Claus Rohde
Professor, ph.d.
8716 5671
(dir.)
Arbejdsadresse: Juridisk Institut
Bartholins Allé 16
8000 Aarhus C
Foreningen af Mindre Leasingselskaber
Att. Bent Ove Larsen
Finlandsgade 1., 1. tv.
5100 Odense C
Aarhus, den 10. oktober 2017
Høringssvar
–
j.nr. 2017-5154
–
vedr. lov om ændring af registreringsafgiftsloven
Foreningen af Mindre Leasingselskaber (FML) har bedt om min vurdering af nogle
problemstillinger med særligt fokus på leasing af biler i relation til forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsloven, som Skatteministeriet den 3. ds. har sendt i
høring med høringsfrist den 10 ds.
1. Sammenfatning af væsentligste bemærkninger
Det er sammenfattende min opfattelse, at lovforslaget vedrørende ændring af reglerne om
muligheden for betaling af forholdsmæssig afgift for leasingbiler ikke gennemføres i sin nuværende
form, idet indførelse af regler, som afskærer aftaler om restbetaling, overskudsdeling eller flytter en
del af den økonomiske risiko til leasingtageren reelt vil afskære muligheden for betaling af
forholdsmæssig afgift.
•
•
Den foreslåede nye bestemmelse i RAL § 3 b, stk. 1, 2. pkt., som afskærer muligheden for
forholdsmæssig afgifter, såfremt aftalen indeholder vilkår om overskudsdeling eller
leasingtagers hæftelse for en del af leasinggivers økonomiske risiko vedrørende
leasingforholdet vil være ødelæggende for det nuværende marked for finansiel leasing.
Skærpelsen synes at bero på en opfattelse af, at leasinggiveren ikke har fuldt ejerskab til
leasingbilen, hvis der findes sådanne klausuler. Dette kan ikke tiltrædes og må anses for at
være i strid med gældende ret. En sådan væsentlig ændring af gældende ret, kræver en
begrundelse, men forarbejderne udtaler sig ikke herom eller om behovet for denne
skærpelse.
Skærpelsen vil i realiteten udelukke anvendelse af § 3 b om forholdsmæssig afgift på
finansielle leasingkontrakter. Disse udgør en betydelig del af markedet, og at reglerne om
forholdsmæssig afgiftsbetaling blev indført for at afhjælpe de EU retlige problemer med
tjenesteydelsers frie bevægelighed, som den tidligere ordning har afhjulpet. Før indførelsen
af § 3 b skulle udenlandske leasingselskaber betale fuld registreringsafgift, hvilket fandtes at
være en krænkelse af EU retten, når leasingbilen kun var tænkt anvendt i Danmark for en
begrænset periode. En de facto afskaffelse af reglen i § 3 b for finansiel leasing kan give
anledning til fornyede overvejelser om overholdelse af EU reglerne, og henset til den
forventede reelle konsekvens, kan det ikke udelukkes, at der er grundlag herfor, uanset
lovforarbejdernes understregning af, at der er tale om en generel ordning, som ikke
diskriminerer danske og udenlandske selskaber.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 3, stk. 4, bør præciseres, så indgåede leasingaftaler pr. 2.
oktober 2017 kan afgiftsberigtiges for forudsat ved aftalens indgåelse.
•
•
1