Fra:
Sendt:
30. oktober 2017 16:33
Til:
Cc:
Emne:
VS: Forslag til udformning af overgangsregel - L4
Til:
Folketingets Skatteudvalg
Att.: Udvalgssekretær, Tina Grønlund
Kopi til:
Formand, Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Til brug for Skatteudvalgets videre arbejde med L4
–
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
og brændstofforbrugsafgiftsloven mv. ønsker De Danske Bilimportører hermed at fremføre et konkret
forslag til ændring / justering af bestemmelserne i L4, § 3, stk. 4. (De foreslåede ændringer er fremhævet
med rødt):
L 4 2017 overgangsregel, § 3, stk. 4:
Stk. 4.
§ 1, nr. 1-3, 5-12, 14-34 og 37-48, har virkning fra
og med den 3. oktober 2017, jf. dog stk. 5 og 6. § 1, nr. 1-3,
5-12, 14-34 og 37-48, har dog ikke virkning for køretøjer,
for hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale mellem
en forhandler og en slutbruger senest den 2. oktober
2017, og som i perioden fra og med den 3. oktober 2017 til
og med den 1. april 2018 anmeldes til registrering, og hvor
der i forbindelse med registreringen anmodes om afgiftsberigtigelse
efter de hidtil gældende regler. For disse køretøjer
gælder de hidtil gældende regler. (– udeladt
–).”
Forslag til affattelse af overgangsregel, § 3, stk. 4:
Stk. 4.
§ 1, nr. 1-3, 5-12, 14-34 og 37-48, har virkning fra
og med den 3. oktober 2017, jf. dog stk. 5 og 6. § 1, nr. 1-3,
5-12, 14-34 og 37-48, har dog ikke virkning for køretøjer,
for hvilke der er underskrevet en bindende
købsaftale om køb eller leasing mellem en forhandler og en med
slutbruger,
herunder leasingtager,
senest den 2. oktober
2017, og som i perioden fra og med den 3. oktober 2017 til
og med den 1. april 2018 anmeldes til registrering, og hvor
der i forbindelse med registreringen anmodes om afgiftsberigtigelse
efter de hidtil gældende regler. For disse køretøjer
gælder de hidtil gældende regler. (– udeladt
–).”
Begrundelse:
Dette vil give en overgangsregel, der er i overensstemmelse med L94 i 2012 (se ordlyd nedenfor). Der ses
ikke at være nogen særlig grund til, at overgangsreglen i 2017 skal føre til, at allerede indgåede
leasingaftaler tilsidesættes af mellemkommende lovgivning. Der er i så fald tale om tilbagevirkende
materiel virkning, hvor aftaleparterne ikke alligevel opnår den retsstilling, der var kendt på
aftaletidspunktet forud for lovforslagets offentliggørelse.