Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809734_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 13. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Andreas Steenberg.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om at fremlægge de beregninger og antagelser vedrørende bl.a. dynamiske og klimamæssige effekter, der ligger til grund for regeringens forslag, jf. artikel i Berlingske Business 4/10-7, til skatteministeren
1809734_0002.png
Spørgsmål
Af en artikel i Berlingske Business den 4. oktober 2017 fremgår det, at regeringens aftale
med DF om bilbeskatning lægger pres på Danmarks klimamål og dermed ikke medvirker
til at nå de klimamål, regeringen selv har sat. Det kritiseres af formanden for Klimarådet,
Peter Birch Sørensen, for at være både uambitiøst og økonomisk ufornuftigt. Vil ministe-
ren på den baggrund fremlægge de beregninger og antagelser vedrørende bl.a. dynamiske
og klimamæssige effekter, der ligger til grund for regeringens forslag?
Svar
For så vidt angår beregninger og antagelser vedrørende dynamiske og klimamæssige ef-
fekter, der ligger til grund for lovforslaget, henviser jeg til min besvarelse af
SAU, L 4,
spm. 4.
Side 2 af 2