Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERH V ERV SM I N I ST EREN
13. november 2017
Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 5 stillet af udvalget den 20. oktober
2017 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
Hvad er begrundelsen for, at overnatning ikke længere anses for en inte-
greret del af en sprogrejse, når såvel sprogkurset som overnatning udby-
des som én rejse eller i høj grad kan gennemføres som en sammensat rej-
se?
Svar:
Spørgsmålet vedrører et element i det nye pakkerejsedirektiv, som er im-
plementeret i såvel L5 om forslag til lov om ændring af lov om en rejse-
garantifond og i Justitsministeriets lovforslag L33 om pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer. Til besvarelse af spørgsmålet har jeg
indhentet et bidrag fra Justitsministeriet.
Justitsministeriet angiver følgende:
”1. Regeringen fremsatte den 4. oktober 2017 forslag til lov om pakkerej-
ser og sammensatte rejsearrangementer (L 33).
Formålet med lovforslaget er at gennemføre dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2015/2302 af 25. november 2015 om pakkerejser
og sammensatte rejsearrangementer samt om ændring af forordning (EF)
nr. 2006/2004 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU og
om ophævelse af Rådets direktiv 90/314/EØF (pakkerejsedirektivet).
Lovforslaget skal således ses i sammenhæng med forslag til lov om æn-
dring af lov om en rejsegarantifond (Sammensatte rejsearrangementer og
ændring af finansierings- og bestyrelsesstruktur) (L 5), der ligeledes ud-
mønter dele af det pågældende direktiv.
2. Lovforslag nr. L 33 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangemen-
ter gennemfører bl.a. direktivets artikel 3, nr. 1, om de fire forskellige
typer rejseydelser, som efter direktivet kan indgå i en pakkerejse eller et
sammensat rejsearrangement. De rejseydelser, som er omfattet af direkti-
vet, er således fælles for begge typer rejser.
ERH V ERV SM I N I ST ERI ET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk