Til lovforslag nr.
L 49
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 00. oktober 2017
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
(Lempelse af bindinger i regelsættet om »Fælles Mål«)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2017 og var til
1. behandling den 13. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Undervisningsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 12.
juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del – bilag
122, (folketingsåret 2016-17). Den 5. oktober 2017 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et no-
tat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[S�½s, DF�½s, EL�½s, ALT�½s, RV�½s og SF�½s medlemmer af
udvalget påpeger, at lovforslaget reducerer antallet af bin-
dende mål til et mindre antal bindende kompetencemål og
nogle færdigheds- og vidensområder, der skal inddrages i
undervisningen. De tidligere bindende færdigheds- og vi-
densmål bliver vejledende. De nu vejledende færdigheds- og
vidensmål kan ikke danne grundlag for, at kommunalbesty-
relsen pålægger skolerne yderligere mål, dokumentations-
krav m.v. Kommunalbestyrelsen skal derimod sikre, at sko-
lerne ikke pålægges mål, krav og koncepter for undervisnin-
gen, der rækker ud over Fælles Mål. Formålet med loven er
at sikre øget frihed for lærerne til at tilrettelægge undervis-
ningens indhold og anvende deres pædagogiske faglighed i
den sammenhæng. Fletallet vil nøje følge implementeringen
af loven og herunder følge, hvorledes kommunerne sikrer, at
skolerne og underviserne kan gøre brug af den øgede frihed,
der er hensigten med lovforslaget. Kommunalbestyrelserne
kan således ikke pålægge skoler og undervisere mål, doku-
mentationskrav m.v. med udgangspunkt i de vejledende fær-
digheds- og vidensmål. Det betyder endvidere, at kommu-
nalbestyrelsen ikke kan pålægge skolerne andre mål, krav
eller bindinger for undervisningen, der rækker ud over Fæl-
les Mål, og som kan medvirke til at skabe unødvendigt bu-
reaukrati og fratage skolens personale deres professionelle
faglighed, der er nødvendig for at give eleverne den bedst
mulige undervisning. ]
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer