Fra:
Sendt:
1. november 2017 08:24
Til:
Cc:
Emne:
L4; Forslag til udformning af bestemmelse om firmabiler
Til:
Folketingets Skatteudvalg
Att.: Udvalgssekretær, Tina Grønlund
Kopi til:
Formand, Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kontorchef, Lene Skov Henningsen
Til brug for Skatteudvalgets videre arbejde med L4
–
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
og brændstofforbrugsafgiftsloven mv. ønsker Bilbranchen under DI hermed at fremføre et konkret forslag
til ændring / justering af bestemmelserne i L4, § 1, nr. 41 (De foreslåede ændring er fremhævet med rødt):
§ 9 a.
For nye køretøjer, som er eller efter deres anvendelse
kunne være omfattet af § 3 b, som er omfattet af § 8,
stk. 9, eller som anvendes til erhvervsmæssig udlejning eller
erhvervsmæssigt udlån, skal den afgiftspligtige værdi angives
som et brugt køretøj efter § 10, når ejerskabet til køretøjet
ved salg eller anden overdragelse overgår fra den første
registrerede ejer til en tredjepart, dog senest 4 måneder efter
tidspunktet for første registrering. Udlån af en virksomheds
køretøjer til virksomhedens egne ansatte i forbindelse med
arbejdets udførelse anses ikke for erhvervsmæssigt udlån,
medmindre disse køretøjer anskaffes eller anvendes med
henblik på videresalg.
V
irksomheders egne køretøjer, som
dokumenterbart alene er stillet til rådighed for og anvendes
af egne medarbejdere (firmabiler) i forbindelse med
udførelse af arbejdet i virksomheden, anses ikke
som anskaffet eller anvendt med henblik på videresalg.
Begrundelse
Bilbranchen i DI må acceptere det politiske flertal for en ordning, hvorefter køretøjer anskaffet af en
bilforhandler til brug for demonstration, udlejning og udlån til værkstedskunder,
som udgangspunkt
skal
betragtes som anskaffet og anvendt med henblik på videresalg. Bilbranchen har i sit høringssvar forsøgt at
redegøre for, at ikke samtlige køretøjer, anskaffet af en bilforhandler, primært er anskaffet med henblik på
videresalg, blot fordi biler er den vare, virksomheden i øvrigt har på hylden. Hovedformålet med at stille
køretøjer til rådighed for egne medarbejdere er således ikke at sælge disse, men at medarbejderne kan løse
de opgaver, der skal udføres i og for virksomheden. Firmabil er desuden et almindeligt ansættelsesgode,
som anvendes til at fastholde og tiltrække medarbejderkompetencer, hvorfor en urimelig
forskelsbehandling på sigt kunne medføre utilsigtet kompetenceflugt fra branchen. Ydermere sker i disse år
en større konsolidering i branchen, hvor en række administrative og overordnede funktioner og setups
etableres for at kunne drive disse forhandlergrupper/ bilkoncerner. Disse er langt fra det reelle salgsarbejde
og må derfor også kunne fritages fra genberegningen, når de egenregistreres.
Bilbranchen har derfor med interesse læst det supplerende høringsskema, Bilag 16, hvori der åbnes op for,
at virksomheders egne biler, som alene anvendes af egne medarbejdere i forbindelse med udførelse af