Finans og Leasing
Interesseorganisation for danske finansieringsselskaber
Torveporten 2, 4. sal
DK-2500 Valby
Telefon: +45 40 38 29 87
www.finansogleasing.dk
CVR nr. 75 36 12 11
26. okt. 2017
Talepapir for Dansk Erhverv og Finans og Leasing´s foretræde for Folketingets
Skatteudvalg om L 4
Resumé:
1. Genberegning af afgiften efter 4 mdr./ny § 9 a
–
bør kunne ske up front
- Der bør findes en løsning på eksport-situationen, hvor der fortsat efter lovforslaget kan køres
i Danmark i indtil 4 måneder, hvorefter den betalte afgift søges retur og uden genberegning af
afgiftsgrundlaget, hvorefter bilen eksporteres. Muligvis kan en løsning findes ved at
parallelisere til eksport af fuldafgiftsbiler, hvor den resterende afgift tilbagebetales dog minus
en dekort på 15 %.
- Genberegningen er en meget stor og uhensigtsmæssig administrativ byrde for mindst
150.000 køretøjer årligt.
- De fleste hørte organisationer har peget på problemet.
- Leasingselskaberne kan meget vanskeligt give kunderne en fast pris dvs. ingen
budgetsikkerhed. Ikke mindst i forbrugerforhold er det et meget stort problem.
Forslag: § 1, nr. 41 (forslag til ny § 9 a) bør modificeres, således at leasinggiver har mulighed
for allerede ved indregistrering ud fra listepriser matematisk at beregne, hvilken afgift, der
skal gælde efter 4 mdr.
2. Førtidigt ophør/skift af leasingkøretøj bør fortsat tillades baseret på alm. aftaleret
- § 1, nr. 11
jf. ordene ” førtidigt
ophør af leasingaftalen”
vil fjerne muligheden for at
leasingtager kan skifte køretøjet ud med et andet baseret på alm. aftaleret.
- Det kan fx være relevant for håndværksmester, der ønsker en større varevogn. Eller en
familie, der har brug for en større bil pga. familieforøgelse.
- Der er tale om en uhjemlet praksisændring fra SKAT´s side, som nu søges kodificeret.
- Det er i modstrid med Skatteministerens udtalelser fra 2016 under behandling af L 150.