Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809937_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 7061
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænses og forhøjelse og øget differenti-
ering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 13. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om, i forlængelse af notatet Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for finansiel leasing at redegøre nærmere for, hvorfor det fremsatte lovforslag ikke vil kunne håndhæves over for udenlandske leasingselskaber i forhold til EU-retten, til skatteministeren
1809937_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af notatet
”Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser
for finansiel leasing” redegøre nærmere for, hvorfor det fremsatte lovforslag ikke vil
kunne håndhæves over for udenlandske leasingselskaber i forhold til EU-retten. Ministe-
ren bedes samtidig redegøre for, hvor mange selskaber ministeren forventer, at der i givet
fald vil være tale om.
Svar
EU-Domstolen har i relation til leasing af køretøjer i sag C-451/99 (Cura Anlagen - dom-
men) fastslået, at det følger af forbuddet mod restriktioner i tjenesteydelsernes frie bevæ-
gelighed, at en medlemsstat ikke må pålægge fuld registreringsafgift på køretøjer, som lea-
singselskaber i en anden medlemsstat i en tidsbegrænset periode leaser til borgere i den
førnævnte medlemsstat.
Det skyldes, at de udenlandske leasingselskaber derved reelt ville være afskåret fra at ud-
byde deres ydelser over landegrænser i tilfælde, hvor leasingkøretøjer ikke er bestemt til
varig anvendelse i den pågældende anden medlemsstat. Sådanne leasingkøretøjer må der-
for kun pålægges en forholdsmæssig afgift, og afgiftsbeløbet skal være proportionalt med
varigheden af den midlertidige anvendelse.
Fastholdes lovforslagets § 1, nr. 5, vil det betyde, at Danmark afskærer udenlandske lea-
singvirksomheder fra at anvende reglerne om forholdsmæssig betaling af registreringsaf-
gift, såfremt leasingaftalen indeholder vilkår om overskudsdeling mellem leasinggiver og
leasingtager eller om, at leasingtager hæfter for hele eller dele af leasinggivers økonomiske
risiko ved leasingforholdet. Sådanne vilkår medfører efter retspraksis og det almindelige
civilretlige ejerbegreb ikke,
at der bliver tale om et kreditkøb/”maskeret køb”.
Når der således civilretligt foreligger leasing, vil det stride mod EU-retten, jf. Cura Anla-
gen
dommen, at opkræve fuld registreringsafgift i disse situationer.
I forhold til spørgsmålet om hvor mange udenlandske leasingselskaber, som tilbyder lea-
sing på det danske marked, kan jeg oplyse, at der efter Skatteministeriets seneste oplysnin-
ger er 2-3 udenlandske leasingselskaber registreret eller ved at blive registreret under ord-
ning for selvanmeldere af registreringsafgift. Desuden er der 2-4 udenlandske leasingsel-
skaber, som lejlighedsvist ansøger SKAT om godkendelse af leasingkontrakter. Såfremt
der indføres stramme regler for danske leasingselskaber, som ikke kan gennemføres eller
håndhæves i forhold til udenlandske leasingselskaber, må det forventes, at flere nu danske
leasingselskaber etablerer sig i udlandet for at udbyde leasingydelser i Danmark.
Side 2 af 2