Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 43 Bilag 1
Offentligt
1796725_0001.png
Kontor/afdeling
Undergrundsenheden
Dato
30. august 2017
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
kontinentalsoklen (Tilladelse til visse rørledningsanlæg på søterritoriet)
Lovforslaget har været udsendt i ekstern høring fra den 23. juni til den 11. august
2017.
Ved fristens udløb var der indkommet 20 høringssvar. Heraf har 12 selvstændige
bemærkninger. Disse 12 høringssvar med selvstændige bemærkninger er fra
følgende høringsparter: Nord Stream 2 AG, Gas Transmission Operator GAZ-
SYSTEM S.A., Nord Stream AG, OMV GAS Marketing Trading & Finance B.V.,
Shell International B.V., Uniper Gas Transportation & Finance B.V., ENGIE SA,
BASF A/S, Wintershall Noordzee B.V., Grønlands Selvstyre, Vedvarende Energi
samt et fælleshøringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening, Det Økologiske
Råd, Greenpeace, WWF Verdensnaturfredningsfonden og 350 Klimabevægelse.
De resterende 8 høringssvar angiver, at disse høringsparter ikke har bemærkninger
til lovforslaget. Disse høringsparter er: Sikkerhedsstyrelsen, Geodatastyrelsen,
Søfartsstyrelsen, Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, Arbejdstilsynet,
Værnsfælles Forsvarskommando, CO-industri og Dansk Byggeri.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene samt
Energistyrelsens bemærkninger (i kursiv).
Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt. Høringssvarene er alene gengivet
i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises til de
fremsendte høringssvar. Nederst er en opsummering af de ændringer,
høringssvarene har givet anledning til.
A) Til lovforslaget:
Til § 1, nr. 2: Tilladelse til visse rørledningsanlæg på søterritoriet, herunder
spørgsmål om forskelsbehandling mellem rørledninger og elkabler
Nord Stream 2 AG bemærker, at både rørledninger til transport af kulbrinter og
elkabler på søterritoriet kræver tilladelse fra energi-, forsynings- og klimaministeren
efter den foreslåede bestemmelse i § 3 a, stk. 1, men at det kun er rørledninger til
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0002.png
transport af kulbrinter, der kan få afslag med henvisning til rigets udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser efter den foreslåede § 3 a, stk. 2.
Vedvarende Energi bemærker, at reglerne bør udvides til også at omfatte
elledninger.
Energistyrelsens bemærkninger: Det er ikke hensigten at forskelsbehandle
rørledninger til transport af kulbrinter og elkabler med hensyn til adgangen til
etablering på søterritoriet. De nye regler har samme anvendelsesområde som de
gældende regler i kontinentalsokkelloven, som omfatter både elkabler og
rørledninger. For at præcisere dette fremgår det nu udtrykkeligt af den foreslåede §
3 a, stk. 2 og 3, at bestemmelserne gælder for »elkabler og rørledninger omfattet af
stk. 1«. Begrebet »rørledningsanlæg« i forslaget skal forstås bredt som omfattende
både rørledninger til transport af kulbrinter og elkabler. Der henvises uddybende til
forslagets almindelige bemærkninger.
Nords Stream 2 AG bemærker, at § 3 a, stk. 2, indeholder en væsentlig risiko for
magtfordrejning. Nord Stream 2 AG henviser herved bl.a. til, at grundlaget for den
indstilling, som udenrigsministeren afgiver til energi-, forsynings- og
klimaministeren, så vidt muligt holdes fortroligt. Nord Stream 2 AG henviser
endvidere til, at indstillingen efter lovforslaget ikke vil udgøre en afgørelse, og at
dette bl.a. indebærer, at ansøgeren ikke skal partshøres til brug for afgivelsen af
indstillingen, og at ansøgeren ikke vil modtage en begrundelse for indstillingen.
Nord Stream 2 AG sætter i den forbindelse endvidere spørgsmålstegn ved, om det
er juridisk korrekt, at indstillingen ikke udgør en afgørelse, idet indstillingen er
bindende i den forstand, at energi-, forsynings- og klimaministeren ikke kan
meddele en tilladelse, hvis indstillingen er negativ. Nord Stream 2 AG henviser
herved til, at indstillinger efter ombudsmandens praksis efter omstændighederne
kan anses for afgørelser. For at undgå tvivl om retstilstanden anbefaler Nord
Stream 2 AG dernæst, at det udtrykkeligt fremgår af loven, at udenrigsministerens
indstilling ikke er en afgørelse, og at de forvaltningsretlige principper om
retssikkerhed
såfremt dette er hensigten
ikke gælder for ansøgere, der ønsker
at nedlægge transitrørledninger på det danske søterritorium.
Energistyrelsens bemærkninger: Det bemærkes indledningsvist, at det følger af
den foreslåede § 3 a, stk. 2, at tilladelse til nedlæggelse af elkabler og rørledninger
til transport af kulbrinter på dansk søterritorium kun kan meddeles, hvis det er
foreneligt med rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser, og at
energi-, forsynings- og klimaministeren skal indhente en indstilling herom fra
udenrigsministeren. Det følger endvidere af bestemmelsen, at indstillingen skal
lægges til grund ved energi-, forsynings- og klimaministerens afgørelse af sagen.
Ordningen er nærmere beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget. Det fremgår
således heraf bl.a., at den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske indstilling er
Side 2/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0003.png
udtryk for et frit, politisk skøn, hvor der kan indgå en lang række forskelligartede
hensyn, herunder eksempelvis hensyn til statens sikkerhed og rigets forsvar,
politiske, økonomiske og/eller militære kapaciteter og udenrigspolitiske, herunder
europæiske og alliancemæssige, hensyn, jf. bl.a. pkt.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det fremgår endvidere af pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at
udenrigsministeren til brug for afgivelsen af indstillingen i relevant omfang
inddrager andre ministerier, navnlig justitsministeren, forsvarsministeren og energi-,
forsynings- og klimaministeren, samt at indstillingen i de fleste tilfælde forinden
afgivelsen vil være forelagt regeringen samt Udenrigspolitisk Nævn i relevant
omfang.
Samme sted fremgår det endvidere, at indstillingen
der vil skulle lægges til grund
af energi-, forsynings- og klimaministeren
enten er positiv eller negativ (intet midt
imellem), og at indstillingen ikke indeholder en begrundelse. Det fremgår i den
forbindelse også, at udenrigsministeren ikke vil skulle iagttage forvaltningslovens
regler om bl.a. partsaktindsigt, partshøring og begrundelse i forbindelse med
udarbejdelsen af indstillingen, idet indstillingen ikke er en afgørelse. Tilsvarende
fremgår det af de specielle bemærkninger til den foreslåede § 3 a, stk. 2, 3. pkt.,
bl.a., at bestemmelsen indebærer, at udenrigsministerens indstilling ikke er en
afgørelse, og at udenrigsministeren derfor ikke skal iagttage forvaltningslovens
regler om bl.a. partshøring og begrundelse i forbindelse med udarbejdelsen af
indstillingen. Energistyrelsen har
efter lovforslaget blev sendt i offentlig høring
imidlertid præciseret lovteksten, sådan at det endnu tydeligere fremgår, at
udenrigsministerens indstilling ikke udgør en afgørelse.
Ydermere fremgår det af pkt.2.2 i de almindelige bemærkninger, at grundlaget for
indstillingen efter sin karakter præsumptivt vil være undtaget fra aktindsigt såvel for
offentligheden som for ansøgeren, ligesom edition må forventes afvist efter
retsplejelovens regler.
I den forbindelse bemærker Energistyrelsen desuden, at energi- forsynings- og
klimaministerens afgørelse derimod udgør en afgørelse i forvaltningslovens
forstand, og at energi- forsynings- og klimaministeren derfor skal iagttage
forvaltningslovens regler om partshøring mv. i relevant omfang. Der henvises
herom til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Da energi- forsynings-
og klimaministeren ikke modtager grundlaget for indstillingen fra
udenrigsministeren, vil energi- forsynings- og klimaministerens partshøring
imidlertid ikke omfatte dette. Energistyrelsen bemærker i den forbindelse, at det
under alle omstændigheder følger af forvaltningslovens regler, at den almindelige
regel om partshøring ikke gælder, hvis parten ikke har ret til aktindsigt efter
reglerne i forvaltningslovens kapitel 4 med hensyn til de pågældende oplysninger,
jf. forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 4. Det følger endvidere af forvaltningsloven, at
Side 3/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0004.png
retten til aktindsigt under visse betingelser kan begrænses pga. afgørende hensyn
til statens sikkerhed, rigets forsvar eller rigets udenrigspolitiske interesser m.v.
Lovforslaget indebærer imidlertid, at der ikke vil skulle foretages en konkret
vurdering af, om parten skal høres over grundlaget for indstillingen. Det følger
således allerede af lovforslaget, at der ikke skal partshøres herover.
Energistyrelsen bemærker i relation til adgangen til aktindsigt i grundlaget for
udenrigsministerens indstilling endvidere, at adgangen til aktindsigt i grundlaget for
vurderingen vil være reguleret af de gældende regler herom i forvaltningsloven,
offentlighedsloven og miljøoplysningsloven. Det bemærkes endvidere, at det
fremgår af pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at grundlaget for
indstillingen præsumptivt vil være undtaget fra aktindsigt såvel for offentligheden
som for ansøgeren. Det er således vurderingen, at de gældende regler om
undtagelser til adgangen til aktindsigt i hhv. forvaltningsloven, offentlighedsloven og
miljøoplysningsloven præsumptivt vil indebære, at oplysningerne i indstillingen vil
blive undtaget fra aktindsigt pga. forsvars-, sikkerheds- eller udenrigspolitiske
hensyn.
Energistyrelsen bemærker i øvrigt, at ordningen naturligvis skal administreres af
myndighederne i overensstemmelse med den forvaltningsretlige grundsætning om
saglig forvaltning (magtfordrejningsgrundsætningen) og øvrige relevante
forvaltningsretlige regler og principper.
Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. bemærker med henvisning til
»Baltic Pipe«-projektet, at den foreslåede bestemmelse i § 3 a, stk. 2, ikke bør
findes anvendelse i tilfælde, hvor myndighederne allerede har givet udtryk for
bekræftelse i forhold til et projekt. Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A.
bemærker hertil, at det ikke burde være nødvendigt at indhente en særlig tilladelse
fra udenrigsministeren til projekter, der i forvejen har PCI-status (»projekter af
fælles interesser«) som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 347/2013 af 17. april 2013 om retningslinjer for den transeuropæiske
energiinfrastruktur og om ophævelse af beslutning nr. 1364/2006/EF og ændring af
forordning (EF) nr. 713/2009, (EF) nr. 714/2009 og (EF) 715/2009. Endvidere
anfører Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A., at bestemmelsen ikke bør
findes anvendelse på tilfælde, hvor der er indgået en international aftale om
godkendelse af en investering. Specifikt henviser Gas Transmission Operator GAZ-
SYSTEM S.A. til en aftale indgået med Energinet.dk samt aftalememorandum
indgået mellem Polens premierminister og Danmarks statsminister vedrørende
»Baltic Pipe«-projektet. Derfor henstiller Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM
S.A. til, at der i bestemmelsen indsættes en lukket liste over undtagelser fra den
generelle forpligtelse i den foreslåede § 3 a, stk. 2. Endvidere har Gas
Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. bemærket det uhensigtsmæssige i, at
ledningsejere først skal indsende en ansøgning til energi-, forsynings- og
klimaministeren og derefter indhente en indstilling hos udenrigsministeren. Gas
Side 4/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0005.png
Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. mener, at ansøgerne derved forpligtes
til at indsende flere oplysninger end, der er behov for med henblik på at foretage
den udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske vurdering. Gas Transmission
Operator GAZ-SYSTEM S.A. henstiller til, at der indsættes en ny bestemmelse, der
inddeler ansøgningsprocessen i to faser.
Energistyrelsens bemærkninger: I forhold til henstillingen om en undtagelse
vurderer Energistyrelsen, at der ikke er hensigtsmæssigt at indsætte en sådan.
Energistyrelsen finder ikke grund til på dette punkt at forskelsbehandle forskellige
projekter.
I forhold til bemærkningerne vedrørende Danmarks folkeretlige forpligtelser,
bemærker Energistyrelsen, at reglerne vil blive administreret i overensstemmelse
med Danmarks folkeretlige forpligtelser, herunder i forhold til Polen.
Energistyrelsen vurderer som anført i forslagets bemærkninger, at loven ikke i sig
selv er i strid med folkeretlige regler.
Energistyrelsen bemærker, at ansøgninger efter den foreslåede § 3 a, stk. 1, skal
indsendes til energi-, forsynings- og klimaministeren, og at det er energi-,
forsynings- og klimaministeren
ikke ansøgeren
der anmoder udenrigsministeren
om en indstilling efter den foreslåede § 3 a, stk. 2. I forhold til henstillingen om at
opdele ansøgningsprocessen i to faser er der i blevet indsat en bemyndigelse i den
foreslåede § 3 a, stk. 4, til energi-, forsynings- og klimaministeren til at fastsætte
nærmere regler for ansøgningsprocessen. De fremsatte bemærkninger vil blive
overvejet i forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelsen.
Til § 1, nr. 5: Oplysningspligten, herunder fristens længde og begrebet »væsentlige
oplysninger«
Nord Stream 2 AG bemærker, at det er uklart, om den foreslåede § 4 c, stk. 2, skal
forstås således, at fristen er 3 kalenderdage eller 3 hverdage. Nord Stream 2 AG
anfører endvidere, at fristen, som er fastsat til »ugrundet ophold og inden 3 dage«,
anses som urimelig kort og uholdbar bl.a. ud fra et praktisk synspunkt. Nord Stream
2 AG understreger, at fristen er for restriktiv og dermed uforholdsmæssig og
unødvendig byrdefuld. Nord Stream 2 AG henstiller derfor til, at der fastsættes en
længere frist, samt at der medtages en definition af, hvad der udgør »væsentlige
oplysninger«.
Energistyrelsens bemærkninger: Der er på baggrund af høringssvaret foretaget en
ændring af lovforslagets § 4 c, stk. 2, således at fristen forlænges til 7 arbejdsdage.
I forhold til henstillingen om en definition af, hvad der udgør »væsentlige
oplysninger«, henviser Energistyrelsen til lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 5.
Det fremgår heraf, at det beror på en konkret vurdering, om en oplysning er
Side 5/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0006.png
væsentlig. Det fremgår endvidere, at der er en klar formodning for, at de
oplysninger, som er meddelt ministeren i forbindelse med selve ansøgningen, er
væsentlige, samt at det gælder med særlig styrke i forhold til de oplysninger, som
ejerne er blevet pålagt i forbindelse med ansøgningens behandling efter § 4 c, stk.
1. Der henvises således til listen af oplysninger i bemærkningerne til § 1, nr. 4.
På denne baggrund, herunder at der i bemærkningerne er fastsat en liste over
oplysninger, som det kan være relevant at anmode ansøger om, vurderer
Energistyrelsen, at det ikke er nødvendigt yderligere at definere begrebet
»væsentlige oplysninger«.
Til § 1, nr. 12: Strafansvar
Nord Stream 2 AG bemærker, at strafbestemmelsen i den foreslåede § 5, stk. 2, nr.
3, i forhold til oplysningspligten i den foreslåede § 4 c, stk. 2, er mere restriktiv, end
forholdene begrunder og dermed er uforholdsmæssig og unødvendig byrdefuld.
Nord Stream 2 AG bemærker endvidere, at eksemplet i forslagets bemærkninger
ikke illustrerer behovet for strafsanktionering.
Energistyrelsens bemærkninger: Energistyrelsen vurderer, at den foreslåede
strafbestemmelse i § 5, stk. 2, nr. 3, er velbegrundet og forholdsmæssig henset til
vigtigheden af at modtage informationer, der kan have udenrigs-, sikkerheds-
og/eller forsvarspolitisk interesse. Det kan ikke på forhånd siges, om en ændring
har udenrigs-, sikkerheds- og/eller forsvarspolitisk betydning. I øvrigt henviser
Energistyrelsen til bemærkningerne til Nord Stream 2 AG’s bemærkninger til § 1,
nr. 5.
Til § 1, nr. 15: Domstolsprøvelse, herunder grundlovens § 63
Nord Stream 2 AG bemærker, at reguleringen af domstolsprøvelse i lovudkastet er
en omgåelse af den grundlovssikrede ret til domstolsprøvelse, jf. grundlovens § 63.
Nord Stream 2 AG henviser herved bl.a. til, at lovudkastet reelt medfører, at selv
om det er udenrigsministeren, der træffer den endelige afgørelse i tilladelsessagen,
kan udenrigsministerens indstilling ikke påklages til en anden myndighed eller
indbringes for domstolene. Nord Stream 2 AG bemærker i den forbindelse, at
grundlovens § 63 forudsætter, at domstolene kan tage stilling til sager om den
udøvende magts afgørelser og virksomhed i øvrigt. Princippet er, at domstolene
skal kunne sørge for, at forvaltningen overholder gældende ret, herunder
almindelige forvaltningsretlige principper. Nord Stream 2 AG bemærker endvidere,
at da de forvaltningsprocessuelle regler mv. ifølge lovudkastet ikke gælder for
udenrigsministerens udarbejdelse af sin indstilling, og da grundlaget for
udenrigsministerens indstilling er undtaget fra domstolsprøvelse, vil der ikke være
mulighed for
en sådan kontrol. Dette er efter Nord Stream 2 AG’s opfattelse
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt og i strid med principperne i grundlovens § 63.
Side 6/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0007.png
Nord Stream 2 AG anfører også, at forslaget kan været i strid med Danmarks pligt
efter energichartertraktaten til at sørge for, at den nationale ret indeholder effektive
midler til at gøre krav gældende og håndhævelse af rettigheder med hensyn til
investeringer.
Energistyrelsens bemærkninger: Som det fremgår af den foreslåede § 3 a, stk. 2, jf.
forslagets § 1, nr. 2, er udenrigsministerens indstilling ikke en afgørelse.
Udenrigsministeren er derfor i sit arbejde med indstillingen ikke underlagt
forvaltningslovens regler om bl.a. partsaktindsigt, partshøring og begrundelse.
Udenrigsministerens indstilling vil alene være positiv eller negativ (intet midt i
mellem), og det er forudsat, at grundlaget for udenrigsministerens indstilling ikke vil
blive inddraget i forbindelse med en eventuel domstolsprøvelse af energi-,
forsynings- og klimaministerens afgørelser om afslag efter § 3 a, stk. 2 (afslag med
henvisning til rigets udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser). Det er
Energistyrelsens opfattelse, at forslaget er foreneligt med grundlovens § 63, stk. 1,
hvorefter domstolene er berettiget til at påkende ethvert spørgsmål om
øvrighedsmyndighedens grænser. Energistyrelsen bemærker hertil, at energi-,
forsynings- og klimaministerens afgørelse ifølge den foreslåede bestemmelse i § 6
c vil kunne indbringes for domstolene, som vil kunne pådømme, om der er handlet i
overensstemmelse med gældende ret. Grundlovens § 63, stk. 1, er desuden ikke til
hinder for, at grundlaget for domstolsprøvelsen reguleres nærmere ved lov.
Energistyrelsen henviser til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2 og 2.3
og til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 15.
I forhold til energichartertraktaten henviser Energistyrelsen til bemærkningerne
vedrørende folkeretlige forpligtelser nedenfor.
Til § 2: Ikrafttrædelse, herunder spørgsmål om tilbagevirkende kraft
Nord Stream 2 AG bemærker, at forslagets § 2, stk. 2, indebærer, at reglerne har
»de facto« tilbagevirkende kraft. Nord Stram 2 AG bemærker hertil, at selv om der i
praksis ikke er forbud mod tilbagevirkende kraft, giver det anledning til
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder. Endvidere anfører Nord Stream 2 AG, at
den tilbagevirkende kraft kan være i strid med Danmarks forpligtelser efter
energichartertraktaten.
OMV Gas Marketing Trading & Finance B.V., Shell International B.V., ENGIE SA,
BASF A/S og Wintershall Noordzee B.V. bemærker, at loven har tilbagevirkende
kraft, hvilket er til ulempe for disses investeringer i »Nord Stream 2«-projektet. Det
bemærkes, at dette er i strid med generelle retsprincipper og kravet om stabile
investeringsforhold.
Side 7/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0008.png
Energistyrelsens bemærkninger: Energistyrelsen vurderer, at forslaget ikke har
tilbagevirkende kraft. Forslaget finder ikke anvendelse på tilladelser, der er givet før
lovens ikrafttrædelse. Forslagets § 2, stk. 2, har til formål at præcisere, at
ansøgninger, der på tidspunktet for ikrafttrædelsen verserer, skal behandles efter
gældende regler på afgørelsestidspunktet. Der er alene tale om en præcisering,
idet resultatet
at loven finder anvendelse på sager, der verserer ved lovens
ikrafttrædelse
også ville gælde uden en selvstændig bestemmelse herom. Dette
er det almindelige lovtekniske udgangspunkt og ikke udtryk for tilbagevirkende
kraft. Energistyrelsen bemærker, at sagsbehandlingen efter de nye regler ikke kan
gå i gang, før reglerne træder i kraft.
I forhold til energichartertraktaten henviser Energistyrelsen til bemærkningerne
vedrørende folkeretlige forpligtelser nedenfor.
Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM S.A. bemærker, at der bør indføres en
overgangsbestemmelse, hvorefter de nye regler ikke finder anvendelse på
projekter, der i forvejen har PCI-status
(”projekter af fælles interesser”) som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 347/2013 af 17. april
2013 om retningslinjer for den transeuropæiske energiinfrastruktur og om
ophævelse af beslutning nr. 1364/2006/EF og ændring af forordning (EF) nr.
713/2009, (EF) nr. 714/2009 og (EF) 715/2009.
Energistyrelsens bemærkninger: Energistyrelsen vurderer, at det ikke er
hensigtsmæssigt at forskelsbehandle forskellige projekter med hensyn til
lovændringens temporale anvendelsesområde. Der henvises til Energistyrelsens
bemærkninger til Gas Transmission Operator GAZ-SYSTEM
S.A.’s bemærkninger
til forslagets § 1, nr. 2.
Til § 3: Territorialbestemmelse, herunder forholdet til Grønlands selvstyreordning
Grønlands Selvstyre har anført, at det er selvstyrets opfattelse, at de grønlandske
myndigheder har overtaget den lovgivende og udøvende kompetence på
sagsområderne vedrørende elkabler og rørledninger til transport af kulbrinter på
søterritoriet. Selvstyret har desuden anført, at det er opfattelsen, at
kompetenceforholdet mellem selvstyret og staten vedrørende internationale forhold
inden for et sagsområde afgøres af, om sagsområdet er overtaget. Det er således
opfattelsen, at staten ikke har kompetence til at fastsætte en anordningshjemmel.
Det anføres endvidere, at der ikke er et aktuelt behov for at gennemføre
lovforslaget for Grønland.
Energistyrelsens bemærkninger: Som anført under pkt. 1 og 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, varetager den foreslåede § 3 a i lov om
kontinentalsoklen, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, udenrigs-, forsvars- og
sikkerhedspolitiske hensyn. Disse hensyn er anliggender, der henhører under
Side 8/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0009.png
rigsmyndighederne og ikke kan overtages af de grønlandske myndigheder, jf.
herved pkt. 6.2.3, 6.2.4 og 7 i Justitsministeriets notat af 3. november 2004 om
adgangen til at overføre yderligere beføjelser til de grønlandske myndigheder
optrykt som bilag 2 til lovforslag nr. L 128 af 5. februar 2009 om Grønlands
Selvstyre (selvstyreloven). Som anført under pkt. 4.5 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget til selvstyreloven om sagsområder, der efter
regeringens opfattelse må forblive hos rigsmyndighederne, har
Selvstyrekommissionen, hvis betænkning nr. 1497 fra 2008 indeholdt udkast til lov
om Grønlands Selvstyre, lagt regeringens opfattelse af de statsretlige rammer til
grund, dog med den forståelse, at ikke alle medlemmer af kommissionen
nødvendigvis tilslutter sig regeringens opfattelse.
Grønlands Selvstyre kan efter fuldmagtsordningen i selvstyrelovens § 12 på rigets
vegne forhandle og indgå folkeretlige aftaler, som alene vedrører Grønland og fuldt
ud angår overtagne sagsområder. Som anført under pkt. 7.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget til selvstyreloven og pkt. 6.2.3 i Justitsministeriets
ovennævnte notat, medfører fuldmagtsordningen ikke en egentlig overladelse af
beføjelser til at handle i mellemfolkelige anliggender. Regeringen vil derfor fortsat
have udenrigspolitisk kompetence også i de anliggender, der omfattes af en
bemyndigelse til Naalakkersuisut. Hertil kommer, som anført ovenfor, at de
udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitiske hensyn, som forslaget vedrører, er
anliggender, som ikke kan overtages af de grønlandske myndigheder.
Det er endvidere Energistyrelsens opfattelse, at selvstyret ikke har overtaget den
lovgivende kompetence vedrørende tilladelse til elkabler og transitrørledninger på
søterritoriet. Der henvises i den forbindelse til den nærmere redegørelse herfor i
lovforslagets bemærkninger til § 3 om lovforslagets territoriale gyldighedsområde.
Energistyrelsen er dog enig med Grønlands Selvstyre i, at der ikke er behov for, at
den foreslåede ordning aktuelt skal gælde direkte for Grønland eller skal kunne
sættes i kraft for Grønland ved kgl. anordning. Ministeriet har på den baggrund i
forhold til lovudkastet, som har været i høring, ladet anordningshjemlen i den
territoriale gyldighedsbestemmelse i lovforslagets § 3 udgå. Hvis der senere måtte
vise sig behov for at sætte den foreslåede ordning i kraft for Grønland, vil det
således kræve, at dette vedtages ved en ny lovgivningsproces herom under
inddragelse af Grønlands Selvstyre, jf. herved § 17 i lov nr. 473 af 12. juni 2009 om
Grønlands Selvstyre.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Nord Stream 2 AG bemærker, at lovudkastet alene er rettet mod »Nord Stream 2«-
projektet og derfor har karakter af singulær lovgivning, eventuelt i strid med
grundloven. Endvidere anfører Nord Stream 2 AG, at den administrative proces og
den politiske proces er blandet sammen. Nord Stream 2 AG bemærker endvidere,
Side 9/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0010.png
at reglerne kan føre til en mindre optimal linjeføring ud fra et miljø- og
sikkerhedsmæssigt perspektiv. Nord Stream 2 AG bemærker flere steder, at
forslaget generelt giver anledning til retspolitiske betænkeligheder og ikke er i
overensstemmelse med retsstatsprincipper.
Energistyrelsens bemærkninger: Energistyrelsen bemærker, at loven er udformet
generelt og omfatter alle ansøgninger om etablering af elkabler og rørledninger til
transport af kulbrinter, der ønskes placeret på dansk søterritorium. Energistyrelsen
vurderer bl.a. på den baggrund, at loven ikke har karakter af singulær lovgivning.
OMV Gas Marketing Trading & Finance B.V. anfører, at forslaget ikke sikrer
gennemsigthed og ikke indeholder de fornødne appelmuligheder.
Shell International B.V.
bemærker, at Shell International B.V.’s
investeringer i
energiinfrastruktur afhænger af en forudsigelig, stabil og gennemsigtig regulering.
Endvidere udtrykker Shell International B.V. bekymring over, at forslaget politiserer
kommercielle investeringer i energisektoren og samtidig fjerner adgangen til appel
og aktindsigt.
Uniper Gas Transportation & Finance B.V. udtrykker bekymring for, at
lovændringen vil påvirke tilladelsen til »Nord Stream 2«-projektet, og at tilladelsen
vil afhænge af ikke-juridiske kriterier. Endvidere bemærker Uniper Gas
Transportation & Finance B.V., at forslaget fraviger fundamentale retsprincipper
som antidiskrimination og gennemsigtighed.
ENGIE SA anfører, at forslaget er uklart med hensyn til appelmuligheder og ikke er
gennemsigtigt med hensyn til, hvilke informationer regeringen vil basere sin
vurdering af ansøgninger på.
BASF A/S bemærker, at eftersom henstillingen ikke kan appelleres, er behovet for
gennemsigtige investeringsbetingelser og effektive midler til vurdering ikke taget i
betragtning. BASF A/S bemærker også, at den investering, som datterselskabet til
BASF SE, Wintershall Gruppen, har foretaget i »Nord Stream 2«-projektet, vil
forspildes med forslaget.
Wintershall Noordzee B.V. udtrykker bekymring for, at lovforslaget kan ændre de
internationalt accepterede tilladelsesordninger for etablering af rørledningsanlæg
på søterritorier. Wintershall Noordzee B.V. bemærker, at individuelle projekter ikke
må blive politiseret eller forskelsbehandlet under ansøgningsprocessen. Wintershall
Noordzee B.V. forventer, at forslaget vil blive implementeret med respekt for den
europæiske dimension, og at det ikke vil påvirke eksisterende
ansøgningsprocesser.
Side 10/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0011.png
Nord Stream AG bemærker, at forslaget ikke vil have betydning for den
eksisterende »Nord Stream«-rørledning, og at Nord Stream AG derfor ikke har
kommentarer til forslaget. Nord Stream AG anmoder Energistyrelsen om at tage
hensyn til driften af den eksisterende »Nord Stream«-rørledning i forbindelse med
det videre arbejde med lovforslaget.
Energistyrelsens bemærkninger: I forhold til bemærkninger om gennemsigtighed og
aktindsigt bemærker Energistyrelsen, at de almindelige regler for aktindsigt også vil
gælde for sager omfattet af de nye regler, men at grundlaget for den udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske vurdering præsumptivt vil være undtaget fra
aktindsigt efter de almindelige regler. Der henvises herom til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og til s. 4 i høringsnotatet. Det er således vurderingen,
at de gældende regler om undtagelser til adgangen til aktindsigt i hhv.
forvaltningsloven, offentlighedsloven og miljøoplysningsloven præsumptivt vil
indebære, at oplysningerne i indstillingen vil blive undtaget fra aktindsigt pga.
forsvars-, sikkerheds- eller udenrigspolitiske hensyn.
Endvidere bemærker Energistyrelsen, at det ikke på forhånd kan siges, hvilke
forhold og informationer, der kan have betydning for vurderingen af rigets udenrigs-
, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser. Det afhænger af en konkret vurdering
af ansøgeren, projektet og omstændighederne i øvrigt. I forslagets bemærkninger
er det derfor anført, at indstillingen fra udenrigsministeren er udtryk for et frit,
politisk skøn. I skønnet kan inddrages en række forskelligartede hensyn, herunder
eksempelvis hensyn til statens sikkerhed og rigets forsvar, politiske, økonomiske
og/eller militære kapaciteter og udenrigspolitiske, herunder europæiske og
alliancemæssige, hensyn. I de anførte overordnede hensyn kan indeholdes en lang
række mere specifikke hensyn, herunder eksempelvis betydning for kritisk national
infrastruktur, forsvarsinteresser, geopolitiske hensyn, generelle strategiske
betragtninger og den pågældende aktørs forhold, herunder ejerskab og
finansiering. Opregningen af hensyn her er ikke udtømmende. Energistyrelsen
henviser til bemærkningerne til § 1, nr. 2 og listen af oplysninger i bemærkningerne
til § 1, nr. 4.
I forhold til bemærkningerne om appelmuligheder skal Energistyrelsen bemærke, at
energi-, forsynings- og klimaministerens afgørelser efter den foreslåede § 3 a, stk.
2, ifølge den foreslåede § 6 b, stk. 1, ikke kan indbringes for Energiklagenævnet.
Afskæringen af klageadgangen beror på, at det er vurderingen, at afgørelsen om,
hvorvidt det er foreneligt med Danmarks forsvars-, udenrigs- og sikkerhedspolitiske
interesser at give tilladelse til nedlæggelse af rørledningsanlæg på søterritoriet, er
af en sådan karakter, at de mest hensigtsmæssigt træffes på ministerniveau, og at
det findes uhensigtsmæssigt, at en anden administrativ myndighed skal tage stilling
til en sådan afgørelse truffet af en minister. Det bemærkes i den forbindelse også,
at udenrigsministerens indstilling om, hvorvidt det er i overensstemmelse med
Danmarks forsvars-, udenrigs- og sikkerhedspolitiske interesser at give tilladelse til
Side 11/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0012.png
nedlæggelse af rørledningsanlæg på søterritoriet
som energi-, forsynings- og
klimaministeren skal lægge til grund for sin afgørelse
beror på et frit, politisk
skøn. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til § 1, nr. 14, og til pkt.
2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det bemærkes i den forbindelse også, at der efter forslagets § 6 c, stk. 1, er
adgang til at indbringe sager, hvor der er meddelt afslag efter den foreslåede § 3 a,
stk. 2, for domstolene ved at anlægge sag mod energi-, forsynings- og
klimaministeren. Sådanne sager skal anlægges inden for 6 måneder efter,
afgørelsen er truffet, jf. den foreslåede § 6 c, stk. 2. Der er således
appelmuligheder. Energistyrelsen henviser til bemærkningerne til forslagets § 1, nr.
15.
Denmarks Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd, Greenpeace, WWF
Verdensnaturfredningsfonden og 350 Klimabevægelsen støtter forslaget og
henstiller til, at der kan gives afslag på ansøgninger om etablering af
rørledningsanlæg på søterritoriet med henvisning til rigets klimapolitiske interesser,
herunder Paris-aftalen.
Vedvarende Energi støtter forslaget og henstiller til, at der også gives mulighed for
at give afslag på ansøgninger om etablering af rørledningsanlæg på søterritoriet
med henvisning klimahensyn.
Energistyrelsens bemærkninger: Energistyrelsen vurderer, at henstillingerne falder
uden for formålet med denne lovændring.
Særligt om folkeretlige forpligtelser
Nord Stream 2 AG bemærker, at det giver anledning til betænkeligheder, om
forslaget er foreneligt med Danmarks forpligtelser i henhold til
energichartertraktaten (ECT). Nærmere bestemt anfører Nord Stream 2 AG, at
forslaget bør overvejes i forhold til beskyttelsen mod ekspropriation og
foranstaltninger med tilsvarende virkning (artikel 13) og beskyttelse mod
foranstaltninger, der er i strid med investors ret til stabile investeringsbetingelser og
retfærdig og rimelig behandling (artikel 10, stk. 1). Nord Stream 2 AG bemærker
hertil, at Danmark er forpligtet til at sørge for, at den nationale ret indeholder
effektive midler til at gøre krav gældende og håndhævelse af rettigheder med
hensyn til investeringer (artikel 10, stk. 12). Endvidere bemærker Nord Stream 2
AG, at forslaget kan være i strid med internationale frihandelsaftaler og -politikker,
herunder WTO-reglerne
for transit. Specifikt peger Nord Stream 2 AG på WTO’s
almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) og aftalen om
handelslettelser (TFA) og disses bestemmelser om fri transit og muligheder for at
ændre eksisterende national lovgivning.
Side 12/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0013.png
ENGIE SA bemærker, at WTO-reglerne indeholder betingelser om
antidiskrimination og fastslår »most favoured nation«-behandling.
BASF A/S sætter spørgsmålstegn ved, om forslaget går imod princippet om fri
international investering og handel, hvis ikke direkte krænker de danske
internationale forpligtelser under WTO og i henhold til energichartertraktaten.
Energistyrelsens bemærkninger: I forhold til bemærkningerne vedrørende
Danmarks internationale forpligtelser i henhold til WTO-regler,
herunder WTO’s
almindelige overenskomst om told og udenrigshandel (GATT) og aftalen om
handelslettelser (TFA), vurderes det, at loven ikke i sig selv er i strid med
folkeretlige regler. Det bemærkes desuden, at loven vil blive administreret i
overensstemmelse med Danmarks folkeretlige forpligtelser.
Det bemærkes særligt i forhold til WTO-regler om fri transit, at disse WTO-regler
ikke indebærer en forpligtelse for Danmark til at etablere eller tillade etableringen af
ny fast infrastruktur, herunder nye rørledninger, på Danmarks sø- eller
landterritorium.
For så vidt angår energichartertraktaten bemærkes, at det i forbindelse med
lovforslaget er blevet undersøgt, om Danmarks forpligtelser i henhold til
energichartertraktaten har betydning for de foreslåede ændringer. Det er blevet
vurderet, at dette ikke er tilfældet. Der henvises til forslagets bemærkninger om
folkeretlige forpligtelser.
I forlængelse heraf er det vurderingen, at lovforslaget
i det omfang konkrete
investeringer måtte være omfattet af energichartertraktaten
ikke strider mod
energichartertraktatens artikel 10, herunder bestemmelsens stk. 1, hvorefter de
kontraherende parter skal skabe stabile, rimelige, favorable og gennemsigtige
forhold for investorer fra andre kontraherende parter. Det samme gælder artikel 13,
stk. 1, der omhandler ekspropriation af allerede gennemførte investeringer eller
foranstaltninger med tilsvarende virkning som ekspropriation.
Endvidere er det vurderingen, at lovforslaget
i det omfang konkrete investeringer
måtte være omfattet af energichartertraktaten
ikke strider mod
energichartertraktatens bestemmelser om ret til domstolsprøvelse for så vidt angår
investeringer omfattet af traktaten, herunder i traktatens artikel 10, stk. 12, eller
artikel 13, stk. 2.
I den forbindelse bemærkes, at det er forudsat, at reglerne vil blive administreret i
overensstemmelse med Danmarks folkeretlige forpligtelser, herunder
energichartertraktatens bestemmelser. Det vurderes på den baggrund, at loven
ikke i sig selv er i strid med bestemmelser i energichartertraktaten.
Side 13/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0014.png
B) Øvrige bemærkninger
Høringsprocessen
Nord Stream 2 AG bemærker, at høringsprocessen burde have inkluderet andre
lande.
BASF A/S bemærker, at høringsprocessen burde have inkluderet andre lande.
Energistyrelsens bemærkninger: Høringsprocessen var offentlig, og enhver
herunder andre stater
kunne sende høringssvar til Energistyrelsen i
høringsperioden. Det fremgår af de indkomne høringssvar, at flere udenlandske
aktører har benyttet denne mulighed.
Undergrundsloven
Nord Stream 2 AG bemærker, at tilladelser til at etablere rørledninger på
søterritoriet og kontinentalsoklen til transport af kulbrinter produceret i Danmark
efter undergrundsloven ikke er betinget af, at det er foreneligt med Danmarks
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser.
Energistyrelsens bemærkninger: Energistyrelsen vurderer, at der ikke er behov for
at ændre undergrundsloven i anledning af forslaget.
Europas gasforsyning m.v.
Nord Stream 2 AG, OMV Gas Marketing Trading & Finance B.V., Shell
International B.V., Uniper Gas Transportation & Finance B.V., BASF A/S og
Wintershall Noordzee B.V. bemærker, at naturgas generelt og »Nord Stream 2«-
projektet vil spille en stor rolle for Europas fremtidige energiforsyning.
Energistyrelsens bemærkninger: Lovændringen betyder ikke i sig selv, at
rørledningsprojekter forhindres i at blive etableret på dansk søterritorium eller den
danske kontinentalsokkel.
C) Øvrige ændringer
Uafhængigt af den offentlige høring er det endvidere fundet hensigtsmæssigt at
ændre den eksisterende klageordning således at den omfatter alle afgørelser, der
træffes i henhold til loven eller regler udstedt i medfør af loven. Hidtil har andre
forhold end miljømæssige forhold efter ulovbestemte regler om rekurs kunnet
påklages til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet. Det er imidlertid fundet
Side 14/15
L 43 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796725_0015.png
hensigtsmæssigt at samle klagebehandlingen i Energiklagenævnet. Ovennævnte
gælder ikke for første trin, dvs. vurderinger vedrørende rigets udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitiske interesser, som er udtryk for et frit, politisk skøn,
der ikke gøres til genstand for Energiklagenævnets prøvelse.
D) Opsummering af ændringer
De indkomne høringssvar refereret ovenfor har opsummerende givet anledning til
følgende ændringer af lovforslaget:
Der er i den foreslåede § 3 a, stk. 2 og 3, jf. forslagets § 1, nr. 2,
præciseret, at reglerne gælder for både elkabler og rørledninger til
transport af kulbrinter på dansk søterritorium.
Det er i den foreslåede § 3 a, stk. 2, 3. pkt., jf. forslagets § 1, nr. 2,
fastslået, at den indstilling om rigets udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitiske interesser, som energi-, forsynings- og klimaministeren
indhenter fra udenrigsministeren, ikke er en afgørelse.
Der er i den foreslåede § 3 a, stk. 4, jf. forslagets § 1, nr. 2, indsat en
bemyndigelse, hvorefter energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter
nærmere regler om den administrative behandling af ansøgninger om
nedlæggelse af elkabler og rørledninger til transport af kulbrinter over
dansk søterritorium.
I den foreslåede § 4 c, stk. 2, jf. forslagets § 1, nr. 5, er fristen for
oplysningspligten for ejere af rørledningsanlæg på søterritoriet vedrørende
væsentlige ændringer i oplysninger, som ejeren har meddelt energi-,
forsynings- og klimaministeren, ændret fra »uden ugrundet ophold og
senest inden 3 dage« til »uden ugrundet ophold og senest inden 7
arbejdsdage«.
Forslagets § 3 er ændret således, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Ændring af klageordning således at den omfatter alle afgørelser, der
træffes i henhold til loven eller regler udstedt i medfør af loven.
Side 15/15