Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1890133_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
728936
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 113 vedrørende forslag til lov
om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske per-
soner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov
om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af per-
sonoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige
andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på of-
fentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets
Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsmini-
steren den 26. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om ministeren kan bekræfte, at sammenstilling og samkøring af personoplysninger i profileringsøjemed, dvs. med henblik på profilering af den ene eller den anden slags, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 113 fra Folketingets Retsudvalg på vegne af Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, der medfører, at oplysningspligten, jf. § 23, fin-
der anvendelse ikke kun når sammenstilling og samkøring af
personoplysninger sker i kontroløjemed, men også når det sker
i profileringsøjemed, det vil sige med henblik på profilering af
den ene eller anden slags (såsom f.eks. den såkaldte Gladsaxe-
model), og vil ministeren redegøre for sin holdning til et sådant
ændringsforslag?”
Svar:
1.
Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet vil kunne udformes således:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og
om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)
(L 68)
Af (…), tiltrådt af (…)
Til § 23
1)
Som 2. pkt. indsættes:
»1. pkt. finder ikke anvendelse, når formålet er sammenstilling eller samkø-
ring af personoplysninger i kontroløjemed, eller hvis formålet er profile-
ring.«
[Begrænsning af undtagelse fra den fornyede oplysningspligt i forbindelse
med sammenstilling eller samkøring i kontroløjemed og i forbindelse med
profilering]
Bemærkninger til nr. 1
Det foreslås, at undtagelsen i § 23 ikke skal finde anvendelse, når den nye
behandling, som en bekendtgørelse efter lovforslagets § 5, stk. 3, giver mu-
lighed for, går ud på at sammenstille og samkøre personoplysninger i kon-
2
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om ministeren kan bekræfte, at sammenstilling og samkøring af personoplysninger i profileringsøjemed, dvs. med henblik på profilering af den ene eller den anden slags, til justitsministeren
troløjemed, dvs. med henblik på f.eks. at kontrollere, om borgere uretmæs-
sigt modtager ydelser, fordi de ikke opfylder betingelserne dertil.
Endvidere foreslås det, at undtagelsen i § 23 ikke skal finde anvendelse, når
den nye behandling, som en bekendtgørelse efter lovforslagets § 5, stk. 3,
giver mulighed for, sker i profileringsøjemed.
Som anført i afsnit 2.1.3.1 i bemærkningerne til lovforslaget til databeskyt-
telsesloven finder databeskyttelsesforordningens definitioner anvendelse på
hele forordningens anvendelsesområde, herunder også i forhold til lovfor-
slaget til databeskyttelsesloven.
Begrebet profilering i ændringsforslaget vil derfor skulle forstås i overens-
stemmelse med definitionen i databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 4,
hvorefter profilering defineres som enhver form for automatisk behandling
af personoplysninger, der består i at anvende personoplysninger til at evalu-
ere bestemte personlige forhold vedrørende en fysisk person, navnlig for at
analysere eller forudsige forhold vedrørende den fysiske persons arbejds-
indsats, økonomiske situation, helbred, personlige præferencer, interesser,
pålidelighed, adfærd, geografisk position eller bevægelser.
Med dette ændringsforslag sikres det, at borgerne på forhånd bliver oplyst
herom – inden for rammerne af reglerne om oplysningspligt i forordningens
artikel 13 og 14 – når myndigheden, der oprindeligt har indsamlet oplysnin-
ger om borgeren til ét formål, efterfølgende anvender en bekendtgørelse ef-
ter forslagets § 5, stk. 3, til at sammenstille eller samkøre de pågældende op-
lysninger med andre oplysninger for at kontrollere forhold vedrørende bor-
geren eller til at foretage profilering.”
2.
Justitsministeriet kan ikke tilslutte sig et sådant ændringsforslag.
Det bemærkes, at justitsministeren den 9. februar 2018 har stillet ændrings-
forslag til lovforslag nr. L 68 (bilag 20), hvorefter lovforslagets § 23 ikke
finder anvendelse, når formålet er sammenstilling eller samkøring af perso-
noplysninger i kontroløjemed.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der med lovforslagets § 23 herefter
er fundet den rette balance, og Justitsministeriet finder ikke, at der er behov
for at ændre eller yderligere begrænse bestemmelsen. Der henvises i den
forbindelse til ændringsforslaget af 9. februar 2018 (bilag 20).
3