Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 65 Bilag 1
Offentligt
1807815_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 41717856
Fax 7262 6790
[email protected]
www.tbst.dk
Notat
Journal BO0301-00003
Dato 1. september 2017
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer
1. Indledning
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har den
28.06.2017 udsendt udkast
til
forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af by-
er
i høring hos de i bilag 1 nævnte høringsparter.
Høringsfristen udløb
den 23.08.2017.
Følgende myndigheder og organisationer har meddelt, at de ikke har
bemærkninger til lovforslaget:
Dansk Erhverv, Dansk Ældreråd, Finans Danmark (tidligere Finansrå-
det), Grundejernes Investeringsfond, Rådet for Etniske Minoriteter,
Ældre Sagen.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til
lovforslaget:
Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse, Dansk Byggeri,
Frederiksberg Kommune, Kommunernes Landsforening, Københavns
Kommune, Lejernes Landsorganisation, Søren Garde Rådgivning A/S.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har herudover modtaget høringssvar
fra følgende høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets hø-
ringsliste:
Fredericia Kommune, Herning Kommune, Landsforeningen for byg-
nings- og landskabskultur, Lemvig Kommune, Skive Kommune, Tøn-
der Kommune.
Side 1 (8)
L 65 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1807815_0002.png
Notat
Journal BO0301-00003
Dato 1. september 2017
I det følgende refereres og kommenteres hovedindholdet i de mod-
tagne høringssvar opdelt efter relevante emner. Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens kommentarer til de enkelte emner følger efter i kursiv.
2. Forenkling af anvendelses- og støttemuligheder
Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse, Dansk Byggeri,
Frederiksberg Kommune, Københavns Kommune, Landsforeningen for
Bygnings- og Landskabskultur, Lemvig Kommune, Skive Kommune og
Søren Garde Rådgivning A/S er positive overfor, at lovforslaget inde-
bærer en væsentlig forenkling af anvendelses- og støttemuligheder,
der bidrager til decentralisering og giver større valgfrihed og fleksibili-
tet i
kommunernes planlægning af anvendelse af byfornyelsesmidler.
Kommentar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har noteret, at der er opbakning til
forenkling af byfornyelsesloven.
3. Fordeling af byfornyelsesmidler som én samlet ramme til de
enkelte kommuner
Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse bemærker, at lov-
ændringen formodes at betyde, at byfornyelsesindsatser spredes til
kommuner, der igennem lang tid kun har gennemført få eller slet in-
gen byfornyelsessager.
Dansk Byggeri mener, at der reelt sker en nedprioritering af yderom-
råder med lovforslaget, når særskilte puljer til mindre byer bortfalder.
Københavns Kommune bemærker, at det er en svækkelse af den ko-
ordinerede indsats mellem bygningsfornyelse, friarealforbedring og
områdefornyelse samt mellem kommune og stat, at den særskilte pul-
je til bygningsfornyelse i områder med områdefornyelse fjernes.
Københavns Kommune mener endvidere, at de objektive kriterier, der
anvendes til beregning af fordeling af udgiftsrammen med den objek-
tive fordelingsnøgle, i langt højere grad bør afspejle, at der i de større
byer er et stort antal boliger med lav boligstandard, og at friarealer er
i ringere stand end i mindre byer.
Frederiksberg Kommune mener, at den objektive fordelingsnøgle er
rettet mod at tilføre flest midler til yderområderne og de mindre byer.
Kommentar:
Side 2 (8)
L 65 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1807815_0003.png
Notat
Journal BO0301-00003
Dato 1. september 2017
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal hertil samlet bemærke, at alle
kommuner kan ansøge om midler fra byfornyelsesrammen, der forde-
les efter en objektiv fordelingsnøgle. De objektive kriterier, som an-
vendes til at beregne fordelingsnøglen, afspejler byfornyelsesbehovet i
alle kommuner og tilgodeser byfornyelsesbehovet i både mindre og
større byer. Fordelingen sker på grundlag af den enkelte kommunes
bestand af private udlejningsboliger, ejer- og andelsboliger, antal af
forsamlingshuse, antal af tomme boliger, behov for energiinvesterin-
ger, indkomstgrundlag samt befolkningsudviklingen i kommunen og i
de byer, der ligger i kommunen.
Med de objektive kriterier tages der derfor højde for at tilføre byforny-
elsesmidler til alle typer byer i kommunerne.
Kommunerne kan med lovforslaget frit prioritere anvendelsen af mid-
lerne blandt beslutningstyperne og koordinere anvendelse af de for-
skellige beslutningstyper. Forslaget giver dermed kommunerne større
valgfrihed og handlemuligheder ud fra overvejelser om det lokale be-
hov for byfornyelse.
4.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforsla-
get.Samme
statslige refusionsprocent på 50 pct. for alle be-
slutningstyper, der er uafhængig af by-størrelse
Dansk Byggeri bemærker, at yderområder vil opleve øgede omkost-
ninger til byfornyelse, når refusionsprocenten til bygningsfornyelse
mv. reduceres fra 70 pct. til 50 pct. Dansk Byggeri mener, lovforsla-
get medvirker til nedprioritering af yderområder, da en lavere refusi-
onssats kombineret med færre midler til byfornyelse vil forringe den
positive effekt i yderområderne.
Dansk Byggeri og Frederiksberg Kommune er positive overfor, at den
statslige refusion til områdefornyelse stiger fra en tredjedel til 50 pct.
Lemvig Kommune imødeser harmonisering af den statslige refusions-
sats til 50 pct. uanset beslutningstype.
Søren Garde Rådgivning A/S mener, at reducering af refusionssatsen
fra 70 pct. til 50 pct. i byer med færre end 5.000 indbyggere og det
åbne land får den betydning, at midler fra pulje til landsbyfornyelse og
byfornyelsesmidler ikke længere kan kombineres.
Søren Garde Rådgivning A/S er positiv overfor, at kommunerne får
større frihed med lovforslaget om støtte til beslutningstyper, der er
uafhængig af by-størrelse. Det giver mulighed for støtte til nedrivning
af nedlagte private erhvervsbygninger samt opkøb af udtjente ejen-
Side 3 (8)
L 65 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1807815_0004.png
Notat
Journal BO0301-00003
Dato 1. september 2017
domme i byer med flere end 5.000 indbyggere. Dette kan især være
positivt for landkommuner med nedslidte købstæder.
Tønder Kommune foreslår, at den gældende refusionssats på 70 pct.
til byfornyelsesindsatser i landdistrikter fastholdes.
Kommentar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal hertil samlet bemærke, at har-
monisering af refusionsprocenten, så den er uafhængig af by-
størrelse, er et led i forenkling af loven.
Reglerne i byfornyelsesloven er ændret løbende over årene for at til-
passe handle- og støttemulighederne i forhold til kommunernes be-
hov, for hermed at hjælpe kommunerne med at sikre gode byer og
boliger i alle dele af landet. Med forslaget om 50 pct. statslig refusion
til alle beslutningstyper får alle kommuner samme muligheder for at
gennemføre byfornyelse i både mindre og større byer.
Der bliver i forbindelse med lovændringen indarbejdet ændringer i
indberetningssystemet til byfornyelse, der tilgodeser mulighed for at
kombinere midler fra pulje til landsbyfornyelse med 70 pct. statslig
refusion og byfornyelsesmidler med 50 pct. statslig refusion til byfor-
nyelsessager.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
5. Mulighed for anvendelse af tildelt ramme i en flerårig peri-
ode og ophævelse af reglen om overdragelse af tildelt
ramme til andre kommuner
Dansk Byggeri og Kommunernes Landsforening bakker op om, at
kommunerne har 36 mdr. til indberetning af byfornyelsesbeslutninger
fra tildeling af midler.
Dansk Byggeri, Fredericia Kommune, Frederiksberg Kommune, Her-
ning Kommune, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommu-
ne, Lemvig Kommune, Søren Garde Rådgivning A/S og Tønder Kom-
mune bemærker, at muligheden for at overføre ubrugte midler til an-
dre kommuner bør bevares.
Kommentar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal hertil samlet bemærke, at tilde-
lingen af den statslige udgiftsramme fortsat vil ske hvert år. Mulighe-
Side 4 (8)
L 65 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1807815_0005.png
Notat
Journal BO0301-00003
Dato 1. september 2017
den for at opsamle udgiftsramme over 3 år vil betyde en mere fleksi-
bel anvendelse af den tildelte udgiftsramme, hvormed kommunalbe-
styrelsen får en bedre mulighed for at planlægge byfornyelsesindsat-
serne over en årrække.
Kommunernes mulighed for at overdrage ramme til andre kommuner
foreslås ophævet med lovforslaget for at sikre, at lovens objektive kri-
terier for uddeling af udgiftsrammen, der afspejler de enkelte kom-
muners byfornyelsesbehov, opfyldes. Dermed får alle kommuner mu-
lighed for at få tildelt byfornyelsesmidler svarende til det, de er beret-
tiget til ifølge fordelingsnøglen.
Det skal bemærkes, at der med lovforslaget bliver mulighed for at an-
søge om et mindre beløb end det, der er beregnet ud fra den objekti-
ve fordelingsnøgle. Kommunen kan også fravælge at modtage byfor-
nyelsesmidler det enkelte år. Disse muligheder skal bidrage til at und-
gå uforbrugt ramme hos den enkelte kommune.
Uforbrugt ramme inden for den 3-årige frist tilbageføres til landsram-
men og uddeles som del af det efterfølgende års byfornyelsesramme.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
6. Øvrige bemærkninger til lovforslaget
Dansk Byggeri mener, det er uhensigtsmæssigt, at muligheden for
nedrivning og opkøb af nedlagte private erhvervsbygninger forsvinder.
Kommentar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal hertil bemærke, at den gælden-
de bestemmelse i § 6, stk. 4, nr. 6, foreslås ophævet, da bestemmel-
sen er en specifik hjemmel til nedrivning og opkøb af private er-
hvervsbygninger i områder med områdefornyelse med mellem 5.000-
10.000 indbyggere. Ved den foreslåede ophævelse af grænser for by-
størrelser vil opkøb og nedrivning af private erhvervsbygninger være
omfattet af § 38 c og § 38 d. Det betyder, at kommunerne vil kunne
opkøbe og nedrive private erhvervsbygninger uanset by-størrelse, og
uanset om der gennemføres områdefornyelse.
Københavns Kommune opfordrer til, at finansieringsmodellen for fri-
arealforbedringer forenkles i forbindelse med revidering af bekendtgø-
relser. Endvidere bemærker Københavns Kommune, at nogle friareal-
beslutninger er langvarige at gennemføre grundet beboernes mang-
foldighed og forskellige forventninger. Kommunen foreslår derfor, at
Side 5 (8)
L 65 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1807815_0006.png
Notat
Journal BO0301-00003
Dato 1. september 2017
der indføres en mulighed for fristforlængelse i sager med væsentlige
argumenter herfor.
Kommentar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal hertil bemærke, at forenkling af
finansieringsmodel for friarealarealforbedringer vil blive overvejet.
Lovforslaget indebærer en 5-årig frist for at gennemføre beslutninger
om bygningsfornyelse, friarealforbedring, kondemnering og område-
fornyelse. Det er hensigten at fastsætte nærmere regler om fristen på
5 år til gennemførelse af byfornyelsesbeslutninger i en revideret be-
kendtgørelse om udgiftsrammer til byfornyelsesformål og kommuner-
nes brug af edb-systemer på byfornyelsesområdet. Det vil her fremgå,
at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i helt særlige tilfælde kan dispen-
sere fra fristen.
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur foreslår en konkret
tilføjelse til kapitel 1 om, at støtte til istandsættelse eller ombygning
kun ydes, hvis arbejderne udføres på en sådan måde, at bygningsbe-
varingsværdier fastholdes eller øges.
Kommentar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal hertil bemærke, at krav vedrø-
rende at sikre eller øge bevaringsværdien af de udvendige bygnings-
dele er stillet i byfornyelseslovens § 8, stk. 4, for private udlejnings-
boliger og i § 22, stk. 3, for ejerboliger og andelsboliger.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Lejernes Landsorganisation ønsker, at afhjælpning af sundheds- og
brandfarlige boliger gives førsteprioritet i byfornyelsesloven og mener
ikke, at lovforslaget stiller lejere bedre eller løser de afgørende
spørgsmål om sundhedsfarlige boliger.
Kommentar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal hertil bemærke, at kommuner-
nes tilsyns- og handlepligt over for sundheds- og brandfarlige boliger
efter lovens kapitel 9 om kondemnering foreslås opretholdt i lov-
forslaget. Da denne forpligtigelse er grundlæggende efter byfornyel-
sesloven, er tilsyns- og handlepligten foreslået prioriteret forud for de
andre beslutningstyper i formålsbestemmelsen.
Side 6 (8)
L 65 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1807815_0007.png
Notat
Journal BO0301-00003
Dato 1. september 2017
Søren Garde Rådgivning A/S og Tønder Kommune foreslår, for så vidt
angår overgangsbestemmelsen om pulje til landsbyfornyelse, at udgif-
ter til erstatningsboliger m.v. i byfornyelseslovens kapitel 8 skal være
støtteberettiget med pulje til landsbyfornyelse. Denne ændring kan
give særligt landkommunerne bedre valgmuligheder i gennemførelse
af sager med dårlige boliger.
Søren Garde Rådgivning A/S foreslår endvidere i forbindelse med
overgangsbestemmelsen om pulje til landsbyfornyelse, at reglerne om
indfasningsstøtte afskaffes, som minimum for kondemneringssager,
da lejere, der har brug for støtte til betaling af husleje, kan tilgodeses
via Boligstøtteloven.
Kommentar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal hertil bemærke, at overgangs-
bestemmelsen skal sikre, at de gældende regler vedrørende pulje til
landsbyfornyelse forbliver uændret, idet anvendelse af puljen er fast-
sat i det politiske forlig om Vækstpakken fra 2014.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
7. Øvrige bemærkninger vedrørende midler til byfornyelse
Dansk Byggeri,
Fredericia Kommune, Landsforeningen for bygnings-
og landskabskultur, Lemvig Kommune, Skive Kommune og Tønder
Kommune
kan ikke bakke op om beskæring af byfornyelsesmidlerne,
da de mener, der er behov for støtte til byfornyelse og særligt i yder-
områderne.
Fredericia Kommune, Lemvig Kommune og Skive Kom-
mune bemærker hertil, at det vil være vanskeligt at igangsætte nye
områdefornyelser på grund af de begrænsede midler. Endvidere på-
peger Lemvig Kommune og Skive Kommune, at de begrænsede by-
fornyelsesmidler betyder, at kommunen først og fremmest må priori-
tere at anvende midlerne til at håndtere dårlige og forfaldne boliger
med kondemnerings- og genhusningsreglerne.
Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune bemærker, at be-
hovet for byfornyelse er stort i deres kommuner på grund af mange
lejligheder uden bad og toilet, utidssvarende boliger med hensyn til
energiforhold, nedslidte gårde og utilfredsstillende grønne områder
ved boliger. Derfor er der stadig brug for statslige såvel som kommu-
nale midler til bygningsfornyelse, friarealforbedringer og områdefor-
nyelse for at kunne løfte opgaven med byfornyelsesindsatser.
Lejernes Landsorganisation mener, det er uklart, hvordan man vil
imødekomme hensynene bag den gældende regulering, særligt med
hensyn til, at tyndt befolkede områder har behov for en ekstra hjæl-
pende hånd.
Side 7 (8)
L 65 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1807815_0008.png
Notat
Journal BO0301-00003
Dato 1. september 2017
Søren Garde Rådgivning A/S bemærker, at hvis lovforslaget skal få
nogen betydning for det fysiske miljø i såvel byer som landområder,
kræver det, at de statslige rammer til byfornyelse hæves.
Kommentar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal hertil samlet bemærke, at, lov-
forslaget er en følge af Aftale om Bandepakke III indgået mellem Re-
geringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Aftalepartierne vil stemme for
en ændring af byfornyelsesloven, som tilpasser formål og indsatser til
det fremtidige bevillingsniveau. Lovforslaget er derfor udformet, så
det kan håndtere de fremtidige finanslovsbevillinger uanset deres ni-
veau.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget.
Side 8 (8)