Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K.
10. oktober 2017
J.nr. 2017
–
5154. Høring
–
Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og
brændstofforbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag
for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet,
stramning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og
forhøjelse og øget differentiering brændstofforbrugsafgift).
Autobranchen Danmark skal hermed fremkomme med organisationens bemærkninger til
lovforslag L4.
Autobranchen Danmark er som udgangspunkt tilfreds med at der generelt sker en
nedsættelse af registreringsafgifterne på biler og motorcykler med det fremsatte forslag. Vi
havde naturligvis hellere set en grundlæggende ændring til en teknisk baseret afgift, og de
foreslåede ændringer har desværre endnu engang karakter af lappeløsninger, som kan gøre
det meget vanskeligt at håndtere afgiftsberegningerne for forhandlerne.
Vi har derfor heller ingen bemærkninger til ændringen af afgiftssatser og skalaknæk, ligesom
vi kan tilslutte os ændringerne vedrørende ABS og ESC (fjernelse af fradrag) samt
ændringen vedrørende selealarmer (forhøjelse af fradraget). Dog skal det i forhold til
selealarmer præciseres, at vi forventer at nedskrivningen af værdien af sikkerhedsudstyr på
brugte biler tager udgangspunkt i de foreslåede 1000 kr. pr selealarm og følger de samme
principper som hidtil.
Vi kan som udgangspunkt også godt tilslutte os, at der sker en forhøjelse af fradrag for
opnåelse af 5 stjerner i EuroNcap, men skal dog bemærke, at det efter vores opfattelse kan
have nogle uheldige konsekvenser i den foreslåede udformning. Vi finder at der i den
foreslåede udformning kan være en begunstigelse af biler godkendt efter en ældre EuroNcap
norm, hvor det var lettere at opnå 5 stjerner end nu, og at disse biler derfor vil kunne opnå et
fradrag uden at have det samme sikkerhedsniveau som biler godkendt efter den seneste
norm. Ligeledes finder vi det problematisk, at nye bilmodeller, som måske ikke er testet
inden de bliver markedsført i Danmark, og derfor ikke kan opnå fradraget, heller ikke
efterfølgende kan opnå fradraget for de køretøjer, der allerede er indregistreret, uanset at
sikkerhedsudstyret er det samme. Ligeledes kan det være problematisk, at nogle bilmodeller
kan være testet med et lavere sikkerhedsudstyrsniveau end de modeller, der markedsføres i