Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 8
Offentligt
1801604_0001.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att. kontorchef Lene Skov Henningsen/
Folketingets Skatteudvalg
Dato
Sagsnr.
10.10.2017
36344-0001 mc
Sagsbehandler
Marianne Thomsen
[email protected]
63 14 20 03
J. nr. 2017 - 5154
høringssvar
forslag af 21.9.2017 til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og
brændstofforbrugsafgiftsloven
Generelt
På vegne af FORENINGEN FOR MINDRE LEASINGSELSKABER
”FML”
(CARTA) fremsendes hermed forenin-
gens bemærkninger til
”forslag
til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftslo-
ven”.
Nedenstående høringssvar er opbygget som bemærkninger til de enkelte bestemmelser. FML stiller sig gerne
til rådighed for uddybende bemærkninger, ligesom FML gerne deltager i et møde for en uddybelse af FMLs
synspunkter. Tilsvarende stiller FML sig også gerne til rådighed i forbindelse med udarbejdelse af de stan-
dardformularer mv. til leasingkontrakter, som nævnes i forslagets § 1, nr. 7.
Det er en gennemgående pointe i nedenstående bemærkninger, at der skal være ens vilkår for hele leasing-
branchen, uanset om der tale om selvstændige, uafhængige leasingselskaber, eller om der er tale om lea-
singselskaber med tilknytning til importører eller bilfabrikanter. Det har aldrig været hensigten med registre-
ringsafgiftsloven, at denne skal medføre forskellige muligheder for branchens aktører og de facto skabe ulige
konkurrencevilkår. Tillige er det et gennemgående træk, at køb og leasing i videst mulige omfang bør afgifts-
mæssigt harmoniseres. Tilsvarende er det FMLs opfattelse, at indgrebet mod finansiel leasing er unødvendigt
indgribende i den ellers frie aftaleindgåelse. Efter FMLs holdning gør lovforslaget ikke op med den problem-
stilling, der i branchen kendes som
”bilvask”.
Med lovforslaget er det alene leasingsituationen, der reguleres,
jf. nedenfor i
spe ifikke e ærk i ger til lovforslagets § 1 pkt. 41, e s de alvorlige ”bilvask”-problemer
ved
køb/salg af demobiler ikke løses samtidig.
L 4 - 2017-18 - Bilag 8: Henvendelse af 10/10-17 fra Focus Advokater P/S på vegne af Foreningen for mindre Leasingselskaber FML
1801604_0002.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte punkter
Ad § 1, pkt. 5
Indledningsvis bemærkes det, at det generelt er FMLs holdning, at køb og leasing, herunder finansiel leasing,
i videst muligt omfang bør harmoniseres, således at der i afgiftsmæssig henseende sker videst mulig ligestil-
ling. Kun derved sikres ens konkurrencevilkår i branchen til gavn for samfundet og forbrugerne. Dette bør
bl.a. tilstræbes ved, at man i f.eks. i leasingsituationen ikke skal have mulighed for at køre afgiftsfrit i op til 4
måneder, jf. nedenfor.
Sådan som lovforslagets § 3 b, stk. 1 i sin nuværende form er formuleret, medfører dette i realiteten en
kraftig reduktion i anvendelsesområdet for finansiel leasing (leasing med forholdsmæssig reduktion af regi-
streringsafgift) tenderende til, at finansiel leasing i realiteten vil være ikke-eksisterende i fremtiden. Hvis lov-
forslaget vedtages i sin nuværende form, vil finansiel leasing i langt de fleste tilfælde ikke være en attraktiv
finansieringsform. Der ses ikke at være nogen afgiftsmæssig begrundelse for denne indgribende og konkur-
renceforvridende regulering af netop finansiel leasing. Tværtimod. Som en naturlig konsekvens heraf vil en
lang række leasingselskaber få alvorlige finansieringsproblemer, og reelt være i fare for at lukke.
Sådan som lovens § 3 b, stk. 1, er formuleret i lovforslaget, vil det modsat situationen i dag medføre, at der
ikke gyldigt kan indgås aftaler mellem leasinggiver og leasingtager i en finansiel leasingkontrakt omkring den
økonomiske opgørelse ved leasingperiodens udløb og omkring over-/underskudsdeling, da dette ifølge lov-
forarbejderne vil flytte ved den økonomiske risiko ved leasingforhold, og derved det reelle ejerskab til køre-
tøjet, da køretøjets reelle ejerskab i juridisk forstand anses for at være delt mellem leasinggiver og leasingta-
ger i de tilfælde, hvor der er over-/underskudsdeling ved leasingperiodens udløb.
Det er FMLs opfattelse, at en fordeling af over-/underskud ved leasingperiodens udløb intet har med det
reelle ejerskab til bilen at gøre, da f.eks. en overskudsdeling efter leasingperiodens udløb reelt er udtryk for,
at leasingtager har betalt for meget under leasingperioden. Omvendt er et tab udtryk for, at leasingtager har
betalt for lidt under leasingperioden, og i den forbindelse skal det bemærkes, at leasingiver har risikoen for
leasingtagers konkurs gennem hele leasingperioden med de nuværende regler.
Endvidere er det FMLs holdning, at finansiel leasing i sin nuværende form ikke strider mod hverken kreditaf-
taleloven og/eller forbrugeraftaleloven. Dette er også fast antaget i den juridiske litteratur. Det er endvidere
FMLs opfattelse, at en efterfølgende regulering/fordeling af over-/underskud intet har med det reelle ejer-
skab til køretøjet at gøre, da leasinggiver på ingen måde har nogen interesse i at komme i en situation, hvor
der kræves efterbetaling fra leasingtagers side, da dette reelt er udtryk for, at leasinggiver har fejlvurderet
det finansielle aktiv og dets værdi ved kontraktudløb, samt at leasinggiver reelt kommer til at overtage kre-
ditrisikoen for leasingtagers betalingsevne ved kontraktophør. Under alle omstændigheder er det FMLs hold-
ning, at eventuel regulering af over-/underskud mest hensigtsmæssigt varetages i anden lovgivning, f.eks.
kreditaftaleloven, og ikke i afgiftslovgivningen. Det bemærkes i øvrigt, at der allerede i det gældende styre-
signal er indsat en bemærkning om, at restværdien skal sættes til en forventet markedsværdi ved udløb af
leasingkontrakten.
2
L 4 - 2017-18 - Bilag 8: Henvendelse af 10/10-17 fra Focus Advokater P/S på vegne af Foreningen for mindre Leasingselskaber FML
1801604_0003.png
Finansiel leasing er en kendt og udbredt finansieringsmodel i Danmark, og den anvendes inden for en lang
række andre områder uden nævneværdige problemer. Det er svært at se, at andre forhold skulle gøre sig
gældende inden for området for finansiering af biler. Markedsaktører i alle andre brancher anvender finan-
sieringsformen som almindelig, anerkendt juridisk holdbar leasingkonstruktion.
Som bilag til nærværende høringssvar vedhæftes notat af 10.10.2017 fra professor, ph.d. Claus Rohde ved-
rørende finansiel leasing.
Som det fremgår, er der ikke nogen afgiftsmæssig begrundelse for den indgribende regulering over for finan-
siel leasing, som lovforslaget lægger op til. Leasingtagers hæftelse for scrapværdi i en leasingkontrakt har
intet med beregning af registreringsafgift at gøre. Den form for regulering af finansiel leasing, som lovforsla-
get lægger op til, er endvidere ifølge notatet en regulering, der griber unødvendigt og forstyrrende ind i de
civilretlig anerkendte principper vedrørende finansiel leasing.
En eventuel regulering bør ikke ske indirekte via registreringsafgiftsloven, men i givet fald via kreditkøbs- og
forbrugerbeskyttelsesreglerne.
Ad § 1, pkt. 7–10
Overordnet set er det FMLs holdning, at anvendelse af standardformularer inden for leasing er formålstjen-
ligt, da det vil medføre en ensretning af bedømmelsen af leasingaftaler vedrørende forholdsmæssig registre-
ringsafgift. Endvidere er det FMLs opfattelse, at en indførelse af et standarddokument ud fra et contract
management-synspunkt vil lette den daglige administration af kontrakter samt gøre SKATs bedømmelses-
grundlag af leasingarrangementers validitet, herunder
”hve der er de reelle ejer”,
nemmere. Også ud fra
et administrativt synspunkt kan forslaget tiltrædes. FML deltager gerne i arbejdet med udarbejdelse af stan-
dardformularer.
Det er derfor FMLs holdning, at anvendelse af standardformularer og standardkontrakter bør gælde alle, der
erhvervsmæssigt beskæftiger sig med leasing af biler, uanset leasingform, og ikke alene ved leasingaftaler
omkring forholdsmæssig betaling af registreringsafgift (flexleasing).
Endvidere er det FMLs holdning, at anvendelse af standardformularer bør gælde alle virksomheder, der udø-
ver leasingaktiviteter i Danmark, uanset hvor virksomheden er hjemhørende - om dette er i Danmark eller i
udlandet. Dette både for at sikre et ensartet kontraktgrundlag, men også for at undgå, at der opstår konkur-
renceforvridning mellem aktører, der udøver deres virksomhed fra Danmark, og aktører, der udøver deres
virksomhed uden for Danmark.
Ad § 1, punkt 11
Her
ør orde e ”førtidigt ophør” erstattes
ed orde e ”førtidig opsigelse”.
Ad § 1, punkt 35 og 36
Der henvises til punkt 5 e. Det skal nok retteligt være pkt. 5 d.
Ad § 1, punkt 41-42.
I forhold til de nugældende regler er der tale om en helt ny særregel i registreringsafgiftslovens § 9 a gående
ud på, at der skal ske genberegning af den afgiftspligtige værdi, afgift m.v. under nærmere forudsætning (ved
3
L 4 - 2017-18 - Bilag 8: Henvendelse af 10/10-17 fra Focus Advokater P/S på vegne af Foreningen for mindre Leasingselskaber FML
1801604_0004.png
leasing). I medfør af forslaget vil den afgiftspligtige værdi for visse nye køretøjer skulle opgøres og angives
igen til SKAT, når ejerskabet til køretøjet ved salg er anden overdragelse også overgår til tredjepart, eller
senest når køretøjet er blevet 4 måneder gammel regnet fra tidspunktet for den første registrering i køre-
tøjsregisteret.
Sådan som forslaget er formuleret, omfatter det køretøjer, der indgår i leasingordning, uanset om der betales
fuld eller forholdsmæssig registreringsafgift, og omfatter alene køretøjer, hvor leasing foregår som led i er-
hvervsmæssig aktivitet. Endvidere er brugte køretøjer ikke omfattet af forslaget, da den afgiftspligtige værdi
for brugte køretøjer allerede i dag fastsættes til køretøjets almindelige pris uden afgift, men med moms ved
salg til brugere her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1.
Det er velkendt, at der i visse dele af leasingbranchen igennem en længere periode har foregået såkaldt
” il-
vask”.
Forholdet er kendetegnet ved, at der opstår et meget stort misforhold mellem listeprisen på en given
bil og grundlaget for registreringsafgiften. Man har i lovforslaget forsøgt at imødegå dette forhold. Dette har
man dog alene gjort i leasingsituationen ved at indføre et krav om, at bilen skal genvurderes seneste 4 må-
neder efter 1. registrering. Ud over at dette vil medføre usikkerhed i leasingsituationen om bilens værdi efter
4 måneder, vil dette også give kontraktretlige udfordringer, som vil skulle adresseres i eventuelle standard-
formularer. Lovforslaget i sin nuværende udformning forhindrer f.eks. ikke den situation, at en bil skaffes til
Danmark som et køb til en lav registreringsafgift, for derefter at blive finansieret via f.eks. importørens finan-
sieringsselskab.
Dette er efter FMLs opfattelse ikke hensigtsmæssigt, og man fjerner således ikke i realiteten problemet med
iler, der ku stigt og ko kurre eforvride de kører ”lovligt”, ude at ejere reelt har etalt registreri gsaf-
gift som for tilsvarende biler. Endvidere er det heller ikke præciseret i lovforslaget, hvorledes genberegningen
af afgift reelt skal foretages. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at genvurderingen skal ske efter
” iveauet for tilsvare de køretøjer på arkedet”, ude
at dette er nærmere afgrænset. Dette bør efter FMLs
opfattelse præciseres yderligere, således at der forinden lovens vedtagelse er klarhed over, hvorledes denne
vurdering efterfølgende skal gennemføres.
I lovforslagets punkt 42 foreslås det, at loftet over et brugt køretøjs afgiftspligtige værdi, som i dag er den
oprindelige nypris, ophæves. Herefter vil brugte køretøjer skulle afgiftsberigtiges uden hensyn til den oprin-
delige nypris, og der er derfor ikke behov for særlige regler om genberegning for brugte køretøjer.
Den afgiftspligtige værdi for køretøjer, omfattet af den foreslåede § 9 a, stk. 1, vil skulle angives som et brugt
køretøj efter lovens § 10, når det sælges eller på anden måde overdrages, eller når det er 4 måneder gammelt
regnet fra første registreringstidspunkt. Registreringstidspunktet er her tidspunktet for dets første registre-
ring i køretøjsregisteret.
I lovforslaget foreslås det, jf. § 9 a, stk. 2, at hvis den afgiftspligtige værdi ved angivelse efter § 9 a, stk. 1, som
følge af enten salg, eller at køretøjet bliver 4 måneder gammelt, overstiger den afgiftspligtige værdi, hvoraf
der oprindelig er betalt afgift, så skal køretøjet afgiftsberigtiges på ny.
For køretøjer, der er omfattet af en leasingaftale, hvor der betales forholdsmæssig registreringsafgift, jf. lo-
vens § 3 b, stk. 2 og 3, vil der ikke skulle opkræves afgift for den del af leasingperioden, som ligger forud for
tidspunktet for genberegning af registreringsafgiften. Hvis man ved en genberegning af registreringsafgiften
4
L 4 - 2017-18 - Bilag 8: Henvendelse af 10/10-17 fra Focus Advokater P/S på vegne af Foreningen for mindre Leasingselskaber FML
1801604_0005.png
kommer frem til en højere afgift, skal der ikke ske regulering for perioden forud for genberegningen. Som en
naturlig konsekvens heraf betyder det, at man de første 4 måneder i praksis i mange tilfælde vil kunne køre
afgiftsfrit.
Det er FMLs holdning, at dette er uhensigtsmæssigt i forhold til andre finansieringsformer, ligesom FML op-
fatter dette som værende konkurrenceforvridende.
Ved en eventuel revurdering af køretøjets afgiftspligtige værdi sker dette til niveauet for tilsvarende køretøjer
på markedet. Det er ikke nærmere præciseret, hvorledes denne genvurdering skal foretages, og FML frygter,
at det ofte vil være svært at fastslå niveauet for tilsvarende køretøjers pris på markedet, da en lang række
køretøjer reelt afsættes via enstrengede leveringssystemer med den konsekvens, at prisfastsættelsen på
markedet reelt ikke vil være fri eller dog kunstigt begrænset.
FML foreslår derfor, at såfremt der sker genberegning af en ny bil efter 4 måneder, så skal dette også ske
med tilbagevirkende kraft fra 1. registreringstidspunkt. Herved undgås det også, at der kører biler rundt i 4
måneder med lav eller ingen registreringsafgift.
FML henleder endvidere opmærksomheden på, at SKATs nuværende juridiske vejledning ikke tager stilling
til, hvorledes værdiansættelse skal ske for biler under 1 år, ligesom det nye udkast til styresignal heller ikke
tager stilling til, hvorledes værdien af biler under 1 år fastsættes. I den forbindelse tager lovforslaget heller
ikke højde for den situation, at der importeres en brugt bil, der er mere en 4 måneder gammel (der f.eks. har
kørt 2.500 km), men under 1 år gammel, hvilket FML finder uhensigtsmæssigt. Det bør afklares, hvorledes
sådanne biler eksakt prisfastsættes i forbindelse med fastsættelse af forholdsmæssig registreringsafgift.
Endvidere ser det ikke ud som om, at L 94 fra 2002 er taget i betragtning ved udarbejdelse af § 9 a, stk. 3.
Resultatet af § 9 a, stk. 3 i sin nuværende formulering er, at der reelt vil kunne køres rundt i nye biler uden
betaling af registreringsafgift i 4 måneder. Dette er også efter FMLs opfattelse uhensigtsmæssigt og giver
heller ikke symmetri i leasing- og købssituationen.
Ad § 1, nr. 44
FML kan tilslutte sig øget gennemsigtighed og kan generelt tilslutte sig, at SKAT offentliggør oplysninger på
nettet om køretøjers afgiftsberigtigelse.
FML henstiller dog, at de oplysninger, der kommer til at fremgå på SKATs hjemmeside, er fuldstændigt kor-
rekte, og FML kan generelt tilslutte sig, at SKAT foretager så udførlige henvisninger til hjemmelsgrundlaget
som overhovedet muligt.
Endvidere foreslår FML, at det tilsikres, at de offentligt tilgængelige oplysninger er 100 % korrekte og opda-
teret, således at der ikke først indberettes oplysninger, som herefter ændres ved en genberegning medfø-
rende, at den første indberetning derved er fejlagtig. Som systemet er i dag, fremgår det ikke af SKATs hjem-
meside, om en foretaget indberetning efterfølgende er blevet korrigeret af SKAT. Dette medfører, at man
reelt ikke har gennemsigtighed og ikke har 100 % sikkerhed for, at de oplysninger, der fremgår af SKATs
hjemmeside, reelt er udtryk for de af SKAT godkendte vurderinger.
5
L 4 - 2017-18 - Bilag 8: Henvendelse af 10/10-17 fra Focus Advokater P/S på vegne af Foreningen for mindre Leasingselskaber FML
1801604_0006.png
Ad § 1, pkt. 46
FML kan generelt tilslutte sig øgede krav om sikkerhedsstillelse for at imødegå svindel med registreringsafgift
m.v.
FML foreslår derfor, at sikkerheden fastsættes svarende til 1 % af den årlige betalbare afgift fra den pågæl-
dende virksomhed. Opgørelsen af sikkerhedsstillelsen bør finde sted senest 5 måneder efter selskabets regn-
skabsafslutning.
Bestemmelsen i sin nuværende form efterlader efter FMLs opfattelse flere usikkerhedspunkter for opgørelse
af sikkerhedsstillelsens størrelse. Endvidere er det FMLs opfattelse, at det ikke skal være en vurdering fra sag
til sag, der fastlægger den eksakte sikkerhedsstillelse for det enkelte leasingselskab, men derimod en fast-
læggelse af en generel beregningsform for sikkerhedsstillelsen, hvilket vil medføre ens vilkår for alle bran-
chens aktører.
Ad § 3, stk. 4 - ikrafttrædelse og overgangsregler
De bindende aftaler, der nævnes, bør også omfatte leasingaftaler og ikke kun købsaftaler. Det ser ud som
om, at det er en fejl,
at der i de e regel æv es ”kø saftale”.
Ad § 3, stk. 5
Ikrafttræden og overgangsreglerne efterlader tvivl om, hvornår branchen kan/ikke kan indgå de hidtidige (af
SKAT) godkendte leasingaftaler, f.eks. vedrørende finansiel leasing.
Ad § 3, stk. 6
Tidsfristerne er efter FMLs opfattelse urealistiske og bør efter FMLs opfattelse forlænges markant.
Ad § 3, stk. 7
Der bør efter FMLs opfattelse indføres en hæftelse med regres i hele overgangsperioden.
Michael Clemmensen
Partner, Advokat
Anders Jessen
Advokat
6