Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1813822_0001.png
7. november 2017
J.nr. 2017 - 5154
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænses og forhøjelse og øget differenti-
ering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 2. november 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvorfor der ikke i lovforslaget sker en ændring i beskatningsgrundlaget af værdien af fri bil, når registreringsgrundlaget ændres ved genberegning af et køretøjs værdi, til skatteministeren
1813822_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes forklare, hvorfor der ikke i lovforslaget sker en ændring i beskatnings-
grundlaget af værdien af fri bil, når registreringsgrundlaget ændres ved genberegning af et
køretøjs værdi. Ministeren bedes redegøre for provenueffekten af at skabe overensstem-
melse mellem registreringsgrundlag og beskatningsgrundlag.
Svar
Det har ikke været en del af aftalen om
Omlægning af bilafgifterne,
at der skulle ske en æn-
dring af beskatningsgrundlaget. Jeg skal dog bemærke, at der i den aftalte evaluering af
leasingstramningerne i 4. kvartal af 2018 vil være mulighed for at se på spørgsmålet om
beskatningsgrundlaget for fri bil.
Provenueffekten af en skærpelse af firmabilbeskatningen, hvorefter den genberegnede re-
gistreringsafgiftspligtige værdi afspejles i beskatningsgrundlaget, skønnes at ville medføre
et merprovenu på ca. 45 mio. kr. årligt efter tilbageløb. Jeg skal hertil bemærke, at skønnet
er behæftet med betydelig usikkerhed.
Side 2 af 2