Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809690_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 5. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af den samlede opstramning i forhold til reglerne for leasing af biler, til skatteministeren
1809690_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den isolerede provenuvirkning af den samlede opstramning i forhold til reglerne
for leasing af biler. Der bedes om et provenuskøn i umiddelbar virkning, efter tilbageløb,
og efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Opstramningen af reglerne vedrørende leasing af biler skønnes med betydelig usikkerhed
isoleret set og i forhold til gældende regler at indebære et umiddelbart merprovenu på ca.
0,8 mia. kr. i 2018, i 2025 og i varig virkning. Mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd
skønnes at udgøre ca. 0,4 mia. kr. i 2018, i 2025 og i varig virkning,
jf. tabel 1.
Det skal dog hertil bemærkes, at nedsættelserne af registreringsafgiften imidlertid forven-
tes at reducere merprovenuet ved stramningerne i forhold til gældende regler.
Tabel 1. Provenuvirkning ved stramning af reglerne vedrørende leasing.
Provenu mia. kr. 2018-niveau
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2018
0,8
0,6
0,4
2025
0,8
0,6
0,4
Varig virkning
0,8
0,6
0,4
Anm: De provenumæssige konsekvenser for L 4 er beregnet med udgangspunkt i det strukturelle salg af personbiler og
motorcykler, svarende til, at bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes på hhv. 15 og 30 år. Det er forudsat, at
afgiftsstramningen har samme reale gennemslag i alle årene Det er beregningsteknisk forudsat, at det umiddelbare prove-
nu vokser med væksten i BNP. Provenuet er opgjort isoleret set i forhold til gældende regler.
Kilde: Skatteministeriet.
Hertil bemærkes, at provenuvirkningen for de enkelte delelementer, som der spørges til i
SAU L 4
spm. 6-14,
her er beregnet enkeltvis i forhold til gældende regler. Beregninger-
ne af de isolerede effekter kan ikke summeres for at opnå den samlede virkning af om-
lægningen af bilafgifterne, da de forskellige elementer i aftalen indvirker på hinanden.
Side 2 af 2