Til lovforslag nr.
L 49
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 28. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
(Lempelse af bindinger i regelsættet om »Fælles Mål«)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2017 og var til
1. behandling den 13. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Undervisningsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 12.
juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del – bilag
122, folketingsåret 2016-17. Den 5. oktober 2017 sendte un-
dervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget reducerer an-
tallet af bindende mål dels til et mindre antal bindende kom-
petencemål, dels til nogle færdigheds- og vidensområder,
der skal inddrages i undervisningen. De tidligere bindende
færdigheds- og vidensmål bliver vejledende. De nu vejle-
dende færdigheds- og vidensmål kan ikke danne grundlag
for, at kommunalbestyrelsen pålægger skolerne yderligere
mål, dokumentationskrav m.v. Kommunalbestyrelsen skal
derimod sikre, at skolerne ikke pålægges mål, krav og kon-
cepter for undervisningen, der rækker ud over »Fælles Mål«.
Formålet med loven er at sikre øget frihed for lærerne til at
tilrettelægge undervisningens indhold og anvende deres pæ-
dagogiske faglighed i den sammenhæng. S, DF, EL, ALT,
RV og SF vil nøje følge implementeringen af loven og her-
under følge, hvorledes kommunerne sikrer, at skolerne og
underviserne kan gøre brug af den øgede frihed, der er hen-
sigten med lovforslaget. Kommunalbestyrelserne kan såle-
des ikke pålægge skoler og undervisere mål, dokumentati-
onskrav m.v. med udgangspunkt i de vejledende færdig-
heds- og vidensmål. Det betyder endvidere, at kommunalbe-
styrelsen ikke kan pålægge skolerne andre mål, krav eller
bindinger for undervisningen, der rækker ud over »Fælles
Mål«, og som kan medvirke til at skabe unødvendigt bu-
reaukrati og fratage skolens personale deres faglige frirum,
der er nødvendigt for at give eleverne den bedst mulige un-
dervisning.
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget kan med følgende begrundel-
se ikke støtte flertallets betænkningsbidrag:
Lovforslaget ændrer ikke på ansvarsfordelingen på folke-
skoleområdet. Et betænkningsbidrag, som indfører et egent-
ligt krav til kommunalbestyrelserne om ikke at lade de vej-
ledende færdigheds- og vidensmål, der bliver vedtaget med
lovforslaget, danne grundlag for, at kommunalbestyrelsen
pålægger skolerne yderligere mål, dokumentationskrav m.v.,
kan således hverken rummes inden for lovforslaget eller
gældende ret i øvrigt.
AX020686