Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1814041_0001.png
27. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5154
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænses og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 26. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvorfor en genberegning af et køretøjs værdi i lovforslaget tilsyneladende kun gælder fremadrettet, således at en leasingperiodens første fire måneder kan fås med et lavt bilvask -beregningsgrundlag, til skatteministeren
1814041_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere artikel i JP onsdag
den 18. oktober 2017 ”Kontrakter med
kort løbetid gemmer på en smutvej for leasingselskaber” og den beskrevne mulighed for
at undgå genberegningen af bilens værdi og registreringsafgift ved at lave korte leasingaf-
taler på eksempelvis tre måneder.
Svar
Jeg skal indledningsvist bemærke, at i forhold til de tænkte konstruktioner med korte
leasingaftaler, værditabsberegning og efterfølgende eksport af bilen, er det forsat vurde-
ringen, at det ikke vil underminere virkningen af leasingstramningerne i L 4.
Det vurderes også, at indtjeningen ved en forretningsmodel med meget korte leasingperi-
oder vil være begrænset, da bilerne vil skulle eksporteres efterfølgende for at undgå gen-
beregning af registreringsafgiften. Hertil kommer, at hvis modellen skulle finde større
udbredelse, vil der blive tale om et stort antal næsten nye biler, som vil skulle eksporteres.
Det er næppe sandsynligt, at der vil være et så stort eksportmarked for disse biler.
Det er ikke hensigten med forslaget om genberegning af afgift at begunstige korte lea-
singaftaler med under 4 måneders løbetid og efterfølgende eksport.
Hensigten er at give en tilskyndelse til, at den reelle handelsværdi lægges til grund for
afgiftsberigtigelsen allerede fra første indregistrering.
I aftalen om omlægning af bilafgifterne er parterne enige om en evaluering af stramnin-
gerne i 4. kvartal af 2018. Måtte det mod forventning vise sig, at leasingselskaberne med
de anførte konstruktioner af leasingaftalerne kan omgå stramningerne på området, vil
yderligere tiltag bliver undersøgt.
Endelige skal det nævnes, at der er afsat 5 mio. kr. årligt fra 2018 og frem til øget kontrol
med bilafgifterne, herunder øget kontrol på leasingområdet.
Side 2 af 2