Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 25
Offentligt
1810580_0001.png
31. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5154
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstoffor-
brugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerhedsud-
styr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om lea-
sing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differentie-
ring af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Bilag 25: Yderligere ændringsforslag, fra skatteministeren
1810580_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugs-
afgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikker-
hedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stram-
ning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen
og forhøjelse og øget differentiering af brændstofforbrugsafgift m.v.) (L 4)
Til § 1
18)
I den under nr. 20 foreslåede § 4, stk. 12,
indsættes efter ”omfattet af”: ”§
5 a, stk. 2, 2. pkt., eller”.
[Campingbiler, hvor der ved afgiftsberigtigelsen kan bortses fra udgiften til bebo-
elsesindretning m.v., friholdes fra de foreslåede forhøjelser af tærskelværdier og
tillæg i registreringsafgiften for lav brændstofeffektivitet]
Side 2 af 3
L 4 - 2017-18 - Bilag 25: Yderligere ændringsforslag, fra skatteministeren
1810580_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 18
I lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås, at veterankøretøjer friholdes fra de foreslåede
forhøjelser af tærskelværdierne og den foreslåede forhøjelse af tillægget i registre-
ringsafgiften for lav brændstofeffektivitet. Dette er begrundet i, at veterankøretøjer
ofte har en lav brændstofeffektivitet sammenholdt med moderne køretøjer.
Det foreslås, at campingbiler tilsvarende friholdes fra de foreslåede forhøjelser af
tærskelværdier og den foreslåede forhøjelse af tillæg for lav brændstofeffektivitet.
Ved campingbiler forstås i denne sammenhæng de køretøjer, som er omfattet af re-
gistreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2. pkt. Det vil sige køretøjer, der er konstrue-
ret og indrettet til ophold og beboelse, som har en tilladt totalvægt på mindst 2 t,
og som er indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4
personer.
For campingbiler gælder ligesom for veteranbiler, at de ofte har en lav brændstof-
effektivitet. Dette skyldes for campingbiler en typisk højere egenvægt end tilsva-
rende personbiler.
Hvis der eksempelvis sammenlignes med en personbil, der trækker en camping-
vogn, som kan opfylde samme behov som en campingbil, bliver brændstofeffekti-
viteten alene målt for personbilen. Det skyldes, at personbilen først vil blive koblet
sammen med en campingvogn efter afgiftsberigtigelsen. Brændstofeffektiviteten
forringes således også først i forbindelse med brugen, når der trækkes ekstra vægt i
form af en campingvogn, og dette vil ikke have nogen afgiftsmæssige konsekven-
ser.
For en campingbil måles brændstofeffektiviteten imidlertid for den samlede enhed,
det vil sige for både bildelen og beboelsesdelen under ét. Afgiften vil derfor også
blive beregnet ud fra en forventeligt noget lavere brændstofeffektivitet grundet en
højere egenvægt.
Det vurderes at være uhensigtsmæssigt, at campingbiler afgiftsbelastes yderligere
ved de foreslåede ændringer vedrørende brændstofeffektivitet, idet en betydelig
del af den lavere brændstofeffektivitet for disse køretøjer kan henføres til den
øgede egenvægt som følge af sammenbygningen af bil og beboelsesindretning i en
campingbil.
Side 3 af 3