Retsudvalget 2017-18, Retsudvalget 2017-18
L 68 , L 69
Offentligt
1881669_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. april 2018
Databeskyttelseskontoret
Nanna Due Binø
2017-0037-0005
708088
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 103 vedrørende forslag til lov
om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske per-
soner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) (L 68) og forslag til lov
om ændring af lov om retshåndhævende myndigheders behandling af per-
sonoplysninger, lov om massemediers informationsdatabaser og forskellige
andre love (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og
databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på of-
fentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.) (L 69), som Folketingets
Retsudvalg efter ønske fra Josephine Fock (ALT), Eva Flyvholm (EL), Ze-
nia Stampe (RV) og Lisbeth Bech Poulsen (SF) har stillet til justitsministe-
ren den 9. april 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 68 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm., om det kræver hjemmel i en bekendtgørelse efter § 5, stk. 3, at viderebehandle oplysninger til andet formål, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 103 fra Folketingets Retsudvalg på vegne af Josephine
Fock (ALT), Eva Flyvholm (EL), Zenia Stampe (RV) og Lisbeth Bech
Poulsen (SF) vedrørende L 68 og L 69:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 5. april 2018 om
databeskyttelseslovforslaget oplyse, om det kræver hjemmel i
en bekendtgørelse efter § 5, stk. 3, at viderebehandle oplysnin-
ger til andet formål, både når det sker imellem forskellige myn-
digheder og inden for samme myndighed?”
Svar:
Som det fremgår af det specielle bemærkninger til § 5, stk. 3, i L 68, kan en
bekendtgørelse udstedt i medfør af bestemmelsen alene siges at gøre op med
kravet om, at behandling af oplysninger ikke må behandles til formål, der er
uforenelige med de formål, hvortil oplysningerne oprindeligt er indsamlet,
jf. lovforslagets § 5, stk. 1, og databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk.
1, litra b. Det anføres samme sted, at bestemmelsen alene giver mulighed
for at fastsætte nærmere regler om, at personoplysninger må viderebehand-
les af offentlige myndigheder til andre formål, end de oprindeligt var ind-
samlet til, uafhængigt af om det senere formål er foreneligt eller uforeneligt
med det oprindelige formål. Det anføres også, at behandling af oplysninger
på baggrund af en bekendtgørelse udstedt i medfør af bemyndigelsesbe-
stemmelsen i øvrigt skal have hjemmel, f.eks. i lovforslagets §§ 6-8.
Som det også fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 5,
stk. 3, kan bestemmelsen både anvendes til at fastsætte regler om videregi-
velse af oplysninger inden for en myndighed (f.eks. en kommune) og fra én
myndighed til en anden myndighed
.
2