Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1869095_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. marts 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
643195
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 64 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den
25. januar 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvordan lovforslaget og ministerens udtalelser til Folketinget forholder sig til, hænger sammen med og er i overensstemmelse med artikel 29-gruppens fastslåede position i forhold til gruppens vejledning fra december 2017, til justitsministeren
1869095_0002.png
Spørgsmål 64 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren i forlængelse af L 68/L69 - spørgsmål 63 redegøre for,
hvordan lovforslaget og ministerens udtalelser til Folketinget forhol-
der sig til, hænger sammen med og er i overensstemmelse med, at ar-
tikel 29-gruppen i sin vejledning fra december 2017 fastslår, at i denne
forbindelse er gruppens position,
at ”a reasonable period should occur
between the notification and the processing commencing rather than
an immediate start to the processing upon notification being received
by the data subject. This gives data subjects the practical benefits of
the principle of transparency, allowing them a meaningful opportunity
to consider (and potentially exercise their rights in relation to) the fur-
ther processing. What is a reasonable period will depend on the par-
ticular circumstances. The principle of fairness requires that the more
intrusive (orless expected) the further processing, the longer the pe-
riod
should
be”?
(https://www.datatilsynet.dk/filead-
min/user_upload/dokumenter/Vejledninger/
wp260_gennemsigtig-
hed_en.pdf)”
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål 63 vedrørende for-
slag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og for-
slag til lov om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behand-
ling af personoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og
forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttel-
sesloven og databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anven-
delse på offentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69) fra Fol-
ketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
2