Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1855734_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. januar 2018
Datebeskyttelseskontoret
Anders Lotterup
2018-0035-0017
629879
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A
fra Folketingets Retsudvalg den 23. januar 2018
Samrådsspørgsmål A:
”Vil
ministeren kommentere kritikken i høringssvar og i artiklerne i Politi-
ken fra december 2017 og januar 2018 vedrørende § 5, stk. 3 og § 23, som
fremsat af eksperter, organisationer og folketingsmedlemmer, herunder re-
degøre for ministerens holdning til paragrafferne set i lyset af denne kritik,
samt redegøre for om kritikken giver ministeren anledning til at genover-
veje lovforslagets udformning?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT), Zenia
Stampe (RV), Eva Flyvholm (EL) og Lisbeth Bech Poulsen (SF).
1
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at gøre en ting klart, så vi lige
har proportionerne på plads. Regeringen prioriterer data-
beskyttelse højt og arbejder for at styrke beskyttelsen af
danskernes personoplysninger. Vi har både en ny EU-
forordning og en ny databeskyttelseslov på vej.
Det er et hovedformål med disse nye regler at beskytte
borgernes personoplysninger. Jeg er overbevist om, at de
kommende regler – bl.a. dém om de høje bøder – vil
sikre, at man både i det offentlige og i det private vil
passe bedre på vores alle sammens oplysninger, og det er
som sagt en vigtig prioritering for regeringen.
[Generelt om lovforslaget]
2.
De store linjer på databeskyttelsesområdet er allerede
lagt med EU-forordningen. Det drejer sig f.eks. om det
nye krav om såkaldt ”privacy by design” og kravet om,
at man i visse tilfælde skal have en såkaldt ”databeskyt-
telsesrådgiver”.
2
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
Det er gode og fornuftige tiltag, som vil styrke beskyttel-
sen af danskernes personoplysninger.
Formålet med
lovforslaget
er alene at supplere reglerne i
forordningen, og forslaget sikrer, at vi på langt de flest
områder viderefører den gældende retstilstand. Det gæl-
der f.eks. i forhold til reglerne om de registreredes rettig-
heder. Det er min opfattelse, at den gældende retstilstand
har en fin balance mellem hensynet til de registrerede og
hensynet til virksomheder og myndigheder.
3.
Det er dog ingen hemmelighed, at vi i lovforslaget til
databeskyttelsesloven
har
truffet en række valg.
Det drejer sig først og fremmest om lovforslagets be-
stemmelse om, at offentlige myndigheder skal kunne
ifalde bøder for overtrædelse af databeskyttelsesreglerne.
Vi har også truffet et valg med forslagets § 5, stk. 3, om
offentlige myndigheders videreanvendelse af oplysnin-
ger, som vi skal tale om i dag.
[Lovforslagets § 5, stk. 3, om datadeling]
4.
Man må ikke uden videre anvende personoplysninger
til andre formål, end de oprindeligt var tiltænkt.
3
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
Der er to regler i lovforslaget, der handler om, hvornår
man alligevel må anvende personoplysninger til et andet
formål end det oprindelige formål.
Den
ene
regel er forslagets § 5, stk. 2. Den handler om,
at man i hver enkelt
konkrete
sag skal afgøre, om det nye
formål er ”foreneligt” med det gamle formål. Bestem-
melsen giver nogle momenter, man kan lægge vægt på
ved denne vurdering.
Det er ligesom, det er i dag, og jeg kan forstå, at det i det
praktiske liv kan være en meget vanskelig juridisk vur-
dering, om ét formål er foreneligt med et andet formål.
Den
anden
regel er forslagets § 5, stk. 3, om, at man i en
bekendtgørelse kan bestemme, at personoplysninger, der
behandles af offentlige myndigheder, må behandles til et
andet formål. Man kan sige, at en sådan bekendtgørelse
”en gang for alle” bestemmer, at en bestemt type videre-
behandling af oplysninger er i orden.
Vores formål med bestemmelsen er at skabe klarhed om-
kring videreanvendelse af data, så myndighederne kan
yde borgerne en effektiv sagsbehandling. Det er til for-
del for den enkelte, og det giver medarbejderne i det of-
4
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
fentlige mere tid til kerneopgaven, hvilket er i vores alle
sammens interesse.
Med en bekendtgørelse undgår man således svære
kon-
krete
vurderinger i praksis af, om en bestemt viderebe-
handling må finde sted.
Lad mig give eksempel fra praksis, der viser problemstil-
lingen:
I 2006 besluttede Udenrigsministeriet at evakuere flere
tusinde danske statsborgere fra Libanon på grund af kri-
gen mellem Israel og Hizbollah. Politiet stod naturligvis
for indrejsekontrollen, og de udarbejdede et register med
navne og personnumre på de evakuerede personer. Uden-
rigsministeriet var koordinerende myndighed og modtog
derfor en kopi af politiets register over evakuerede per-
soner.
Udenrigsministeriet modtog efterfølgende henvendelser
fra kommuner, der ønskede en kopi af registret med hen-
blik på at kontrollere, om personer, der stod i politiets re-
gister, havde begået socialt bedrageri.
Spørgsmålet var nu, om det var ”foreneligt” – og dermed
lovligt – at anvende oplysningerne, der var brugt i for-
5
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
bindelse med indrejsekontrollen efter evakueringen, i et
kommunalt arbejde mod socialt bedrageri.
Svaret på spørgsmålet om de to formål var forenelige var
bestemt ikke givet på forhånd. Der er alligevel et stykke
vej mellem de to formål. Det er rimeligt at sige, at der i
hvert fald var tale om et grænsetilfælde.
Datatilsynet endte med at udtale, at Udenrigsministeriet
lovligt kunne oplyse kommunerne om, hvorvidt bestemte
personer stod i registret eller ej. Datatilsynet endte såle-
des med at acceptere, at de to formål var forenelige, og
kommunerne fik dermed mulighed for at undersøge, om
der konkret var begået socialt bedrageri.
Som sagt var dét svar ikke givet på forhånd. Jeg forstår,
at der i virkelighedens verden findes mange af sådanne
grænsetilfælde, hvor kommunerne i den daglige sagsbe-
handling er i tvivl, om oplysninger, der er brugt i én sag,
må bruges i en anden sag. Det fører til forskellig praksis
i kommunerne for anvendelse af data.
Her kan en bekendtgørelse bidrage med
på forhånd
at
skabe klarhed, så den kommunale medarbejder ikke er i
tvivl om, hvilke oplysninger vedkommende
bruge, og
hvilke oplysninger, der
ikke
må bruges. Formålet er som
6
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
sagt at sikre, at det offentlige kan videreanvende og gen-
bruge data på en effektiv, ensartet og åben måde.
Og jeg vil bare slå fuldstændig fast, at en sådan effekti-
vitet og åbenhed vil jeg meget gerne bidrage til. Jeg vil
f.eks. ikke finde mig i socialt bedrageri.
Derfor vil jeg heller ikke stå på mål for, at databeskyttel-
sesreglerne udelukker, at oplysninger, som en kommune
har modtaget i én sammenhæng, ikke kan bruges i en an-
den sammenhæng i kommunen. F.eks. for at kontrollere
for socialt bedrageri.
Selvfølgelig skal man ude i kommunerne f.eks. kunne
danne sig et overblik over, hvilke ydelser og indsatser en
borger modtager på tværs af forvaltningerne i kommu-
nen. Så selvfølgelig skal vores databeskyttelseslov un-
derstøtte, at kommunerne f.eks. kan
kontrollere
for soci-
alt bedrageri.
Med bestemmelsen vil vi samtidigt undgå, at én kom-
mune vurderer, at formålet er foreneligt, mens en anden
kommune vurderer, det er uforeneligt. Det stiller bor-
gerne forskelligt, og denne usikkerhed og vilkårlighed vil
jeg gerne til livs.
7
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
5.
Og så vil jeg godt lige imødegå det billede, der har væ-
ret tegnet af, at der med en sådan bekendtgørelse er tale
om, at regeringen indfører overvågningssamfundet.
Hvis man udnytter bemyndigelsen i lovforslagets § 5,
stk. 3, skal man leve op til forordningens artikel 23. En-
hver bekendtgørelse
skal
således være i fuld overens-
stemmelse med EU-reglerne. Det betyder, at man i be-
kendtgørelsen specifikt skal regulere, hvilke formål der
ske videreanvendelse til, og hvilke formål, der
ikke
kan ske videreanvendelse til.
Der skal også i bekendtgørelsen fastsættes garantier, der
beskytter borgerne, såsom bestemmelser om, hvor lang
tid personoplysningerne må opbevares, ligesom der skal
fastsættes regler, som sikrer, at oplysninger ikke kan mis-
bruges eller tilgås ulovligt.
Derudover skal Datatilsynet som uafhængig tilsynsmyn-
dighed på forhånd udtale sig om hver enkelt bekendtgø-
relse. Datatilsynet vil udtale sig om, hvorvidt bekendtgø-
relsen er i strid med EU-reglerne eller i øvrigt giver an-
ledning til betænkeligheder.
Og må jeg i den forbindelse ikke lige minde om, at Data-
tilsynet
ikke
i sit ellers fyldige høringssvar over lovfor-
8
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
slaget har haft indholdsmæssige bemærkninger til lovfor-
slagets § 5, stk. 3.
Og så må jeg også lige minde om, at bemyndigelsen kun
gælder offentlige myndigheders behandling af personop-
lysninger. Og i det offentlige gælder i forvejen en række
garantier, bl.a. i forvaltningsloven, som også sikrer, at
borgernes retssikkerhed respekteres. Disse garantier be-
røres på ingen måde af dette lovforslag.
Folk skal således også i fremtiden partshøres, inden der
træffes en afgørelse – f.eks. en afgørelse om, at de mister
retten til en ydelse, det har vist sig, at de ikke var beretti-
get til.
6.
Jeg vil derudover henvise til, at vi i lovforslaget i øv-
rigt har sat nogle hegnspæle op for bekendtgørelserne ef-
ter § 5, stk. 3.
Det betyder, at der f.eks. ikke kan udstedes en bekendt-
gørelse, der strider mod en særlig lovbestemt tavsheds-
pligt, som vi har vedtaget her i Folketinget. F.eks. sund-
hedslovens § 40 om sundhedspersoners tavshedspligt og
folkeskolelovens § 55 b om tavshedspligt omkring testre-
sultater.
9
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
Vi kan således ikke i en bekendtgørelse ændre på f.eks.
vores praktiserende lægers tavshedspligt. Det ville kræve
en lovændring.
[Lovforslagets § 23 – samme myndighed skal ikke op-
fylde oplysningspligt
igen]
7.
Jeg er også blevet spurgt til lovforslagets § 23. Det er
en regel om, at når der
er
udstedt en bekendtgørelse efter
§ 5, stk. 3, og en myndighed har viderebehandlet oplys-
ninger med baggrund i bekendtgørelsen, er det ikke nød-
vendigt, at den
samme
myndighed
igen
giver sig til kende
over for den pågældende borger.
Myndigheden har allerede én gang givet sig til kende og
opfyldt sin såkaldte oplysningspligt, nemlig i forbindelse
med den første behandling. Og det er efter § 23 altså ikke
nødvendigt at give disse oplysninger igen.
Til gengæld sker videreanvendelsen på baggrund af en
ministergodkendt bekendtgørelse, der lever op til alle de
retsgarantier, som jeg tidligere var inde på.
Det finder jeg fuldt ud forsvarligt. Det er faktisk ikke så
dramatisk. Vi snyder ikke folk – de er jo én gang blevet
orienteret om, at myndigheden behandler oplysninger
10
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
om dem. Man er altså som borger i denne situation fuldt
ud bekendt med, at den pågældende myndighed har regi-
streret oplysninger om én. Ved videreanvendelse i
samme myndighed sikres deres rettigheder i bekendtgø-
relsen.
Til gengæld skal borgeren ikke forstyrres med en ny ori-
enteringsskrivelse om, at nu behandler kommunen de
samme oplysninger i en anden sag, ligesom kommunen,
der har behandlet oplysninger i en sag om én social
ydelse, ikke skal sende et nyt brev til borgeren om, at op-
lysningerne nu behandles i en anden social sag om bor-
geren.
Det bidrager til en mere effektiv offentlig forvaltning, og
det passer mig fint. Jeg foretrækker, at socialrådgiveren
bruger sin tid på at behandle sagen og ikke at sende rene
orienteringsbreve.
Hvis der videregives oplysninger til en
anden
myndig-
hed, skal denne anden myndighed selv sikre sig, at bor-
geren bliver underrettet om, at der nu er en ny myndig-
hed på banen. Lovforslagets § 23 handler
alene
om vide-
reanvendelse inden for
samme
myndighed.
11
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
Det bliver hurtigt meget teknisk, og jeg vil derfor også
henvise Retsudvalget til mit svar på udvalgets spørgsmål
4, men også svarerne på spørgsmål 20 og 37.
Men samlet set vil jeg gerne understrege, at der altså er
tale om en ganske snæver undtagelse.
[Tilsagn om opfølgning på lovforslagets § 5, stk. 3]
8.
Jeg er med på, at lovforslagets § 5, stk. 3, har fået no-
get opmærksomhed, og at der er en vis skepsis om be-
stemmelsen. Det er helt fair.
Som vi har tilkendegivet allerede i lovforslaget, vil Ju-
stitsministeriet da også løbende overvåge brugen af be-
myndigelsen i lovforslagets § 5, stk. 3, forstået på den
måde, at ministeriet vil føre en liste over bekendtgørelser
udstedt i medfør af bestemmelsen.
Jeg vil i forlængelse heraf i dag da også gerne give til-
sagn om, at vi i Justitsministeriet et par år efter, at den
nye databeskyttelseslov er trådt i kraft, sender en
evalu-
ering
til Folketinget om, hvordan bemyndigelsen i § 5,
stk. 3, er blevet brugt og har fungeret i praksis. Så kan
man tegne sig et billede af bestemmelsen efter, at den har
fungeret ude i virkeligheden et stykke tid. En sådan eva-
12
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 23/1-18 om databeskyttelseslovforslagets bestemmelser om viderebehandling af personoplysninger og oplysningspligt, til justitsministeren
luering kunne passende falde i begyndelsen af folketings-
året 2020-2021.
[Afslutning]
9
. Tak for ordet.
13