Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1809654_0001.png
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 6686
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstof-
forbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerheds-
udstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differen-
tiering af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 5. oktober 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at man går fra at kunne få fradrag for god brændstoføkonomi fra 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler, til at man fremover først vil kunne få fradraget for god brændstoføkonomi fra 20 km/l for benzin biler og 22 km/l for dieselbiler, til skatteministeren
1809654_0002.png
Spørgsmål
Hvad er den isolerede provenuvirkning af, at man går fra at kunne få fradrag for god
brændstoføkonomi fra 16 km/l for benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler, til at man
fremover først vil kunne få fradraget for god brændstoføkonomi fra 20 km/l for benzin
biler og 22 km/l for dieselbiler? Der bedes om et provenuskøn i umiddelbar virkning, ef-
ter tilbageløb, og efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Forhøjelsen af knækpunktet i kilometergrænserne for fradrag og tillæg i registreringsafgif-
ten for brændstoføkonomi fra 16 km/l til 20 km/l for benzinbiler og fra 18 km/l til 22
km/l for dieselbiler skønnes isoleret set at indebære et umiddelbart merprovenu på ca. 2,4
mia. kr. i 2018, 2025 og i varig virkning. Merprovenu efter tilbageløb og adfærd skønnes
at udgøre ca. 1,3 mia. kr. i 2018 faldende til 1,2 mia. kr. i 2025 og 1,1 mia. kr. i varig virk-
ning,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved forhøjelse knækpunktet i kilometergrænserne for fradrag og tillæg for
brændstoføkonomi.
Provenu mia. kr. 2018-niveau
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2018
2,4
1,9
1,3
2025
2,4
1,9
1,2
Varig virkning
2,4
1,9
1,1
Anm: De provenumæssige konsekvenser for L 4 er beregnet med udgangspunkt i det strukturelle salg af personbiler og
motorcykler, svarende til, at bestanden af personbiler og motorcykler udskiftes på hhv. 15 og 30 år. Det er forudsat, at af-
giftslempelserne har samme reale gennemslag i alle årene Det er beregningsteknisk forudsat, at det umiddelbare provenu
vokser med væksten i BNP. Hele merprovenuet fra leasingkøretøjer, hvor registreringsafgiften betales forholdsmæssigt, er
indregnet i det år, hvor køretøjet købes. Provenuet er opgjort isoleret set i forhold til gældende regler.
Kilde: Skatteministeriet.
Hertil bemærkes, at provenuvirkningen for de enkelte delelementer, som der spørges til i
SAU L 4
spm. 6-14,
her er beregnet enkeltvis i forhold til gældende regler. Beregnin-
gerne af de isolerede effekter kan ikke summeres for at opnå den samlede virkning af om-
lægningen af bilafgifterne, da de forskellige elementer i aftalen indvirker på hinanden.
Side 2 af 2