Grønlandsudvalget 2017-18
L 53 Bilag 1
Offentligt
15-03-2017
FM 2017/136
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
Forretningsordnene for Inatsisartut:
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Lov om
beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
(Medlem af Naalakkersuisut for Selvstændighed, Natur, Miljø og Landbrug)
1. behandling
Begrundelse
Beslutningsforslaget fremsættes efter rigsmyndighedernes anmodning om, at Grønlands
Selvstyre tilslutter sig udkast til lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive
økonomiske zone (EEZ) ved Grønland. Med det fremsendte udkast til lov er det således
hensigten, at den hidtil gældende kongelige anordning fra 2004 ophæves og erstattes af
nærværende lov.
Baggrund
I de senere år har der været en øget og stadig stigende aktivitet i havområderne ved Grønland,
og yderligere stigninger i skibstrafikken må forventes i de kommende år. Der er behov for at
opdatere reguleringen af området for at sikre, at beskyttelsen af havmiljøet ved Grønland
modsvarer de stigende aktiviteter og den medfølgende risiko for forurening.
Det er fundet mest hensigtsmæssigt, at opdateringen af havmiljøreglerne for den eksklusive
økonomiske zone gennemføres som en selvstændig lov på baggrund af de betydelige
afvigelser, som de særlige forhold ved Grønlands medfører i forhold til den danske
havmiljølov. Herved skabes et klarere retsgrundlag, idet et lovforslag, i modsætningen til en
opdateret anordning, indeholder lovbemærkninger, som kan bidrage til at tydeliggøre
baggrunden for de enkelte bestemmelser.
Indhold
Forslaget skal sikre et opdateret retsgrundlag for beskyttelse af det grønlandske havmiljø uden
for søterritoriet. Forslaget indeholder bestemmelser, som tilsigter at forebygge og begrænse
forurening, herunder udtømning af affald og olie i havet, indberetningspligten ved f.eks.
opdagelse af olieforurening og myndighedernes mulighed for indgreb. Endvidere indeholder
forslaget regler om miljøberedskabet, dvs. bekæmpelse af olie- og kemikalieforurening af
havet.
Lovforslaget er i vid udstrækning en rammelov, der indeholder bemyndigelser til miljø- og
fødevareministeren til at kunne gennemføre internationale havmiljøkonventioner. Disse regler
er meget detaljerede og tekniske, og det er derfor fundet mest hensigtsmæssigt at gennemføre
reglerne gennem bekendtgørelser herunder opdatering af eksisterende bekendtgørelser. Det
tilstræbes således, at der ved lovforslagets ikrafttræden kan udstedes fem bekendtgørelser om
henholdsvis udtømning af olie, udtømning af affald, indberetninger, håndtering af skibes
ballastvand samt bekendtgørelse om flydende stoffer, der transporteres i bulk.
Bekendtgørelserne vil blive udarbejdet i overensstemmelse med international ret gældende for
Grønland og i tæt samarbejde med de relevante grønlandske myndigheder.
På baggrund af Grønlands Selvstyres overtagelse af råstofområdet i 2010 indeholder
lovforslaget ikke regulering af råstofområdet eller råstofrelaterede havmiljøforhold.
______________________
FM 2017/136
NPANN
Akt nr.: 2015-9529
1
L 53 - 2017-18 - Bilag 1: Fremsættelse, ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af forslaget på forårssamlingen 2017
I forbindelse med udarbejdelse af lovforslaget har der været en tæt dialog mellem de
grønlandske myndigheder og de danske myndigheder for at sikre overensstemmelse med de
grønlandske havmiljøregler inden for søterritoriet, dog med de nødvendige tilpasninger på
baggrund af den geografiske afgrænsning og begrænsningerne i forhold til international ret.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget omhandler rigsmyndighedernes pligter og vil derfor ikke medføre konsekvenser
for Grønlands Selvstyre.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Bortset fra de nye ballastvandregler vurderes lovforslaget ikke at medføre nye økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, idet lovforslaget f.eks. ikke indeholder regler om gebyr eller
afgifter for erhvervet. Lovforslaget vil, i vid udstrækning, være en rammelov, der bemyndiger
miljø- og fødevareministeren til at gennemføre internationale havmiljøkonventioner via
bekendtgørelser.
Det tilstræbes, at fire opdaterede bekendtgørelser og en ny bekendtgørelse om ballastvand vil
træde i kraft samtidig med lovforslaget. Det drejer sig om bekendtgørelse om udtømning af
olie, bekendtgørelse om udtømning af affald, bekendtgørelse om indberetninger og
bekendtgørelse om kategorisering, klassifikation, transport samt udtømning af flydende
stoffer, der transporteres i bulk. Ved bekendtgørelsernes ikrafttræden forventes der primært
mindre økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet der hovedsagligt
vil ske en opdatering af de allerede gældende regler i overensstemmelse med international ret
gældende for Grønland.
Dog forventes ballastvandreglerne
for EEZ’en at
medføre udgifter til anskaffelse og
installation af renseanlæg svarende til 1-1�½ % af prisen for et skib. Der vil ligeledes skulle
udarbejdes og godkendes ballastvandplaner og certifikater, hvilket skønnes at medføre en
engangsudgift på 45.000kr/skib. Herudover forventes de årlige omkostninger til driften at
være mindre end 10.000kr pr. skib.
Det er dermed primært anskaffelses- og
installationsudgifterne, der kan have betydning.
Ballastvandreglerne vil svare til de danske krav, der gælder for sejlads til andre lande.
Udgifterne vil derfor ikke kunne undgås, da de danske regler fra og med
ballastvandkonventionens ikrafttræden (8. september 2017) vil stille krav om blandt andet
rensning af ballastvand ved international sejlads.
Der vil ved udformningen af reglerne blive lagt vægt på ikke at fastsætte strengere krav, end
hvad de internationale konventioner kræver. En konkret vurdering af de eventuelle
økonomiske eller administrative konsekvenser som følge af bekendtgørelserne vil ske
selvstændigt på tidspunktet for udarbejdelsen af bekendtgørelserne.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen konsekvenser for borgerne. Lovforslaget er primært rettet mod
den erhvervsmæssige aktivitet, som foregår i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland.
Høring
Miljø- og Fødevareministeriet har forestået høringsprocessen af lovforslaget. Lovforslaget har
været i offentlig høring fra den 16. marts til den 27. april 2016 (6 uger) hos såvel danske som
grønlandske myndigheder og interesseorganisationer.
Bilag
1. Lovforslag om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved
Grønland.
2