Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1869663_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. marts 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
687291
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål 68 vedrørende forslag til lov om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer
i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov om
ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personop-
lysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige andre
love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databe-
skyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt
tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets Retsud-
valg efter ønske fra Eva Flyvholm (EL), Josephine Fock (ALT), Zenia
Stampe (RV) og Lisbeth Bech Poulsen (SF) har stillet til justitsministeren
den 14. marts 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der medfører, at § 5, stk. 3, udgår af lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål 68 fra Folketingets Retsudvalg efter ønske fra Josephine
Fock (ALT) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændrings-
forslag, der medfører, at § 5, stk. 3, udgår fra lovforslaget og
sikrer, at enhver bemyndigelse til deling, videreanvendelse,
samkøring m.v. af data skal fastsættes ved lov og ikke på be-
kendtgørelsesniveau?”
Svar:
1.
Justitsministeriet forstår spørgsmålet sådan, at der ønskes teknisk bistand
til at udarbejde et ændringsforslag, der medfører, at der ikke efter lovforsla-
gets § 5, stk. 3, kan fastsættes bekendtgørelser om, at personoplysninger må
viderebehandles til andre formål, end de oprindeligt var indsamlet til.
Justitsministeriet forstår også spørgsmålet sådan, at det ikke vedrører andre
af lovforslagets bemyndigelser.
Justitsministeriet forstår endvidere spørgsmålet sådan, at der ønskes teknisk
bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der opretholder tilkendegivelsen
fra Retsudvalgets flertal i betænkningen over lovforslag nr. L 50 af 16. ja-
nuar 1991 (Folketingstidende 1990-91 1. saml., tillæg A) om ændring af lov
om offentlige myndigheders registre og tidligere praksis fra Registertilsy-
net, som er videreført af Datatilsynet om, at der ved samkøring i kontroløje-
med stilles krav om, at en sådan samkøring sker på et klart og utvetydigt
retsgrundlag, hvilket i praksis vil sige på grundlag af direkte lovhjemmel,
ligesom der stilles krav om, at de berørte personer har fået meddelelse om
kontrollen, inden de afgiver oplysninger til myndigheden.
2.
Et ændringsforslag vil herefter kunne udformes således:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og
om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)
(L 68)
Af (…), tiltrådt af (…)
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der medfører, at § 5, stk. 3, udgår af lovforslaget, til justitsministeren
Til § 5
1)
Stk. 3
udgår.
[Udeladelse af bemyndigelsesbestemmelse om viderebehandling til ufor-
enelige formål]
Bemærkninger til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets § 5, stk. 3, udgår af lovforslaget.”
Da det ikke er muligt at ændre i lovbemærkninger ved et ændringsforslag,
kan følgende sendes til Folketingets Retsudvalg med henblik på at indgå i
betænkningen:
”(…) skal anmode om, at der
i betænkningen medtages en tilføjelse til be-
mærkningerne til lovforslagets afsnit 2.3.2.3.4.
Følgende afsnit fremgår af lovforslagets afsnit 2.3.2.3.4:
”Det
er med dette
lovforslag ikke længere en forudsætning, at samkøring i kontroløjemed skal
have hjemmel særskilt i en lov. Det er således Justitsministeriets vurdering,
at særligt databeskyttelsesforordningens artikel 5 og artikel 6, stk. 4, om
principper for behandling af personoplysninger, herunder proportionalitets-
princippet og princippet om formålsbegrænsning, yder en tilstrækkelig
stærk beskyttelse til de registrerede samtidigt med, at forordningen sikrer
rum for offentlige myndigheders saglige behov for at kunne samkøre per-
sonoplysninger i kontroløjemed. Om de to fremhævede principper i forord-
ningens artikel 5 og artikel 6, stk. 4, henvises til betænkningen, side 93-99.”
Det er med denne tilføjelse til betænkningen hensigten, at der skal ses bort
fra ovennævnte afsnit, hvorefter tilkendegivelsen fra Retsudvalgets flertal i
betænkningen over lovforslag nr. L 50 af 16. januar 1991 (Folketingstidende
1990-91 1. saml., tillæg A) om ændring af lov om offentlige myndigheders
registre og tidligere praksis fra Registertilsynet, som er videreført af Data-
tilsynet om, at der ved samkøring i kontroløjemed stilles krav om, at en så-
dan samkøring sker på et klart og utvetydigt retsgrundlag, hvilket i praksis
vil sige på grundlag af direkte lovhjemmel, ligesom der stilles krav om, at
de berørte personer har fået meddelelse om kontrollen, inden de afgiver op-
lysninger til myndigheden, opretholdes.”
3.
Justitsministeriet kan ikke tilslutte sig et sådant ændringsforslag.
3
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der medfører, at § 5, stk. 3, udgår af lovforslaget, til justitsministeren
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der med bemyndigelsesbestemmel-
sen i lovforslagets § 5, stk. 3, er fundet den rette balance mellem behovet
for effektiv og gennemsigtig udveksling af oplysninger i den offentlige for-
valtning samtidigt med, at der fortsat er en høj beskyttelse af borgernes per-
sonoplysninger. Justitsministeriet finder således ikke, at der er behov for at
udelade den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 5, stk. 3. Ligeledes
finder Justitsministeriet
af de grunde, som er nævnt under pkt. 2.3.2.3.4 i
lovforslaget
ikke grundlag for at opretholde forudsætningen om, at sam-
køring i kontroløjemed skal have hjemmel særskilt i en lov.
Der henvises i øvrigt til svarene på spørgsmål 4 og 52 samt bilag 20 til L 68
og L 69.
4