Til lovforslag nr.
L 49
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 00. november 2017
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
(Lempelse af bindinger i regelsættet om »Fælles Mål«)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2017 og var til
1. behandling den 13. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Undervisningsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 12.
juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del – bilag
122, (folketingsåret 2016-17). Den 5. oktober 2017 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et no-
tat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget reducerer an-
tallet af bindende mål til dels et mindre antal bindende kom-
petencemål dels nogle færdigheds- og vidensområder, der
skal inddrages i undervisningen. De tidligere bindende fær-
digheds- og vidensmål bliver vejledende. De nu vejledende
færdigheds- og vidensmål kan ikke danne grundlag for, at
kommunalbestyrelsen pålægger skolerne yderligere mål, do-
kumentationskrav m.v. Kommunalbestyrelsen skal derimod
sikre, at skolerne ikke pålægges mål, krav og koncepter for
undervisningen, der rækker ud over Fælles Mål. Formålet
med loven er at sikre øget frihed for lærerne til at tilrette-
lægge undervisningens indhold og anvende deres pædagogi-
ske faglighed i den sammenhæng. Vi vil nøje følge imple-
menteringen af loven og herunder følge, hvorledes kommu-
nerne sikrer, at skolerne og underviserne kan gøre brug af
den øgede frihed, der er hensigten med lovforslaget. Kom-
munalbestyrelserne kan således ikke pålægge skoler og un-
dervisere mål, dokumentationskrav m.v. med udgangspunkt
i de vejledende færdigheds- og vidensmål. Det betyder end-
videre, at kommunalbestyrelsen ikke kan pålægge skolerne
andre mål, krav eller bindinger for undervisningen, der ræk-
ker ud over Fælles Mål, og som kan medvirke til at skabe
unødvendigt bureaukrati og fratage skolens personale deres
faglige frirum, der er nødvendige for at give eleverne den
bedst mulige undervisning. ]
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer