Ændring af konkurrenceloven (L 6, FT 2017-2018)
Oversigt over gældende lov og lovforslaget
Bagatelgrænser og konsortier
Gældende lov - § 7
Den gældende bestemmelse indeholder en række
undtagelser
til
forbuddet
mod
konkurrencebegrænsende aftaler. Der er således en
blanding af krav til omsætning og krav til
markedsandel, som kan gøre, at forbuddet mod
konkurrencebegrænsende aftaler ikke finder
anvendelse
–
det er de såkaldte bagatelgrænser.
Selv om virksomheder opfylder disse krav, er det
udtrykkeligt angivet i loven, at undtagelsen fra
forbuddet ikke gælder, hvis virksomhederne aftaler
1) priser, 2) begrænsninger af produktion eller salg,
3) opdeling af markeder eller kunder eller 4)
forudgående regulering af tilbud.
Lovforslaget - § 1, nr. 1
Det foreslås, at bagatelgrænserne ændres til kun at
dreje sig om markedsandele, fordi markedsandele
siger mere om en virksomheds markedsstyrke end
omsætningen.
Efter forslaget må virksomhedernes samlede
markedsandele, hvis de er konkurrenter, ikke være
over 10 pct., og hvis de ikke er konkurrenter (f.eks.
en leverandør og en forhandler), må deres samlede
markedsandele ikke være over 15 pct. Hvis det er
vanskeligt at vurdere, om aftalen er indgået mellem
konkurrenter eller ikke-konkurrenter, gælder
grænsen på 10 pct.
Herved kommer de danske bagatelgrænser på linje
Der kan i praksis være tvivl om, hvorvidt et med Europa-Kommissionens, hvilket betyder at
konsortiesamarbejde kan være omfattet af virksomhederne kun skal forholde sig til ét
undtagelserne, fordi de kan vedrøre et eller flere af regelsæt.
disse elementer.
Hvis virksomhedernes markedsandel ikke overstiger
bagatelgrænserne,
finder
forbuddet
mod
konkurrencebegrænsende aftaler ikke anvendelse,
selvom aftalen har til følge at begrænse
konkurrencen. Det gælder dog ikke, hvis aftalen har
til formål at begrænse konkurrencen.
Konsortieaftaler,
hvor
virksomhedernes
markedsandele ikke overstiger de 10 eller 15 pct.,
vil fremover være omfattet af bagatelgrænserne,
hvis de efter en konkret vurdering ikke har til formål
at begrænse konkurrencen.
Tilsagn i fusionssager
Gældende lov - § 12 d
Efter den gældende lov kan fristerne for
behandlingen af en fusion forlænges, hvis
fusio sdeltager e ”foreslår” tilsag . Det ka
indebære, at uforpligtende forslag fører til en
forlængelse af fristen, selv om det af
lovbemærkningerne fremgår, at deltagerne
”afgiver” tilsag .
Lovforslaget - § 1, nr. 2-5
For at undgå fortolkningstvivl foreslås det, at lovens
ordlyd ændres i overensstemmelse med
lovbemærkningerne. Det bliver således et krav for,
at fristerne kan forlænges, at fusionsdeltagerne
”afgiver” tilsag . Heri ligger, at der tale o tilsag ,
som forpligter deltagerne og ikke blot forslag.
Med henblik på at skabe større klarhed foreslås det,
Det fremgår ikke klart af den gældende lov, hvor at afgivelsen af tilsagn, herunder reviderede tilsagn,
sent i forløbet fusionsdeltagerne kan afgive tilsagn, fører til en forlængelse på 20 hverdage, hvis der er
og hvor lang en forlængelse det fører til.
forløbet 70 hverdage eller derover fra beslutningen
om at indlede en særskilt undersøgelse af en
anmeldt fusion. Endvidere foreslås det klargjort, at
1