Til
Undervisningsminister Merete Riisager
cc. Undervisningsudvalget
og Udvalget for Landdistrikter og Øer
Den 11. oktober 2017
Vedr.: Det fremsatte forslag om ”Lov
om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler og
lov om folkehøjskoler”.
Desværre er vi først blevet opmærksom på ovennævnte forslag i forbindelse med regeringens lovkatalog for
2017 - 2018, hvoraf det fremgår, at lov om efterskoler og frie fagskoler påtænkes ændret.
Af det fremsatte lovforslag fremgår det, ’
at en skoles bygninger og arealer fremover hovedsageligt skal ligge
i geografisk nærhed af hinanden
’
.
I lighed med den undtagelse/dispensationsmulighed, der gælder for øerne under Sammenslutningen af
Danske Småøer på friskoleområdet som følge af Lov om friskoler og private grundskoler m.v. - § 36 d -
foreslår vi,
at et kommende lovforslag åbner mulighed for, at efterskoler på fastlandet kan anvende bygninger
beliggende på småøer til en afdeling af skolen.
Ved at der etableres en egentlig afdeling af efterskolen vil der fortsat være fokus på, at efterskolens særkende
bevares som ramme om undervisning og samvær for elever og lærere døgnet rundt.
Vores forslag vil kunne rummes indenfor lovforslagets forslag om, at en skole kan leje bygninger og arealer i
en periode på op til 10 år.
På de danske småøer har mulighederne for at oprette efterskoler jævnligt været til drøftelse. En efterskole vil
bl.a. skabe nye arbejdspladser, skabe ungdomsliv, give omsætning i butikker og på færgen, øge kendskabet
til småøerne og ikke mindst øge bosætningen på både kort og langt sigt.
Det er en stor proces at etablere en efterskole, og indtil nu er det kun lykkedes for Venø i Limfjorden og
Hjarnø ved Snaptun. Men flere af de øvrige øer vil kunne tilbyde faciliteter til en afdeling af en efterskole.
Derfor vil muligheden for, at en efterskole på fastlandet kan etablere en afdeling af skolen i bygninger på en
småø, skabe en stor synergi, der vil være til gavn og glæde for både ø og efterskole. For øen betyder det
udvikling, arbejdspladser, omsætning og udnyttelse af eksisterende bygninger og faciliteter (eksempelvis
naturcentre/-skoler). For efterskolen er det en unik chance for at udbyde aktiviteter og undervisning tæt på
naturen og havet, samt tilbyde kompetencegivende undervisning inden for f.eks. turisme, kystkultur og
maritimt friluftsliv.
I håbet om at man vil medtage denne for småøerne vigtige mulighed i det endelige lovforslag.
Med venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Hov Agre 8
4245 Omø
Lov om friskoler og private grundskoler m.v
§ 36 d.
Undervisningsministeren kan godkende, at en fri grundskole, der modtager statstilskud efter denne lov og ikke
ligger på en småø, jf. § 36 c, uanset bestemmelsen i § 5, stk. 6, 1. pkt., kan oprette et skoletilbud på en af de i § 36 c
nævnte småøer som en afdeling af den frie grundskole.