Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809709_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 5. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at den grønne ejerafgift hæves, til skatteministeren
1809709_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den isolerede provenuvirkning af, at den grønne ejerafgift hæves? Der bedes om
et provenuskøn i umiddelbar virkning, efter tilbageløb, og efter tilbageløb og adfærd, samt
i varig virkning.
Svar
Forhøjelsen af den grønne ejerafgift for nye personbiler og moderniseringen af ejerafgif-
ten skønnes isoleret set at indebære et umiddelbart merprovenu på ca. 0,6 mia. kr. i 2025
stigende til ca. 1,0 mia. kr. i varig virkning.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes forhøjelsen og moderniseringen af ejerafgiften isoleret
set at medføre et mindreprovenu på ca. 0,1 mia. kr. i 2018. Dette skyldes bl.a., at en for-
højelse af ejerafgiften isoleret set skønnes at reducere antallet af nyregistrerede biler, hvil-
ket indebærer lavere indtægter fra andre afgifter såsom moms og registreringsafgift. Som
forhøjelsen af ejergiften slår igennem i bestanden, skønnes det isoleret set at medføre et
merprovenu. Således skønnes forhøjelsen og moderniseringen af ejerafgiften for nye biler
at medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,3 mia. kr. i 2025 stigende til
ca. 0,5 mia. kr. i varig virkning,
jf. tabel 1.
Det er i aftalen om
Omlægning af bilafgifterne af 21. september 2017
forudsat, at det stigende
merprovenu fra forhøjelsen af ejerafgiften efter 2025 neutraliseres af andre lempelser i af-
gifterne på biler. Den konkrete model for dette aftales senest i 2025.
Tabel 1. Provenuvirkning ved forhøjelse og modernisering af ejerafgiften for nye personbiler.
Provenu mia. kr. 2018-niveau
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2018
0,0
0,0
-0,1
2025
0,6
0,5
0,3
Varigt
1,0
0,8
0,5
Anm: De provenumæssige konsekvenser for L 4 er beregnet med udgangspunkt i det strukturelle salg af personbiler og
motorcykler, svarende til, at bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes på hhv. 15 og 30 år. Det er forudsat, at af-
giftslempelserne har samme reale gennemslag i alle årene Det er beregningsteknisk forudsat, at det umiddelbare provenu
vokser med væksten i BNP. Hele merprovenuet fra leasingkøretøjer, hvor registreringsafgiften betales forholdsmæssigt, er
indregnet i det år, hvor køretøjet købes. Provenuet er opgjort isoleret set i forhold til gældende regler.
Kilde: Skatteministeriet.
Hertil bemærkes, at provenuvirkningen for de enkelte delelementer, som der spørges til i
SAU L 4
spm. 6-14,
her er beregnet enkeltvis i forhold til gældende regler. Beregnin-
gerne af de isolerede effekter kan ikke summeres for at opnå den samlede virkning af om-
lægningen af bilafgifterne, da de forskellige elementer i aftalen indvirker på hinanden.
Side 2 af 2