Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1881729_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
710184
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 110 vedrørende forslag til lov
om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske per-
soner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov
om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af per-
sonoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige
andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på of-
fentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets
Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock (ALT) Zenia Stampe (RV), Lis-
beth Bech Poulsen (SF) og Eva Flyvholm (EL) har stillet til justitsministeren
den 10. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 69 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm., om ministeren kan bekræfte, at der i Betænkning nr. 1565 alene er foretaget en vurdering af den retlige praksis vedrørende Databeskyttelsesdirektivet og Persondataloven og det nationale råderum i denne sammenhæng, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 110 fra Folketingets Retsudvalg på vegne af Josephine
Fock (ALT), Eva Flyvholm (EL), Zenia Stampe (RV) og Lisbeth Bech
Poulsen (SF) vedrørende L 68 og L 69:
”Kan
ministeren bekræfte, at der i Betænkning nr. 1565 alene er
foretaget en vurdering af den retlige praksis vedrørende Databe-
skyttelsesdirektivet og Persondataloven og det nationale råde-
rum i denne sammenhæng, men at der ikke er lavet en vurdering
af grundlaget for, at en enkelt minister kan fastsætte regler, der
kan indskrænke den registreredes rettigheder, og kan ministeren
redegøre for, hvilke overvejelser det har givet anledning til i for-
bindelse med udarbejdelsen af lovforslaget?”
Svar:
Betænkning nr. 1565/2017 om databeskyttelsesforordningen er udarbejdet i
samarbejde med samtlige ministerier, KL og Danske Regioner samt Er-
hvervsstyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet.
Arbejdet har været understøttet af en ekspertreferencegruppe bestående af
førende eksperter inden for databeskyttelse, jf. side 10-13 i betænkningen.
Betænkningen tjener det formål at sikre forordningens korrekte gennemfø-
relse i dansk ret, herunder at analysere rammerne for både indførelse og op-
retholdelse af nationale særregler, når forordningen anvendes fra den 25.
maj 2018. Betænkningens analyser danner grundlag for udarbejdelsen af
forslaget til databeskyttelsesloven, jf. også afsnit 1.1 i de almindelige be-
mærkninger til L 68.
Betænkningen analyser af forordningens rammer for nationale særregler fin-
des f.eks. på side 161-163.
I betænkningen er rammerne for databeskyttelsesforordningens artikel 23
om muligheden for nationalt at begrænse rækkevidden af visse af forordnin-
gens artikler også analyseret, jf. side 400-403.
Det bemærkes i øvrigt, at bekendtgørelser, der udstedes efter lovforslagets
§ 5, stk. 3, efter ordlyden af bemyndigelsesbestemmelsen udtrykkeligt skal
ligge inden for databeskyttelsesforordningens rammer.
2