Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 54 Bilag 1
Offentligt
1798701_0001.png
NOTAT
J.nr. 001-17705
Den 23. august 2017
Høringsnotat
Udkast til lovforslag om implementering af dele af
udvindingsaffaldsdirektivet og MCP-direktivet
Lovforslaget blev i udkast sendt i ekstern høring den 2. juni 2017 med frist for afgivelse af høringssvar
den 14. juli 2017.
Miljø- og Fødevareministeriet har modtaget høringssvar fra fem organisationer.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet: Landbrug & Fødevarer, og Dansk
Industri. Der er kun modtaget bemærkninger til den del af lovforslaget, der vedrører implementering
af direktiv om mellemstore fyringsanlæg. Der er således ikke modtaget bemærkninger til den del af
lovforslaget, der vedrører udvindingsaffaldsdirektivet.
Følgende har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet: Danske Vandværker, Dansk
Arbejdsgiverforening og Forbrugerrådet Tænk.
Den lovtekniske gennemgang har givet anledning til at slette lovforslagets ændringspunkter nr. 4-7 i §
1. Begrundelsen for sletningen af nr. 4-6 er, at det vurderes, at årsagerne for revurdering af
godkendelsen allerede er omfattet af miljøbeskyttelseslovens § 41 a, stk. 2. Begrundelsen for sletningen
af nr. 7 er, at det vurderes, at bruddet med retsbeskyttelsesbestemmelsen i miljøbeskyttelseslovens §
41 a, stk. 1, allerede er mulig ved brug af § 41 a, stk. 3.
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar. Miljø- og Fødevareministeriets kommentarer
hertil er anført i kursiv. Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk. For detaljerede oplysninger om
svarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, jf. vedlagte bilag.
Høringssvar og Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger
Fortrolighed
Landbrug & Fødevarer anfører i relation til bemærkningerne til lovforslagets punkt om udlevering af
oplysninger, at der ikke bør kunne udleveres oplysninger, som er at betragte som fortrolige i henhold
til virksomheders produktion. L&F bemærker også, at dette eventuelt kan anføres i en efterfølgende
vejledning.
Miljøstyrelsens bemærkninger:
Udlevering af oplysninger sker med de begrænsninger, som følger af lov om aktindsigt i
miljøoplysninger. De begrænsninger, der er for udlevering af oplysninger, jf. lovforslaget, svarer
således til de allerede gældende begrænsninger, som tilsynsmyndighederne er bekendt med. Bl.a. vil
der i den enkelte sag skulle foretages en konkret afvejning af offentlighedens interesser, der
Miljø- og Fødevareministeriet Cirkulær Økonomi & Affald• Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tlf. 72 54 40 00
• CVR
25798376
• EAN
5798000860810
[email protected]
www.mst.dk
L 54 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
1798701_0002.png
varetages ved udlevering af miljøoplysningerne, over for virksomhedens interesser, der varetages
ved at afslå udlevering. Dette vil blive beskrevet i vejledning til tilsynsmyndighederne.
På baggrund af bemærkningen er der foretaget en præcisering i lovbemærkningerne, så det tydeligt
fremgår, at udlevering af oplysninger sker inden for rammerne af lov om aktindsigt i
miljøoplysninger.
Rækkevidden af hjemlen i miljøbeskyttelseslovens § 79 d.
DI har bemærkninger til rækkevidden af den foreslåede hjemmel i miljøbeskyttelsesloven om at
indhente oplysninger hos virksomheder på anmodning fra enkeltpersoner. DI kan tilslutte sig den
foreslåede regel for MCP-direktivets område, men ikke en generel hjemmel, som forslagets § 79 d er
formuleret og begrundet i lovforslagets bemærkninger. DI begrunder det med, at den foreslåede regel
kan danne præcedens for fremtidige,
lignende sager ”a priori” at acceptere EU-regler
med
udgangspunkt i, at miljøbeskyttelsesloven allerede indeholder en hjemmel dertil, og at Folketinget
dermed afskæres fra indflydelse.
Herudover finder DI, at forslaget om at kunne kræve oplysninger på foranledning af tredjemand er et
brud med hidtidig praksis i dansk lov og tilsynspraksis, og at erhvervsøkonomiske konsekvenser af en
generel hjemmel ikke er kortlagt i tilstrækkeligt omfang.
Miljøstyrelsens bemærkninger:
Lovforslagets forslag til § 79 d i miljøbeskyttelsesloven giver enkeltpersoner mulighed for at bede om
oplysninger om emissioner mv. og giver virksomheden pligt til at udlevere disse oplysninger.
Hjemlen er formuleret generelt, hvilket følger den normale reguleringspraksis i
Miljøbeskyttelsesloven. Hjemlen er begrænset til kun at kunne finde anvendelse i andre lignende
tilfælde, hvor dette er nødvendigt for at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser. Der er ikke
hermed skabt en forudgående accept af kommende EU-regler. Kommende EU-regulering vurderes
og forhandles fortsat konkret fra sag til sag og med indhentning af regeringsmandat og inddragelse
af Folketinget i samme omfang som tidligere. Den foreslåede bestemmelse ændrer dermed ikke på
Folketingets indflydelse på kommende EU-regulering.
Det er ikke nyt, at virksomheden skal udlevere oplysninger om egenkontrol i tilsynsøjemed. Det nye i
lovforslaget er, at enkeltpersoner, og ikke kun organisationer og myndigheder, som følge af en EU-
forpligtelse kan få adgang til sådanne oplysninger. Det er forventningen, at der ikke vil komme
mange af sådanne henvendelser. Det er estimeret til i alt 20-100 henvendelser årligt på landsplan,
for så vidt angår mellemstore fyringsanlæg, og de erhvervsøkonomiske konsekvenser vil dermed
være begrænsede.
I forhold til evt. fremtidig, lignende EU-regulering vil evt. erhvervsøkonomiske konsekvenser heraf
blive vurderet konkret fra sag til sag i den forbindelse uafhængigt af denne hjemmel.
Bemærkningerne giver på den baggrund ikke anledning til ændringer ud over den tidligere nævnte
præcisering i bemærkningsteksten, om at tilsynsmyndighedernes udlevering af oplysninger skal ske
inden for rammerne af lov om aktindsigt i miljøoplysninger.
2