Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att. kontorchef Lene Skov Henningsen/
Folketingets Skatteudvalg
Dato
Sagsnr.
10.10.2017
36344-0001 mc
Sagsbehandler
Marianne Thomsen
63 14 20 03
J. nr. 2017 - 5154
–
høringssvar
–
forslag af 21.9.2017 til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og
brændstofforbrugsafgiftsloven
Generelt
På vegne af FORENINGEN FOR MINDRE LEASINGSELSKABER
”FML”
(CARTA) fremsendes hermed forenin-
gens bemærkninger til
”forslag
til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftslo-
ven”.
Nedenstående høringssvar er opbygget som bemærkninger til de enkelte bestemmelser. FML stiller sig gerne
til rådighed for uddybende bemærkninger, ligesom FML gerne deltager i et møde for en uddybelse af FMLs
synspunkter. Tilsvarende stiller FML sig også gerne til rådighed i forbindelse med udarbejdelse af de stan-
dardformularer mv. til leasingkontrakter, som nævnes i forslagets § 1, nr. 7.
Det er en gennemgående pointe i nedenstående bemærkninger, at der skal være ens vilkår for hele leasing-
branchen, uanset om der tale om selvstændige, uafhængige leasingselskaber, eller om der er tale om lea-
singselskaber med tilknytning til importører eller bilfabrikanter. Det har aldrig været hensigten med registre-
ringsafgiftsloven, at denne skal medføre forskellige muligheder for branchens aktører og de facto skabe ulige
konkurrencevilkår. Tillige er det et gennemgående træk, at køb og leasing i videst mulige omfang bør afgifts-
mæssigt harmoniseres. Tilsvarende er det FMLs opfattelse, at indgrebet mod finansiel leasing er unødvendigt
indgribende i den ellers frie aftaleindgåelse. Efter FMLs holdning gør lovforslaget ikke op med den problem-
stilling, der i branchen kendes som
”bilvask”.
Med lovforslaget er det alene leasingsituationen, der reguleres,
jf. nedenfor i
spe ifikke e ærk i ger til lovforslagets § 1 pkt. 41, e s de alvorlige ”bilvask”-problemer
ved
køb/salg af demobiler ikke løses samtidig.