Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2017
2. Udkast
(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og
brændstofforbrugsafgiftsloven
(Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for
energieffektivitet, stramning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget
differentiering af brændstofforbrugsafgift m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 18 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2017 og var til
1. behandling den 25. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen. Den 19. og 26. oktober 2017 sendte skatteministeren
de indkomne høringssvar og to notater herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bilbranchen,
Bachmann/Partners Advokatfirma,
Dansk Bilbrancheråd og Camping,
De Danske Bilimportører,
Finans og Leasing,
Foreningen af Mindre Leasingselskaber FML,
KPMG Acor Tax,
Motorhistorisk Samråd,
NOAH-Trafik og
PointBiler.
[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser].
Deputationer
Endvidere har Finans og Leasing og Motorhistorisk Sam-
råd mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning
til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 35 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret].
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
[Enhedslisten stemmer imod lovforslaget. Enhedslisten
stemmer imod ændringsforslag 1-18.
Enhedslisten er enig i flere delelementer i den omlægning
af registreringsafgifterne, som lovforslaget indebærer. En-
hedslisten finder det således både klogt og rimeligt, at man
fremover ikke kan få fradrag i registreringsafgiften af lov-
pligtige ABS-bremser og ESP-system, ligesom det også er
fornuftigt at hæve grænsen for, hvornår man kan få fradrag
for god brændstoføkonomi, da de nuværende grænser ikke
længere er tidssvarende. Enhedslisten er ligeledes enig med
regeringen i, at det er helt nødvendigt at lukke hullet i lea-
singlovgivningen.
Desværre bliver langt de fleste af de midler som nævnte
forslag tilvejebringer brugt på en sænkelse af registrerings-
DokumentId
Journalnummer