Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 58 Bilag 9
Offentligt
1821275_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 58
Folketinget 2017-18
OMTRYK
Tilføjet betænkningsbidrag
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 14. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Bedre lægedækning ved udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker, forenklet overdragelse af
ydernumre mellem læger og ændret opkrævning af gebyr for regionale sygehusenheder m.v.)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2017 og var til
1. behandling den 27. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Ældre-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 4. juli
2017 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag 396
og 404 (folketingsåret 2016-17). Den 5. oktober 2017 sendte
sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Praktiserende Lægers Organisation mundt-
ligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovfor-
slaget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter forsla-
get, idet partiet er optaget af de aktuelle udfordringer i sund-
hedsvæsenet med mangel på praktiserende læger, specielt i
visse områder af Danmark, som også vil være et stort pro-
blem fremadrettet.
DF ville ønske, at alle borgere i Danmark kunne have en
familielæge, som kendte dem og familien, og som de kunne
have fuld tillid til qua det lange bekendtskab. Desværre er
dette ikke længere muligt. Derfor er det nødvendigt med en
ny lovgivning på området, der kan sikre, at alle i Danmark
har en læge i deres lokalområde at gå til, når de bliver syge.
DF�½s største bekymring med forslaget er, at regionskli-
nikkerne ikke sikrer, at lægen bliver på klinikken i længere
tid, således at deres patienter kan lære dem at kende, føle sig
trygge og få skabt det fornødne tillidsforhold. Derfor vil DF
følge udviklingen nøje og gøre, hvad vi kan for at sikre, at
vores sundhedsvæsen er fuldt tilgængeligt for borgerne, og
at borgerne kan være trygge og have tillid til deres behand-
ling.
For Venstres medlemmer af udvalget er det afgørende, at
alle danskere har adgang til behandling og sundhedsydelser
af høj kvalitet, uanset hvor i landet man bor. Det må ikke
være postnummeret, der afgør, om man som borger kan
modtage den ene eller anden behandling. Situationen i Dan-
mark har gennem en årrække været præget af endog meget
store regionale forskelle i forhold til lægedækning. Særlig i
nogle yderområder har det været en udfordring at rekruttere
læger til almen praksis. Venstre har en ambition om, at læ-
gedækningen fremover bliver mere homogen. Med udgangs-
punkt i det af Venstreregeringen nedsatte Lægedækningsud-
valg ser Venstre med stor tilfredshed på, at udvalgets 18 an-
befalinger er drøftet indgående blandt Folketingets partier
og ligger til grund for en konkret politisk aftale, »Aftale om
bedre lægedækning« af 9. februar 2017, der samler alle Fol-
ketingets partier. Af aftalens hovedelementer kan det særlig
fremhæves, at man vil
- forlænge den nuværende 4-årige periode, hvor regioner-
ne har mulighed for at drive alment medicinske klinikker,
AX020618
L 58 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 14. november 2017 (omtryk)
1821275_0002.png
OMTRYK
2
- åbne muligheden for, at alment praktiserende læger, der
ønsker at eje ydernumre, kan købe direkte fra praktiserende
læger,
- omprioritere midler i en 3-årig overgangsperiode til at
understøtte honoraromlægning i almen praksis og på den
måde understøtte bedre lægedækning og samtidig bidrage til
at skabe incitament til en model for differentieret basishono-
rar og
- øge optaget på medicinstudiet i Aalborg.
Sidst, men ikke mindst, er det afgørende, at der samles op
på erfaringerne med regions- og udbudsdrevne klinikker og
der under erfaringsopsamlingen inddrages såvel private som
offentlige aktører.
Venstre ser frem til, at alle initiativer nu skal implemen-
teres. Målet er, at alle danske patienter – uanset sygdom –
skal have let og lige adgang til behandling.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker, at
der med forslaget bliver mindre bureaukrati i forbindelse
med handel med almen praksis. En privat læge kan med for-
slaget sælge sin private praksis til en anden privat læge,
uden at regionen skal indblandes. Og en læge kan have flere
praksis. Dette giver bedre mulighed for, at læger kan arbejde
som ansatte i stedet for selv at eje, og dermed slipper den
pågældende for administration og økonomisk risiko.
Med forslaget får regionsklinikker bedre vilkår. Men vi
skal være opmærksomme på, at vi ikke ind ad bagdøren får
en nationalisering eller nærmere en regionalisering af almen
praksis. Efter LA�½s opfattelse må regionsklinikker kun være
absolutte nødløsninger og ikke oprettes på bekostning af pri-
vate PLO-klinikker. Selv om regionerne skal leve op til ud-
budslovens regler om ligebehandling, lader det til, at private
udbudsklinikker alligevel ikke har helt samme vilkår. LA vil
undersøge dette nærmere i begyndelsen af det nye år.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 3
1)
I
stk. 1
ændres »Lovens § 1, nr. 4-6,« til: »Loven«, og
efter »2018« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
[Ændring af formulering af lovens ikrafttrædelsesbestem-
melse]
2)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1-3, og § 2 træder i kraft den 5.
december 2017.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og forslag om æn-
dring af ikrafttrædelsestidspunktet for de foreslåede § 1, nr.
1-3, og § 2]
3)
Stk. 4
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre formuleringen af lovens ikrafttræ-
delsesbestemmelse, således at det fremgår, at loven som ud-
gangspunkt træder i kraft den 1. januar 2018.
Dette indebærer, at lovforslagets § 1, nr. 4-6, vil træde i
kraft den 1. januar 2018.
Det foreslås desuden, at der i lovforslagets § 3, stk. 1, til-
føjes en henvisning til lovforslagets § 3, stk. 2, som er en
undtagelse til det i stk. 1 foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Der er således alene tale om en lovteknisk ændring af
formuleringen af bestemmelsen.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i lovforslagets § 3 indsættes et nyt stk.
2 om ikrafttræden af lovforslagets § 1, nr. 1-3, og § 2.
Samtidig foreslås det, at det foreslåede ikrafttrædelses-
tidspunkt for lovforslagets § 1, nr. 1-3, og § 2 ændres fra
den 1. december 2017 til den 5. december 2017.
Henset til det forestående kommunal- og regionsrådsvalg
den 21. november 2017 afholder Folketinget ikke møder
med afstemninger i ugen op til valget, ligesom der ikke af-
holdes afstemninger på selve dagen for valget.
Som følge af dette vil lovforslaget ikke kunne gennemgå
lovgivningsprocessen i Folketinget som forudsat i grundlo-
ven og Folketingets forretningsorden, herunder udvalgsbe-
handling, eller overholde frister for 2. og 3. behandling og
fristen på 3 søgnedage fra vedtagelse til stadfæstelse.
Dette betyder, at lovforslaget ikke kan nå at træde i kraft
den 1. december 2017.
På denne baggrund foreslås det, at den foreslåede ikraft-
trædelsesdato for den foreslåede § 1, nr. 1-3, og § 2 i den nu
foreslåede § 3, stk. 2, ændres til den 5. december 2017.
Lovforslagets øvrige bestemmelser, herunder den foreslå-
ede § 1, nr. 4-6, foreslås fortsat at skulle træde i kraft den 1.
januar 2018.
Til nr. 3
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 foreslås det, at
lovforslagets § 3, stk. 4, udgår.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Mads Fuglede (V)
L 58 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 14. november 2017 (omtryk)
1821275_0003.png
OMTRYK
3
Marianne Bredal (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S)
Claus Larsen-Jensen (S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT)
Marlene Borst Hansen (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 58 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 14. november 2017 (omtryk)
1821275_0004.png
OMTRYK
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 58
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
2. udkast til betænkning