3. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5154
Resumé af forslag til lov om ændring af registrerings-
afgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven
Lovforslaget er en opfølgning på den aftale om
Omlægning af bilafgifterne,
som rege-
ringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Fol-
keparti har indgået den 21. september 2017.
De foreslåede ændringer har til formål at sænke niveauet for den meget høje regi-
streringsafgift, så det bliver billigere at anskaffe miljørigtige og sikre familiebiler til
gavn for danskerne. Derfor foreslås det at registreringsafgiftens lave sats nedsæt-
tes til 85 pct. Samtidig forhøjes skalaknækket til 185.000 kr. (2017-niveau). Regi-
streringsafgiften på motorcykler og campingbiler foreslås også nedsat.
Det foreslås også, at de nuværende fradrag for sikkerhedsudstyr ændres, så der
ikke længere gives fradrag for ABS og ESC, som i dag er lovpligtigt udstyr. I ste-
det forhøjes fradrag for selealarmer og 5 stjerner på basis af Euro NCAP, som ak-
tivt tilskynder til at vælge biler med gode sikkerhedsegenskaber.
Det foreslås, at grænserne for god eller dårlig brændstoføkonomi forhøjes for
både benzin- og dieselbiler, og at tillægget i afgiften forhøjes fra 1.000 kr. til 6.000
kr. Formålet er fortsat at give et betydeligt incitament til at vælge mere energief-
fektive og dermed mere miljøvenlige biler. Det foreslås samtidig, at veteranbiler
friholdes fra de foreslåede ændringer vedrørende energieffektivitet.
Det foreslås, at skalaen for den grønne ejerafgift udvides, og at afgiften for per-
sonbiler samtidig forhøjes. Ændringerne har til formål at sikre, at den grønne ejer-
afgift er tidssvarende og fortsat udgør et incitament til at vælge mere energieffek-
tive biler. I forlængelse heraf foreslås, at forhøjelsen af brændstofforbrugsafgiften
ikke skal gælde for varebiler, hvilket skal sikre, at den samlede gennemsnitlige af-
giftsbelastning for varebiler ikke stiger som følge af de foreslåede omlægninger.
Det foreslås, at den såkaldte reparationsgrænse forhøjes gradvist fra 65 pct. i dag
til 70 pct. i 2019 og 75 pct. i 2020 og fremover. Dette vurderes at tilgodese auto-
værksteder, reservedelsproducenter og -forhandlere m.fl., idet færre biler vil blive
skrottet og flere i stedet repareret.
Endelig indeholder lovforslaget en række stramninger for leasingkøretøjer m.v.,
som har til formål at gøre op med, at leasingbiler i nogle tilfælde i praksis kan køre