Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 5
Offentligt
1817242_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERH V ERV SM I N I ST EREN
13. november 2017
Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 5 stillet af udvalget den 20. oktober
2017 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
Hvad er begrundelsen for, at overnatning ikke længere anses for en inte-
greret del af en sprogrejse, når såvel sprogkurset som overnatning udby-
des som én rejse eller i høj grad kan gennemføres som en sammensat rej-
se?
Svar:
Spørgsmålet vedrører et element i det nye pakkerejsedirektiv, som er im-
plementeret i såvel L5 om forslag til lov om ændring af lov om en rejse-
garantifond og i Justitsministeriets lovforslag L33 om pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer. Til besvarelse af spørgsmålet har jeg
indhentet et bidrag fra Justitsministeriet.
Justitsministeriet angiver følgende:
”1. Regeringen fremsatte den 4. oktober 2017 forslag til lov om pakkerej-
ser og sammensatte rejsearrangementer (L 33).
Formålet med lovforslaget er at gennemføre dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2015/2302 af 25. november 2015 om pakkerejser
og sammensatte rejsearrangementer samt om ændring af forordning (EF)
nr. 2006/2004 og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU og
om ophævelse af Rådets direktiv 90/314/EØF (pakkerejsedirektivet).
Lovforslaget skal således ses i sammenhæng med forslag til lov om æn-
dring af lov om en rejsegarantifond (Sammensatte rejsearrangementer og
ændring af finansierings- og bestyrelsesstruktur) (L 5), der ligeledes ud-
mønter dele af det pågældende direktiv.
2. Lovforslag nr. L 33 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangemen-
ter gennemfører bl.a. direktivets artikel 3, nr. 1, om de fire forskellige
typer rejseydelser, som efter direktivet kan indgå i en pakkerejse eller et
sammensat rejsearrangement. De rejseydelser, som er omfattet af direkti-
vet, er således fælles for begge typer rejser.
ERH V ERV SM I N I ST ERI ET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 5 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om begrundelsen for, at transportdelen af en rejse ikke anses for en integreret del af rejsen, til erhvervsministeren
2/2
Det drejer sig således om passagerbefordring, jf. direktivets artikel 3, nr.
1, litra a, indkvartering, som ikke er en uløselig del af befordringen af
passagerer, og som ikke er for at tage varigt ophold, jf. direktivets artikel
3, nr. 1, litra b, og udlejning af biler, andre motorkøretøjer som defineret i
artikel 3, nr. 11, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/126/EF,
eller store motorcykler, jf. direktivets artikel 3, nr. 1, litra c. Den fjerde
type rejseydelse, som ifølge direktivet kan indgå i en pakkerejse eller et
sammensat rejsearrangement, er enhver anden turistydelse, der ikke er en
uløselig del af en af de øvrige tre typer rejseydelser, jf. direktivets artikel
3, nr. 1, litra d.
3. Som det fremgår ovenfor under pkt. 2 er den anden type rejseydelse,
som ifølge direktivet kan indgå i en pakkerejse eller et sammensat rejsear-
rangement, indkvartering, som ikke er en uløselig del af befordringen af
passagerer, og som ikke er for at tage varigt ophold.
Det fremgår af pkt. 2.2.3.3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag
nr. L 33, at det, for så vidt angår betingelsen om, at indkvartering ikke må
være for at tage varigt ophold, er anført som eksempel i direktivets præ-
ambelbetragtning 17, at indkvartering i forbindelse med et længerevaren-
de sprogkursus ikke anses for indkvartering i direktivets forstand.
Det følger af Pakkerejseankenævnets kendelse af 16. februar 2016 (sag
2015/0164), at indkvartering i forbindelse med et high school-ophold ef-
ter ankenævnets opfattelse er indkvartering i pakkerejselovens forstand.
Lovforslaget indebærer således på dette punkt en ændring af den gælden-
de retstilstand. Den pågældende type af indkvartering vil således efter
lovforslaget ikke være omfattet.
Justitsministeriet bemærker i relation hertil, at det nye pakkerejsedirektiv
i modsætning til det tidligere pakkerejsedirektiv er et totalharmonise-
ringsdirektiv. Der vil derfor som udgangspunkt ikke inden for det område,
som direktivet regulerer, kunne indføres eller opretholdes andre regler
end dem, der følger af direktivet. Justitsministeriets implementering af
direktivet, herunder direktivets artikel 3, nr. 1, om rejseydelser er foreta-
get i overensstemmelse hermed.
Direktivets artikel 3, nr. 1, litra b, om indkvartering er foreslået gennem-
ført ved lovforslagets § 5, nr. 1, litra b.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen