Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 5 Bilag 4
Offentligt
1804348_0001.png
L5
Forslag til ændring af lov om en rejsegarantifond
RIDs foretræde for Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
26. oktober 2017
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0002.png
Rejsearrangører i Danmark
RIDs medlemmer sendte i 2016 1.167.000 rejsende på ferie med fly. Det
svarer til ca. 90% af det samlede antal charterrejser ud af Danmark.
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0003.png
Tema 1: Forbrugerbeskyttelse
Princip og intention:
Direktivet om pakkerejser og lov om en rejsegarantifond udvider dækningsomfanget
primært
ift. sammensatte rejsearrangementer - og giver dermed bedre forbrugerbeskyttelse.
Opmærksomhedspunkter:
Øget forbrugerbeskyttelse er godt, men forudsætter klare og forståelige retningslinjer.
Selvsammensatte rejsearrangementer er ikke nødvendigvis et beskyttet sammensat
rejsearrangement -
det kræver en formidler, ”som har en finger med i spillet”
Der bliver kun begrænset beskyttelse af sammensatte rejsearrangementer. Der er ikke fuld
pakkerejsebeskyttelse, og konkursbeskyttelsen gælder kun en del af arrangementet.
Hvis et flyselskab formidler et sammensat rejsearrangement, er der ikke samme dækning,
som hvis et busselskab formidler et sammensat rejsearrangement.
Anbefaling:
Direktivet og lovudkastets definition af sammensatte rejsearrangementer er kompliceret og
vanskelig forståelig
både for de rejsende og branchen
hvilket indebærer risiko for bevidst
omgåelse eller ubevidst utilstrækkelig beskyttelse.
Der er derfor et udtalt behov for at skabe klarhed samt tydeliggøre og kommunikere omfanget
og konsekvenserne af rejsegarantifondsloven.
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0004.png
Tema 2: Garantistillelse
Princip og intention:
Lovrevisionen skal medvirke til, at de økonomiske og administrative omkostninger for rejsebranchen
som helhed minimeres. Det sker i lovudkastet bl.a. ved at reducere garantikravene
navnlig for små
og mindre rejseudbydere.
Opmærksomhedspunkter:
Konkurser er historisk set størst blandt de mindre virksomheder, som nu får reduceret eller helt
slipper for garantistillelse (se bilag).
De større rejsearrangører får minimal garantilempelse, selv om konkursrisikoen/sandsynligheden
er mindst.
Konkursrisiko og tabsrisiko er nærmest omvendt proportional med omsætningens størrelse.
Der er rigelig garantistillelse i forhold til konkursrisikoen (se bilag). Dvs. Fonden har kun relativt få
ikke-dækkede udbetalinger/tab.
Garantilempelser indebærer risiko for spekulanter
moral hazard.
Anbefaling:
De %-vise garantilempelser bør i højere grad tilgodese alle arrangører. Dvs. behov for en mere
jævn garantireduktion.
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0005.png
Tema 3: Finansiering af Rejsegarantifonden
Princip og intention:
Lovrevisioner skal medvirke til, at de økonomiske og administrative omkostninger for rejsebranchen
som helhed minimeres.
Bestyrelsen pålægges at skabe balance mellem formuestørrelsen, bidragenes størrelse, størrelsen på
de ordinære garantier og kravene til forhøjet garanti (§ 11a)
Opmærksomhedspunkter:
Ifølge den seneste AMVAB-måling er de administrative omkostninger ved garantiordningen
vurderet til at koste 13.000 kr. pr. virksomhed.
Grundbidraget udgør kr. 4.250, og det omsætningsafhængige bidrag udgjorde i 2016 kr. 700 pr.
omsat million. Hvis/når renten stiger, vil bidraget blive forhøjet til 850
1.000 kr. pr. million i
omsætning.
Største rejseudbyder betaler i dag over 1 million for at være registeret i Fonden. Det er 250 gange
mere i bidrag end de mindste (se bilag).
En arrangør med omsætning på 250 mio. kr. belaster ikke Fonden 10 gange mere end en arrangør
med en omsætning på 25 mio. kr.
De 3 største charterarrangører betalte i 2016 2,5 millioner kr. i bidrag
svarende til 30% af det
samlede bidrag. De resterende 70% blev fordelt på de øvrige 652 rejseudbydere.
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0006.png
Tema 3: Finansiering af Rejsegarantifonden
fortsat
Lovbemærkninger og høringsnotatet:
”Formålet med
§ 11 a er at sikre, at der ses på branchen som en helhed. Det betyder, at
justeringer ikke nødvendigvis skal gælde alle rejseudbydere eller give lige store fordele for
rejseudbyderne. Hvis det f.eks. vurderes, at et bidrag eller gebyr, som vedrører en bestemt
gruppe rejseudbydere, kan justeres på en måde, hvor gevinsten for gruppen samlet set
overstiger en eventuel minimal ugunst for de resterende rejseudbydere, bør denne justering
kunne gennemføres”.
Behov for afklaring i lyset af foranstående:
Er det den nuværende skævvridning i det omsætningsbestemte bidrag, der hentydes til?
Og hvad ligger der i udtrykket ”minimal ugunst”?
Anbefaling:
Der bør i lovbemærkningerne lægges op til en mere jævn omkostningsfordeling end den
skævvridning, der sker i dag.
I kombination med garantifritagelsen og garantilempelserne for de små og mindre arrangører, vil
selv en fordobling af grundbidraget (i dag kr. 4.250) for de fleste indebære en nettobesparelse.
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0007.png
Bilag
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0008.png
Garantiskala ifølge lovforslaget
Omsætning
< 250.000
250.000 - 1.000.000
1.000.000
5.000.000
5.000.000
10.000.000
10.000.000
15.000.000
15.000.000
50.000.000
50.000.000
100.000.000
100.000.000
250.000.000
250.000.000*
Eks. 550.000.000*
Eks. 950.000.000*
Nugældende garanti
0
300.000
300.000
500.000
750.000
1.000.000
1.500.000
2.000.000
2.500.000
5.500.000
9.500.000
Foreslået garanti
0
0
150.000
300.000
600.000
900.000
1.350.000
1.800.000
2.250.000
5.250.000
9.250.000
Lempelse
Uændret
100%
50%
40%
20%
10%
10%
10%
10%
4,5%
2,5%
* > 250 mio.: garanti: kr. 2,25 mio.+ kr. 1 mio. i garanti pr. 100 mio. kr. herudover
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0009.png
Rejsegarantifondens konkurshistorik
Omsætning i de seneste 4 kvartaler
inden konkursen i årene 2012-2016
< 1 mio. kr.
1
15 mio. kr.
15
100 mio. kr.
100
200 mio. kr.
> 200 mio. kr.
Antal konkursramte
rejsearrangører
4
8
3
1
0
Garantifondens
ikke-garanti-
dækkede
nettotab
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0010.png
Rejsegarantifondslovens finansiering via
administrationsbidrag
Omsætning
Eksempler
250.000
1.000.000
5.000.000
10.000.000
15.000.000
50.000.000
100.000.000
250.000.000
500.000.000
1.000.000.000
1.500.000.000
Omsætningsafhængigt
bidrag*
175
700
3.500
7.000
10.500
35.000
70.000
175.000
350.000
700.000
1.050.000
Grundbidrag
4.250
4.250
4.250
4.250
4.250
4.250
4.250
4.250
4.250
4.250
4.250
Totalt bidrag
4.425
4.950
7.750
11.250
14.750
39.250
74.250
179.250
354.250
704.250
1.054.250
Gns. adm.
udgift for
fonden iht.
AMVAB
* Omsætningsafhængigt bidrag udgør kr. 700 pr. 1 mio. kr. i omsætning
L 5 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
1804348_0011.png
Rejsearrangører i Danmark (RID)
www.rejsearrangorer.dk
Formand Niels Grosen
[email protected]
Mobil 40 53 1154
Direktør Henrik Specht
[email protected]
Mobil 40 82 86 77