Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 18
Offentligt
1809163_0001.png
Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. oktober 2017
1. Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og
brændstofforbrugsafgiftsloven
(Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for
energieffektivitet, stramning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget
differentiering af brændstofforbrugsafgift m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2017 og var til
1. behandling den 25. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen. Den 19. og 26. oktober 2017 sendte skatteministeren
de indkomne høringssvar og to notater herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bachmann/Partners Advokatfirma,
Dansk Bilbrancheråd og Camping,
Finans og Leasing,
Focus Advokater P/S (på vegne af Foreningen af Mindre
Leasingselskaber FML),
Motorhistorisk Samråd,
NOAH-Trafik og
PointBiler.
[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser].
Deputationer
Endvidere har Finans og Leasing, Motorhistorisk Samråd
og [PointBiler] mundtligt over for udvalget redegjort for de-
res holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 29 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret].
2. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
DokumentId
Journalnummer
L 4 - 2017-18 - Bilag 18: 1. udkast til betænkning
1809163_0002.png
2
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S)
fmd.
Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 4 - 2017-18 - Bilag 18: 1. udkast til betænkning
1809163_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 4
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 3/10-17 fra Finans og Leasing vedrørende foretræde
Lovforslag sendt i høring
Henvendelse af 27/9-17 fra Dansk Bilbrancheråd og Camping Bran-
chen
Meddelelse om, at der åbnes for spørgsmål til lovforslaget
Henvendelse af 4/10-17 fra Bachmann/Partners Advokatfirma
Henvendelse af 7/10-17 fra NOAH-Trafik
Henvendelse af 10/10-17 fra Focus Advokater P/S på vegne af For-
eningen for mindre Leasingselskaber FML
Henvendelse af 10/10-17 fra Finans og Leasing
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Orientering om kommende ændringsforslag (finansiel leasing)
Henvendelse af 18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 19/10-17 fra Motorhistorisk Samråd
Henvendelse af 24/10-17 fra PointBiler
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og Leasing
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 4
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/10-17 fra Finans og Lea-
sing, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/9-17 fra Dansk Bilbran-
cheråd og Camping Branchen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/10-17 fra Bachmann/Part-
ners Advokatfirma, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af et notat der beskriver, hvordan Finansmini-
steriet kommer frem til, at aftalen om bilafgifter mv. af er CO
2
-neu-
tral, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af en beregning på resultaterne, herunder CO
2
-
effekten, af en bilafgiftsmodel, der følger aftalen af 21/9-17, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning af de direkte lempelser
på registreringsafgiften er for biler, hvor den lave sats sættes ned fra
105 pct. til 85 pct., og hvor skalaknækket hæves til 185.000 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning af de direkte lempelser
på registreringsafgiften er for motorcykler, hvor satsen sættes ned fra
3
4
5
6
7
L 4 - 2017-18 - Bilag 18: 1. udkast til betænkning
1809163_0004.png
4
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
105 pct. til 85 pct., og hvor skalaknækket hæves til 58.400 kr., til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af at fjerne fradraget
for henholdsvis ABS-bremser og ESP-system, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er ved at hæve fradra-
get på selealarmer fra 200 kr. til 1.000 kr., til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af at hæve fradraget
på biler, der har modtaget 5 stjerner i EURO-NCAP, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at man går fra at
kunne få fradrag for god brændstoføkonomi fra 16 km/l for benzinbi-
ler og 18 km/l for dieselbiler, til at man fremover først vil kunne få
fradraget for god brændstoføkonomi fra 20 km/l for benzin biler og 22
km/l for dieselbiler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at man fremover
hæver afgiften for dårlig brændstoføkonomi fra 1.000 kr. til 6.000 kr.,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af den samlede op-
stramning i forhold til reglerne for leasing af biler, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning er af, at den grønne
ejerafgift hæves, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/10-17 fra NOAH-Trafik, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-17 fra Focus Advoka-
ter P/S på vegne af Foreningen for mindre Leasingselskaber FML, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-17 fra Finans og Lea-
sing, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at fremlægge de beregninger og antagelser vedrørende bl.a.
dynamiske og klimamæssige effekter, der ligger til grund for regerin-
gens forslag, jf. artikel i Berlingske Business 4/10-7, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre for, hvad dette får af
provenumæssige konsekvenser for L 4, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L 4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre for, hvor mange admi-
nistrative udgifter der på årlig basis vil være forbundet med ikke at
gennemføre den i L 4 oprindeligt forslåede administrative lettelse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L 4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre nærmere for, hvordan
SKAT i dag foretager den konkrete vurdering i forhold til, hvornår der
L 4 - 2017-18 - Bilag 18: 1. udkast til betænkning
1809163_0005.png
5
22
23
24
25
26
27
28
29
er tale om et køb ”maskeret” som leasingaftale, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L 4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre for, hvorledes ministe-
ren forventer, at leasingmarkedet vil udvikle sig, såfremt L 4 består
som fremsat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i forlængelse af notatet »Foreslåede stramninger i L 4 og
konsekvenser for finansiel leasing« at redegøre nærmere for, hvorfor
det fremsatte lovforslag ikke vil kunne håndhæves over for udenland-
ske leasingselskaber i forhold til EU-retten, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/10-17 fra Motorhistorisk
Samråd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/10-17 fra Motorhistorisk
Samråd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/10-17 fra PointBiler, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til artiklen i JP onsdag den 18/10-17
»Kontrakter med kort løbetid gemmer på en smutvej for leasingselska-
ber«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar på materiale fra Dansk Erhverv og
Finans og Leasings foretræde den 26/10-17, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til præsentation fra Finans og Leasing den
26/10-17, til skatteministeren