Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 60 Bilag 10
Offentligt
1834246_0001.png
Til lovforslag nr.
L 60
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 12. december 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med
behandling, diagnostik og forskning m.v. og sundhedsloven
(Ophævelse af forbuddet mod dobbeltdonation og ændring af reglerne for kastration)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1. Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2017 og var til
1. behandling den 27. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Ældre-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 13. juli
2017 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag 417
(folketingsåret 2016-17). Den 5. oktober 2017 sendte sund-
hedsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra LGBT Danmark.
Sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra sundhedsministeren
I forlængelse af vores drøftelser om kriterierne for dob-
beltdonation ifm. L 60 om ændring af lov om assisteret re-
produktion i forbindelse med behandling, diagnostik og
forskning m.v. og sundhedsloven, vil jeg, forudsat lovforsla-
gets vedtagelse, igangsætte en evaluering af reglerne om
dobbeltdonation 2 år efter lovforslagets ikrafttrædelse. Eva-
lueringen vil se på, om reglerne for behandling med dobbelt-
donation virker efter hensigten, og om reglerne i tilstrække-
ligt omfang giver enlige kvinder og par mulighed for be-
handling.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af ministeren stille-
de ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances, Alternativets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol-
kepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af ud-
valget bemærker, at forslagets formål er at sikre god mulig-
hed for, at de par og enlige kvinder, der har brug for behand-
ling med assisteret reproduktion, har mulighed for at modta-
ge den nødvendige behandling, også selv om det indebærer
brug af både donoræg og donorsæd (dobbeltdonation). Der
skal efter forslaget være en sundhedsfaglig indikation for at
gennemføre behandling med dobbeltdonation. Dette i over-
ensstemmelse med anbefalingen fra et flertal af Det Etiske
Råds medlemmer.
Indholdet af lovforslagets ændringer, for så vidt angår as-
sisteret reproduktion, herunder kriterierne for dobbeltdonati-
on, har været drøftet ved flere etiske møder, hvor partierne
ved grundige drøftelser har nærmet sig hinandens stand-
punkter for i videst muligt omfang at søge konsensus om be-
handlingstilbuddet på området. Dette i overensstemmelse
med de almindelige arbejdsprincipper i den etiske kreds,
hvor der generelt søges bred enighed om de forslag, der
drøftes. Det af Enhedslisten stillede ændringsforslag findes
AX020869
L 60 - 2017-18 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 12. december 2017
1834246_0002.png
2
af flere partier sympatisk, men netop henset til respekten for
drøftelserne i etisk kreds og den i kredsen indgåede aftale
kan partierne ikke støtte ændringsforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
partiet helst så, at ethvert barn kender sit biologiske ophav,
da det er vigtigt og fundamentalt for det enkelte menneske. I
forhandlingerne med de andre partier og sundhedsministeren
blev kompromiset, at den ene af donorerne skal være kendt,
og det er efter DF�½s opfattelse trods alt bedre, end hvis beg-
ge donorer var anonyme. Under forhandlingerne blev man
samtidig enige om, at såfremt en kvinde skal modtage et æg
fra sin partner, skal det være af sundhedsfaglige grunde. DF
stemmer for forslaget, forudsat at alle partier holder sig til
den aftale, som blev indgået med sundhedsministeren om
assisteret reproduktion.
Liberal Alliances og Alternativets medlemmer af udval-
get bemærker, at det har været vigtigt for LA og ALT, at
ændringen ikke kun er symbolsk, men også afspejler en æn-
dring i den faktiske behandling af og respekt for transkønne-
de. Derfor har det været vigtigt for partierne, at vejledningen
vedrørende behandling af transkønnede samtidig er blevet
ændret til en mere moderne og tidssvarende vejledning. Og
udviklingen bør følges, således at vi sikrer, at ændringerne i
vejledningen rent faktisk medfører de ønskede ændringer
over for transkønnede.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget gør opmærksom
på, at EL ikke er en del af aftalen bag lovforslaget. Enheds-
listens medlemmer af udvalget støtter forslaget til ændring
af lov om assisteret reproduktion m.v., der giver par og enli-
ge kvinder, der har brug for behandling med assisteret repro-
duktion, mulighed for at modtage den nødvendige behand-
ling, også selv om det indebærer brug af både donoræg og
donorsæd (dobbeltdonation). EL finder det overordentlig
positivt, at lovgivningen ajourføres med en mere tidssvaren-
de forståelse af, hvad en familie er, således at også enlige og
andre får mulighed for at få barn, selv om de reelt er inferti-
le. EL erkender den etiske problemstilling, forslaget indebæ-
rer, over for et barn, der ikke vil være genetisk beslægtet
med sine forældre, men partiet mener, at kravet om ikke-
anonym donation hos mindst én forældre giver barnet mu-
lighed for at få delvis kendskab til sit ophav. Ligeledes me-
ner EL, at forældreevne og tilknytning mellem barn og for-
ældre er mere væsentligt end genetisk ophav.
Enhedslisten indstiller forslaget til vedtagelse med en
undtagelse fra kravet om sundhedsfaglig indikation for do-
nation. EL er klar over, at kvinder, der udsætter sig for æg-
donation, samtidig udsætter sig for en sundhedsmæssig risi-
ko. Dette retfærdiggør dog ikke en kriminalisering af par,
der efter eget valg vælger f.eks. partnerdonation uden sund-
hedsfaglig indikation. Partiet mener derfor, at dobbeltdonati-
on uden sundhedsfaglig indikation er en opgave for det of-
fentlige sundhedsvæsen, men EL mener ikke, det bør være
ulovligt for et par af samme køn, der ønsker at stifte familie,
at den ene donerer æg til den anden, såfremt det sker på et
ordentlig informeret samtykke.
Enhedslisten støtter også den anden del af lovforslaget,
der handler om at ændre sundhedslovens § 115, stk. 1. EL
mener generelt, at den igangværende proces med afstigmati-
sering af transkønnede er nødvendig, og støtter tiltag, der
skal få vores sundhedsvæsen til at møde mennesker med re-
spekt og værdighed, uanset kønsidentitet. EL synes, det er
positivt, at den ændring af synet på transkønnede som psy-
kisk syge eller personlighedsforstyrrede, der afspejles i æn-
dringen af diagnosekoder for transkønnede, nu også får kon-
sekvenser for lovgivningen, således at terminologien i sund-
hedslovens § 115 ændres.
EL synes også, at det er et klart fremskridt og en erken-
delse af, at transkønnede er i stand til at træffe valg på egne
vegne, at personer ikke længere skal have myndighedsgod-
kendelse til operativ fjernelse af kønskirtler som led i køns-
skifte, og ser det som et skridt på vejen for at fjerne forti-
dens umyndiggørelse af transpersoner.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL):
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 5
affattes således:
Ȥ 5.
Stammer ægcellen ikke fra den kvinde, der skal føde
barnet, og stammer sæden ikke fra hendes partner, kan der
etableres assisteret reproduktion, hvis enten sæden eller æg-
cellen er doneret i ikkeanonym form.««
[Fjernelse af kravet om sundhedsfaglig indikation for be-
handling med dobbeltdonation]
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 3
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven finder anvendelse på ansøgninger om ka-
stration som led i kønsskifte, der ikke er færdigbehandlet på
tidspunktet for lovens ikrafttræden.«
[Ny overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der foreslås en nyaffattelse af § 5, hvorved behandling
med dobbeltdonation tillades uden sundhedsfaglig indika-
tion.
L 60 - 2017-18 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 12. december 2017
1834246_0003.png
3
Til nr. 2
Der foreslås med ændringsforslaget en ny overgangsbe-
stemmelse i § 3, stk. 2, for at sikre, at personer, der har an-
søgt inden lovens ikrafttrædelse, omfattes af de nye regler
som foreslået i lovforslaget, såfremt deres ansøgning ikke er
færdigbehandlet den 1. januar 2018. Denne overgangsord-
ning indebærer, at ansøgninger fra personer, der ikke er om-
fattet af sundhedslovens §§ 110 og 111, bortfalder, og at be-
slutning om kastration i stedet overlades til patienten og den
forløbsansvarlige læge.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Mads Fuglede (V)
Marianne Bredal (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S)
Claus Larsen-Jensen (S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Marlene Borst Hansen (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 60 - 2017-18 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 12. december 2017
1834246_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 60
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Henvendelse af 17/10-17 fra LGBT Danmark
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Brev af 12/12-17 fra sundhedsministeren om evaluering af reglerne
om dobbeltdonation
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 60
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/10-17 fra LGBT Dan-
mark, til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der fjerner kravet om
sundhedsfaglig indikation for dobbeltdonation, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå