Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809637_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 31. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er ved at hæve fradraget på selealarmer fra 200 kr. til 1.000 kr., til skatteministeren
1809637_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den isolerede provenuvirkning ved at hæve fradraget på selealarmer fra 200 kr. til
1.000 kr.? Der bedes om et provenuskøn i umiddelbar virkning, efter tilbageløb, og efter
tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Forhøjelsen af fradraget i registreringsafgiften for selealarmer fra 200 kr. pr. selealarm
(maksimalt 3 alarmer) til 1.000 kr. pr. selealarm skønnes isoleret at indebære et umiddel-
bart mindreprovenu på ca. 0,4 mia. kr. i 2018, 2025 og i varig virkning. Mindreprovenuet
efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 0,2 mia. kr. i 2018, 2025 og i varig virk-
ning,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved forhøjelse af fradrag for selealarmer til 1.000 pr. selealarm for maks. 3
alarmer.
Provenu mia. kr. 2018-niveau
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2018
-0,4
-0,3
-0,2
2025
-0,4
-0,3
-0,2
Varig virkning
-0,4
-0,3
-0,2
Anm: De provenumæssige konsekvenser for L 4 er beregnet med udgangspunkt i det strukturelle salg af personbiler og
motorcykler, svarende til at bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes på hhv. 15 og 30 år. Det er forudsat, at af-
giftslempelserne har samme reale gennemslag i alle årene Det er beregningsteknisk forudsat, at det umiddelbare provenu
vokser med væksten i BNP. Hele merprovenuet fra leasingkøretøjer, hvor registreringsafgiften betales forholdsmæssigt, er
indregnet i det år, hvor køretøjet købes. Provenuet er opgjort isoleret set i forhold til gældende regler.
Kilde: Skatteministeriet.
Hertil bemærkes, at provenuvirkningen for de enkelte delelementer, som der spørges til i
SAU L 4
spm. 6-14,
her er beregnet enkeltvis i forhold til gældende regler. Beregnin-
gerne af de isolerede effekter kan ikke summeres for at opnå den samlede virkning af om-
lægningen af bilafgifterne, da de forskellige elementer i aftalen indvirker på hinanden.
Side 2 af 2