Undervisningsudvalget 2017-18
L 50 Bilag 7
Offentligt
1828434_0001.png
Til lovforslag nr.
L 50
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den [5. december 2017]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om
folkehøjskoler
(Lempelse af tilskudsbetingelser for bygninger og arealer, varetagelse af opgaver ud over skole- og undervisningsvirksomhed
m.v.)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. [Udval-
get] har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2 og Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3 og
4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2017 og var til
1. behandling den 13. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Undervisningsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 12.
juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del - bilag
123, (folketingsåret 2016-17). Den 5. oktober 2017 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et no-
tat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Sammenslutningen af Danske
Småøer og Magleby Fri- og Efterskole.
Undervisningsministeren har over for udvalget kommen-
teret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
[Af
udvalget:]
1)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af § 6, stk. 1, nr.
5, indsættes efter »dog stk. 3«: »og § 6 d«.
[Konsekvensændring]
2)
Efter den under
nr. 6
foreslåede § 6 c indsættes:
Ȥ 6 d.
Undervisningsministeren kan uanset § 6, stk. 1,
nr. 5, godkende, at en efterskole kan anvende bygninger og
DokumentId
Journalnummer
L 50 - 2017-18 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1828434_0002.png
2
arealer, som ligger på en småø, jf. stk. 2, og i samme kom-
mune som efterskolen.
Stk. 2
Bestemmelsen i stk. 1 omfatter følgende småøer:
Agersø, Anholt, Askø inklusive Lilleø, Avernakø, Barsø,
Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø,
Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø, Mandø, Nekselø, Omø,
Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø og Aarø.
Stk. 3
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler
om betingelser for godkendelser efter stk. 1.«
[Efterskoler kan oprette afdelinger på småøer]
Af et
mindretal
(S, EL, ALT, RV og SF),
tiltrådt af <>:
3)
Nr. 7
affattes således:
»7.
§ 23 a, stk. 1, affattes således:
»Staten yder til efterskoler et særligt tilskud ud fra antal-
let af årselever, hvor der i årselevberegningen kun medgår
elever, som er indvandrere fra ikkevestlige lande og Alba-
nien, Bosnien-Herzegovina, Serbien, Montenegro, Kroatien
og Makedonien samt efterkommere af indvandrere fra disse
lande, herunder flygtninge omfattet af lov om integration af
udlændinge i Danmark og disse flygtninges børn. Der kan
højst ydes tilskud efter denne bestemmelse til 10 pct. af sko-
lens årselevtal.««
[Tillægstakst på 10 pct. til en gruppe af elever, som er ind-
vandrere fra visse lande, samt ophævelse af krav om kurser
på mindst 12 uger]
4)
Efter nummer 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 23 a, stk. 6
indsættes som
2. pkt.:
»Tilskuddet ydes til elever, som har varig eller midlerti-
dig opholdstilladelse i Danmark.««
[Tillægstakst til danskundervisning også for tosprogede ele-
ver med midlertidig opholdstilladelse].
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring som
følge af indsættelsen af den foreslående § 6 d, jf. ændrings-
forslag nr. 2.
Til nr. 2
I det fremsatte lovforslag foreslås det i § 6, stk. 1, at en
skoles bygninger og arealer fremover hovedsageligt skal lig-
ge i geografisk nærhed af hinanden. Med dette ændringsfor-
slag foreslår udvalget, at der i lovgivningen indskrives en
undtagelse/dispensationsmulighed for øerne under Sammen-
slutningen af Danske Småøer, som der også er gennemført
på friskoleområdet ved L 63, 2015-16, Forslag til lov om
ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.
(Bedre rammer for skoletilbud på 27 småøer).
Ændringsforslaget giver undervisningsministeren mulig-
hed for at godkende, at en efterskole beliggende på fastlan-
det eller en større ø kan oprette en afdeling af efterskolen på
en småø. En afdeling skal ligesom efterskolens hovedskole
råde over egnede og tilstrækkelig elevværelser, lærerboliger,
kostforplejnings- og opholdsarealer, undervisningslokaler
og udstyr, således at der også på afdelingen er et kostskole-
miljø, der kan danne ramme om efterskoleaktiviteter. Un-
dervisningen på en afdeling skal leve op til de almindelige
krav i loven, herunder bl.a. med hensyn til kursusbetingel-
serne i lovens § 15, til undervisningens tilrettelæggelse og til
§ 16 med hensyn til varighed og antal deltagere på et kursus.
Efterskolen vil stadig være en skole med en bestyrelse og en
forstander og som sådan alene modtage et grundtilskud efter
lovens § 19. Denne mulighed vil styrke efterskolernes mu-
lighed for at udbyde aktiviteter og undervisning tæt på natu-
ren og havet samt tilbyde undervisning inden for f.eks. turis-
me, kystkultur, sport, udeliv og maritimt friluftsliv. Et ek-
sempel på dette samspil mellem en efterskole og et naturom-
råde ses i det forslag, som Magleby Fri- og Efterskole har
udarbejdet om et tæt og lærerigt samarbejde med Øhavets
Smakke- & Naturcenter på Strynø, jf. lovforslagets bilag 3.
[Udvalget] vurderer, at dette kan gennemføres, hvis dette
ændringsforslag vedtages.
Muligheden for at oprette afdelinger af en efterskole på
en småø vil derudover have stor betydning for at fastholde
og styrke bosætning, beskæftigelse og udviklingsmuligheder
på småøer, præcis som det også bliver fremhævet i begrun-
delsen for, at frie grundskoler i 2016 fik mulighed for at få
godkendt oprettelse af et skoletilbud på en af de 27 danske
småøer som en afdeling af en fri grundskole på fastlandet, jf.
blandt andet svar på lovforslagets spm. 1 og spm. 2.
Endelig vil dette ændringsforslag give skolerne endnu en
grad af både øget fleksibilitet og friere rammer for deres
virke, hvilket er et af hovedformålene med regeringens lov-
forslag.
Ændringsforslaget giver i den foreslåede § 6 d, stk. 3, un-
dervisningsministeren bemyndigelse til at fastsætte de nær-
mere betingelser for godkendelse af, at en efterskole kan op-
rette og drive en afdeling på en småø i samme kommune
som efterskolen. Det forudsættes derfor, at undervisningsmi-
nisteren fastsætter regler, der blandt andet sikrer skolernes
uafhængighed og undgår koncerndannelse samt sikrer et
kostskolemiljø med mulighed for undervisning og samvær
af tilstrækkelig kvalitet på såvel hovedskolen som afdelin-
gen.
Til nr. 3
Forslaget om, at der kan ydes tillægstakst til 10 pct. af
skolens årselevtal for gruppen af elever, som er indvandrere
fra visse lande, samt forslag om, at der skal sikres tillægs-
takst for skoleophold på under 12 uger for flygtninge og ind-
vandrere, var en del af det lovudkast, der blev sendt i høring
i foråret 2017, jf. UNU, alm. del, bilag 123 (2016-17). For-
slagene indgår imidlertid ikke i det fremsatte lovforslag.
Med dette ændringsforslag foreslås disse bestemmelser
genindsat i lovforslaget.
Ændringsforslaget indebærer, at den procentvise andel af
en efterskoles årselevtal, for hvilke der kan ydes det særlige
tilskud efter § 23 a, stk. 1, hæves fra 8 pct. til 10 pct. af en
efterskoles årselevtal. Forslaget tilsigter at sikre en jævn for-
deling mellem efterskolerne af unge indvandrere og efter-
kommere af disse fra visse lande, herunder flygtninge om-
L 50 - 2017-18 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1828434_0003.png
3
fattet af lov om integration af udlændinge i Danmark og dis-
se flygtninges børn.
Ændringsforslaget indebærer også, at kravet om, at ele-
ven skal have gennemført mindst 12 uger af et kursus for at
kunne medregnes i det særlige tilskud, udgår.
Til nr. 4
Af loven § 23, stk. 6, fremgår det i dag, at »Staten yder til
efterskoler et særligt tilskud til danskundervisning for to-
sprogede elever for at forbedre mulighederne for disse ele-
ver for uddannelse og integration i det danske samfund«.
Det fremgår af § 23, stk. 7, at ministeren fastsætter de nær-
mere regler om betingelser for og beregning af tilskud m.v.
Ministeren har brugt denne bemyndigelse til at fastsætte
krav om, at tillægstakst (i henhold til lovens § 23 a, stk. 6)
til danskundervisning for tosprogede elever ydes for efter-
skoleelever, der har et andet modersmål end dansk, og som
er danske statsborgere eller har varig opholdstilladelse i
Danmark.
Med dette ændringsforslag ønsker forslagsstillerne at sik-
re, at tillægstakst til danskundervisning også kan ydes til to-
sprogede elever, der har en midlertidig opholdstilladelse og
mulighed for senere at få varig opholdstilladelse. Den mid-
lertidige opholdstilladelse kan vare i adskillige år, og det er
netop i disse år, at behovet for undervisning i dansk som an-
detsprog er størst.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Alex Ahrendtsen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Marie Krarup (DF) Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Eva Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 50 - 2017-18 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1828434_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 50
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren
Henvendelse af 11/10-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer
Henvendelse af 14/10-17 fra Magleby Fri- og Efterskole
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 50
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 11/10-17 fra Sam-
menslutningen af Danske Småøer, til undervisningsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/10-17 fra Magleby Fri- og
Efterskole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2