Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
L 40 Bilag 1
Offentligt
1796691_0001.png
!
"
+ "" ,
+
.
/
#-$#
#$$
# "
%&
'( "
)
#
-
$
*
"
$#
- ! "
.
.
'.
-
#
$ #-$#
$% 0
Til Energistyrelsen
Dansk Byggeri takker for nedenstående høring, som vi ikke har bemærkninger til.
Venlig hilsen
Camilla Damsø Pedersen
Chefkonsulent
Erhvervspolitisk afdeling
Tlf. direkte: 72 16 02 24 · Mobil: 23 28 49 13
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
!"
#
-
$
%&
+
'( )
10
)
* +' * (
2
)0
) , -./
3 )+
2 +
) 0
)
!
#
#
+,
"
!
#
$%& ''() *%%
-.
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0002.png
/
,
+
/
"
0 ,
111
+
23
#
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0003.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att.: Ane-Katrine Zink Sørensen
Dok. ansvarlig: MSJ
Sekretær:
Sagsnr: s2017-216
Doknr: d2017-12286-5.0
16-08-2017
Høring - forslag til lov om ændring af lov om elforsyning mv. (betaling for
myndighedsbehandling og justering af bestemmelser om tilsyn med
ENDK)
Dansk Energi takker for muligheden for at komme med kommentarer til det foreslåede.
Udkastet til lovforslag giver anledning til nogle principielle bemærkninger samt nogle mere
konkrete kommentarer, som ses i det nedenstående.
På det principielle plan bemærkes følgende:
-
Lovforslaget sikrer IKKE en ensartet betaling for alle energiarter. Selskaber som sælger fossile
energi som olie og kul til slutkunder skal ikke betale deres andel af myndighedsbehandlingen
på energispareområdet og det er hverken konkurrencemæssigt fair eller i tråd med Dan-
marks egne langsigtede energi og klimapolitiske mål og forpligtigelser. Der må sikres lov-
hjemmel til ensartet opkrævning.
Lovforslaget pålægger energivirksomhederne for mange administrative byrder set ift. de om-
kostninger som virksomhederne skal dække. Dansk Energi foreslår en mindre bureaukratisk
model.
-
Elkunderne skal ikke betale oliebranchens regning
Dansk Energi har i sit høringssvar af 8. marts 2017 vedrørende den midlertidige opkræv-
ningsmodel, understreget behovet for, at forsyningssektorerne holdes adskilt, så el-, natur-
gas-, varme-, vand- og oliekunderne hver især finansierer omkostningerne til myn-
dighedsbehandling for egen energiart. Dette gælder ikke mindst ved myndighedernes sags-
behandling og øvrige arbejde relateret til energispareopgaven, hvor Dansk Energi selvsagt
forudsætter, at hver kundegruppe finansierer egen del af myndighedsbehandlingen.
Princippet - for så vidt angår el- og naturgassektorerne - nævnes i de almindelige bemærk-
ninger til L 180. Princippet så væsentligt, at Dansk Energi opfordrer til, at det ligeledes skri-
ves eksplicit ind i lovbemærkningerne til dette lovforslag.
For så vidt angår oliesektoren er det imidlertid sådan, at myndighedsbehandling på energi-
spareområdet vedrørende oliesektoren i dag
og tilsyneladende også fremadrettet
sker på
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0004.png
2
el- og naturgassektorens regning. Dermed er det i sidste ende el- og naturgaskundernes
pengepung beløbet trækkes fra. En elkunde, der ikke har oliefyr, betaler således for den
myndighedsbehandling, der er forbundet med energibesparelser på oliebranchens område.
Det er i bedste fald urimeligt og konkurrenceforvridende
og i værste fald grundlovsstridigt,
da el- og naturgaskunderne herved betaler gebyr for noget de ikke får.
Dansk Energi skal derfor opfordre til, at der hurtigst muligt findes en løsning på denne skæv-
vridende myndighedsopkrævning. Det anbefales således, at miljøbeskyttelseslovens be-
stemmelser om betaling for myndighedsbehandling udvides/ændres i overensstemmelse
hermed i forbindelse med nærværende lovforslag.
Dansk Energi bemærker desuden, at det af lovforslaget fremgår, at netselskabernes om-
kostning til myndighedsbehandling vil kunne indregnes i indtægtsrammerne efter den nye
indtægtsrammeregulering, som forventes udmøntet i en ny bekendtgørelse med virkning fra
den 1. januar 2018. Imidlertid bør det samtidig sikres, at elnetselskaberne ikke bliver
benchmarket på denne type omkostninger. Dette fremgår ikke af lovforslaget.
For tunge administrative byrder
I forhold til den konkrete fremtidige model på både elforsynings- og naturgasområdet er det
vigtigt at have fokus på et opkrævnings set-up, som er så smidigt og let administrerbart som
overhovedet muligt for både myndigheder og virksomheder.
Med det foreslåede er der lagt op til en opkrævningsmodel, der fordrer, at netselskaber og
handlere vil skulle håndtere et større antal fakturaer hvert år. Dansk Energi skal opfordre til,
at det overvejes om antallet af fakturaer, som selskaberne skal håndtere fra myndighederne
kan minimeres, således at der ikke sker en kvartalsvis opkrævning, men derimod en årlig
eller halvårlig opkrævning.
Herudover lægger lovforslaget op til gebyrer der opgøres efter forbrugte timer, hvilket efter
Dansk Energis opfattelse synes unødigt tungt. Energitilsynet og Energistyrelsen vil således
udførligt skulle registrere hvilke selskaber, der giver anledning til behandlingen samt hvor
mange timer der er tale om. En sådan administrativ tung model vil kræve et tungt bureaukra-
tisk timeafregningssystem, der ikke står mål med de fordele der er ved, at hvert selskab skal
betale for sig selv, og som vil give anledning til yderligere omkostninger ude hos de selska-
ber, som selv skal bære omkostningerne for netop myndighedsbehandlingen.
Dansk Energi skal derfor opfodre til, at det man i stedet for en detaljeret, individuel og tung
timeafregnet opkrævningsmodel tager udgangspunkt i en langt enklere model med stan-
dardgebyrer og dermed på en gennemsnitsbetragtning, der kan opdateres løbende, fx årligt.
Dermed vil der alene skulle foretages en lettere registrering af tid på sagstyper samt sagsan-
tal.
I de situationer, hvor et selskab
selv
giver anledning til en konkret sagsbehandling
en
sagsbehandling der, med andre ord, kunne have været undgået
giver det mening med et
individuelt timeberegnet gebyr. Alle andre situationer, fx metodegodkendelser og bechmar-
king-arbejde, som med udkastet foreslås baseret på timeafregning, bør dækkes af et grund-
beløb. Dansk Energi skal desuden opfordre til, at det undersøges hvilke opkrævningsmodel-
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0005.png
3
ler, der er inden for andre forsyningsområder
fx på vandforsynings- og teleområdet, for at
få en indikation af, hvilken betalingsmodel, der anvendes på sammenlignelige områder.
Endelig skal det bemærkes, at begrebet ”transporteret mængde energi til forbrug i Danmark”
er for uklart. Det bør således tydeligt fremhæves, at netselskabernes transport af elektricitet
til
andre netselskaber
ikke skal medregnes heri.
Dansk Energi står naturligvis til rådighed for en uddybning af ovenstående bemærkninger.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Mathilde Øelund Salskov Jensen
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0006.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Sendt til:
[email protected], [email protected],
[email protected]
og
[email protected]
4. juli 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0718
Dok.nr. 435049
Sagsbehandler
Karen Valgreen Knudsen
Direkte 3319 3235
Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om
fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om Energi-
net.dk og lov om varmeforsyning (Betaling for myndighedsbehandling)
Ved brev af 29. juni 2017 har Energistyrelsen anmodet Datatilsynet om be-
mærkninger til ovennævnte udkast.
Det fremsendte udkast giver ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriet, Lovafdelingen og Databeskyt-
telseskontoret til orientering.
Med venlig hilsen
Karen Knudsen
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0007.png
#
)+
$
,*
!
% & '#
-
"
(
)*
.
.
,
,
!"#"$%!"$$
&'(()*
+ (
#/01 2
, $$-
.
4
#% ,
3 4
;?(*
3
5 2
#1$: $:7!/
5 2
=
<
6
;
8*
;
*
7 8*
<
<> (
9
8 ?
;=
*
<> ? (
@2 &A
=
B
$0
2
CD
C3
.
C.
2 ==
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0008.png
C.
4
!" EE%# 0:!!
8*
3
4=
F 4
GGG
-H
.
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0009.png
16. august 2017
LOBA
DI-2017-10397
Energistyrelsen
Sendt pr. mail til:
[email protected]
[email protected]
DI høringssvar vedr. lovforslag om betaling for myndighedsbehandling
DI takker for muligheden for at kommentere på udkast til lovforslag om ændring af lov
om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om
Energinet.dk og lov om varmeforsyning (betaling for myndighedsbehandling).
DI konstaterer, at lovforslaget medfører en meromkostning for elnetvirksomhederne,
som kan indregnes i indtægtsrammerne. Lovforslaget for så vidt angår elnetvirksomhe-
derne isoleret set påfører således slutbrugerne, private husholdninger som virksomhe-
der, en meromkostning. DI bemærker, at det forekommer uklart, hvad årsagen til denne
meromkostning er. DI noterer sig imidlertid også, at Energinets omkostninger vedr. el
vil falde, og at den samlede elpris for forbrugere forventes uændret.
DI noterer sig også, at Energinet’s omkostninger vedrørende naturgas forventes at falde,
mens forhøjede omkostninger i handelsleddet går nogenlunde op med faldet i omkost-
ningerne for distributionsvirksomhederne. DI kan ikke af lovforslaget se, hvad lovforsla-
get forventes at have af konsekvenser for gaspriserne, men forventer at Energinet’s fal-
dende omkostninger, vil komme slutbrugerne til gode.
DI har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Louise Bank
Chefkonsulent
*SAG*
*SAGDI-2017-10397*
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0010.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att.: Fuldmægtig Ane-Katrine Zink Sørensen
Pr. e-mail:
[email protected];
cc:
[email protected]
14. august 2017
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om elforsyning, lov
om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning, lov om
Energinet.dk og lov om varmeforsyning (Betaling for myndighedsbe-
handling)
j.nr.: 2017-1900
Tak for muligheden for at kommentere ovennævnte udkast.
Vi har ingen bemærkninger af regnskabsmæssig eller revisionsmæssig karakter.
Med venlig hilsen
Jeanette Staal
formand for FSR
danske revisorers
Forsyningsarbejdsgruppe
Mads Heldbo Jensen
student
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0011.png
!"
' (
( +
#
$%
&
)%
(
*
++
( *(
*
*
( +( +
(
+, *
- ( +
.'
+
( +
- ( +
* ) *
) *
-
/
0 %
+,
!
"
#$
(')
*
+
"
!
,
%
!
*
+
&-
!
.
*
+ "
!
"
#$
*
+
!
"
!
"
%
"
!
& '
!
/
Fuldmægtig, cand.jur.
Nævnenes Hus
Erhvervsministeriet
Toldboden 2
DK - 8800 Viborg
www.naevneneshus.dk
[email protected]
Mobil
72 40 59 10
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0012.png
!" # "$%&'
(
))
+
,
-
.
/ 0
0
(
.
*
-
+
)
0)
.
)
Ellen Bæk
Afdelingsleder - Journalen | Kommunikationsafdelingen
Fakultetskontoret for ENGINEERING, SUND og TECH
T: (+45) 9940 9634
|
Em ail: eb@adm .aau.dk
|
W eb: www.aau.dk
Aalborg Universitet |
Niels Jernes Vej 10
|
9220 Aalborg Øst | EAN: 5798000420632
!"
#
-
$
%&
+
'( )
10
)
* +' * (
2
)0
) , -./
3 )+
2 +
) 0
)
!"
#
$
%
&
'
$
/
%'
%
&
%'
#
()* ++,- ".))
01
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0013.png
2
/
2
3 /
444
$
5
'
L 40 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1796691_0014.png
(
#
)
"
" %,
"2
!
" # $
%&& ' $$ %
! *# )+ * %
+
$ $%,&% $ " % -
" & ./0 1
2
$ " ,%
3
4 5665
,
$ " &%
!
"
%
&
"
$
"
%
"
$
4 $
%
$
%
"
"
+ 3
&'
$
$
&'
--
"
$
+
+ 3.
"
$
&'
"
$
'
"
(
"
# "$
$
&
"
'
.
"
&
&'
0 )
0
+2
1
&'
& '
/
"
)* + ,
-
"
"
' &'
&'
*
! " #
$ %
(( ) #
((
+
, #
---