Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 46 Bilag 1
Offentligt
1802168_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for ud-
lændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse
med ansøgning om opholdstilladelse her i landet)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. august 2017 til den 18. septem-
ber 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesti Nu, Amnesty
International, Beskæftigelsesrådet, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Børnerådet,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesud-
valg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederifor-
ening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening, Danner,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtninge-
hjælp, Dansk Forfatterforening, Dansk Forlæggerforening, Dansk Kunstnerråd,
Dansk Missionsråd, Dansk PEN, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykologfor-
ening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske Ad-
vokater, Danske Dagblades Forening, Danske Dramatikeres Forbund, Danske Er-
hvervsskoler
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
Lederne, Danske Havne,
Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Den Al-
mindelige Danske Lægeforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Euro-
pabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katol-
ske Kirke i Danmark, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Akademi, Det Krimi-
nalpræventive Råd, DI, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimi-
nation, Domstolsstyrelsen, Erhvervsakademi Dania, Erhvervsakademiet Lillebælt,
Erhvervsakademi Midtvest, Erhvervsakademi Nordjylland, Erhvervsakademi Sjæl-
land, Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Sydøst, Erhvervsakademi Århus,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Refugees Welcome, Folkehøjskolernes Forening i Dan-
mark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Statsforvaltningens direktør, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Funktionæ-
rernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre, Naalak-
kersuisut (Grønlands Selvstyre), Handels, Transport og Serviceerhvervene,
HK/Danmark, Højskolernes Sekretariat, Håndværksrådet, ICORN, Indvandrermedi-
cinsk klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Journalistforbundet, Kirkernes Integrationstjeneste, KL,
10. oktober 2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017-10722
287810
Side
1/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), KVINFO, Københavns Erhvervsakademi,
Københavns Tekniske Skole, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Adoption &
Sa fu d, La dsfore i ge af Forsvarsadvokater, La dsfore i ge ”Et ar To
forældre”, La dsorga isatio af kvi dekrise e tre LOKK , La dsorga isatio e i
Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Niels Brock,
Plums Fond for Fred, økologi og bæredygtighed, Politiforbundet i Danmark, Pro-
fessionshøjskolernes Rektorkollegium, PROSA
Forbundet af It- professionelle,
PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, PTU
Livet efter ulykken, Red Barnet, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Reden
Stop Kvindehandel, Retspolitisk Forening, Retslægerådet, Rigspolitiet, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SAS head Office, SOS mod Racis-
me, Sundhedskartellet, The Danish Green Card Association (DGCA), Udlændinge-
nævnet, UNHCR Regional Representation for Northern Europe, Voice for Justice
Unfair PR Rules Denmark, Work-live-stay southern denmark, Ægteskab uden
grænser, Aarhus Erhverv / International Community og 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har pr. 18. september 2017 modtaget svar
fra:
Advokatrådet, Børnerådet, Danes Worldwide, Dansk Flygtningehjælp, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -
Gymnasier
Lederne, Danske Universiteter, Den Katolske Kirke i Danmark, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre,
Indvandrermedicinsk klinik, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsorganisa-
tionen i Danmark, Lægegruppen og Bedsteforældre for Asyl, Politiforbundet, Præ-
sidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, DIGNITY
Dansk
Institut Mod Tortur, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Retslægerådet,
Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme, Statsfor-
valtningens direktør, Udlændingenævnet og UNHCR Regional Representation for
Northern Europe.
Danes Worldwide, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier
Lederne, Danske Universiteter, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre, KL, Landsorganisa-
tionen i Danmark, Politiforbundet, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten
for Østre Landsret, Retslægerådet og Rigspolitiet har oplyst ikke at have bemærk-
ninger til lovudkastet eller ikke at ønske at udtale sig om lovudkastet.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Side
2/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger af generel politisk karakter og bemærkninger, der ikke vedrører
lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrationsministe-
riet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvise til hø-
ringssvarene, som er sendt til Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integration.
2. Høringssvarene
2.1. Gældende regler
Advokatrådet, DIGNITY, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening og Røde Kors
anfører bl.a., at de gældende regler på området allerede fastslår, at myndighe-
derne kan tillægge det processuel skadevirkning, hvis en udlænding aktivt modar-
bejder afklaringen af sin identitet, og at loven allerede indeholder en række sank-
tionsmuligheder, såfremt der er tvivl om ansøgerens identitet. De nuværende
regler er tilstrækkelige og tilgodeser fuldt ud behovet for at sikre, at asylansøgere
skal medvirke til oplysning af asylsagen.
Den Katolske Kirke
anfører, at det strafferetlige værn om sagernes korrekte op-
lysning forekommer tilstrækkeligt. Det er en kendt sag, at udlændinge i en presset
situation lejlighedsvis fremkommer med forkerte oplysninger eller undlader at
fremkomme med relevante oplysninger, uden at dette bør komme dem afgøren-
de til last. Det bør ikke have andre konsekvenser end de mulige strafferetlige føl-
ger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at den foreslåede
bestemmelse skal finde anvendelse i situationer, hvor det er godtgjort, at udlæn-
dingen aktivt har modarbejdet afklaringen af egen identitet, og hvor udlændinge-
myndighederne på trods af dette har meddelt en tidsbegrænset opholdstilladelse,
eller i situationer, hvor en udlænding er meddelt opholdstilladelse, og det senere
viser sig, at de fremlagte identitetspapirer er falske, men hvor de falske papirer
ikke i sig selv udgør et tilstrækkeligt grundlag for at inddrage den tidsbegrænsede
opholdstilladelse eller nægte tidsubegrænset opholdstilladelse under henvisning til
det gældende vandelskrav.
Den foreslåede bestemmelse skal således anses som et supplement til inddragel-
sesreglerne i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr. 1, idet der derved
indføres en foranstaltning, der kan anvendes overfor de udlændinge, som bevidst
har modarbejdet afklaringen af deres identitet, men hvor der uanset dette har
været grundlag for at meddele opholdstilladelse.
Side
3/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2.2. Lovforslagets betydning for forskellige persongrupper
2.2.1. Mindreårige udlændinge
Børnerådet
finder ikke, at lovforslaget tager højde for den særligt sårbare situati-
on, som ansøgeren er i, bl.a. ved ankomsten til Danmark og på tidspunktet for
ansøgningen, og efterlader ikke meget usikkerhedsmargin til gunst for ansøgeren.
Børnerådet bemærker i den forbindelse, at hensynet til barnets bedste ikke er en
integreret del af det vurderingsgrundlag, der anvendes i lovforslaget.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
finder, at den foreslåede bestemmelse
bør lempes kraftigt i forbindelse med børns alder. Mange børn ved ikke hvor gam-
le de er, men henholder sig til de oplysninger de har fået af deres forældre. Det
bør ikke kunne belaste dem resten af livet, så de ikke kan få en tidsubegrænset
opholdstilladelse. Det bør endvidere ikke skade den unge resten af livet, hvis situ-
ationen, som vedkommende er flygtet fra, er så belastende, at den unge ikke kan
overskue konsekvenserne af sine urigtige oplysninger.
Røde Kors
bemærker bl.a., at uledsagede mindreårige asylansøgere udgør en
særligt sårbar gruppe asylansøgere. Der er risiko for, at de unge svarer på myn-
digheder es spørgs ål ud fra a dre para etre e d tilsigtet. Røde Kors’ repræ-
sentanter oplever ofte, at de unge kan have svært ved at forstå, hvilke informati-
oner der er vigtige for myndighederne. Røde Kors anfører i den forbindelse, at der
er stor risiko for, at de unge utilsigtet kan komme med urigtige oplysninger eller
kan tolkes som modarbejdende i forhold til afklaring af deres identitet. De unge
kan ikke i en presset situation forventes at kunne gennemskue de langsigtede
konsekvenser af at give urigtige oplysninger for deres sag og deres fremtid.
UNHCR
anfører, at børn ikke kan forventes at have samme mulighed for at forkla-
re sig som voksne. Hvad der kan betragtes som en løgn fra en voksen kan ikke
nødvendigvis betragtes som en løgn, når det kommer fra et barn. Der må således
udvises stor forsigtighed i vurderingen af, om en mindreårig udlænding aktivt har
modarbejdet afklaringen af sin identitet, og at børnene skal vejledes på et sprog,
de forstår.
2.2.1.1. Særligt vedrørende aldersundersøgelser
Dansk Flygtningehjælp
anfører, at en aldersundersøgelse er behæftet med en
ikke ubetydelig usikkerhed og kan ikke med sikkerhed afgøre en persons alder.
Dansk Flygtningehjælp mener derfor, at når ægtheden af et fremlagt ID dokument
hverken kan be- eller afkræftes, uden at dette skyldes ansøgerens forhold, bør
fremlæggelsen af dette dokument ikke medføre, at en udlænding betragtes som
Side
4/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
aktivt modarbejdende afklaring af sin identitet, uanset en aldersundersøgelse
indikerer, at den oplyste alder ikke er korrekt.
Røde Kors
oplyser, at de unge ofte ikke har præcise oplysninger om deres egen
alder, og at de fleste ikke kan fremvise tilstrækkelig dokumentation. Røde Kors er
bekymret for, at lovforslaget primært vil ramme unge asylansøgere, der selv me-
ner, at de er mindreårige, men hvor Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om
aldersændring på baggrund af en aldersundersøgelse. Røde Kors bemærker i den
forbindelse, at der er en vis analyseusikkerhed knyttet til undersøgelsesmetoden,
og der er en forholdsvis stor anerkendt usikkerhed på +/- 3 år. Der er således en
ikke ubetydelig risiko for, at den unge er 2-3 år yngre eller ældre end den af Ud-
lændingestyrelsen fastsatte alder. En ændring af alder bør derfor aldrig alene
kunne ses som et bevis på, at den mindreårige aktivt har modarbejdet afklaringen
af sin identitet.
Lægegruppen og Bedsteforældre for Asyl, Refugees Welcome og UNHCR
anfører
lignende synspunkter.
2.2.2. Andre persongrupper
DIGNITY
finder, at lovforslaget medfører yderligere usikkerhed for en sårbar
gruppe af asylansøgere. Traumatiserede torturoverlevere er ofte præget af emo-
tionelle angst- og stressreaktioner, som kan påvirke en samtale med en myndig-
hedsperson. Torturoverlevere kan have svært ved at forklare fakta på en klar,
rationel og kronologisk måde, og der er i deres sager derfor en større risiko for fejl
og misforståelser, især når dialogen foregår via tolk.
DIGNITY finder endvidere, at vurderingen af om en asylansøger aktivt har modar-
bejdet afklaringen af sin identitet er forholdsvis subjektiv. Der bør derfor fastsæt-
tes klare kriterier for Udlændingestyrelsens afgørelse og for anvendelse af undta-
gelsesbestemmelsen. Det bør indgå som et vigtigt moment, om asylansøgeren
tilhører en særlig sårbar gruppe, hvis troværdighed generelt vurderes mere lem-
peligt.
SOS mod Racisme
oplyser bl.a., at det for asylansøgere og flygtninge kan være
livet om at gøre at skjule deres sande identitet. De kan være bange for, om myn-
dighederne vil rapportere deres identitet til deres hjemland, eller være bange for
familiens sikkerhed, hvis det rygtes, at de er flygtet. Hvad angår det at skaffe do-
kumenter fra hjemlandet for at bevise identitet, kan det være både dyrt og farligt.
Ligeledes kan handlede personer være uregistrerede eller opholde sig under falsk
identitet. Disse personer kan typisk også være forfulgt eller blive det, hvis de bli-
ver hjemsendt.
Side
5/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
SOS mod Racisme foreslår, at lovforslaget alene skal omfatte krigsforbrydere og
personer med alvorlig kriminalitet begået i udlandet, som er indrejst i Danmark
for at undgå straf.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal til afsnit 2.2. Lovforslagets betydning
for forskellige persongrupper samlet bemærke, at formålet med lovforslaget er at
sikre kontrollen med de udlændinge, der ansøger om opholdstilladelse her i landet.
Det sker ved at begrænse muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladel-
se for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i for-
bindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet. Lovforslaget er inspire-
ret af tilsvarende norske regler, som blev vedtaget i Norge den 16. juni 2016.
Det må efter regeringens opfattelse være et krav til de udlændinge, der ønsker at
tage ophold eller søger beskyttelse her i landet, at de i forbindelse med ansøgning
om opholdstilladelse og i deres møde med de danske udlændingemyndigheder
taler sandt og bidrager til at klarlægge egen identitet og baggrund. Danmark skal
efter regeringens opfattelse leve op til de internationale forpligtelser og meddele
opholdstilladelse til de udlændinge, der måtte have krav på det, men det er samti-
dig vigtigt
også ud fra Danmarks interesse i at kontrollere indvandringen
at
tydeliggøre overfor disse udlændinge, at en aktiv modarbejdelse af identitetsafkla-
ring vil kunne få konsekvenser for den pågældendes fortsatte ophold i Danmark,
herunder for muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse at den foreslåede bestemmelse
skal finde anvendelse i situationer, hvor det er godtgjort, at udlændingen aktivt
har modarbejdet afklaringen af egen identitet, og hvor udlændingemyndighederne
på trods af dette har meddelt en tidsbegrænset opholdstilladelse, eller i situatio-
ner, hvor en udlænding er meddelt opholdstilladelse, og det senere f.eks. viser sig,
at de fremlagte identitetspapirer er falske, men hvor de falske papirer ikke i sig
selv udgør et tilstrækkeligt grundlag for at inddrage den tidsbegrænsede opholds-
tilladelse eller nægte tidsubegrænset opholdstilladelse under henvisning til det
gældende vandelskrav.
I vurderingen af, om en udlænding skal meddeles afslag på ansøgning om tidsube-
grænset opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse, må det bl.a. indgå,
om ansøgeren har gjort det, han eller hun kan for at bidrage til afklaringen af sin
identitet, eller i modsat fald, om den pågældende nægter at forklare sig eller giver
en forklaring, som er utroværdig eller åbenbart usand.
Der skal således have været tale om en aktiv handling fra udlændingens side i form
af f.eks. vildledende eller åbenbar usand forklaring eller nægtelse af at fremvise
rette dokumentation, som udlændingen uden større besvær kan fremskaffe, for at
udlændingen kan anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af sin identitet.
Side
6/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det er således ikke i sig selv tilstrækkeligt, at udlændingen ikke har medvirket til
afklaringen af sin identitet.
Det vil være op til udlændingemyndighederne at vurdere, om ansøgeren i det kon-
krete tilfælde aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med
ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
Foreligger der ganske særlige grunde, vil dette efter omstændighederne kunne
bevirke, at der ikke skal meddeles afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse,
selvom udlændingen aktivt har modarbejdet afklaring af sin identitet i forbindelse
med ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
Ganske særlige grunde kan foreligge, hvis den pågældende senere godtgør, at
undskyldelige omstændigheder var årsag til, at den pågældende modarbejdede
afklaringen af sin identitet.
Det bør endvidere indgå som et moment i den samlede vurdering, om ansøgeren
var barn, da han eller hun modarbejdede afklaringen af sin identitet. Lovforslaget
er efter høringsperioden præciseret på dette punkt. Er der foretaget aldersunder-
søgelse, DNA-undersøgelse mv., vil resultatet heraf, sammenholdt med sagens
øvrige oplysninger, indgå i udlændingemyndighedernes samlede vurdering af sa-
gen.
Derudover kan også andre hensyn, der ikke vedrører det forhold, at udlændingen
aktivt har modarbejdet sin identitet, være omfattet af ganske særlige grunde.
Det må under alle omstændigheder komme an på en konkret vurdering i det enkel-
te tilfælde.
2.3. Aktiv modarbejdelse af afklaringen af egen identitet
. . .O
begreber e ”ide titet” og ”aktiv
odarbejdelse”
Dansk Flygtningehjælp
finder, at det er svært at se forskellen mellem ikke at
medvirke og aktivt at modarbejde.
UNHCR
understreger vigtigheden af at afgrænse omfanget af den foreslåede be-
stemmelse, henset til, at konsekvenserne ved aktivt at have modarbejdet afkla-
ringen af egen identitet kan blive livslange for den berørte udlænding. UNHCR
bemærker i den forbindelse, at begre
er e ”ide titet” og ”aktivt odar ejde” i
bemærkningerne til lovforslaget er defineret på en måde, der giver mulighed for
fortolkning.
Side
7/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
UNHCR
a efaler i de for i delse, at defi itio e af egre et ”ide titet” i lov-
forslaget gøres udtømmende. Endvidere anfører UNHCR, at beskrivelsen af, hvor-
når en udlænding kan anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af sin
identitet eller ikke, fremstår uklar.
På den baggrund ønsker UNHCR at understrege de uforholdsmæssige konsekven-
ser af lovforslaget, særligt under hensyn til den manglende klarhed og det vide
skø for så vidt a går defi itio e af ”aktivt odar ejde”.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet efter
høringsperioden har foretaget en præciserende afgrænsning af begrebet identitet,
således at det i bemærkningerne til lovforslaget nu klart fremgår, at begrebet
identitet i den foreslåede bestemmelse omfatter udlændingens navn, fødselsdato
(alder), fødselsland og statsborgerskabsforhold, hvilket skal anses for udtømmen-
de.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere henvise til afsnit 2.3.1. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget. Det fremgår heraf, at det i vurderingen
af, om en udlænding skal meddeles afslag på ansøgning om tidsubegrænset op-
holdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse, bl.a. må indgå, om ansøgeren
har gjort det, han eller hun kan for at bidrage til afklaringen af sin identitet, eller i
modsat fald, om den pågældende nægter at forklare sig eller giver en forklaring,
som er utroværdig eller åbenbart usand.
Der skal således have været tale om en aktiv handling fra udlændingens side i form
af f.eks. vildledende eller åbenbar usand forklaring eller nægtelse af at fremvise
rette dokumentation, som udlændingen uden større besvær kan fremskaffe, for at
udlændingen kan anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af sin identitet.
Det er således ikke i sig selv tilstrækkeligt, at udlændingen ikke har medvirket til
afklaringen af sin identitet.
En udlænding kan f.eks. anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af egen
identitet, når det kan godtgøres, at den pågældende har fremlagt falsk eller forfal-
sket pas eller andet identifikationspapir, herunder fødselsattest, eller har fremlagt
en anden persons pas eller identifikationspapir. Endvidere kan en udlænding anses
for aktivt at have modarbejdet afklaringen af egen identitet, når det kan godtgø-
res, at den pågældende forklarer usandt om sit navn, sin fødselsdato, sit fødsels-
land og statsborgerskabsforhold, og disse forhold afklares senere i sagsforløbet af
enten udlændingen selv eller udlændingemyndighederne ved kontrolspørgsmål,
tests, undersøgelser mv.
Side
8/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ministeriet kan yderligere henvise til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3,
hvor en række eksempler på, hvornår en udlænding kan anses for aktivt at have
modarbejdet afklaringen af sin identitet eller ikke, nærmere er anført.
Det bemærkes i den forbindelse at de opregnede eksempler ikke er udtømmende,
og at omstændighederne i den enkelte sag kan have betydning for vurderingen.
Det vil således være op til udlændingemyndighederne at vurdere, om ansøgeren i
det konkrete tilfælde aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbin-
delse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet, og om der foreligger gan-
ske særlige grunde til ikke at meddele afslag på en ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse.
2.3.2. Troværdighedsvurderingen
Børnerådet
finder, at troværdighedsvurderingen af ansøgeren fremstår uklar,
bl.a. fordi den ikke i sit udgangspunkt respekterer barnets særlige konstitution og
afhængighed af voksne. Børnerådet bemærker i den forbindelse, at det f.eks. ikke
er en selvfølge, at et barn kan forstå, at en urigtig oplysning afgivet ved ankom-
sten til Danmark senere kan få den følge, at han eller hun aldrig vil kunne blive
statsborger i Danmark.
Dansk Flygtningehjælp
anfører, at i asylsager, hvor al kommunikation foregår via
tolke og hvor ansøgerne ofte er yderst sårbare, indimellem traumatiserede, er der
basis for, at fejl og misforståelser opstår. Det kan derfor være en vanskelig opgave
at skelne mellem undskyldelige fejl og misforståelser, bevidste løgne og fuldt
sandfærdige oplysninger formidlet af fx en nervøs asylansøger. Det er derfor en
opgave, der kræver både forsigtighed og meget høj kvalitet i myndighedernes
arbejde, herunder veluddannede tolke og trænede sagsbehandlere, der mestrer
de korrekte værktøjer til at vurdere troværdigheden af de fremlagte oplysninger.
Dansk Flygtningehjælp påpeger endvidere, at der oftest er gode grunde til, at
asylansøgere ikke har dokumenter med; nogle flygter over hals og hoved med
forståeligt fokus på at redde liv og sikkerhed fremfor at få de rigtige dokumenter
med, mens andre har mistet deres dokumenter under flugten.
Indvandrermedicinsk Klinik
fi der, at lovæ dri ge rettet od ”aktivt odar ej-
de” er fagligt og ko
u ikativt e i gsløs, ed i dre der direkte er tale o
doku e tfalsk. E vurderi g af ”aktivt odar ejde” i et tværkulturelt og to-
sproget samtalemiljø, hvor der indgår dårligt uddannet fagpersonale og tolke vil
kunne have alvorlige konsekvenser på grund af basale misforståelser, som det
ofte ses i sundhedsvæsnet.
Side
9/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Institut for Menneskerettigheder
finder, at det er uklart, i hvilke situationer en
udlænding kan få afslag efter den foreslåede bestemmelse, fordi den pågældende
har forklaret utroværdigt, herunder hvilke krav der stilles til troværdighedsvurde-
ringen, samt hvilke situationer der vil falde under henholdsvis troværdigheds-
spørgsmålet og den åbenbart usande forklaring. Instituttet bemærker i den for-
bindelse, at det kan være forbundet med retssikkerhedsmæssige betænkelighe-
der, hvis niveauet for troværdighedsvurderingen sættes for lavt.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det præciseres, hvad der stilles af
eviskrav til, at det er ”godtgjort”, at pågælde de aktivt har odar ejdet afkla-
ringen af sin identitet, i hvilke situationer en troværdighedsvurdering kan medføre
afslag efter den forslåede bestemmelse, og at den forslåede bestemmelse alene
anvendes, hvis det er åbenbart, at pågældende har modarbejdet afklaringen af sin
identitet.
Refugees Welcome
finder, at vurderingen af, hvornår der er tale om, at udlæn-
dingen aktivt, bevidst har modarbejdet afklaringen af sin identitet, og hvornår der
er særlige hensyn at tage, er vanskelig.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal henvise til afsnit 2.3.1. i de almindeli-
ge bemærkninger til lovforslaget. Det fremgår heraf, at den foreslåede bestem-
melse skal finde anvendelse i situationer, hvor det er godtgjort, at udlændingen
aktivt har modarbejdet afklaringen af egen identitet, og hvor udlændingemyndig-
hederne på trods af dette har meddelt en tidsbegrænset opholdstilladelse, eller i
situationer, hvor en udlænding er meddelt opholdstilladelse, og det f.eks. senere
viser sig, at de fremlagte identitetspapirer er falske, men hvor de falske papirer
ikke i sig selv udgør et tilstrækkeligt grundlag for at inddrage den tidsbegrænsede
opholdstilladelse eller nægte tidsubegrænset opholdstilladelse under henvisning til
det gældende vandelskrav.
I vurderingen af, om en udlænding skal meddeles afslag på ansøgning om tidsube-
grænset opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse, må det bl.a. indgå,
om ansøgeren har gjort det, han eller hun kan for at bidrage til afklaringen af sin
identitet, eller i modsat fald, om den pågældende nægter at forklare sig eller giver
en forklaring, som er utroværdig eller åbenbart usand.
Der skal således have været tale om en aktiv handling fra udlændingens side i form
af f.eks. vildledende eller åbenbar usand forklaring eller nægtelse af at fremvise
rette dokumentation, som udlændingen uden større besvær kan fremskaffe, for at
udlændingen kan anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af sin identitet.
Det er således ikke i sig selv tilstrækkeligt, at udlændingen ikke har medvirket til
afklaringen af sin identitet.
Side
10/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
En udlænding kan f.eks. anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af egen
identitet, når det kan godtgøres, at den pågældende har fremlagt falsk eller forfal-
sket pas eller andet identifikationspapir, herunder fødselsattest, eller har fremlagt
en anden persons pas eller identifikationspapir. Endvidere kan en udlænding anses
for aktivt at have modarbejdet afklaringen af egen identitet, når det kan godtgø-
res, at den pågældende forklarer usandt om sit navn, sin fødselsdato, sit fødsels-
land og statsborgerskabsforhold, og disse forhold afklares senere i sagsforløbet af
enten udlændingen selv eller udlændingemyndighederne ved kontrolspørgsmål,
tests, undersøgelser mv.
2.4. Skærpelse af muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse
DIGNITY
stiller ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt spørgsmålstegn ved,
om et evt. afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse står i rimeligt forhold til de
misforståelser og fejl, som kan opstå i en asylsamtale.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
finder, at det er en urimelig følge, at en
person, der har været en lovlydig borger i Danmark i en lang årrække, ikke kan
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater anfører, at afslag på meddelelse af tids-
ubegrænset opholdstilladelse betyder, at udlændingen som udgangspunkt ikke
kan opnå familiesammenføring, og vender sig således mod, at den brøde, som en
forælder har begået, skal kunne gå ud over børnene, der aldrig vil kunne få fami-
liesammenføring med den forælder, som er i Danmark.
Foreningen af Udlændingeretsadvokater finder, at det er vigtigt at understrege, at
der ikke bør gives en dobbeltstraf ved at udlændingen både får en straf i henhold
til den danske straffelov og senere fratages muligheden for at opnå tidsubegræn-
set opholdstilladelse.
Institut for Menneskerettigheder
finder, at det ikke kan afvises, at konsekvenser-
ne af den foreslåede bestemmelse efter omstændighederne vil kunne være upro-
portionale i forhold til pågældendes forseelse.
Retspolitisk Forening
anfører, at et yderligere
element i sagsbehandlingen om
per a e t ophold: ” odar ejdet afklari ge af si ide titet i for i delse ed e
ansøgning om (midlertidig) opholdstilladelse”
foreko
er ikke-proportionalt
og
diffust, og dermed retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. Retspolitisk Forening på-
peger i den henseende, at det nye element griber 8 (4) år tilbage, hvor omstæn-
digheder måske var andre, også for ansøgeren i henseende til trusselsniveau, frygt
mv. Her må også erindres om, at fejl i den oprindelige sag i øvrigt undertiden kan
tilskrives sproglig usikkerhed, tolkefejl mv. Efter 8 (4) års ophold i landet fore-
ko
er det uri eligt at ”gri e til age” ed de foreslåede regel, hvortil ko
er
Side
11/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
at afgørelsen vil være i høj grad skønsmæssig, men med måske store personlige
konsekvenser for ansøgeren/dennes evt. familie.
Rådet for Etniske Minoriteter
oplyser, at rådet ikke ser noget problem i, at man
ønsker at skærpe muligheden for at på tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet under sagsbe-
handlingen, men Rådet efterspørger dog en forældelsesfrist på retsvirkningen af,
at man på et tidspunkt har modarbejdet afklaringen af sin identitet på en sådan
måde, at man afskæres fra muligheden for at opnå tidsubegrænset opholdstilla-
delse.
Rådet for Etniske Minoriteter anbefaler på den baggrund, at det nærmere anfø-
res, hvor længe den enkelte udlænding skal være afskåret fra at opnå tidsube-
grænset opholdstilladelse.
SOS mod Racisme
finder, at det er en uforholdsmæssig stor straf for at skjule sin
identitet at miste muligheden for tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark.
UNHCR
finder, at det er beklageligt, at lovforslaget ikke indeholder en omfattende
vurdering af proportionaliteten af konsekvenserne af lovforslaget. UNHCR be-
mærker bl.a., at UNHCR finder, at konsekvenserne af lovforslaget ikke kan anses
for rimelige i forhold til den begåede handling, henset til at meddelelse af perma-
nent opholdstilladelse er en betingelse for at få dansk statsborgerskab.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det forudsættes, at
udlændingemyndighederne i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i
landet vejleder ansøgeren om konsekvenserne af ikke at bidrage til afklaringen af
sin identitet, herunder at aktiv modarbejdelse af afklaringen af sin identitet kan
føre til afslag på en senere ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Den foreslåede bestemmelse kan anses som et supplement til inddragelsesregler-
ne i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr. 1, idet der derved indføres en
foranstaltning, der kan anvendes overfor de udlændinge, som bevidst har modar-
bejdet afklaringen af deres identitet, men hvor der uanset dette har været grund-
lag for at meddele opholdstilladelse.
Den foreslåede bestemmelse skal finde anvendelse i situationer, hvor det er godt-
gjort, at udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af egen identitet, og
hvor udlændingemyndighederne på trods af dette har meddelt en tidsbegrænset
opholdstilladelse, eller i situationer, hvor en udlænding er meddelt opholdstilladel-
se, og det f.eks. senere viser sig, at de fremlagte identitetspapirer er falske, men
hvor de falske papirer ikke i sig selv udgør et tilstrækkeligt grundlag for at inddra-
ge den tidsbegrænsede opholdstilladelse eller nægte tidsubegrænset opholdstilla-
delse under henvisning til det gældende vandelskrav.
Side
12/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der vil efter den foreslåede bestemmelse i de enkelte tilfælde skulle foretages en
konkret vurdering af, om ganske særlige grunde taler for at meddele tidsubegræn-
set opholdstilladelse, selvom den pågældende har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
2.5. Undtagelsesbestemmelsen
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
finder, at udlændingemyndighederne
skal gives en videre skønsmæssig ramme for at tilgodese særlige grunde, som kan
bevirke, at der ikke skal meddeles afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse,
selvom en udlænding har modarbejdet afklaringen af sin identitet.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at beskrivelsen af undtagelsesadgan-
gen i bemærkningerne til lovforslaget præciseres, idet Instituttet finder, at det i
bemærkningerne anførte om, at også andre hensyn, der ikke vedrører det forhold,
at udlændingen aktivt har modarbejdet sin identitet, kan være omfattet af ganske
særlige grunde, fremstår uklart.
Røde Kors
foreslår, at der ved vurderingen af om der foreligger ganske særlige
grunde, tages særligt hensyn til om asylansøgeren har været udsat for trafficking
eller andre traumer, har psykiske vanskeligheder, er umodne, har nedsat kognitivt
funktionsniveau eller et lavt uddannelsesniveau samt særlige kulturelle forhold.
UNHCR
finder, at bemærkningerne vedrørende de ganske særlige grunde er ukla-
re, idet det ikke nærmere fremgår, hvornår og af hvem denne vurdering foreta-
ges, og om der er tale om en selvstændig afgørelse, som kan påklages til en anden
administrativ myndighed.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at den foreslåede
bestemmelse skal finde anvendelse i situationer, hvor det er godtgjort, at udlæn-
dingen aktivt har modarbejdet afklaringen af egen identitet, og hvor udlændinge-
myndighederne på trods af dette har meddelt en tidsbegrænset opholdstilladelse,
eller i situationer, hvor en udlænding er meddelt opholdstilladelse, og det f.eks.
senere viser sig, at de fremlagte identitetspapirer er falske, men hvor de falske
papirer ikke i sig selv udgør et tilstrækkeligt grundlag for at inddrage den tidsbe-
grænsede opholdstilladelse eller nægte tidsubegrænset opholdstilladelse under
henvisning til det gældende vandelskrav.
Vurderingen af, om ansøgeren i det konkrete tilfælde aktivt har modarbejdet af-
klaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i
landet, og om der foreligger sådanne ganske særlige grunde, der betyder, at der
alligevel ikke skal meddeles afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse efter den
Side
13/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
foreslåede bestemmelse, foretages af Udlændingestyrelsen i forbindelse med be-
handlingen af en ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Foreligger der ganske særlige grunde, vil dette efter omstændighederne kunne
bevirke, at der ikke skal meddeles afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse,
selvom udlændingen aktivt har modarbejdet afklaring af sin identitet i forbindelse
med ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
Ganske særlige grunde kan foreligge, hvis den pågældende senere godtgør, at
undskyldelige eller tvingende omstændigheder var årsag til, at den pågældende
modarbejdede afklaringen af sin identitet.
Ministeriet kan yderligere henvise til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3,
hvor det fremgår, at som et eksempel på tvingende eller undskyldelige omstæn-
digheder, kan nævnes en kvinde, der har været udsat for menneskehandel, og som
er blevet instrueret i at oplyse bl.a. en falsk identitet af bagmanden. Af frygt for
repressalier fra bagmanden tør kvinden ikke under sagens behandling oplyse sin
rette identitet til de danske udlændingemyndigheder, førend det viser sig, at bag-
manden er blevet sigtet, eventuelt under henvisning til kvindens vidneudsagn i
straffesagen, og kvinden derfor beslutter af egen drift at oplyse sin virkelige identi-
tet og i den forbindelse troværdigt forklarer om baggrunden for de falske oplys-
ninger, og hvorfor hun ikke allerede under sagens behandling oplyste sin rette
identitet.
Også andre hensyn, der ikke vedrører selve det forhold, at udlændingen aktivt har
modarbejdet afklaringen af sin identitet, kan være omfattet af ganske særlige
grunde.
Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om der foreligger så-
danne ganske særlige grunde til ikke at meddele afslag på ansøgning om tidsube-
grænset opholdstilladelse, uagtet dette forhold.
Klager over Udlændingestyrelsens afslag på ansøgninger om tidsubegrænset op-
holdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse vil kunne indbringes for Udlæn-
dingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 4.
2.6. Retssikkerhedsmæssige aspekter
Dansk Flygtningehjælp og DIGNITY
anfører, at det ikke af lovforslaget fremgår,
om ansøgeren orienteres om, at der er foretaget en notering på sagen, som ved-
rører modarbejdelse af identitetsafklaring, og om der er adgang til at klage. Dansk
Flygtningehjælp mener, at det bør præciseres, at vurderingen af, om en udlæn-
ding aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet, er en selvstændig afgørel-
Side
14/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
se, som skal træffes i umiddelbar forlængelse af afgørelsen om opholdstilladelse,
og med en selvstændig klageadgang.
Institut for Menneskerettigheder
finder, at der i forbindelse med noter, der gøres
på sager om opholdstilladelse til brug for behandling af senere ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse, skal følges en procedure med partsmedvirken
(kontradiktion) i overensstemmelse med almindelige forvaltningsretlige princip-
per.
Udlændingenævnet
finder det hensigtsmæssigt, at det i lovforslaget beskrives
nærmere, hvad og hvordan udlændingemyndighederne i praksis noterer på sagen
om udlændingens modarbejdelse af afklaringen af sin identitet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal henvise til afsnit 2.1.2. i de almindeli-
ge bemærkninger til lovforslaget, hvoraf det bl.a. fremgår, at asylansøgere, der
ikke aktivt medvirker til asylsagens oplysning, allerede efter gældende praksis
bliver vejledt om konsekvenserne af bestemmelsen i udlændingelovens § 40, stk. 1,
og i overensstemmelse med forvaltningslovens § 19, stk. 1, partshøres over be-
stemte oplysninger om sagens faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger,
som er til ugunst for ansøgeren og er af væsentlig betydning for asylsagens afgø-
relse.
Det kan eksempelvis være partshøring over resultatet af en sprogtest eller en ægt-
hedsvurdering. Det kan også være partshøring over indholdet af en kriminalteknisk
erklæring eller et høringssvar fra et andet lands myndigheder, hvoraf det fremgår,
at ansøgeren har oplyst en anden identitet til dette lands myndigheder, end den
identitet ansøgeren har oplyst til de danske myndigheder.
Partshøring, der foretages under asylsamtalen, vil være gengivet i det samtalere-
ferat, der udarbejdes i forbindelse med samtalen, og som ansøgeren efter afslut-
ningen af samtalen får oversat af tolken.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere henvise til afsnit 2.3.1. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget. Det fremgår heraf, at det forudsættes
med lovforslaget, at de relevante myndigheder i samarbejde udarbejder retnings-
linjer om det praktiske myndighedssamarbejde i forbindelse med behandlingen af
de sager, som er omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Videre fremgår det af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, at det forudsæt-
tes, at den myndighed, der behandler udlændingens ansøgning om opholdstilla-
delse her i landet, noterer på sagen, at der foreligger oplysninger, der kan være
relevante i forhold til en senere vurdering af, om udlændingen aktivt har modar-
bejdet afklaringen af sin identitet.
Side
15/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
En erindring på sagen i form af en registrering, et internt notat mv. er således ale-
ne et arbejdsredskab til brug for den myndighed, der senere skal tage stilling til en
eventuel ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse. Når den myndighed, der
har behandlet førstegangssagen, foretager en registrering på sagen i form af
f.eks. et notat, som i øvrigt ikke tilføjer andet til sagen, end hvad der allerede
fremgår heraf, vil den myndighed, der skal tage stilling til ansøgningen om tids-
ubegrænset opholdstilladelse, på en administrativ enkel måde blive gjort bekendt
med, at der i denne sag foreligger oplysninger, der kan være relevante i forhold til
vurderingen af, om udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identi-
tet.
Der vil således ikke være tale om en selvstændig afgørelse, der træffes i forlængel-
se af afgørelsen om opholdstilladelse, allerede fordi et sådant notat ikke har selv-
stændig retsvirkning.
Vurderingen af, om den pågældende udlænding kan anses for aktivt at have mod-
arbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilla-
delse her i landet, foretages af Udlændingestyrelsen som led i behandlingen af en
eventuel ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. udlændingelovens §
46, stk. 1. Der vil også i forbindelse med behandlingen af denne sag blive partshørt
over oplysninger, der måtte være til ugunst for den pågældende, jf. forvaltningslo-
vens § 19, i forhold til den konkrete vurdering.
Klager over afslag på ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse vil kunne indbringes for Udlændingenævnet, jf. udlændin-
gelovens § 52 b, stk. 1, nr. 4
2.7. Forholdet til internationale forpligtelser
Institut for Menneskerettigheder
mener, at afslag på meddelelse af tidsubegræn-
set opholdstilladelse efter lovforslaget kan rejse spørgsmål om retten til privatliv
efter EMRK artikel 8, særligt henset til konsekvenserne for statsborgerskab.
Instituttet anfører, at instituttet tidligere har advaret mod, at betingelserne for
tidsubegrænset opholdstilladelse kan medføre uforholdsmæssigt rigide afgørel-
ser, herunder henset til konsekvenserne for at opnå familiesammenføring og/eller
statsborgerskab.
Instituttet oplyser, at bl.a. den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK) artikel 8 beskytter retten til privatliv. Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol (EMD) har i Sisojeva og andre mod Letland, dom af 15. januar
2007, præmis 91, udtalt, at en udlænding ikke har krav på en bestemt form for
opholdstilladelse, hvis myndighedernes løsning respekterer pågældendes ret til at
kunne udøve sin ret til privat- og familieliv. Derudover har EMD i Andrei Karassev
og familie mod Finland, afgørelse af 12. januar 1999, udtalt, at selv om retten til
Side
16/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
statsborgerskab ikke som sådan er omfattet af EMRK, kan det ikke udelukkes, at
vilkårlig nægtelse af statsborgerskab under visse omstændigheder kan rejse
spørgsmål efter EMRK på grund af indflydelsen for pågældendes privatliv. Dette er
bekræftet i sagen Genovese mod Malta, dom af 11. oktober 2011 præmis 33, hvor
EMD udtalte, at et afslag på statsborgerskab ville kunne falde ind under
artikel 8’s
anvendelsesområde på grund af den indflydelse, det havde på klagerens sociale
identitet.
På den baggrund anbefaler instituttet, at det i bemærkningerne tilføjes, at den
foreslåede bestemmelse administreres i overensstemmelse med menneskeretten,
og at der efter en konkret vurdering kan gøres undtagelse fra den forslåede be-
stemmelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil samlet bemærke, at den fore-
slåede bestemmelse efter ministeriets opfattelse er i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions artikel 8.
Efter den foreslåede bestemmelse kan der meddeles afslag på ansøgning om tids-
ubegrænset opholdstilladelse, hvis udlændingen aktivt har modarbejdet afklarin-
gen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet,
medmindre der foreligger ganske særlige grunde.
Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om en udlænding kan
anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af sin identitet, og om der fore-
ligger sådanne ganske særlige grunde til ikke at meddele afslag på ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse, uagtet dette forhold.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3.2. Forholdet til Danmarks internationale forplig-
telser i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.8. Integrationsmæssige aspekter
DIGNITY
finder at lovforslaget kan have potentielle negative konsekvenser for
behandlingen og integrationen af traumatiserede asylansøgere og deres familie i
Danmark.
Dansk Flygtningehjælp
finder, at lovforslaget potentielt kan være skadeligt for
integrationen, uden at det egentlig bidrager til en bedre afklaring af udlændingens
identitet og dermed bedre kontrol med indvandringen.
Røde Kors
frygter, at udelukkelse fra muligheden for at opnå tidsubegrænset op-
holdstilladelse kan svække integrationsincitamentet for nogle udlændinge.
Side
17/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at formålet med lov-
forslaget er at sikre kontrollen med de udlændinge, der ansøger om opholdstilla-
delse her i landet. Det sker ved at begrænse muligheden for at opnå tidsubegræn-
set opholdstilladelse for udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af
deres identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet.
En udlænding, der ansøger om opholdstilladelse her i landet, vil som i dag blive
vejledt af udlændingemyndighederne om, at de skal tale sandt og bidrage til at
klarlægge egen identitet og baggrund, og at det vil virke til skade for den pågæl-
dendes sag ikke at medvirke til sagens oplysning. Ydermere vil udlændingen i
overensstemmelse med lovforslaget fremover blive vejledt om, at aktiv modarbej-
delse af afklaringen af egen identitet kan få konsekvenser for muligheden for at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
2.9. Øvrige bemærkninger
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
oplyser, at de tilslutter sig lovforslaget, og
bemærker bl.a., at en vellykket integration på arbejdsmarkedet tilsvarende vil
være afhængig af at udlændinge loyalt overfor virksomheder bidrager med kor-
rekte oplysninger om bl.a. uddannelse, sprogkundskab og erhvervserfaring.
Statsforvaltningen
henviser til, at det i bemærkningerne fremgår, at den foreslå-
ede bestemmelse ikke berører udlændinge, der har ret til ophold efter EU-
reglerne om fri bevægelighed. Statsforvaltningen anfører i den forbindelse, at
Statsforvaltningens praksis i en del tilfælde mødes af tredjelandsborgere, der sø-
ger at opnå ret til ophold efter EU-reglerne ved at udgive sig for at være EU-
borgere eller familie til EU-borgere med ret til ophold. I sådanne sager ses løben-
de domme for dokumentfalsk. Denne vil normalt indebære udvisning og indrejse-
forbud. Alligevel vil det kunne forekomme, at nogle af disse tredjelandsborgere
senere opnår opholdstilladelse
f.eks. når et indrejseforbud er ophørt. Statsfor-
valtningen oplyser hertil, at statsforvaltningen går ud fra, at sådanne udlændinge i
givet fald vil være berørt af den foreslåede bestemmelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at de eksempler, som
er nævnt i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, på tilfælde, hvor en udlæn-
ding efter omstændighederne henholdsvis kan og ikke kan anses for aktivt at have
modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om opholds-
tilladelse her i landet, ikke er udtømmende, og at der vil være tale om en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Statsforvaltningens eksempel fra praksis kan efter omstændighederne i det kon-
krete tilfælde være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Side
18/19
L 46 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingenævnet
henviser til lovforslagets afsnit vedrørende de ganske særlige
grunde, der taler for at meddele tidsubegrænset opholdstilladelse, selvom den
pågældende udlænding har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse
med en ansøgning om opholdstilladelse her i landet, og anfører, at Udlændinge-
nævnet, som bl.a. behandler klagesager om afslag på tidsubegrænset opholdstil-
ladelse, ikke har kompetence i asylretlige forhold. Udlændingenævnet har derfor
ikke kompetence til at vurdere eller nærmere at efterprøve om en udlænding
havde en begrundet og reel frygt for at oplyse om sin rette identitet, hvis dette
henføres til udlændingens asylretlige forhold.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det vil være op til
de sagsbehandlende udlændingemyndigheder at vurdere, om der i den konkrete
sag er de fornødne oplysninger til at kunne træffe en afgørelse, eller om det er
nødvendigt at indhente en udtalelse fra den myndighed, der har behandlet første-
gangssagen til brug for en yderligere afklaring heraf.
Ministeriet kan i den forbindelse henvise til afsnit 2.3.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger, hvoraf det fremgår, at det forudsættes med lovforslaget, at de
relevante myndigheder i samarbejde udarbejder retningslinjer om det praktiske
myndighedssamarbejde i forbindelse med behandlingen af de sager, som er om-
fattet af den foreslåede bestemmelse.
3. Lovforslaget
Ikrafttrædelsestidspunktet, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, er ændret fra 1. december
2017 til 1. januar 2018 i forhold til det udkast til lovforslag, som blev sendt i hø-
ring. Der er herudover efter høringsperioden foretaget enkelte præciseringer i
bemærkningerne til lovforslaget og mindre ændringer af lovteknisk og korrektur-
mæssig karakter.
Side
19/19