Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
22. november 2017
Besvarelse af spørgsmål 14 ad L 5 stillet af udvalget den 16. novem-
ber 2017 efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til, at flere høringssvar påpeger, at man med
lovforslaget er i gang med at skabe et meget indviklet og svært forståeligt
regelgrundlag, som medfører, at der fremover vil være uklarheder om
bl.a. rækkevidden og indholdet af rettigheder, herunder begrænsninger i
rettigheder, og at der er behov for en mindre kompleks lov, der er lettere
tilgængelig og lettere at forstå?
Svar:
Det er min opfattelse, at høringsparterne generelt har udtrykt opbakning
til lovforslaget. Flere har peget på, at det har været tiltrængt med en revi-
sion af loven, og mener, at lovforslaget gør op med regler, der har skabt
ulige konkurrencevilkår for danske rejseudbydere i forhold til deres euro-
pæiske og internationale konkurrenter. Der er i et vidt omfang taget højde
for høringsparternes bemærkninger i lovforslaget.
Implementeringen af det nye pakkerejsedirektiv medfører nogle ændrin-
ger på rejsegarantifondsområdet, idet direktivet bl.a. introducerer et nyt
begreb
”sammensatte
rejsearrangementer”.
Det nye begreb har betydning for både virksomheder og forbrugere, der
skal forholde sig til forpligtelser og rettigheder ved at formidle henholds-
vis købe et sammensat rejsearrangement. Derfor er der i bemærkningerne
til loven gjort meget ud af at beskrive, hvornår der opstår et sammensat
rejsearrangement.
Pakkerejsedirektivet er et totalharmoniseringsdirektiv, hvis formål er at
gøre forbrugerbeskyttelsen mere tidssvarende i forhold til den måde, som
forbrugerne allerede i dag bestiller rejser på. Jeg hæfter mig i den forbin-
delse ved, at forbrugerbeskyttelsen udvides.
Jeg skal derudover henvise til i min besvarelse af udvalgets spørgsmål 1
ad L5.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk