Til Skatteudvalget
Bilag 1
Foretræde Aksel Nielsen PointBiler Haslev Torsdag d. 2/11-2017
Foretræde for skatteudvalget torsdag d. 2/11-2017
Grunden til at alle autocampere under 536.000 skal betale 162.875 i afgift
Når vi indkøber en autocamper på fabrikken får vi en faktura på hele camperen.
Fabrikken ønsker ikke at dele fakturaen op i bildelen og campingdelen.
Derved kan vi ikke dokumenter hvad bildelen koster, så skat er nød til at bruger en skønsmæssig vurdering.
Skat har fastsat prisen på bildelen til 110.000, som det eneste beløb, uanset hvad camperen koster totalt.
110.000 er grundlaget for balancepunktet på 162 875 i afgift og salgspris på 556.000
Så om autocamper koster 400.000 eller 556,000 bliver bildelen sat til 110.000.
Det er også langt hen af vejen den samme bil så de 110.000 sikker et rimeligt gennemsnit.
Alle autocampere der koster mindre end 536.000 skal afgift beregnet efter personbil afgift og derved
for tillagt afgift for manglende km/l
Alle autocampere der koster mere end 536.000 bliver helt fritaget for manglende brændstofforbrug og rammes ikke
af tillæg i afgiften, fordi det er ikke en del af 45% reglen Selvom det er den samme bil der er tale om.
Med lovforslag L4 kommer de mindre autocampere i klemme p.g.a. af stramninger i afgift tillæg for manglende
brændstof økonomi.
Lovforslaget tager ikke hensyn til om det drejer sig om en VW Polo eller en Fiat Ducato
Alle rigtige autocampere vejer over 2500 kg i egenvægt og det er ikke teknisk mulig at få denne til at kører mere end
12-14 km pr. Liter på nuværende tidspunkt
Dette giver en stor skævvridning i afgift beløbet.
Alle autocampere bygges i eller på Fiat Ducato eller lignende varebil.
På varebiler har man erkendt at disse ikke kommer i nærheden af 22 km/l
Disse har fået et ekstra fradrag på 37.000 i grund fradrag som kompensation for manglende brændstoføkonomi
Hvis der skal være rimelighed i forholdet imellem en alm. personbil og en autocamper personbil
Bør autocampere som afgift beregnes efter personbilmodellen have det samme fradrag på 37.000
Ideen man med at beregner tillæg og fradrag i forhold til brændstof økonomi syntes som en god ide
Men man er nød til skele til de forskellig biler tekniske muligheder
Man kan ikke sammenholde en Fiat Ducato med en VW Polo
Der er heller i fornuft i at fordi en autocamper koster mere end 556.000 er det pludselig ikke vigtigt med KM/L
begrænsninger
Jeg vil anbefale at man som en overgangsordning giver autocampere der beskattes med bildel afgift et fradrag på
37.000 og næste gang der skal kigges på bilafgifter, skal der så laves enslydende regler for alle autocampere
I princippet er jeg enig i at de også skal have en eller form for km/l begrænsninger som alle andre køretøjer.
Men udgangspunktet skal bare være rimeligt i forhold til hvad teknologisk er muligt
Vi har brugt et år på at oparbejde salget af små autocampere, da vi kunne se at dette segment udgør 30-40 % af alle
solgte autocampere i Tyskland og Sverige
Vi kan se at trenden går den vej, men med lovforslag L4 bliver der sat en bremse i for denne udvikling
og det er netop de små campere der er mest økonomiske og dem er forurener mindst.
De kunder vi ser til de små campere er ikke bare campister men er lige så meget kunder som bare ønsker den frihed.
det er at de kan tage ud i naturen væk for byernes og de stor turistmåls farligheder og larm.
Det ville være rigtigt trist hvis danskerne ikke har denne mulighed på rimelige vilkår.
Med venlig Hilsen
Aksel Nielsen PointBiler Haslev