Undervisningsudvalget 2017-18
L 49 Bilag 1
Offentligt
1799196_0001.png
Undervisningsministeriet
Oktober 2017
Høringsnotat
til
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Lempelse af Bindinger i regelsættet om Fæl-
les Mål)
1. Indledning
Lovforslaget blev den 6. juni 2017 sendt i høring hos 57 organisationer m.v. og offentliggjort på Hø-
ringsportalen.
Af de 57 hørte organisationer m.v. har 16 afgivet høringssvar inden fristens udløb den 9. august 2017,
kl. 12.00.
Derudover har ministeriet modtaget høringssvar fra Dansk Skoleidræt.
Dette notat indeholder resumé af og kommentarer til de bemærkninger i høringssvarene, som er rele-
vante i forhold til selve lovforslaget.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
Det foreslås, at der på baggrund af de indkomne bemærkninger foretages følgende ændringer i lov-
forslaget:
Det er i de almindelige bemærkninger præciseret, at 10. klasse er omfattet af samme lempelser i
antallet af bindende mål som de øvrige klassetrin.
3. Generelle bemærkninger
Der er bred opbakning til lovforslaget.
Danmarks Lærerforening, KL, Frie Skolers Lærerforening, Danmarks Private Skoler, Skolelederfor-
eningen, Skole og Forældre, Dansk Skoleidræt, Institut for Menneskerettigheder og Børne- og Kultur-
chefforeningen ser generelt positivt på/har forståelse for lovforslaget.
Danmarks Lærerforening, Frie Skolers Lærerforening, Danmarks Private Skoler og Skolelederforenin-
gen udtrykker alle, at det er positivt med forslagets lempelser igennem færre bindende mål og en øget
frihed til lokalt at tilrettelægge undervisningen på baggrund af de faglige prioriteringer.
Danmarks Lærerforening glæder sig i forlængelse heraf over den tydelige anerkendelse af lærernes pæ-
dagogisk-didaktiske faglighed og professionalisme, som høringsmaterialet og den foreslåede ændring af
målhierarkiet er udtryk for.
Skolelederforeningen bemærker, at det er gavnligt, at hierarkiet mellem de forskellige niveauer mellem
målene samtidig bliver gjort tydeligere.
1
L 49 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren
1799196_0002.png
Rigsrevisionen, Datatilsynet, Klagenævnet for Specialundervisning, Landsforeningen af 10. Klasseskoler
i Danmark, UU Danmark og Team Danmark har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
FOA har oplyst, at foreningen støtter lovforslaget og ikke har yderligere bemærkninger.
Ministeriets bemærkninger:
Undervisningsministeriet finder det positivt, at lovforslaget hilses velkomment. De anførte generelle
bemærkninger har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
4. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget
4.1. Fokus på fagligt indhold i folkeskolen
KL anfører, at det er vigtigt, at en reduktion af antallet af bindende mål i Fælles Mål ikke fører til et
svækket fokus på målene om mere læring, større trivsel og øget social mobilitet. KL vil gerne bidrage
hertil og forventer at blive inddraget i centrale drøftelser herom.
Børne- og Kulturchefforeningen understreger, at lovforslaget ikke må opfattes som en opfordring til
eller en accept af et mindre klart fokus på arbejdet med læringsmål, arbejdet med kriteriebaseret evalue-
ring og arbejdet med læringsmålsbaseret feedback til eleverne. I forlængelse heraf bemærker foreningen,
at lempelsen vedr. Fælles Mål kan få betydning for implementeringen af læringsplatformene, idet disse
er indkøbt og indrettet efter de hidtil gældende vilkår.
Dansk Skoleidræt bemærker, at det er vigtigt at fastholde, at lovforslaget ikke er en lempelse eller ned-
toning af faglige ambitioner, men netop at de overordnede mål for elevernes kompetencetilegnelse er
uændrede. Fokus må fastholdes på elevernes samlede læringsudbytte som omdrejningspunkt i evalue-
ringen af elevernes progression
samt at denne evaluering løbende benyttes i bl.a. forældresamarbejdet
via elevplanen. I forlængelse af dette finder foreningen det hensigtsmæssigt og fordelagtigt, at de hidti-
dige bindende færdigheds- og vidensmål fremover kan anvendes vejledende og fungere som redskab til
undervisernes faglige sparring, dialog og inspiration i arbejdet frem mod kompetencemålene.
Skole og Forældre bemærker, at der med udkastet til lovændringen ikke ændres på, at elevernes lærings-
udbytte er i centrum, samt at tydelige mål for undervisningen og løbende evaluering fortsat er gældende
som en væsentlig faktor for at sikre elevens progression, og at dette løbende synliggøres af lærerne for
elever og forældre gennem elevplanen. Foreningen anfører, at alle børn skal have lige muligheder gen-
nem hele skoleforløbet, og at det derfor er vigtigt, at der fortsat er fokus på løbende fastsættelse af læ-
ringsmål for den enkelte elev og evaluering af disse i forhold til en tidlig indsats for elever med særlige
behov.
Danmarks Lærerforening bemærker, at foreningen ved de nugældende forenklede Fælles Mål har ople-
vet, at fagformålene ikke fik det fokus, deres status berettiger til. Foreningen ønsker derfor at påpege, at
det med fordel kan pointeres endnu tydeligere i lov og bekendtgørelse, at fagformålene er placeret
øverst i hierarkiet mellem de forskellige niveauer
i målene. Foreningen frygter en ”teaching to the test”-
problematik, når testene stadig er knyttet op på de fremover frivillige videns- og færdighedsmål. Be-
kymringen går konkret på, om sammenhængen vil være et incitament til at fortsætte uændret for kom-
muner og skoler, og at der dermed ikke reelt bliver tale om en frisættelse fra bindingerne.
2
L 49 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren
1799196_0003.png
KL anfører, at de følger kommunernes arbejde med læringsplatformene tæt og vil være meget opmærk-
som på eventuelle uhensigtsmæssige konsekvenser af, at antallet af bindende mål reduceres.
Ministeriets bemærkninger:
Som det også fremgår af lovforslaget og de tilhørende bemærkninger, vil det overordnede mål for, hvad
eleverne skal tilegne sig af kompetencer i de enkelte fag, og dermed det faglige ambitionsniveau, være
uændret. Formålet med lovforslaget er således alene at give en øget frihed til lokalt at tilrettelægge un-
dervisningen på baggrund af de faglige prioriteringer.
Med henblik på at sikre, at lempelserne af bindingerne i regelsættet om Fælles Mål virker efter hensig-
ten, herunder at der lokalt opleves en højere grad af frihed samtidig med, at det faglige niveau fasthol-
des, vil Undervisningsministeriet sørge for, at der iværksættes en evaluering af de nye Fælles Mål, når
disse har haft virkning i fire skoleår.
Lovforslaget medfører ikke en svækkelse af reglerne om elevplaner. I medfør af folkeskolelovens § 13
b, stk. 1-2, skal der fortsat som led i den løbende evaluering af elevens udbytte af undervisningen for
hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin på baggrund af kompetencemålene for hvert
klassetrin udarbejdes en elevplan. Elevplanen skal for eleverne i børnehaveklassen til og med 8. klasse-
trin indeholde individuelle mål og status for elevens læring og en beskrivelse af, hvordan der skal følges
op herpå. Det er ikke tilsigtet at svække det eksisterende fokus på elevernes læringsudbytte, herunder
gennem løbende evaluering med udgangspunkt i mål for undervisningen.
Ministeriet deler vurderingen af, at der i kommunikationen om de forenklede Fælles Mål og arbejdet
med understøttelse af arbejdet med målene har været et mindre fokus på fagformålene og disses betyd-
ning, end fagformålenes status og vigtighed berettiger. Dette skyldes ikke fagformålenes formelle status,
men
at mere ”tekniske” og praktiske
spørgsmål vedrørende de nye mål er løbet med opmærksomheden
i det daglige arbejde med implementeringen på bekostning af fagformålene, og det er derfor ikke mini-
steriets vurdering, at udfordringen bedst adresseres i forbindelse med ændringen af folkeskoleloven og
bekendtgørelsen om Fælles Mål. Ministeriet vil derimod være opmærksomt på at tydeliggøre fagformå-
lenes status, betydning og tiltænkte funktion i forbindelse med revision af læseplaner og undervisnings-
vejledninger samt i forbindelse med ministeriets øvrige vejledning vedrørende Fælles Mål.
Der vil med lovændringen ikke blive ændret på, at folkeskolens test og prøver tager udgangspunkt i
kompetencemålene. Test og prøver er dog meget konkrete og kan derfor ikke alene baseres på de me-
get overordnede kompetencemål. Færdigheds- og vidensmålene udtrykker centrale færdigheder og vi-
den i de enkelte fag, hvorfor det også fremover vil være relevant at inddrage disse i test og prøver, selv-
om de bliver vejledende. Det er ikke ministeriets vurdering, at dette vil afholde underviserne fra i øvrigt
at benytte sig af den frihed, som lovforslaget giver.
Undervisningsministeriet vil som opfølgning på lovforslaget have et særskilt fokus på digitale lærings-
platformes rolle i understøttelsen af skolernes anvendelse af Fælles Mål. Det bemærkes i den sammen-
hæng, at regeringen og KL i aftale om kommunernes økonomi for 2018 har aftalt, at det frem mod
aftale om kommunernes økonomi for 2019 skal undersøges, hvordan anvendelsen af it og digitale læ-
ringsressourcer i folkeskolen også fremadrettet kan videreudvikles.
3
L 49 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren
1799196_0004.png
4.2. Kommunernes rolle i folkeskolen
KL bemærker, at man ikke er enig i det anførte i lovforslaget om, at det alene er op til underviserne og
skolerne, hvordan der fremadrettet skal arbejdes med Fælles Mål samt bemærkningen om, at effekten af
færre bindende mål i form af øget frihed til undervisernes tilrettelæggelse af undervisningens indhold
fordrer, at kommunerne giver skoler og undervisere frihed og fx ikke pålægger dem unødige dokumen-
tationskrav, som tager tid fra arbejdet med eleverne. KL anfører således, at folkeskolen er et kommu-
nalt ansvar, og at det er kommunalbestyrelsen, der godkender læseplaner for skolens fag og obligatori-
ske emner. Det er derfor KL’s forventning, at den mulighed for lokale prioriteringer, der omtales i be-
mærkningerne til lovforslaget, både omfatter kommunale og skolemæssige prioriteringer.
Børne- og Kulturchefforeningen bemærker, at det ikke alene er op til underviserne og skolerne, hvor-
dan der konkret arbejdes med Fælles Mål. Det kommunale ansvar for skolerne medfører, at kommu-
nalbestyrelsen fastlægger rammen for, hvordan skolerne arbejder.
Danmarks Lærerforening understreger, at hvis ændringen skal have den ønskede effekt ift. styrkelse af
læremes professionelle råderum, er det altafgørende, at kommunerne ikke indfører yderligere, lokale
bindinger ift. de i loven angivne, og at lærerne ikke pålægges obligatorisk brug af bestemte metoder
gennem læringsplatforme og lignende. Det må derfor være en logisk og uundgåelig konsekvens
af lovændringen, at lærerne ikke kan pålægges dette fremover.
Ministeriets bemærkninger:
Driften af folkeskolen er en kommunal opgave, og det ænder dette lovforslag naturligvis ikke på. Det er
kommunalbestyrelsernes rolle at sikre de bedst mulige rammer for implementeringen af ændringen af
reglerne om Fælles Mål. Samtidig er det væsentligt, at kommunerne i deres udfyldning af lovgivningens
rammer
i overensstemmelse med lovforslagets intentioner
giver mulighed for, at det pædagogiske
personale har tilstrækkeligt rum til at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen med udgangs-
punkt i deres pædagogiske faglighed.
4.3. Særligt vedrørende 10. klasse
Danmarks Lærerforening bemærker, at det i høringsmaterialet er uklart, om den foreslåede lovændring
omfatter Fælles Mål for 10. klasse. Det bør fremgår tydeligt, at Fælles Mål for 10. klasse er omfattet af
samme lempelser i antallet af bindende mål som de øvrige klassetrin.
Ministeriets bemærkninger:
De i lovudkastet foreslåede lempelser af bindingsgraden i regelsættet om Fælles Mål omfatter
som en
afledt effekt
også de Fælles Mål for 10. klasse. Der er imidlertid ikke behov for konsekvensrettelser af
folkeskolelovens § 19 h, stk. 1, i og med at denne er en henvisning til § 10.
Ministeriet har justeret lovforslagets bemærkninger, så det fremgår tydeligt, at 10. klasse er omfattet af
samme lempelser i antallet af bindende mål som de øvrige klassetrin.
4.4. Særligt om specialiserede skoler
De private sociale tilbud (LOS) bemærker, at folkeskolerammen ikke er tilstrækkeligt tilpasset de specia-
liserede skoler. LOS foreslår eksempelvis, at behandlingsarbejdet indskrives i folkeskoleloven som en
del af didaktikken i relation til undervisningen på de specialiserede skoler.
4
L 49 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren
1799196_0005.png
LOS anbefaler endvidere flere fremadrettede ændringer af lovgivningen med henblik på at gøre ram-
merne mere vejledende i forhold til undervisningens tilrettelæggelse uden at sænke kvaliteten. Ved at
skabe større fokus på den enkelte elevs faglige og sociale kompetencer mener LOS, at man kan styrke
elevernes forcer.
Ministeriets bemærkninger:
Dette lovforslag omhandler alene en lempelse af bindingerne i regelsættet om de bindende Fælles Mål,
og et forslag om at indskrive behandlingsarbejdet i folkeskoleloven falder derfor uden for rammerne af
lovforslaget. Ministeriet har noteret sig LOS ønsker til fremadrettede ændringer af folkeskoleloven
mhp. at gøre rammerne for undervisningens tilrettelæggelse mere fleksible.
4.5. Særligt om menneskerettigheder
Institut for Menneskerettigheder bemærker, at de forenklede Fælles Mål efter 2014-reformen betød, at
undervisning i menneskerettigheder var styrket betydeligt i den bindende del af pensum. Herunder i
samfundsfag, historie samt sundhed, seksualundervisning og familiekundskab. Den foreslåede lovæn-
dring vil bevirke, at flere færdigheds- og vidensmål, som vedrører undervisning i menneskerettigheder,
bliver til vejledende færdigheds- og vidensområder.
Instituttet anbefaler derfor, at Undervisningsministeriet tydeliggør over for skolerne, at de fortsat har
forpligtelse til at drive skole og undervisning med udgangspunkt i menneskerettighederne/børns ret-
tigheder, at ministeriet sikrer, at elever i den danske folkeskole fortsat lærer om menneskerettigheder,
samt at ministeriet sætter fokus på at udvikle eksemplariske læringsforløb, der understøtter lærernes
arbejde med at undervise i menneskerettigheder, herunder i børns rettigheder.
Ministeriets bemærkninger:
Lempelserne i bindingerne i regelsættet om Fælles Mål ændrer ikke på det faglige indhold, som det en-
kelte færdigheds- og vidensområde dækker. De færdigheds- og vidensmål, der omhandler menneskeret-
tigheder, og som med lovforslaget foreslås at blive vejledende, var således konkretiseringer af det faglige
stof, som det overordnede færdigheds- og vidensområde dækker. Dereguleringen ændrer således ikke
på det omfang, i hvilket menneskerettigheder indgår i det bindende indhold af fagene i folkeskolen.
Dereguleringen kan betyde, at enkeltelementer i det bindende stof ikke fremgår med samme kommuni-
kative tydelighed af de bindende rammer for fagenes indhold, som tilfældet har været tidligere. Under-
visningsministeriet vil i sin vejledning om fagene, herunder på EMU, være opmærksom på at tydeliggø-
re, at der ikke med lempelserne er sket en svækkelse af fokus på menneskerettigheder i undervisningen i
folkeskolens fag.
4.6. Evaluering og opfølgning
Danmarks Lærerforening opfordrer til, at de foreslåede lempelser i Fælles Måls bindinger, når de er
vedtaget, kommunikeres klart og meget tydeligt til især lærere, skoleledere og forvaltninger.
Skole og Forældre finder det positivt, at lovændringen skal evalueres efter en fireårig periode.
Danmarks Lærerforening ser frem til at blive en del af den planlagte evaluering.
KL forventer ligeledes at blive inddraget i den kommende evaluering.
5
L 49 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministeren
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet er meget opmærksomt på vigtigheden af at få kommunikeret lovændringerne. Dette vil bl.a.
ske ved en revision af eksisterende skriftlige vejledninger, ændring af EMU’en og læringskonsulenternes
vejledning samt evt. arrangementer med sektoren.
Undervisningsministeriet vil sørge for, at der iværksættes en evaluering af de nye Fælles Mål, når disse
har haft virkning i fire skoleår med henblik på at sikre, at lempelserne af bindingerne i regelsættet om
Fælles Mål virker efter hensigten. Alle centrale interessenter vil blive inviteret til at deltage i evaluerin-
gen.
6