Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
(Omtryk - 16-11-2017 - Bilag vedlagt) L 5 endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
BILAG L5
–
SPM. 3
Med lovforslagets § 2b, stk. 1 nr. 1 og 2, introduceres et nyt begreb ”sam-
mensatte rejsearrangementer”.
Sammensatte rejsearrangementer
kan opstå
på to måder, hvilket er illustreret i skema 1 med dertilhørende eksempler.
Oversigten over eksempler er ikke udtømmende.
Skema 1
–
Måder hvorpå sammensatte rejsearrangementer kan opstå
§2b, stk. 1, nr. 1
Eksempler på nr. 1
Et sammensat rejsearrangement opstår, hvis Under et besøg hos et fysisk rejsebureau køber en rejsende en flyrejse
en erhvervsdrivende formidler den rejsen- og betaler for den, hvorefter rejsebureauet tilbyder at formidle et ho-
des særskilte udvælgelse og særskilte beta- telophold på samme rejse, som den rejsende accepterer, og herefter
ling for hver rejseydelse under et enkelt be- betaler for. Et sådan køb er ikke en pakkerejse, da betalingen sker
søg på dennes salgssted eller i forbindelse separat for hver enkelt rejseydelse, og ikke samlet som ved en pak-
med en enkelt kontakt med dennes salgs- kerejse.
sted.
Der vil også være tale om et sammensat rejsearrangement, hvis den
rejsende ved et enkelt besøg på et rejsebureaus hjemmeside eller ved
en enkelt telefonsamtale med rejsebureauet, køber en rejseydelse og
betaler den, og herefter køber en ny rejseydelse gennem rejsebu-
reauet hos en anden leverandør. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis
den rejsende, efter at have købt den første rejseydelse på rejsebureau-
ets hjemmeside, bliver præsenteret for en række tilbud på en eller
flere yderligere rejseydelser, som formidles for en anden erhvervs-
drivende, f.eks. via et pop-op-vindue, som fremkommer efter beta-
lingen af den første rejseydelse.
§2b, stk. 1, nr. 2
Et sammensat rejsearrangement opstår, hvis
en erhvervsdrivende på målrettet vis for-
midler køb af mindst én yderligere rejse-
ydelse fra en anden erhvervsdrivende, når
aftalen med den anden erhvervsdrivende
indgås senest 24 timer efter bekræftelsen af
bestillingen af den første rejseydelse.
Eksempler på nr. 2
En rejsende bestiller en fly- eller togrejse, og sammen med bekræf-
telsen på rejsen modtager den rejsende en opfordring til at bestille
yderligere en rejseydelse, med et link til det websted, hvor der kan
foretages bestilling. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den rejsende
efter at have købt en flyrejse modtager en e-mail med flybilletten,
hvor der i e-mailen er annoncer, der på målrettet vis tilbyder f.eks.
hotelophold på destinationen, eller hvis en rejsende efter at have købt
en flybillet på bekræftelsessiden præsenteres for en annonce, som til-
byder hotelophold eller biludlejning på destinationen.
En reklame for f.eks. et hotel på destinationen, som vises på en er-
hvervsdrivendes hjemmeside efter salg af en flybillet på grundlag af
en aftale mellem den erhvervsdrivende og en hotelkæde e.l., vil være
et eksempel på målrettet formidling af yderligere rejseydelser og som
dermed kan resultere i et sammensat rejsearrangement.