Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1814561_0001.png
8. november 2017
J.nr. 2017 - 5154
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænses og forhøjelse og øget differenti-
ering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 43 af 8. november 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om at forklare, hvorfor der skulle være tale om en yderligere afgift i forbindelse med eksport i forhold til en bil, der skal eksporteres, jf. svar på spm. 37, til skatteministeren
1814561_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svaret på spørgsmål 37 forklare nærmere, hvorfor der
skulle være tale om en ”yderligere afgift i forbindelse med eksport” i forhold til en bil, der
skal eksporteres, hvis der i Danmark er en generel regel om, at der foretages genberegning
af bilens værdi efter 4 måneder, og at der i den sammenhæng skal ske en yderligere af-
giftsbetaling, såfremt afgiftsgrundlaget vurderes til at være højere ved genberegningen ef-
ter 4 måneder. Ministeren bedes i den forbindelse redegøre for, hvorfor der ikke er tale
om, at afgiftsbetalingen justeres til det, den burde have været, hvis bilen var blevet korrekt
værdiberegnet fra starten. Ministeren bedes i besvarelsen desuden redegøre for, hvordan
ministerens vurdering skal ses i forhold til, at skatteområdet ikke er et overnationalt kom-
petenceområde i EU.
Svar
Jeg skal bemærke, at mit svar på
SAU, L 4
spørgsmål 37
som udgangspunkt vedrører lea-
singaftaler, der ophører efter 3 måneder. Som beskrevet i mit svar vil den skyldige regi-
streringsafgift være betalt fuldt ud, når leasingperioden udløber, hvis bilen har været om-
fattet af ordningen om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Efter endt leasing-
periode er der altså ikke noget afgiftsindhold i bilen.
Ved leasingperioder over 4 måneder vil der ved ordinært ophør ligeledes være tale om, at
den skyldige registreringsafgift for perioden er betalt og forbrugt, og at der således ikke er
noget afgiftsindhold i bilen. Den genberegning, som sker efter 4 måneder (eller ved salg),
regulerer alene betalingen af den forholdsmæssige afgift fremadrettet. Genberegningen er
altså ikke udtryk for, at afgiftsbetalingen bagudrettet ”justeres til det, den burde have væ-
ret, hvis bilen var blevet korrekt værdiberegnet fra starten”.
Når en bil ikke er indregistreret, kan der ikke opkræves yderligere registreringsafgift. I den
henseende er det uden betydning, om bilen blot henstår (uindregistreret) i Danmark, eller
om den føres ud af landet. Der vil
derfor være tale om ”opkrævning af en yderligere af-
gift”, såfremt
der opkræves en afgift ved eksport.
Jeg skal yderligere bemærke, at det er korrekt, at EU-retten som udgangspunkt ikke regu-
lerer retten til at opkræve registreringsafgift, da registreringsafgiften er en intern afgift. Af-
giften må dog ikke medføre restriktioner i den frie bevægelighed. En afgift, der reelt på-
lægges som følge af, at bilen føres ud af landet, vil være en told eller toldlignende afgift,
der strider mod artikel 30 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF). Det følger f.eks. af EU-Domstolens dom af 17. december 2005 i sag C-402/14,
Viamar.
Side 2 af 2