Tak for det.
Og tak for en god debat og en positiv modtagelse af lovforslaget.
Formålet med lovforslaget er at forenkle og tilpasse loven, så den er fleksibel i forhold til varierende bevillinger til byfornyelse.
Forenklingen af loven bidrager først og fremmest til en større valgfrihed for kommunerne, idet de i højere grad kan prioritere, hvordan de vil bruge den tildelte ramme bedst muligt i deres kommune.
Forenklingen bidrager også til lige muligheder for alle kommuner til at gennemføre byfornyelse.
Lovforslaget er desuden en udmøntning af »Aftale om Bandepakke III – Bander bag tremmer« af 24.
marts 2017 indgået mellem regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.
Byfornyelsesloven indeholder allerede mange forskellige instrumenter, som både er målrettet de større og de mindre byer og derfor alle dele af landet.
Lovforslaget indebærer derfor ikke en ændring af selve byfornyelsesinstrumenterne.
Lovforslaget indebærer, at fordelingen af byfornyelsesmidlerne bliver forenklet, så der uddeles én ramme til hver kommune.
Dermed ophæves de tidligere delpuljer, der skulle ansøges separat om at få del i efter den gældende lov.
Kommunerne skal med lovændringen derfor kunne ansøge om at få del i en samlet ramme til byfornyelse, som så kan anvendes til alle byfornyelsesaktiviteter, som kommunerne selv finder bedst.
Midlerne bliver uddelt på baggrund af de gældende objektive kriterier, der afspejler og tilgodeser kommunernes byfornyelsesbehov i alle bystørrelser og på landet.
En anden væsentlig forenkling med lovforslaget er, at den statslige refusionsprocent harmoniseres til 50 pct.
for alle beslutningstyper og byfornyelsessager.
Det indebærer, at refusionsprocenten bliver helt uafhængig af byens størrelse og beliggenhed.
Det gælder bl.a.
bygningsfornyelse som istandsættelse og nedrivning, hvor der gives 50 pct.
statslig refusion, uanset om huset er beliggende i en mindre by, en større by eller i åbent land.
Ophævelse af bystørrelse som kriterie betyder også, at alle byfornyelsesaktiviteter kan gennemføres i hele landet.
Når det drejer sig om områdefornyelse, gælder den statslige refusion på 50 pct.
også.
Samtidig ophæves de fire kategorier til områdefornyelse, der er baseret på bystørrelser.
Det bliver derfor med forslaget helt op til den enkelte kommune at udvælge byer og byområder til områdefornyelse.
Samtidig ophæves ansøgningsprocedurer til områdefornyelse.
Med disse tiltag i lovforslaget får alle kommuner samme statslige refusion til gennemførelse af byfornyelse i de områder og i de byer, som de ønsker at prioritere.
Det gør samtidig kommunernes administration af midlerne meget enklere.
Med lovforslaget ophæves kommunernes mulighed for at overdrage ramme til andre kommuner.
Det sker for at sikre, at lovens objektive kriterier for uddeling af byfornyelsesrammen opfyldes, sådan at kommunerne en gang årligt får andel i de samlede byfornyelsesmidler efter fordelingsnøglen, der afspejler byfornyelsesbehovet i alle kommuner.
Til gengæld får kommunerne mulighed for at igangsætte nye byfornyelsessager inden for 3 år efter tildelingen af midlerne.
Denne ændring giver kommunerne mere fleksible muligheder for at planlægge byfornyelsessager over en årrække
Dette er de samlede ændringer i lovforslaget.
Ændringerne giver kommunerne enkle byfornyelsesregler at arbejde med, og de får stor valgfrihed, som øger decentraliseringen, hvilket jeg er meget tilfreds med.
Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen og til at besvare eventuelle spørgsmål.