemærkes, at uanset, at der efter databeskyttelsesforordningen kan gø-
res undtagelse fra oplysningspligten, vil der fortsat gælde en række andre
garantier for borgerne. Den registrerede vil således stadig have ret til indsigt
efter forordningens artikel 15, ligesom partshøringsreglerne efter forvalt-
ningsloven fortsat skal iagttages, inden en kommune eksempelvis kan træffe
afgørelse om at nedsætte en ydelse.
2